16. ROČNÍK TELSTRA RALLY AUSTRALIA RESULT
10. Podnik 2002 FIA World Rally Championship for Drivers
10. Podnik 2002 FIA World Rally Championship for Manufacturers
6. Podnik 2002 FIA World Rally Championship of Production Cars (sk.N)
Povrch šotolina
Superspeciálka čtvrtek 04. 09. 2003
I. Etapa Pátek 05.09 2003
9 RZ, o celkové délce 142,75 km
18:38 | RZ 1 | Perth City Super I | 2.45 km | vítěz RZ | P. Solberg | 96,0 km/h |
08:19 | RZ 2 | Murray North I | 18.49 km | vítěz RZ | M. Grönholm | 105,8 km/h |
08:47 | RZ 3 | Murray South I | 20.12 km | vítěz RZ | M. Grönholm | 101,8 km/h |
09:45 | RZ 4 | Gobbys | 5.20 km | vítěz RZ | M. Märtin | 125,1 km/h |
12:12 | RZ 5 | Stirling West | 15.89 km | vítěz RZ | S. Loeb | 103,0 km/h |
12:44 | RZ 6 | Stirling Long | 34.99 km | vítěz RZ | S. Loeb | 104,8 km/h |
14:17 | RZ 7 | Turner Hill | 7.00 km | vítěz RZ | P. Solberg | 96,0 km/h |
16:43 | RZ 8 | Murray North II | 18.49 km | vítěz RZ | P. Solberg | 108,3 km/h |
17:11 | RZ 9 | Murray South II | 20.12 km | vítěz RZ | S. Loeb | 105,0 km/h |
20:32 | RZ 10 | Perth City Super II | 2.45 km | vítěz RZ | F. Duval | 94,3 km/h |
Po vítězství v paralelní první RZ, kterou vyhrál P. Solberg se začalo závodit v pátek ráno naostro. Kuriozitou superspeciálky bylo, že na startu vedle sebe stáli exmistři světa T. Mäkinen a C. McRae. (vyhrál T. Mäkinen). Naproti tomu T. Gardemeister neměl vedle sebe soupeře.
Ve druhé RZ, vyhrál M. Grönholm a dostal se tak do čela průběžné kvalifikace s nepatrným náskokem +1,1 vteřiny před druhým P. Solbergem. Ve třetí RZ udělala větší část startovního pole hodiny a náskok M. Grönholma začínal nabírat na intenzitě a schylovalo se k další nudné rally. Po čtvrté RZ bylo pořadí následující: 1. M .Grönholm, 2. P. Solberg (+10,3), překvapivě 3. S. Loeb (+24,9), 4. R. Burns (+25,3) 5. C. Sainz (+28,4) 6. T. Mäkinen (+28,4), 7. M. Märtin (+34,4) 8. C. McRae, který si stěžoval na funkčnost brzd, (+44,8) vteřiny. Tovární tým Škoda držel 11. pozici D. Auriolem +1:04,1 minuty a 14. místo T. Gardemeisterem +1:51,1 minuty. V páté RZ zaútočil T. Mäkinen na páté místo C. Sainze a dostal se před něj. Propad na dvanácté místo zaznamenal D. Auriol. V následující 6. RZ poráží S. Loeb P. Solberga a jde na druhé místo průběžného pořadí. Nevýrazný H. Rovanperä vytěsnil z osmé bodované pozice C. McRaeho a D .Auriol se posunul zpět na jedenácté místo průběžného pořadí. Dílčí úspěch zaznamenal v 7. RZ D. Auriol, když se propracoval do Top Ten na desáté místo průběžného pořadí. Osmá RZ se stala osudnou pro vedoucího muže průběžného pořadí M .Grönholma, když v jednom z „vracáků“ přehnal nájezd, dostal se předkem vozu mimo stať, záď vozu sklouzla z náspu a vůz zůstal viset kolmo vzhůru opřen o zadní část. Než se podařilo vůz s techniky uvolnit, uběhlo spousty času. M. Grönholm dojíždí do cíle RZ na 31. místě se ztrátou +16,37 minuty, ale pro překročení časového limitu je nucen v následující RZ ze soutěže odstoupit. Celé startovní pole se posouvá vpřed, ztrácí však C. Sainz, který poslal vůz přes budku, toho využil C .McRae a přiblížil se C. Sainzovi na +12,6 vteřiny. Dramaticky se tak pouze jeví souboj obou mladíků S. Loeba, který se dostal do čela průběžného pořadí, a P. Solberga, kterého trápí potíže s tlakem oleje. Závěrečná 10. RZ první etapy nic nemění na průběžném pořadí Australské rally.
Průběžné pořadí po I. Etapě
1. Sébastien Loeb | Citroen Xsara WRC | 1h 23’52,4 | Průměrná rychlost vítěze 123,3 km/h |
2. Petter Solberg | Subaru Impreza WRC | +00’04,1 | |
3. Richard Burns | Peugeot 206 WRC | +00:39,1 | |
4. Tommi Mäkinen | Subaru Impreza WRC | +01’00,2 | |
5. Markko Märtin | Ford Focus RS WRC | +01’05,0 | |
6. Carlos Sainz | Citroen Xsara WRC | +01’11,6 | |
7. Colin McRae | Citroen Xsara WRC | +01’25,0 | |
8. Harri Rovanperä | Peugeot 206 WRC | +01:52,9 | |
10. Didier Auriol | Škoda Fabia WRC | +02:52,7 | |
12. Toni Gardemeister | Škoda Fabia WRC | +04:40,7 |
II. Etapa sobota 06.09 2003
10 RZ, o celkové délce 124,00 km
09:49 | RZ 11 | Beraking East | 8.88 km | vítěz RZ | P. Solberg | 103,3 km/h |
10:12 | RZ 12 | Helena East I | 20.49 km | vítěz RZ | P. Solberg | 105,6 km/h |
10:45 | RZ 13 | Helena West I | 12.60 km | vítěz RZ | S. Loeb | 103,5 km/h |
11:03 | RZ 14 | Helena South I | 17.31 km | vítěz RZ | P. Solberg | 116,4 km/h |
14:12 | RZ 15 | Beraking West | 9.42 km | vítěz RZ | P. Solberg | 121,7 km/h |
14:35 | RZ 16 | Helena East II | 20.49 km | vítěz RZ | S. Loeb | 107,9 km/h |
15:08 | RZ 17 | Helena West II | 12.60 km | vítěz RZ | S. Loeb | 105,3 km/h |
15:26 | RZ 18 | Helena South II | 17.31 km | vítěz RZ | S. Loeb | 118,3 km/h |
19:40 | RZ 19 | Perth City Super III | 2.45 km | vítěz RZ | M. Märtin | 105,0 km/h |
19:50 | RZ 20 | Perth City Super IV | 2.45 km | vítěz RZ | M. Märtin | 94,3 km/h |
Druhá etapa je podle předpokladu bitvou mezi S. Loebem a P. Solbergem. Oba dva shodně vyhrávají čtyři RZ. O jeden z „rozruchů“ se postaral M. Märtin, když mu na startu RZ zhasl motor. Ve 12. RZ se mění průběžné pořadí, když se do čela dostal P. Solberg, ale jeho náskok je doslova nulový +0,0. Nenápadně stahuje i C. McRae, který ztrácí na C. Sainze +1,6 vteřiny. V poklidu jede R. Burns, který ví že pokud dojede, bude slušně bodovat a M. Grönholm ho opět neohrozí. Na ostatních místech není žádná změna. Ve třinácté RZ vrací výpad S. Loeb, když vítězí v RZ a dostává se opět do čela průběžné kvalifikace Australské rally s náskokem +2,6 vteřiny. Kosmetické úpravy startovního pole přináší 15. RZ, kdy se M .Märtin posunul před T. Mäkinena na čtvrté místo s náskokem +0,2 vteřiny, C. McRae stáhl náskok na C. Sainze na +5,9 vteřiny a D .Auriol se propadl na dvanácté místo průběžného pořadí. V 16. RZ poráží C. McRae opět C. Sainze a posouvá se na šesté místo se ztrátou +8,3 vteřiny na pátého T. Mäkinena, ten v 18. RZ dělá jezdeckou chybu když sjel s vozem do příkopu a propadl se na šesté místo za C. McRaeho se ztrátou +1,4 vteřiny. Graduje i souboj o první místo, když S. Loeb si vytvořil náskok +5,2 vteřiny a v poslední RZ P. Solberg umazal desetinu z náskoku S. Loeba.
Průběžné pořadí po II. etapě
1. Sébastien Loeb | Citroen Xsara WRC | 2h 32’04,6 | Průměrná rychlost vítěze 106,2 km/h |
2. Petter Solberg | Subaru Impreza WRC | +00’05,1 | |
3. Richard Burns | Peugeot 206 WRC | +01:25,8 | |
4. Markko Märtin | Ford Focus RS WRC | +01’53,1 | |
5. Colin McRae | Citroen Xsara WRC | +02’19,5 | |
6. Tommi Mäkinen | Subaru Impreza WRC | +02’20,9 | |
7. Carlos Sainz | Citroen Xsara WRC | +02’26,8 | |
8. Harri Rovanperä | Peugeot 206 WRC | +02:54,2 | |
10. Didier Auriol | Škoda Fabia WRC | +06:55,7 | |
12. Toni Gardemeister | Škoda Fabia WRC | +08:02,2 |
III. Etapa neděle 07.09 2003
4 RZ, o celkové délce 117,11 km)
09:06 | RZ 21 | Bannister North | 24.81 km | vítěz RZ | S. Loeb | 112,8 km/h |
09:44 | RZ 22 | Bannister South | 34.16 km | vítěz RZ | S. Loeb | 128,1 km/h |
12:30 | RZ 23 | Bannister West | 24.69 km | vítěz RZ | P. Solberg | 119,7 km/h |
13:08 | RZ 24 | Bannister Central | 33.45 km | vítěz RZ | C. McRae | 110,5 km/h |
Závěrečná etapa Australské rally měla na pořadu čtyři RZ, ale jejich délka (117,11 km) mohla o lečem rozhodnout. Při tiskové konferenci sebevědomě P. Solberg prohlásil, že S. Loeba s přehledem porazí a svoje slova splnil do puntíku. Nejprve se však o rozruch postaral D. Auriol, který měl prasklé přední sklo a potíže s motorem, následně s hydraulickými prvky. Pak byl ze soutěže diskvalifikován M .Märtin. Poté co se mu uvolnil upínací pás náhradního kola, vypodložil kolo kamenem. Komisaři to shledali jako nepřípustné zatížení vozu a M. Mätin byl ze soutěže vyloučen. Tovární tým ani nepodal protest a s výrokem se smířil. Jsou na místě určité spekulace, ale vyloučení v Australské rally je už poněkud tradiční. V 21. RZ se do čela opět dostal P. Solberg +0,6 na S. Loeba, a díky M. Märtinovu vyloučení se startovní pole posunulo od pátého místa vpřed. Ve 22. RZ se do čela vrací opět S. Loeb, který vyhrává RZ a má náskok +1,3 vteřiny. Poslední dvě RZ však absolutně vycházejí P. Solbergovi, když 23. RZ vyhrává a vybudoval si náskok +8,0 vteřiny před S. Loebem a v následující poslední RZ dojíždí až třetí ale s velkým náskokem +26,6 vteřiny před S. Loebem. Ten v závěru nic neriskoval a spokojil se s druhým místem. V závěru soutěže si poradil ještě C. Sainz s T. Mäkinenem a posunul se na páté místo.
Dílčí úspěch zaznamenal tovární tým Škoda, když do cíle dorazily oba vozy ale bez bodového efektu. Z letošního ročníku Australské rally z továrních týmů nedokončily pouze dva vozy. Vyloučený M. Märtin a po jezdecké chybě odstoupivší M. Grönholm.
16. Ročník TELSTRA RALLY AUSTRALIA
Konečné pořadí jezdců
1. Petter Solberg | Subaru Impreza WRC | 3h 32’07,1 | 10 bodů | Průměrná rychlost vítěze 122,5 km/h |
2. Sébastien Loeb | Citroen Xsara WRC | +00’26,6 | 8 bodů | |
3. Richard Burns | Peugeot 206 WRC | +01:53,0 | 6. bodů | |
4. Colin McRae | Citroen Xsara WRC | +02’30,7 | 5. bodů | |
5. Carlos Sainz | Citroen Xsara WRC | +02’37,2 | 4 body | |
6. Tommi Mäkinen | Subaru Impreza WRC | +03’01,5 | 3 body | |
7. Harri Rovanperä | Peugeot 206 WRC | +04:03,5 | 2 body | |
8. Fredy Loix | Hyundai Accent WRC | +07:10,6 | 1 bod | |
11. Didier Auriol | Škoda Fabia WRC | +10:10,2 | ||
12. Toni Gardemeister | Škoda Fabia WRC | +11:08,1 |
Konečné pořadí týmů
1. Subaru | 14 bodů | (1+5. místo) |
2. Citroën | 13 bodů | (2+4. místo) |
3. Peugeot | 9 bodů | (3+6. místo) |
4. Hyundai | 2 body | (7. místo) |
5. Ford | 1 bod | (8. místo) |
6. Škoda | 0 bodů |