16. ROČNÍK  TELSTRA  RALLY  AUSTRALIA - Hodnocení

16. ROČNÍK TELSTRA RALLY AUSTRALIA - Hodnocení

 
 

Na start letošního ročníku Australské rally se postavilo celkem 49 posádek a soutěž dokončilo 32 posádek, na které čekalo celkem 1.795,16 km tratí z toho 23. RZ o celkové délce 386,11 km.



















10. Podnik 2002 FIA World Rally Championship for Drivers
10. Podnik 2002 FIA World Rally Championship for Manufacturers
6. Podnik 2002 FIA World Rally Championship of Production Cars (sk.N)

Povrch šotolina

Na start letošního ročníku Australské rally se postavilo celkem 49 posádek a soutěž dokončilo 32 posádek, na které čekalo celkem 1.795,16 km tratí z toho 23. RZ o celkové délce 386,11 km. Celkem šest jezdců vyhrálo RZ P. Solberg (RZ 1-7-8-11-12-14-15-21-23), S. Loeb (SS5-6-8-9-13-16-17-18-22), M. Martin (SS4-19-20), M. Grönholm (SS2-3), F. Duval (SS10) a C. McRae (SS24). Jestliže byla Finská rally dramatická, to samé se nedalo říct o Australské rally. Tradiční rally s „tradiční“ diskvalifikací, tentokráte se stal obětí M. Märtin. Po odstoupení favorita M. Grönholma se souboj „scvrkl“ na souboj mezi mladíky P. Solberga a S. Loeba, kteří si nic nedělali ze starých mazáků a závodili samy mezi sebou! Příčinou byli samotné časové ztráty jednotlivých jezdců, které nabraly úvodních RZ. Velmi dobrý výkon podal opět Mikko Hirvonen, který se umístil na 9. místě před F. Duvalem, který dodržel týmové pokyny a dojel desátý. Tovární tým Škoda dojel na 11 a 12 místě a poprvé měl oba vozy v cíli po premiérové Německé rally ale na nebodovaných místech. Hvězdou (Star of the rally) Australské rally se stal T. Gardemeister, který jel celý závod se zraněnou rukou. Zranění si přivodil na charitativní akci, a do poslední chvíle nebylo jasné, zda bude na Australské rally startovat. V boji o titul si opět svou pozici čtyři závody před koncem upevnil R. Burns. V letošním roce sice ještě nevyhrál, ale mohl by se opakovat rok 2001, kdy R. Burns získal titul MS a vyhrál pouze jediný závod na Novém Zélandu. Pokud by R. Burns jeden z posledních čtyř závodů nezvítězil a podařilo by se mu získat titul MS, bylo by to poprvé v historii MS, kdy někdo získal titul bez vítězství.

1. (7) PETTER SOLBERG / Philip Mills
Rally začal výhrou na „superspeciálce“ ale pak musel přenechat vedoucí pozici M. Grönholmovi. Druhé místo si udržel až do šesté RZ kdy prohrál se S. Loebem a spadl na třetí místo průběžného pořadí se ztrátou +4,6 vteřiny na S. Loeba. Po odstoupení M .Grönholma se posouvá P. Solberg zpět na druhou pozici, a snížil náskok na S. Loeba po první etapě na 1,1 vteřiny. Ve druhé etapě se snaží útočit, jeho ztráta se pohybuje od 4,2 do 1,2 vteřiny. Dravá jízda graduje ve 12. RZ, kdy se dostává do čela průběžného pořadí se shodným čase jako S. Loeb. V následující 13. RZ však opět prohrává a vrací se zpět na druhé místo. Do konce druhé etapy se P. Solberg snaží snížit ztrátu na S. Loeba, ale ztráta se spíše zvyšuje. Po 17. RZ je +3,0 vteřiny, po 20. RZ 5,1 vteřiny. Drama tedy slibovalo závěrečné dějství. V 21. RZ vyhrává P. Solberg a jde do čela průběžného pořadí s náskokem +0,6 vteřiny. Ve 22. RZ P. Solberg prohrává s S. Loebem a vrací se zpět na druhé místo se ztrátou +1,3 vteřiny, aby v 23. RZ vyhrál a dostal se zpět do čela s náskokem +8,0 vteřiny na S. Loeba. V závěrečné RZ dojíždí P. Solberg na třetím místě v RZ, ale s velkým náskokem před S. Loebem a vítězí v Australské rally s náskokem +26,6 vteřiny před S. Loebem. Uplatnil tedy všechny své zkušenosti a získal pro sebe letošní druhé vítězství, celkově třetí za svou kariéru. Vítězství P. Solbergovi pomohlo se dostat na druhé místo průběžného pořadí za R. Burnse se ztrátou 7 bodů. Pokud si někdo vzpomene na začátek sezóny, kdy P. Solberg prohlašoval, že chce letos získat titul… Na druhou stranu je třeba vzít v potaz, že nás čekají asfaltové soutěže, na nichž Subaru moc nevyniká. A tak je jasné, že se schyluje k velké bitvě o titul MS 2003.

2. (18) SÉBASTIEN LOEB / Daniel Elena
Podle mého názoru je druhé místo S. Loeba překvapením Australské rally, zvlášť, když v průběhu soutěže sahal po vítězství. Tentokráte mohou S. Loeba mrzet tři nedokončené soutěže v Turecku, Argentině a Akropolis. V konečném výsledku však ztrácí na první místo R. Burnse deset bodů, ale jeho výhodou je, že umí zajet na asfaltových soutěžích. V průběhu soutěže se po odstoupení M .Grönholma se dostal do čela průběžné kvalifikace a až v samotném závěru podlehl v bitvě P. Solbergovi. Podle vlastních slov S. Loeba je druhé místo vynikajícím výsledkem. Každopádně je S. Loeb ještě ve hře o titul.

3. (2) RICHARD BURNS / Robert Reid
V průběhu rally jede čtvrtém místě. Jede s jistotou na body. Po odstoupení M. Grönholma se posouvá na třetí místo průběžného pořadí, kde také soutěž končí. Upevnil si pozici na prvním místě s celkovým ziskem 55 bodů, ale podle vlastních slov se cítí ohrožen nastupujícími mladíky. V následujících čtyř soutěžích to nebude mít rozhodně jednoduché a ze třetích a čtvrtý míst by se mohla stát past na titul MS 2003 .

4 (17) COLIN MCRAE / Derek Ringer
Rally začal na osmém místě, a po potížích s brzdami se dokonce propadl na jedenácté místo průběžného pořadí. Dravou jízdou se dere vpřed a postupně poráží T. Mäkinena a snižuje náskok C. Sainze, přes kterého se nakonec dostal na konečné čtvrté místo. Po dlouhé době jede C. McRae bojovně a vypadá to, jako by si jel pro stabilní místo v týmu Citroën.

5. (19) Carlos Sainz / Marc Marti
Dlouho se držel na čtvrtém místě, ale po té co poslal svůj vůz přes „budku“ ztratil svůj náskok před C. McRaem a v samotném závěru mu podlehl. Nicméně se udržel díky zisku bodů na třetím místě v průběžném pořadí se stejným ziskem 48. bodů jako P. Solberg (ten má více vítězství). Zatím není jisté, jestli pro příští rok získá C. Sainz angažmá.

6. (8) TOMMI MÄKINEN / Kaj Lindström
Rally začal na čtvrtém místě, pak se propadl na páté a po odstoupení M.Grönholma se dostal zpět na čtvrté místo. V závěru soutěže nejprve podlehl C. McRaemu a poté co sjel vozem do příkopu se před něj dostal i C. Sainz. V průběžném pořadí šampionátu mu patří osmé místo se ziskem 21. bodů.

7. (3) HARRI ROVANPERÄ / Risto Pietilainen
Podle některých pozorovatelů to byl nemastný výkon H. Rovanpery. Je třeba říct že, H. Rovanperä jel na jistotu, v kapse má smlouvu na příští sezónu u týmu Peugeot, a při minimálním výpadku továrních týmů v letošní Australské rally to na další lepší nestačilo.

8. (11) FREDDY LOIX / Sven Smeets
Dokonale dokázal využít potíží továrního týmu Škoda a opět pro tým bodoval, stejně tak jako si připsal body do hodnocení jezdců. V průběhu soutěže zajíždí časy okolo desátého až dvanáctého místa, skvěle mu však vyšel závěr soutěže, kde se dostal na osmé místo konečného pořadí.

1. 555 SUBARU WORD RALLY TEAM (14 BODŮ)

Tovární tým Subaru vyhrává po Finské rally i rally Australskou. Další vítězství si připsal P. Solberg, a tovární tým podpořil šestým místem T. Mäkinen. Stejně tak jako byl dramatický závěr Finské rally pro P. Solberga, byl i dramatický závěr pro P. Solberga v Australské rally, tentokráte se vítězným koncem.

2. AUTOMOBILES CITROËN TOTAL (13 BODŮ)

Nasadil tradičně tři vozy do soutěže. Na konci soutěže měl mezi prvními pěti místy tři vozy. Co je však podstatnější, dotáhl se bodově na tovární tým Peugeot, se stejným bodovým ziskem 110 bodů.

3. MARLBORO PEUGEOT TOTAL (9 BODŮ)

Velké zklamání panovalo v týmu Peugeot. Nevýrazný H. Rovanperä dojel na sedmém místě a R. Burns dokončil rally na třetím místě. M. Grönholm byl nucen odstoupit z vedoucí pozice a to v konečném součtu znamenalo udržení vedení v týmech s vypětím všech sil při rovnosti 110 bodů s továrním týmem Citroën.

(-) (1) MARCUS GRÖNHOLM / Timo Rautiainen
Od počátku soutěže vedl až do osudné havárie, kdy jsi chtěl až příliš zkrátit vracák. Po čtyřech vítězstvích a jednom druhém místě, je to čtvrtá soutěž v letošní sezóně kterou M. Grönholm nedokončil. Na vedoucí pozici R. Burnse ztrácí 17 bodů a jeho obhajoba titulu se pomalu začíná ztrácet, zvlášť když se vpřed derou mladíci.

4. HYUNDAI CASTROL WORLD RALLY TEAM (2 BODY)

Tovární tým při výpadku jezdců Škoda opět boduje. Tentokráte se o to zasloužil F. Loix který dojel skvělém osmém místě a poprvé v letošní sezóně boduje.
(12) (10) ARMIN SCHWARZ / Manfred Hiemer
Rally začíná až v druhé desítce, v průběhu soutěže se pohybuje okolo 14. místa. Aby rally dokončil na 12 místě absolutně.

5. FORD MOTOR COMPANY LTD (1 BOD )

Ford nasadil do soutěže tři vozy. V cíli měl dva vozy a „čest“ zachraňoval M. Hirvonen, ale ke cti F. Duvala tentokráte patří že jel soutěž podle týmových pokynů. Tradiční Australská diskvalifikace tentokráte postihla M. Märtina.

(9) (6) MIKKO HIRVONEN / Jarmo Lehtinen
Jede podle svých možností a překvapivě dojíždí v Top Ten na devátém místě.

(10) (5) FRANCOIS DUVAL / Stéphane Prévot
Rally jede podle týmových pokynů a končí ji na desátém místě. Tentokráte pro tým nebodoval.

(-) (4) MARKKO MÄRTIN / Michael Park
Rally začal na třetím místě, ale pak se propadá na sedmé místo, aby postupně útočil a propracoval se na páté po sléze čtvrté místo průběžného pořadí. Po diskutabilní diskvalifikaci je ze soutěže vyloučen.

6. ŠKODA MOTORSPORT ( TÝM NEBODOVAL )

Jezdec týmu Škoda Motorsport Toni Gardemeister byl za svůj výkon v Australské rallye vyznamenán cenou „Hvězda soutěže“, kterou pravidelně vyhlašuje společnost Inmarsat. Ta mu byla udělena jako „nejzručnějšímu a nejodvážnějšímu“ jezdci, když absolvoval celou soutěž s nedávno zlomeným zápěstím.

Obě dvě Fabie WRC absolvovaly všech 24 rychlostních zkoušek a hned při svém třetím startu dojely do cíle soutěže mistrovství světa.

Ocenění „Hvězda soutěže“ předal Tonimu bývalý spolujezdec z mistrovství světa Nicky Grist, který prohlásil: „Toni si tuto cenu plně zaslouží, protože 95% soutěže řídil svoji Fabii WRC pouze jednou rukou. Dokázat to na jednom z nejobtížnějších a nejrychlejších podniků sezóny, s kluzkými a točitými tratěmi, je opravdu hvězdný výkon.“ Vedle poháru a obrovské lahve šampaňského získal Toni také finanční odměnu ve výši 5000 USD, kterou se rozhodl věnovat na dobročinné účely. Právě na charitativním hokejovém utkání organizovaném jeho spolujezdcem Paavo Lukanderem v polovině srpna si své zápěstí Toni zlomil. Výtěžek zápasu ve finské Kuovole posloužil na pomoc mladým Finům léčícím se z drogové závislosti. Zároveň jim měl ukázat cestu ke zdravému sportování a podle Toniho rozhodnutí půjde i nynější částka od Inmarsatu ve prospěch stejné charitativní organizace.

„Jsem touto cenou mile překvapen a zároveň potěšen. Nebyl jsem si vůbec jist, jestli budu schopen soutěž dokončit. Jsem však moc rád, že jsem v cíli, a že to navíc pomůže dobré věci.“

Přes svoje zranění podal Toni výborný výkon a poprvé dovezl Fabii WRC až do cíle. Podařilo se mu s ní zajet třikrát v první desítce a v cíli mu patří celkově 11. pozice.

Noční déšť nijak nepoznamenal tratě v okolí North Bannister, takže dopoledne se jelo za sucha a vozy startující mezi prvními opět čistily trať od drobných oblázků pro jezdce více vzadu. Poslední dvě rychlostní zkoušky doprovázel déšť, ale na celkové umístění posádek to nemělo žádný vliv.

Vedoucí týmu Škoda Motorsport Pavel Janeba výsledek Australské rallye zhodnotil takto: „Jsem rád, že máme obě auta v cíli této náročné soutěže, protože jsme získali spoustu užitečných informací pro další vývoj. Nejsem ale úplně spokojen s celkovým umístěním. Před asfaltovými soutěžemi budeme muset zapracovat na zrychlení vozů. Budeme dále testovat obě převodovky, které máme k dispozici a hledat tu lepší z nich. Věnovat se budeme také úpravám motoru.“ Tým Škoda Motorsport se nyní vrací do Evropy ke čtyřem posledním soutěžím této sezóny. V říjnu jsou na programu během čtyř týdnů tři asfaltové soutěže, z nichž první bude Rallye San Remo, poté následuje soutěž na Korsice a v závěru měsíce Katalánská rallye.

(11) (15) TONI GARDEMEISTER / Paavo Lukander
Toni dnešní závěrečný den okomentoval slovy: “Dvě auta jedoucí přede mnou měla poněkud jinou stopu než já, takže mi to k čistší trati moc nepomohlo. V některých zatáčkách jsem musel jet kvůli svému zápěstí více ze široka, protože jsem nemohl zatáčet moc ostře. Je škoda, že jsem nemohl jet podle svého, protože tyto RZ měly dlouhé úseky, které se projížděly na plný plyn. Během posledních tří dnů jsme se s Fabií WRC o hodně více sehráli, protože nám ukázala mnohem lépe svůj skutečný potenciál. V příštích týdnech musím na sobě zapracovat, abych si dal zápěstí před asfaltovými soutěžemi do pořádku. Jsem si jistý, že se můžeme začít postupně zrychlovat.“

(12) (14) DIDIER AURIOL / Denis Giraudet
Didierovu Fabii WRC pronásledovaly komplikace hned od první rychlostní zkoušky dnešního dne. Problémy s hydraulikou mu nedovolily používat automatické řazení a nefungovaly ani aktivní diferenciály, takže francouzský jezdec musel řadit ručně. Z tohoto důvodu na druhé rychlostní zkoušce ztratil celou minutu, čímž přenechal své místo v průběžném pořadí Tonimu a Australskou rallye dokončil na 12. místě.

V cíli Didier řekl: „Problém se objevil, když jsem na první rychlostní zkoušce najel na kámen a poškodil jsem olejový chladič hydraulického systému. Olej vytekl, což vyřadilo z činnosti spojku a automatické řazení. Zasaženy byly také diferenciály, což zcela změnilo chování vozu. Naštěstí mechanici problém v servisu snadno vyřešili.“ „Mám celkem jasno, jaké nastavení by mělo být nejlepší pro asfaltové soutěže, takže na něm musíme v následujících týdnech zapracovat, aby Fabia byla na San Remu v pohodě.“

Průběžné pořadí MS Rally:

Posádky: (průběžné pořadí po 10 ze 14 závodů)

1. R. Burns (GB) 55, 2. P. Solberg (N) 48, 3. C. Sainz (E) 48, 4. S. Loeb (F) 45, 5. M. Grönholm (FIN) 38, 6. M. Martin (EE) 37, 7. C. McRae (GB) 33, 8. T. Mäkinen (FIN) 21, 9. H. Rovanperä (FIN) 18, 10. F. Duval (B) 11, 11. T. Gardemeister (FIN) 9, 12. G. Panizzi (F) 6, 13. D. Auriol (F) 4, 14. C. Robert (F) 3, 15. A.McRae (GB) 3, 16. M. Hirvonen (FIN) 3, 17. A. Schwarz (D) 3, 18. J. Tuohino (FIN) 2, 19. F. Loix (B) 1, 20. A Ginley (GB) 1, 21. S. Lindholm (FIN) 1.

       

Týmy:

1. Peugeot 110, 2. Citroen 110, 3. Subaru 74, 4. Ford 61, 5. Škoda 20, 6. Hyundai 12.

Dalším závodem je 2 – 5. října 2003 Rallye San Remo Rallye d’Italia

Spolupracujeme s TipCars.com
Eurozóna uvolnila další peníze Řecku, tomu tak stoupá úvěrový rating Eurozóna uvolnila další peníze Řecku, tomu tak stoupá úvěrový rating

Mezinárodní ratingová agentura Moody ?s zlepšila v závěru…

Více kamionů, více příjmů. Na mýtu se vybralo víc než loni Více kamionů, více příjmů. Na mýtu se vybralo víc než loni

Na mýtném se v květnu od kamionů a autobusů vybralo…

111 let záchranářských Škodovek. Připomeňte si slavné sanitky 111 let záchranářských Škodovek. Připomeňte si slavné sanitky

Historie záchranářských aut z Mladé Boleslavi se začala…

Digitální diář na papíře. Daysee vstoupil na Kickstarter, zatím vybral ale jen zlomek Digitální diář na papíře. Daysee vstoupil na Kickstarter, zatím vybral ale jen zlomek

Přepis narozenin rodinných příslušníků, kolegů či přátel…

 
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
První jízda: Je Volkswagen Arteon skutečně nejlepším modelem značky? První jízda: Je Volkswagen Arteon skutečně nejlepším modelem značky?

Novým jménem v nabídce modelů značky Volkswagen je…

Pneumatikáři zklamali. Kvůli nim nemůže jet Bugatti Chiron 300 mil za hodinu Pneumatikáři zklamali. Kvůli nim nemůže jet Bugatti Chiron 300 mil za hodinu

Chiron měl nelehký úkol – překonat Veyron. Prozatím však…

 






 
Online: Kvalifikace na Grand Prix Ázerbájdžánu

Kvalifikaci na GP Ázerbájdžánu vyhrál s obrovským náskokem Hamilton

Dnes 14:50

Lewis Hamilton byl naprosto suverénní. Ferrari ztratilo více než sekundu.




Blesk.cz

Porovnání cen 12 potravin, které často kupujeme: Zdražilo vajíčko! A ne maličko!

Porovnání cen 12 potravin, které často kupujeme:…

Co bylo dřív: Vejce, nebo kuře? Tak s tím vám neporadíme. Že je ale kuře levnější než dřív, a vejce naopak až o…

„Mohl změnit svět.“ S Ottem propuštěným z KLDR se loučilo 2500 lidí

„Mohl změnit svět.“ S Ottem propuštěným z KLDR se…

Ve čtvrtek zazněly před wyomingskou střední školou dudy. Jejich zvuk vedl 2500 smutečních hostů k poslednímu…

 

iSport.cz

Baník získal posilu k Barošovi! Z Plzně přichází hostovat Poznar

Baník získal posilu k Barošovi! Z Plzně přichází…

Tomáš Poznar se stal další útočnou posilou ostravského Baníku. Prvoligový nováček jej získal z Plzně na roční…

Nová paní Jágrová? Půjdu s ním, když bude potřebovat, řekla dojatá Nečasová

Nová paní Jágrová? Půjdu s ním, když bude…

PŘÍMO Z CHICAGA | Když generální manažer Ron Francis při dvanácté volbě z pódia oznámil, že Carolina Hurricanes…

 

Reflex.cz

Být policajtem, to je vyražení

Být policajtem, to je vyražení

Výsledek vyšetřování: policii nevadí civil z Hradu v nabouraném BMW. Mně taky ne. Ale vadí mi ta bouračka, vadí…

Ženy, které si špatně čistí zuby, mají nižší pravděpodobnost těhotenství, ukázal výzkum

Ženy, které si špatně čistí zuby, mají nižší…

Tým vědců z Helsinské univerzity testoval vztah mezi zvýšenou přítomností bakterií ve slinách žen a mírou jejich…