Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jihlavský Bosch Diesel propustí dalších 300 lidí, chybí zakázky

redakce AUTO.CZ
Diskuze (7)
Jihlavský Bosch Diesel oznámil propuštění dalších 300 pracovníků. Na konci léta už dostalo výpověď 125 zaměstnanců. Celkem tak ve výrobě čerpadel skončí 425 lidí z více než 6000.

Největší podnik na Vysočině tím reaguje na pokles zakázek z automobilového průmyslu. Firma kvůli tomu navíc na několik dní zastaví výrobu a sníží počet směn, sdělila ČTK její mluvčí Kateřina Šimonová.

S poklesem zakázek se podnik potýká od června, nyní plánuje další snížení výroby dieselových dílů. "Také pro první čtvrtletí 2009 si výrobci automobilů objednali výrazně méně automobilových komponentů z Jihlavy, než bylo původně plánováno," uvedla mluvčí. Na začátku roku v jihlavském závodě pracovalo kolem 6200 lidí, na konci letošního prosince jich bude asi 5600. Šimonová dodala, že Jihlava přesto zůstává důležitým výrobním závodem mezinárodního koncernu Bosch.

Kvůli poklesu zakázek se v závodě na několik dní zastaví výroba. Od ledna příštího roku se v týdnu přejde ze sedmidenního na šestidenní provoz, směny budou kratší. Na 300 lidí, kteří nyní dostali výpovědi, odejde kvůli nedostatku práce ze závodu ihned; firma jim kromě odstupného zaplatí i mzdu za dva měsíce výpovědní lhůty.

Pracovníci, kteří kvůli nedostatku zakázek budou muset zůstat nějaký čas doma, budou v této době dostávat 80 procent průměrné mzdy. Vedení se na tom dnes dohodlo se zástupci odborů. ČTK to řekl předseda jedné z podnikových odborových organizací Jiří Valenta s tím, že firma původně prosazovala nižší náhradu. Dohoda platí do konce roku.

Podle Valenty se ale odborům nelíbil způsob projednání hromadného propouštění; vedení například odborářům neukázalo jmenný seznam propouštěných. "Chápeme, že je nutno řešit zaměstnanost, ale vadí nám, jakou formou to bylo provedeno," řekl. Odboráři prý podají podnět k prošetření tohoto postupu na úřad inspekce práce.

Na Jihlavsku si na konci září hledalo práci zhruba 3000 lidí, míra nezaměstnanosti činila 4,8 procenta. Zaměstnavatelé v té době nabízeli 1200 volných pracovních míst. Mluvčí jihlavského úřadu práce Jarmila Klejzarová ČTK řekla, že dopad propouštění ve firmě Bosch na trh práce by neměl být moc velký, pokud nebudou mít potíže i jiné firmy. Podotkla, že do závodu Bosch se sjíždějí lidé z celého kraje; šance propouštěných na novou práci bude záviset i na tom, z jakého jsou regionu a na jejich kvalifikaci.

Jihlavský Bosch Diesel, s.r.o. vyrábí ve světovém měřítku nejmodernější naftové čerpadlo zvané CP4, které pracuje s tlakem až 2000 bar. Hlavním odběratelem je skupina Volkswagen, která jej používá v motorech 2.0 TDI CR. V Jihlavě pokračuje také výroba starších vstřikovacích čerpadel CP1, CP1H, CP3, VE, VP30, railů a dalších komponent dieselových vstřikovacích systémů. Jeho roční tržby za výrobky a služby loni činily téměř 23 miliard korun. Závod patří do koncernu Bosch, funguje od roku 1993. Investice do jeho výstavby a modernizace dosud činily zhruba 700 milionů eur (asi 16,8 miliardy Kč).

redakce AUTO.CZ
Diskuze (7)
Avatar - positivemind
24. 10. 2008 07:06
Re: závislost
Vivalá webdesign! Nebo uklízení po Němcích na hotelech >:-[]
23. 10. 2008 09:47
závislost
No, já vždycky říkal, že jednou na tu závislost na automobilovém průmyslu naše ekonomika dojede. 300 propuštných sice nic neznamená, ale v Continentalu, Valeu a Densu se už taky propouští, Škodovka omezuje výrobu, Hyundai má problémy ji vůbec rozjet. Do toho nám vyhořel Fiamm a část výroby se v něm už nerozjede.
23. 10. 2008 08:15
xindl
No dokud budou vyvíjet a vyrábět podobný xindly jako VP44 tak se nedivim že nejsou zakázky...čerpadlo který se sere jako svině, nový stojí 80tis a opravit se nedá...to je fakt nádhera...nemluvě o váhách vzduchu bosch (ale ty asi nevyráběj v jihlavě). Naštěstí konkurence už je dál než bosch a automobilky to vědí...