Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

25 nejprodávanějších modelů na českém trhu (leden-listopad 2009)

Ondřej Láník
Diskuze (112)
První příčky TOP25 (pořadí modelů) jsou stále vyhrazeny domácím vozům Škoda. Dominance mladoboleslavské značky se ale letos výrazně zmenšila. Nejžádanějším modelem už není Fabia, ale větší Octavia. Na stupně vítězů se dostal také Ford Fusion.

Český trh se v roce 2009 dočkal několika zásadních změn. Nedůvěra v příznivý ekonomický vývoj v zemi a změna pravidel pro odpočet DPH se odrazily na propadu poptávky po užitkových automobilech. V našem modelovém TOP25 jsme je vynechali, ale velká chyba to není - znamená to totiž neúčast jen několika ryze užitkových modelů v čele s Fordem Transit (přes 1700 registrací).

Následující přehled bere v úvahu výsledky za prvních 11 měsíců roku 2009 a porovnává je s výsledky za stejné období roku 2008.

Od ledna do listopadu 2009 se u nás prodalo 165.075 aut, zatímco ve stejném období před rokem to bylo 188.619 vozů (OA+LUV). Méně automobilů než letos se naposledy prodalo za prvních 11 měsíců roku 2006 (158 tisíc ks). Meziroční pokles celého trhu za uplynulých 11 měsíců činí -12,5 %.

Škoda v čele, překvapivé změny v pořadí

Pořadí TOP25 vládne Škoda Octavia. Údaje k tomuto modelu zahrnují také vozy Octavia Tour, které statistika registru vozidel nedokáže odlišit.

Přes 20 tisíc prodaných Octavií znamená podíl na trhu téměř 12,5 % a meziroční růst o více než 13 %. Zásadní propad postihl letos menší modelovou řadu Škody, která do letoška vládla žebříčku modelů na českém trhu. Prodej Fabií se meziročně propadl o 10 tisíc kusů (tj. cca -38 %).

Ještě hůře je na tom loňské číslo 3 - Škoda Roomster. Ten klesl v žebříčku až na 8. místo, když ztratil přes 52 % loňských registrací.

Škoda Fabia je v aktuálním provedení od roku 2007, Roomster přišel na trh v létě 2006. Oba modely čeká v roce 2010 modernizace.

Ford se opírá o Fusion

Úspěšný příběh lidového Fordu Fusion pokračuje i v roce 2009, tedy 7 let od uvedení na trh. Malý hranatý automobil, jehož design nemá vůbec nic společného s mohutně propagovanou designovou kinetikou, oslovuje prostorem, výbavou a cenou. V závěru kariery obsazuje třetí místo mezi modely v ČR jako opravdu lidový rodinný automobil.

Silná nižší střední

Češi se naučili kupovat vozy nižší střední třídy. Hodně jim k tomu pomohla agresivní cenová politika korejských značek, které expandují v Evropě, a následování této taktiky francouzskými značkami.

Proto nepřekvapí, že od čtvrtého do sedmého místa TOP25 se usadily nové nebo nedávno modernizované modely nižší střední třídy převážně evropské produkce.

Kia i letos bodovala s modelem Cee´d, Renaultu se vyplatilo nasazení třísettisícové cenovky na nový Mégane, Hyundai agresivně tlačí první cenu české i30, což mu pomáhá dohnat náskok sesterské Kie. Tradičně dobré postavení Volkswagenu na českém trhu hájí v TOP 10 Golf.

Střední vládne Superb, Passat a Mondeo

Ani nedávná obměna japonských a francouzských modelů střední třídy nezměnila nic na situaci ve střední třídě. Nadvládu Passatu přerušil Superb, který bude chtít do pořadí promlouvat i v roce 2010 s nabíhajícím prodejem verze Superb Combi. Mondeo zůstává i nadále ve stínu Passatu.

Panda jako první mini

Zatímco jinde v Evropě kupují lidé Pandu o sto šest díky šrotovacím programům, na českém trhu patří k nejprodávanějším modelům i bez nich. Mini-Fiat, představený před více než šesti lety v roce 2003, se letos dostal do TOP25, když vystřídal na pozici nejprodávanějšího mini Chevrolet Spark, který prochází generační obměnou.

České zboží vs. zbytek světa

Tržní podíly modelů vyráběných na českém území jsou pro ostatní konkurenty stále nedosažitelné, ale letošek ukázal, že to nemusí trvat věčně. Nejblíže má k narušení nadvlády značka Ford, který vytrvale hájí 10% podíl na českém trhu.

V TOP25 jsme napočítali 7 modelů původem německých značek (včetně “amerického“ Fordu), 6 modelů původem francouzských značek, 4 české, 4 korejské, 2 italské a 2 japonské.

Registrace na českém trhu-pořadí modelů, průběžné výsledky za rok 2009
-KategorieOA+LUVOA+LUVzměnazměnaTržní podíl
-Období1-11/20091-11/2008[ks][%]1-11/2009
1.Škoda OCTAVIA2057718080249713,81%12,47%
2.Škoda FABIA1630926417-10108-38,26%9,88%
3.Ford FUSION65175346117121,90%3,95%
4.Kia CEE´D400238541483,84%2,42%
5.Renault MEGANE35702263130757,76%2,16%
6.Hyundai i30307712601817144,21%1,86%
7.Volkswagen GOLF30242960642,16%1,83%
8.Škoda ROOMSTER29646184-3220-52,07%1,80%
9.Škoda SUPERB2910220270832,15%1,76%
10.Peugeot 20724303308-878-26,54%1,47%
11.Ford FOCUS22952866-571-19,92%1,39%
12.Volkswagen PASSAT22252195301,37%1,35%
13.Volkswagen POLO22102463-253-10,27%1,34%
14.Renault THALIA21492443-294-12,03%1,30%
15.Ford FIESTA2143156158237,28%1,30%
16.Chevrolet AVEO2056156149531,71%1,25%
17.Toyota YARIS17802559-779-30,44%1,08%
18.Ford MONDEO1695137731823,09%1,03%
19.Renault CLIO15252262-737-32,58%0,92%
20.Peugeot 308138591447151,53%0,84%
21.Hyundai i20136501365-0,83%
22.Citroën C313271998-671-33,58%0,80%
23.Fiat PUNTO13181379-61-4,42%0,80%
24.Suzuki SX413011578-277-17,55%0,79%
25.Fiat PANDA1284109618817,15%0,78%
-Celkem trh165075188619-23544-12,48%100,00%

Ondřej Láník
Diskuze (112)
2. 1. 2010 20:44
Re: hmm :/
Kde píšu něco o hnoji a nějakých značkách?
Jazyková bariéra? Nepochopený psaný text?
2. 1. 2010 17:11
Re: hmm :/
To klidně můžeš, zatím jsi mne, ale osočil z něčeho, pro co nemáš důkaz. Takže uber, nebo si o tobě začnu něco myslet. :-!
2. 1. 2010 15:07
Re: hmm :/
Toto tvrzení bys tedy měl doložit nějakým relevantním odkazem. :-!
2. 1. 2010 14:47
Re: hmm :/
Jo, a ještě si zapomněl dodat, že jen vy a odpůrci VW vám podobní, jste ti normální. >:D
To se asi potrhám smíchy.

Někdy mi připadne, že když někdo napíše kopu hnoje na adresu VW, tak je to ten největší borec. Jak ubohé, jak dětinské, jak hloupé... :-!
2. 1. 2010 14:44
Re: "prémiovčička, šporťáček, crosska, esuvečko" ???
Ne, to přenechává vometákům, kteří ho nemůžou vystát. Taková místní diskuzní spodina. :-!