4WS: návrat řízení všech kol chystá Delphi

4WS: návrat řízení všech kol chystá Delphi

 
 

Revoluční přístup k vylepšení ovladatelnosti vozu neměl v 80. letech na trhu úspěch a zkratka 4WS se v tichosti z ceníků výrobců vytratila. Propojení elektronických systémů v dnešním automobilu usnadní nové řešení 4WS, na němž pracuje koncern Delphi.

Není to tak dávno, co s řízením všech kol přišlo hned několik japonských automobilek. Revoluční přístup k vylepšení ovladatelnosti vozu tehdy neměl na trhu úspěch a zkratka 4WS se v tichosti z ceníků výrobců vytratila. Propojení elektronických systémů v dnešním automobilu usnadní nové řešení 4WS, na němž pracuje koncern Delphi.

Řízení všech kol (4WS= four wheel steering) není v žádném případě nová věc. V polovině osmdesátých let jej zavedlo do výroby hned několik japonských automobilek. V zásadě byla zadní kola řízena buď čistě mechanickým převodem (Honda 4WS), elektrohydraulicky (Mazda, Nissan, Mitsubishi) nebo elektromechanicky (Honda E-4WS). K posledně jmenovanému způsobu lze počítat i v současné době vyráběný systém Quadrasteer, který Delphi dodává přibližně dva roky pro velké pickupy a SUV, prodávané na severoamerickém trhu. Japonské automobilky se evropským zákazníkům s řízením všech kol nezavděčily a vysoké náklady na jejich realizaci způsobily, že se z osobních vozů řízení všech kol v tichosti vytratilo.

Delphi věří, že to se brzy změní. Přispívá k tomu současné široké uplatnění elektronických systémů v osobních automobilech. Jednotlivé systémy jsou navíc úzce propojeny, takže informace ze snímačů jsou využívány několika samostatnými zařízeními. Elektronicky ovládané řízení zadních kol připravuje americký dodavatel asi pro pět velkých automobilových výrobců, z nichž někteří působí i na evropském trhu. Blízká budoucnost ovládání automobilu je tedy asi taková: Stabilita vozu v zatáčkách projížděných vysokými rychlostmi bude kontrolována elektricky natáčenými zadními koly (v souhlasném smyslu s natočením kol předních). Bez pevné vazby na natočení předních kol a pod kontrolou počítačového modelu v řídící jednotce auta, bude dynamicky upravován úhel natočení zadních kol. Počátek přetáčivosti/nedotáčivosti by měl být nejdříve korigován změnou úhlu natočení zadních kol a teprve jako poslední záchrana před nestabilitou v zatáčce, nebo při vyhýbacím manévru, bude v záloze ESP. Delphi slibuje nejen techniku pro sportovní svezení, ale neméně podstatný bude údajně příspěvek v komfortně naladěných automobilech. Modulární systém umožní podle Delphi naladit stáčivou rychlost i průběh bočního zrychlení automobilu v zatáčce vhodně podle charakteru automobilu a požadavků výrobce.

Loni byl ve Frankfurtu představen prototyp Jaguaru S-Type, který demonstruje záměr americké firmy proniknout na evropské trhy. Zadní kola tohoto Jaguaru se natáčejí nejvýše o 5°. Delphi uvádí, že aktivní řízení zadních kol umožní bezpečněji zvládat směrovou stabilitu vozidel při brzdění na různorodém povrchu.

Tak jako v sériovém řízení všech kol Quadrasteer, jsou i v připravovaném systému pro osobní vozy v nízkých rychlostech zadní kola natáčena v opačném smyslu než ta přední. Tím dochází ke zmenšení poloměru otáčení a mj. také usnadňuje parkování. To se stává důležitým hlediskem úspěchu rozložitých amerických SUV, která sice brázdí rozlehlé spojené státy americké, ale nakonec taky musí parkovat (5 metrů dlouhý „truck“ se zkrátka nevejde všude). Dalším sledovaným problémem, který částečně řízení všech kol eliminuje, je převrácení v zatáčce (roll-over), k němuž jsou zvláště náchylná SUV s americky naladěným podvozkem a vysokým těžištěm.

Nechme se překvapit, kdo z evropských výrobců bude mít odvahu přijít jako první s novou technikou a postavit se proti špičkovým jízdním vlastnostem vozů nejmenované německé značky.

Spolupracujeme s TipCars.com
Euro oslabovalo, spekulanti se bojí ekonomického zpomalení Euro oslabovalo, spekulanti se bojí ekonomického zpomalení

Kurz dolaru dnes zůstal po počátečním růstu bez větších…

Růst rublu pomáhá automobilkám v Rusku Růst rublu pomáhá automobilkám v Rusku

Po problematickém loňském a předloňském roce má ruský trh…

Glosa Jaroslava Bukovského: Koruna rzí vývozu Glosa Jaroslava Bukovského: Koruna rzí vývozu

Politika slabé koruny pomalu ztrácí jeden ze svých…

Ceny ropy rostou, Kuvajt prodloužil dohodu o těžbě Ceny ropy rostou, Kuvajt prodloužil dohodu o těžbě

Ceny ropy na světových trzích dnes rostly třetí den po…

 
Zdroj: Delphi
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

V pátek fakticky končí povinnost zimních pneumatik a…

Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor

Korejská automobilka si nechala na evropském patentovém…

 




Jaguar a Land Rover vstupují na indický trh, výhradním dovozcem bude Tata Motors Jaguar a Land Rover vstupují na indický trh, výhradním dovozcem bude Tata Motors

Jaguar a Land Rover jsou „klenoty“ v průmyslovém impériu…

Jaguar S-Type (1998-2008) – Retrokočka Jaguar S-Type (1998-2008) – Retrokočka

Jaguar se vždy zaměřoval na luxusní a sportovní…

 



 
Praga S5T: Silniční sestra slavné „Vejtřasky“ slaví výročí

Praga S5T: Silniční sestra slavné „Vejtřasky“ slaví výročí

Dnes 18:45

Praga S5T byla původně nouzovým řešením nedostatku silničních nákladních vozidel s užitečnou hmotností pět tun, ale nakonec se udržela ve výrobě téměř patnáct let.




Blesk.cz

To je rodina: Muže viní z vraždy, jeho sestra útočila jménem ISIS

To je rodina: Muže viní z vraždy, jeho sestra…

Německá prokuratura obvinila 18letého Němce s marockými kořeny z pokusu o vraždu, viní ho z loňského žhářského…

Nenalíčená manželka Hejlíka šokovala! Nejdřív strachem o syna, pak obličejem

Nenalíčená manželka Hejlíka šokovala! Nejdřív…

Otevření největšího obchodu s luxusní módou si nenechali ujít Lukáš (37) a Veronika (34) Hejlíkovi. Pár, který…

 

iSport.cz

Jak si žije kouč tenisových hvězd? Hotel zdarma a odměna je jen začátek

Jak si žije kouč tenisových hvězd? Hotel zdarma a…

Je to začarovaný kruh. Pokud chcete být špičkovým tenistou, prakticky nemáte na výběr. Musíte mít špičkového…

Sport Magazín: Sparta je nepoučitelná, shodly se legendy před derby

Sport Magazín: Sparta je nepoučitelná, shodly se…

Čtyři legendy, které v historii derby S nasypaly hromady gólů, nejenže vzpomínaly na pikantérie ze svých…

 

Reflex.cz

Zruší vlády hotovost? Slovenský ekonom vysvětlil, kdo a proč chce konec bankovek

Zruší vlády hotovost? Slovenský ekonom vysvětlil,…

Politici, centrální bankéři a karetní společnosti. Ti všichni by profitovali ze zrušení hotovosti. Naopak…

Patrick Ness o smrti pro děti. Jeho Volání netvora vstupuje do českých kin, z knihkupectví rychle mizí

Patrick Ness o smrti pro děti. Jeho Volání netvora…

Dvanáctiletému Conorovi umírá maminka na rakovinu a z reálného světa, od šikanujících spolužáků, nesnesitelné…