25 nejprodávanějších modelů na českém trhu (leden-listopad 2009)
Český trh se v roce 2009 dočkal několika zásadních změn. Nedůvěra v příznivý ekonomický vývoj v zemi a změna pravidel pro odpočet DPH se odrazily na propadu poptávky po užitkových automobilech. V našem modelovém TOP25 jsme je vynechali, ale velká chyba to není - znamená to totiž neúčast jen několika ryze užitkových modelů v čele s Fordem Transit (přes 1700 registrací).
Následující přehled bere v úvahu výsledky za prvních 11 měsíců roku 2009 a porovnává je s výsledky za stejné období roku 2008.
Od ledna do listopadu 2009 se u nás prodalo 165.075 aut, zatímco ve stejném období před rokem to bylo 188.619 vozů (OA+LUV). Méně automobilů než letos se naposledy prodalo za prvních 11 měsíců roku 2006 (158 tisíc ks). Meziroční pokles celého trhu za uplynulých 11 měsíců činí -12,5 %.
Škoda v čele, překvapivé změny v pořadí
Pořadí TOP25 vládne Škoda Octavia. Údaje k tomuto modelu zahrnují také vozy Octavia Tour, které statistika registru vozidel nedokáže odlišit.
Přes 20 tisíc prodaných Octavií znamená podíl na trhu téměř 12,5 % a meziroční růst o více než 13 %. Zásadní propad postihl letos menší modelovou řadu Škody, která do letoška vládla žebříčku modelů na českém trhu. Prodej Fabií se meziročně propadl o 10 tisíc kusů (tj. cca -38 %).
Ještě hůře je na tom loňské číslo 3 - Škoda Roomster. Ten klesl v žebříčku až na 8. místo, když ztratil přes 52 % loňských registrací.
Škoda Fabia je v aktuálním provedení od roku 2007, Roomster přišel na trh v létě 2006. Oba modely čeká v roce 2010 modernizace.
Ford se opírá o Fusion
Úspěšný příběh lidového Fordu Fusion pokračuje i v roce 2009, tedy 7 let od uvedení na trh. Malý hranatý automobil, jehož design nemá vůbec nic společného s mohutně propagovanou designovou kinetikou, oslovuje prostorem, výbavou a cenou. V závěru kariery obsazuje třetí místo mezi modely v ČR jako opravdu lidový rodinný automobil.
Silná nižší střední
Češi se naučili kupovat vozy nižší střední třídy. Hodně jim k tomu pomohla agresivní cenová politika korejských značek, které expandují v Evropě, a následování této taktiky francouzskými značkami.
Proto nepřekvapí, že od čtvrtého do sedmého místa TOP25 se usadily nové nebo nedávno modernizované modely nižší střední třídy převážně evropské produkce.
Kia i letos bodovala s modelem Cee´d, Renaultu se vyplatilo nasazení třísettisícové cenovky na nový Mégane, Hyundai agresivně tlačí první cenu české i30, což mu pomáhá dohnat náskok sesterské Kie. Tradičně dobré postavení Volkswagenu na českém trhu hájí v TOP 10 Golf.
Střední vládne Superb, Passat a Mondeo
Ani nedávná obměna japonských a francouzských modelů střední třídy nezměnila nic na situaci ve střední třídě. Nadvládu Passatu přerušil Superb, který bude chtít do pořadí promlouvat i v roce 2010 s nabíhajícím prodejem verze Superb Combi. Mondeo zůstává i nadále ve stínu Passatu.
Panda jako první mini
Zatímco jinde v Evropě kupují lidé Pandu o sto šest díky šrotovacím programům, na českém trhu patří k nejprodávanějším modelům i bez nich. Mini-Fiat, představený před více než šesti lety v roce 2003, se letos dostal do TOP25, když vystřídal na pozici nejprodávanějšího mini Chevrolet Spark, který prochází generační obměnou.
České zboží vs. zbytek světa
Tržní podíly modelů vyráběných na českém území jsou pro ostatní konkurenty stále nedosažitelné, ale letošek ukázal, že to nemusí trvat věčně. Nejblíže má k narušení nadvlády značka Ford, který vytrvale hájí 10% podíl na českém trhu.
V TOP25 jsme napočítali 7 modelů původem německých značek (včetně “amerického“ Fordu), 6 modelů původem francouzských značek, 4 české, 4 korejské, 2 italské a 2 japonské.
Registrace na českém trhu-pořadí modelů, průběžné výsledky za rok 2009 | ||||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | změna | změna | Tržní podíl |
- | Období | 1-11/2009 | 1-11/2008 | [ks] | [%] | 1-11/2009 |
1. | Škoda OCTAVIA | 20577 | 18080 | 2497 | 13,81% | 12,47% |
2. | Škoda FABIA | 16309 | 26417 | -10108 | -38,26% | 9,88% |
3. | Ford FUSION | 6517 | 5346 | 1171 | 21,90% | 3,95% |
4. | Kia CEE´D | 4002 | 3854 | 148 | 3,84% | 2,42% |
5. | Renault MEGANE | 3570 | 2263 | 1307 | 57,76% | 2,16% |
6. | Hyundai i30 | 3077 | 1260 | 1817 | 144,21% | 1,86% |
7. | Volkswagen GOLF | 3024 | 2960 | 64 | 2,16% | 1,83% |
8. | Škoda ROOMSTER | 2964 | 6184 | -3220 | -52,07% | 1,80% |
9. | Škoda SUPERB | 2910 | 2202 | 708 | 32,15% | 1,76% |
10. | Peugeot 207 | 2430 | 3308 | -878 | -26,54% | 1,47% |
11. | Ford FOCUS | 2295 | 2866 | -571 | -19,92% | 1,39% |
12. | Volkswagen PASSAT | 2225 | 2195 | 30 | 1,37% | 1,35% |
13. | Volkswagen POLO | 2210 | 2463 | -253 | -10,27% | 1,34% |
14. | Renault THALIA | 2149 | 2443 | -294 | -12,03% | 1,30% |
15. | Ford FIESTA | 2143 | 1561 | 582 | 37,28% | 1,30% |
16. | Chevrolet AVEO | 2056 | 1561 | 495 | 31,71% | 1,25% |
17. | Toyota YARIS | 1780 | 2559 | -779 | -30,44% | 1,08% |
18. | Ford MONDEO | 1695 | 1377 | 318 | 23,09% | 1,03% |
19. | Renault CLIO | 1525 | 2262 | -737 | -32,58% | 0,92% |
20. | Peugeot 308 | 1385 | 914 | 471 | 51,53% | 0,84% |
21. | Hyundai i20 | 1365 | 0 | 1365 | - | 0,83% |
22. | Citroën C3 | 1327 | 1998 | -671 | -33,58% | 0,80% |
23. | Fiat PUNTO | 1318 | 1379 | -61 | -4,42% | 0,80% |
24. | Suzuki SX4 | 1301 | 1578 | -277 | -17,55% | 0,79% |
25. | Fiat PANDA | 1284 | 1096 | 188 | 17,15% | 0,78% |
- | Celkem trh | 165075 | 188619 | -23544 | -12,48% | 100,00% |