Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

24 hodin Le Mans – Audi opět zvítězilo

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (48)
V neděli 17.června 2007 v 15.00 skončil vytrvalostní závod 24 hodin Le Mans a cílovou pásku jako první protnulo Audi R10 TDI poháněné dieselovým motorem.

Vítězové a poražení

Již od začátku byly nejvíce sledovány týmy Audi a Peugeotu, které do nejvyšší kategorie LMP1 nasadily vozy poháněné vznětovými motory. Audi dominuje závodu 24 hodin Le Mans od roku 2000 a s dieselem zde zvítězilo již v loňském roce. Peugeot sice není v Le Mans žádným nováčkem, ale přeci jen zde vítězil v letech 1992 a 1993 s Peugeotem 905 a jeho současný model 908 sice předvádí výborné výkony, ale až do samotného závodu se neúčastnil tak dlouhého podniku.

V kategorii LMP1 celkově zvítězilo Audi R10 TDI s posádkou Frank Biela, Emanuele Pirro a Mark Werner, po ujetí 369 kol za 24 hodin. Na druhém místě se usadil, se ztrátou deseti kol na vítězný vůz, Peugeot 908 HDi FAP za jehož volantem se střídali Pedro Lamy, Stephane Sarrazin a Sébastien Bourdais. Třetí příčka byla zároveň prvním místem pro automobil s benzinovým motorem, kterým se stal Pescarollo Judd s posádkou Emmanuel Dollare, Jean-Christophe Boullion a Romain Dumas s celkovým počtem ujetých kol 357.

V kategorii LMP2 závod dokončily pouze dva vozy. První z nich Lola Zytek, týmu Binnie Motorsport s posádkou William Binnie, Allen Timpany a Christopher Buncombe, dojel na celkově osmnáctém místě. Druhý vůz Zytek, patřil týmu Barazi Epsilon, střídali se v něm jezdci Adrian Fernandez, Haruki Kurosawa a Robbie Kerr a dokončili na 27. pozici.

V kategorie LMGT1 opět probíhal souboj mezi vozy Aston Martin a Corvette. V letošním roce se v Le Mans poprvé radovali jezdci David Brabham, Rickard Rydell a Darren Turner, jejichž Aston Martin zvítězil ve své řídě a celkově dojel pátý s 342 ujetými okruhy. Na druhé příčce ve třídě a celkově šestém místě se stejným počtem kol jako Aston Martin dojela Corvetta s posádkou Johnny O'Conell, Jan Magnussen a Ron Fellows. Třetí mezi vozy LM GT1 a sedmý celkově dokončil závod s 340 ujetými okruhy další Aston Martin, který řídili Christophe Bouchut, Fabrizzio Gollin a Casper Elgaard.

V kategorii LMGT2 pozvedl tým Imsa Performance Matmut vlajku značky Porsche s modelem 911 GT3 RSR. Raymond Narac, Richard Lietz a Patrick Long ujeli s tímto vozem 319 kol a celkově skončili patnáctí. Druhým vozem ve třídě bylo Ferrari F430 s posádkou Tracy Krohn, Nic Jonsson a Colin Braun, kteří dojeli celkově devatenáctí s 313 ujetými okruhy. Třetí v LMGT2 dojelo další Porsche 911 GT3 RSR za jehož volantem se střídali jezdci Lars Erik Nielsen, Allan Simonsen a Pierre Ehret. Tato posádka ujela celkem 309 okruhů a skončila celkově 21.

Česká účast

Tým Škoda Charouz Racing System s vozem Lola Judd závod dokončil na pátém místě v své třídě LMP1 a celkově byl s 337 okruhy osmý. Tohoto výsledku dosáhl tým z velké části díky mechanikům, kteří vůz zprovoznili po požárů, který jej zachvátil při jednom sobotním tankování a následně po dvou nedělních nehodách, kdy se vůz kvůli defektu pneumatiky dostal mimo trať a jednou se potkal se svodidly. Posádka složená z jezdců Alex Yoong, Stefan Mücke, Jan Charouz si tak v neděli užila stíhací jízdu způsobenou delším pobytem v boxech.

Aston Martin s nímž jel ve třídě LMGT1 Tomáš Enge společně s Johnny Herbertem a Peterem Koxem dokončil závod na čtvrté pozici ve své kategorii a na devátém místě celkově s 337 ujetými okruhy a časovou ztrátou na 1:46,406 min na tým Škoda Charouz Racing System s vozem Lola Judd.

Dalšími českými jezdci ve třídě LMGT1 byli Tomáš Kostka a Roman Pergl, kteří společně Alexejem Vasilievem dojeli ve Ferrari F550 Marranelo na osmém místě ve své kategorii a celkově byli čtrnáctí s 321 odjetými okruhy.

Nejméně šťastným českým jezdcem na trati 75.ročníku 24 hodin Le Mans se určitě po sedmé hodině závodu stal Jarek Janiš, jehož Spyker C8 Spyder třídy GT2 se zastavil a nešel nastartovat. Vůz se bohužel nepodařilo oživit a posádka vozu číslo 86 složená z jezdců Jarek Janiš, Mike Hezemans a Jonny Kane musela odstoupit. Cíl letošního závodu 24 hodin Le Mans neviděla ani posádka druhého Spykeru, která musela skončit pro poruchu převodovky krátce po třetí hodině ranní.

Z pětapadesáti vozů, které nastoupily na start závodu 24 hodin Le Mans jich do cíle dojelo dvacetdevět.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (48)
18. 6. 2007 23:57
Phew
"Supersport" na naftu neni supersport... pokud Le Mans vyhraje naftak, tak jej neuznavam. Nezpochybnuju, ze ten zavod Audi vyhralo a ze to je triumf. Nicmene zapoleni naftovych zavodaku me nerajcuje. I kdyby to vyhrala KIA nebo Cinan, tak by me to nijak netrapilo, co vic, nezajimalo :-!
Avatar - Pekelná Micinka
18. 6. 2007 22:47
Re: Kde jsou japanofilové???
:yes:
Avatar - Pekelná Micinka
18. 6. 2007 19:35
Re: Le Mans
Ne. Bohužel jsem viděl live jen fragmenty z nedělní části. Jinak nonstop to nevyslílali, ale zhruba každé 2h po jedné hodině a v noci myslím od jedné do dvou a pak až ráno. Dnes jsem viděl nějaký sestřih (také Galaxie Sport) a měli tam Toníka Charouze jako hosta. Škoda, že nekomentuje častějc, jako moderátor je docela dobrej. Ptali se ho taky na rozpočet, kolik stála Le Mans ten tým s Lolou a říkal, že takhle to přesně neumí spočítat, ale že klidně řekne rozpočet na celou sezonu, což bylo nějakejch 7 závodů plus Le Mans a uvedl částku 2.5 mil. Eur. Přičemž Audi a Peugeot mají prý rozpočet 60 - 70 mil. Eur. Takže vyjádřil spokojenost, že při tom rozpočtu je s výsledkem spokojený a že by příští rok byl rád, aby mohla jet Lola znova, což záleží na sponzorech.
18. 6. 2007 19:12
Re: Le Mans
Jo taky mám raději ty se střechou, pro jezdce to musí být i mnohem pohodlnější. Navíc 908 se povedla i po stránce designu. Koukal si nonstop?
Avatar - Pekelná Micinka
18. 6. 2007 19:04
Re: Le Mans
Já jej sledoval na Galaxii sport. Škoda, že naši nedopadli o něco líp. Zejména AM s TNG. Vítězství Audi mě nepřekvapuje, ani mi nevadí, ale víc bych to přál francouzům, prostě proto, že mají auto se střechou. Mě se ta otevřená koncepce prostě nelíbí. Je to jak auta do vrchu. Ovšem komentátoři naznačili, že se prý uvažuje o zavedení nových pravidel a specifikací, která by snad dokonce nařizovala střechu a celkově by se měla auta blížit více prototypům z 70. a 80. let.