Pujčování peněz, nebo financování "něčeho" je v ČR obrovský business. Člověk dostane obyčejně k podpisu nějaký papír, přitom už se vidí ve svém novém voze, nic si nečte, protože je mu to fuk, nebo nemá brejle a kalkulačka ho nezajímá. Tak to tam mázne, šup a už se valí na chalupu! Než se vrátí domu, je tam první splátka 3x vyšší, než mu říkal Pepík a je zle! Pak to jde ráz na ráz... řev, doma bordel, pro auto si přijede leasingovka a běží se plakat do TV zNOVA, jaký to jsou zloději!
Ne vždy, ale z praxe vím, že se to tak děje! Kdo by si taky četl ty podmínky malejma písmenkama a se slovy sepisovatele... "to nemusíte číst, stejně to nezmeníte!".
O provázanosti leasingovek s prodejcem je škoda mluvit! Z 80% o leasingovce rozhoduje ten Pepík, co vám v showroomu otevírá ty dveře a doporučuje barvu a vše okolo, aby to pasovalo na ten skladovej skvost! "Vy to chcete s klimatizací?" ..."to je zbytečný, stejně je horko 3 dny v roce, měl bych tady skvělou 1.2 v hnědý barvě, co říkáte?" uděláme cenu, koberečky zdarma...
super nápad :-) - tenhle seriál ,určitě si nenechám ujít ani jeden díl.A zkušenosti zákazníků - k nezaplacení. S Navtechem nemůžu nic než souhlasit. Počítám, že také dojde na porovnání pro a proti leasingu a úvěru - velmi zajímavé porovnání těchto produktů u Santanderu ve prospěch úvěru
Započítal bych inflaci, nebo aspoň úrok z peněz, když bychom měli teď 300 tis na stole, tak zda se vyplatí koupit za hotový nebo i tak to vzít na leasing. Když to vemem na 5 let, a zbytek peněz co nevyužijeme damě na úrok jen do obyčejné banky na 3,5% tak za první rok dostaneme na úroku cca 6 tisic, za druhý 5, pak 4, pak 2,5 a pak cca 1 tisíc ... to znamená že když ten huinady vyhrál s přeplacením cca 29 tisíc, tak v tomhle případě bychom ho přeplatili o přibližně 11 tisíc. Což už je rozumné protože za 11 tisíc si koupíte možnost kdyby bylo zle sáhnout na ty peníze, kde v prvním roce budete mít skoro 200 tisíc. Nehledě na to že pokud vemete lepší úročení než na běžném účtě 3,5 procenta, tak na tom můžete i vydělat ... Jako nevýhodu vydím to, že auto je vlastně leasingové společnosti.
ono je to jedno na koho je to napsaný , manželka má autoúvěr a stejně musíš do leasingovky navalit velkej techničák (jinak malými písmeny pokuta 5.000,- - málem jsme to chytli protože nám to samozřejmě nikdo neřekl)
Neřekl bych, že koupit auto na leasing je špatný. Ono na první pohled to vypadá, že zaplatíme navíc velké množství peněz, ale když si do toho přidátě, že leasingová smlouva obsahuje havarijní pojištění a přidáte inflaci, kdy 4 000Kč za 3 roky nebudou mít takovou hodnotu jako dnes, není to nic hrozného. Spousta lidí si nemůže dát dohromady ani takový obnos jako je 300 tisíc a pro ty je leasing zajisté v určitých směrech výhodný. Nikdo Vám nedá nic zadarmo. Pracoval jsem jako dealer v autosalonu, asi každá značka má od importéra doporučenou možná některé přikázanou pojišťovnu, vždy jsem zákazníkovi nabídl pojištění u společnosti, která s naší značkou spolupracovala, avšak upozornil jsem ho i na možnost pojištění automobilu u jiné. Doporučuji každému před koupí auta zeptat se opravdu na cokoli, všechno si pročíst a nenechat se odbýt, přeci jen se taková věc nekupuje každý den. Líná huba holý neštěstí :-)
Peniaze a auto - veľká téma, dalo by sa nakombinovať článkov! Sám som si pred časom robil porovnanie leasing vs. operatívny leasing vs. úver vo firme, t.j. aj pohľady zo strany nákladov, daňových nákladov, vplyv na CF,... Týmito kalkuláciami by sa dalo tuším aj živiť ako nezávislý poradca ;-)
Leasing může být relativně fér a taky může být svinstvo. Mezi těmito dvěma ale 50% kupujících nepozná rozdíl. Prostě obyčejný člověk, co se živí rukama a počty mu nikdy moc nešly si to nedokáže spočítat. Bohužel. A toho zneužívají kromě leasingovek i splátkové prodeje a spotřebitelské úvěry.
Jenže takový člověk si nepřečte ani tento článek. A jestli ho přeci jen nějak proběhne, buď ho moc nepochopí (to není kritika článku jako takového) nebo jeho závěry nedokáže aplikovat na vlastní situaci.
Takže stačí napsat jednoduchou poučku - než podepíšeš leasing, požádej někoho ve svém okolí, kdo ověří "výhodnost" a vyzná se i v nejtitěrnějším textu smlouvy.
Máme doma 1/2roku Civica 1.8 I-VTEC ve výbavě Sport,základ. cena myslím 559tis.,u našeho cena 580-50slevička,tj 530tis.,akontace byla nízká,jen 15%,ale každopádně auto přeplatíme o 40tis. na 3 roky,splátky vč. ručení a pojištění,kde je problém???? odkupní cena litr... když si lidi smlouvu přečtou,zkusí vzít kalkulačku,tak problém nevidím.
Druhá stránka mince je kámoška blondýna,terá dá za novýho sparka místo 220 nakonec 320 a ještě neví,kolik má odkupní cenu...ach jo :-)
Pokud počítáme výhodnost jakékoliv investice, musíme porovnávat ukazatele, které v sobě zahrnují faktor časové hodnoty peněz. Absolutní "přeplatek" není směrodatný, důležitá je hodnota IRR, tady vyjádřená jako % RPSN. I úvěr, u kterého přeplatíme o více může být výhodnější než jiný, pokud se to děje v jiném časovém období. Říkejte si o RPSN (je povinnost ho uvádět) a srovnávejte. A je třeba samozřejmě odečíst také doplňkové benefity - hlavně tedy úsporu na pojistce.
Ideš na to trochu nesprávne. Jednak sa neporovnáva výhodnosť investície, ale porovnávajú sa len a len absolútne výšky navýšenia. Tebou spomínané % RPSN je pomerové a v tomto prípade má menšiu vypovedaciu hodnotu, (o.i. preto, že vstupné hodnoty sú zhodné). Rovnako tak je možné zanedbať aj faktor časovej hodnoty peňazí, pretože príklad predpokladá rovnaké časové obdobie a jeho vplyv bude teda na všetky kalkulácie pôsobiť rovnako. Diskutabilná je jedine poistka zahrnutá v kalkulácii, pretože jej výška sa odvíja od typu auta. Na to má tabuľka odpoveď v poslednom riadku: "Rozdíl oproti pořízení hotově", takže stačí porovnať 2 riadky a máš jasno.
Kto chce byť dôsledný, môže chytiť do rúk kalkulačku, nahodiť predpokladanú mieru inflácie ČR (vie niekto tento údaj?) v najbližších troch rokoch a vypočítať budúcu hodnotu peňazí. Vypočíta tak síce, koľko preplatí, ale na druhú stranu aby to bolo úplné, bude tam chýbať údaj, koľko stratí samotnou kúpou auta a jeho stratou hodnoty v danom čase :-)
Pokud jsou všechny nabídky stejné (doba, anuita splátek), pak je opravdu nejvýhodnější ta, u které nejméně přeplatíme. Ale pokud jsou různé doby trvání, u některých úvěrů platíš různé částky v různá období, pak jediným ukazatelem je RPSN. Je třeba lepší zaplatit o 10% víc a splácet o dva roky déle? Přeplatek ti nic neřekne. Hodnota auta v čase na to nemá vliv, ta klesá vždycky stejně.
Výbornej počin tenhle novej článkovej seriál :yes: Když už tedy máme konečně "moderní" insolvenční zákon, je dobré vědět, jak do toho poměrně elegantně zahučet.
U podnikatele je to jasné, Pracuje s penězi, ty točí, obrací, pase, investuje, zhodnocuje. Tedy jistě uvítá možnost rozložit splacení kupní ceny do měsíčních splátek. Dnes tedy splátek v trvání pěti let.
Tisíce smluv, tisíce aut... právní rámec... nula. Jen chabý pokus vtělený do obchodního zákoníku pod nadpisem "Smlouva o koupi najaté věci" z roku 1991, k němuž se ovšem nikdo nehlásí, vždyť se nabízí možnost tzv. nepojmenovaného kontraktu. Tedy nikoliv v zákoně upravená typová smlouva... než volné pole. Podle toho to taky vypadá.
Finanční leasing znamená, ža auto není tvoje, Ale až vše zaplatíš tvoje býti může. Je to fakticky smlouva o budoucí koupi najaté věci. Vše si platíš sám.
Operativní leasing je vlastně jen nájem s definovanou součinností pronajímatele - hradí ti servis. Také to ovšem něco stojí. A nepočítá se s tím, že auto bude tvoje.
Nahoře Navtech pěkně popisuje reál. Malá písmenka v "obchodních podmínkách", koeficienty, poplatky za vyhotovení smlouvy atd. Už na blogu v seriálu Jak kupovat auto jsem psal - čti, čti, čti. Ten reál je ovšem ve 99% takovej, jak ho navtech popisuje. Člověk aby na jednání o koupi auta bral sebou advokáta a daňového poradce...
Na druhé straně je nutno si říci, že trh na kvalitě leasingových společností hodně zapracoval a dnes ti kdo spolupracují s prodejci, to jest velké známé společnosti mají ty vztahy kvalitně ve smlouvách nastavené. Ovšem jde o poměrně těsný vztah, který na straně nájemce stíhá každé selhání, ať už se jedná o prodlení s patbou či o problémy při havárce.
Velké pozitvim leasingu, včetně tedy úvěrových produktů spatřujme v tom, že je dnes auto (nové auto) dostupné takřka každému. Jde jen o to se sjednotit v tom, čemu říkáme auto :-) Když sleduji v televizi ty báječné nabídky na subkompakty za cca tři tácy měsíčně, vždy mě napadá proč lidé kupují ojetiny. Tohle ať mi někdo vysvětlí. Vždyť přece... chtěl by sis po sobě koupit auto, cos svěřil do bázu?
Jen bych doplnil, že každému soudruhovi podle jeho gusta. Nicméně jediné opravdu smysluplné zadlužení pro soukromou osobu je bydlení. Vše ostatní jsou cetky(auta, plazmy, dovolené..). Na druhou stranu, potom by jsme se nemohli naparovat nad tím, jak nám ta ekonomika hezky roste.
Takhle drsně bych to nestavil. Pokud pro to, co kupuju na leasing, nebo na jinou formu cizího financování mám využití, pak je to v pořádku. Problém je u toho, co se splácí mnohem déle, než se to využívá. Tam je to pak hodně na zvážení. Zvlášť, pokud ta dluhem zafinancovaná věc ztrácí na hodnotě hodně rychle a jejím prodejem není možné dluh uhradit. A mimochodem. To, co se děje v Americe je krize způsobená na hypotečním trhu, tedy na trhu s bydlením.
O spekulace možná, ale hlavně se tam cpaly peníze do kapes lidem, co na ně neměli a ti za ně stavili domy. Ekonomika se přehřála mimo jiné stavebnímu boomem, a jak se bojuje s přehřátou ekonomikou víme dobře všichni. Jenom jsem chtěl poukázat na to, že ani do bydlení není investice úplně bezpečná.
Já jsem netvrdil, že bezpečná. Myslel jsem to tak, že jedině u bydlení má opravdu smysl se zadlužit. Jednak proto že nemovitost si drží cenu(nebo se cena zvyšuje) a jednak proto, že bydlet potřebujeme všichni. Ale i tady samo platí obezřetnost a nepřeceňovat svoje síly pro splácení.
Njn, GTI, ale proč si kupovat nové auto, co za dobu, než si ho dovezu domů ztratí 10-15% ceny, když můžu mít 10 let staré BMW, které je na stejné úrovni jako to, co bych si koupil nové, že??
Na jaké úrovni, tome? Sakra. To samé přece můžeš dělat s botama i s kabátem. A děláš to? Jeté auto, když už, má cenu jen když je to nějaké auto v užívání prodejce co s ním najede 20 tisíc a pak ho prodá. Přece snad znáš rozdíl mezi autem novým a desetiletým...
P.S. Nové auto ztratí kolikrát i více při odjezdu než těch 10-15% S touhle filosofií by si ovšem přece člověk musel fakt dávat otázku, zda stojí za to žít. Vždyť v rakvi nemáš žádný náklady...
Byla to samozřejmě ironie. Kdo jednou sedl do nového auta a užil si zajetí a hlavně tu vůni ještě nepřeraženou nějakým nechutným stromečkem na vnitřním zpětném zrcaátku, ten určitě oželí 10 let staré prémiovky...
Zrovnavas boty s autom, to mi pride dost ustrelene. Co tak auto a byt (alebo dom)? Kupil by si si byt od niekoho, kto v nom byval pred tebou? Sednul by si si na toaletnu misu, kde uz 20 rokov pred tebou * niekto iny (analogia s proprdenymi sedakmi na 10-rocnom bavoraku, od nemeckeho dochodcu)? Alebo by si kupil jedine novostavbu, rovno od developera, za peknych 10-20 melonov na drevo? Povazujes aj vsetkych, ktori kupuju byt "z bazaru" (t.j. realitka, sukromna inzercia, atd.) za ubozakov nehodnych bytia? Co ty na to?
Řekl bych, že právě ty boty maj k tomu autu blíž, než auto k nemovitosti. Přece dům kupuješ nejen kvůli domu samotnému, nýbrž i kvůli místu, kde se nachází. Tedy obchod s nemovitostmi je zcela výjimeční druh pořizování si "věcí". Všechno statní k běžné lidské potřebě, včetně auta patří do jednoho pytle - auto, televize, kožich. A proto se ptám, zda kožich kupuješ v bazaru? A pokud ne, tak proč tam kupuješ auto? Nechápu.
Ta ztráta ceny je fakt. A to s tím 10let starým vs. novým BMW beru jako joke :-)
Jinak ono se dá koupit i auto z bazaru na leasing, že...
(Osobně bych ale nekupoval nic staršího jak 3 roky)
Co se ale týče leasingu atd. je to jednoznačně výhoda. Peníze co budete střádat na účet v bance jsou peníze, který vám nevydělávají. Kdežto když jich ke koupi vozu použijete jen část, zbytek máte k dispozici a jak známo peníze dělají peníze...
ja bych si auto, ktery sem dal do bazaru klidne koupil. posledni tri co sme dali do bazaru byli v perfektnim stavu. ojeta auta jsou proste mnohem vyhodnejsi... rikej si co chces. kup si treba fabii za 350 ale ja si za ty penize koupim radsi jetou mazdu 6. je to spolehlivy a neporovnatelne lepsi. ale je to vec nazoru...
Pravda je, že jako někdo nekupuje použitý trencle v "sekáči", tak někdo nesnese auto v kterym někdo * třeba tři roky i přes výhodnou, někdy až třetinovou cenu. Auto je jako investice příšerná věc, ale zase úměrná potřebám dejme tomu podnikatele.
Pokud si kupuju auto s přídomkem "ojetý", tak pouze od značkovýho servisu, kde se dá takřka vyloučit šaráda skrytých vad a podobný nešvary, co vás čekaj u auta z druhý ruky. Leasing už není tak výhodný, jako u "nováka", ale ten propad ceny ho bohatě eliminuje.
Co doporučuji? Auta s vrtulí po našich politických špičkách! Nechápu, jak to ta naše garnitura dělá a za kolik nakupuje, i když jsem slyšel, že i bez DPH, (asi Finsko), ale lehce "oprděná" sedma soudruhem Filipem nestojí ani třetinu. Zelený ekolog odhodí svou neekologickou sedmu po roce a to vše s min. opotřebovaností.
Pravda, psychologicky vzato je to někdy větší humus, jak ty použitý trencle ze sekáče...
Ja mam 207gt.Cenikova cena bola 580000kc.Dal som 50000kc akontaciu+30000 kc sleva.Takze auto je za 500000kc.Zaplatim zan na splatkach zhruba 610000 ked pripocitam tu akontaciu tak to je 660000kc.Takze auto preplatim zhruba o 80000kc.Lenze ak si z toho odpocitam havarijnu a zakonnu poistku 90000kc tak mam 10000 k dobru. >:D
ja som nepovedal ze to mam na 3roky.je to na 5r.dolezite je ze auto nepreplatim desat tisice ako si niektory myslia.Samozrejme ze vsade je to inak chce to len si vsetko poridne prepocitat a nesuhlasit s tym co ti dyler nakeca ;-)
V diskusi se všichni shodnou, to je fajn. V tomto ohledu jdu proti proudu. Velmi pěkný 4-letý Avensis s 75tis.km, doloženou historií po prvním majiteli (soused) za 30% původní ceny. Když žena najezdí 20 tis.km ročně, jsem si téměř jist že 5 let na auto nemusím sáhnout. Dalších 5 let ještě pravděpodobně taky, ale to zase někdo další.
presne tak. nejsi jediny. my koupili mazdu 6 mela najeto 40 tisic primo od mazdy, kde ji byvaly majitel vymenil ze jinou mazdu. najezdili sme s ni 85 tisic km a nic se na ni nerozbilo. jen jednou se zasekl zamek u dveri. a ted ji prodavame jen o 110 tisic levneji nez sme ji koupili... tomu se rika invastice. to neni jako nova fabie za 300. a ten neporovnatelnej komfort...
mám smutné zkušenosti s ČSOB leasing a radím: OBLOUKEM SE JIM VYHNĚTE !
1) TELEFONÁTY: vyzkoušejte jim zavolat na pankráckou centrálu tel.: 222 012 111 - klidně vám 3x po sobě zvednou telefon a obratem položí, jóó když se nechce zrovna pracovat ... >:D
2) NEVÝHODNÁ SMLOUVA: pokud chcete doplatit leasing, úvěr tak vám napočítájí plné úroky až do konce ( absurdní ) ! Nepomůže ani, když si obratem od nich chcete vzít auto 2x dražší, prostě chceme prachy a nezájem.
3) POPLATKY: mrkněte na jejich ceník poplatků a osypete se ! Chceš převést smlouvu ? Zaplať 10.000 Kč ! Chceš převod dříve než za 21 dnů ? Zaplať 7.000 Kč ... atd.
Nejčastějšími slovy zájemců o převod leasingu bylo, že chtějí ušetřit a ne platit desítku za nic ... a šli jinam. Převod trval 1,5 roku, než se konečně našel kupec 8-s
Zvolil jsem poté Santander, velmi dobrá sazba ( 8% p.a. ), dnes odeslali poštou podmínky převodu současného vozu, tak uvidím ...
Neobhajuji ČSOB, ale vesměs všechny leasing firmy maj stejný, nebo podobný podmínky. Já mam tak špatný zkušenosti s tou firmou, co má logo, jak General electric, že i k bankomatu jedu radši na Kubu, než u nich vysát kilo. To jsou ty podmínky malejma písmenkama, co se nečtou, ale každopádně je člověk zjistí právě, když chce udělat něco jinýho, než platit běžný splátky.
Já rozsekal v polovině auto na "total", nechali mi vrak, ale z pojistky si nechali všechno, jako bych platil dál. Jěště mi se slovy "jste náš dobrý zákazník" vrátili platbu pojistky za daný rok.
Jó, to jsou ty rizika. ;-\
Každá z forem financování má svoje výhody i nevýhody. My jsme se rozhodli koupit vůz nový a na leasing, i když jsme věděli, že něco přeplatíme. Důvod? Raději za ty roky něco přeplatím, ale budu mít vůz nový, se zárukou (v rámci které člověk doufá že odhalí případné nedostatky >:D ) a i po skončení záruky je velká šance, že by neměl potřebovat větší investice.
Výhodou je i fixní sazba pojištění - alespoň já to mám nastaveno tak na celou dobu leasingu, bez ohledu na okolnosti. Začátkem roku mi ho vykradli, oprava se bude hradit z havarijní pojistky. Po nahlášení na pojišťovně mi hned chtěli zvyšovat pojistku (vám vykradnou vůz a ještě vás za to pojišťovna potrestá ;-\ ), ha ha, nemohli, je to zafixováno.
Pak se asi zasmáli oni taky. Spoluúčast je 10%, minimálně 2% něco kolem 10tis. Škoda je necelých 14 tis. Furt mi to ale nešlo do hlavy až jsem se dopracoval jak to počítají. Ty 2% počítají z katalogové ceny vozu, která se od té skutečné ale liší zhruba o 20% (velká sleva). Takže jak říkám, má to výhody i nevýhody....
Když jsem potřeboval rychle pořídit auto kvůli dojíždění do práce, tak jsem přišel do autobazaru AAA auto, kde jsem si auto vybral, zaplatil a odjel. Od té doby jezdím už 6 let úplně bez problémů.