4WS: návrat řízení všech kol chystá Delphi

4WS: návrat řízení všech kol chystá Delphi

 
 

Revoluční přístup k vylepšení ovladatelnosti vozu neměl v 80. letech na trhu úspěch a zkratka 4WS se v tichosti z ceníků výrobců vytratila. Propojení elektronických systémů v dnešním automobilu usnadní nové řešení 4WS, na němž pracuje koncern Delphi.

Není to tak dávno, co s řízením všech kol přišlo hned několik japonských automobilek. Revoluční přístup k vylepšení ovladatelnosti vozu tehdy neměl na trhu úspěch a zkratka 4WS se v tichosti z ceníků výrobců vytratila. Propojení elektronických systémů v dnešním automobilu usnadní nové řešení 4WS, na němž pracuje koncern Delphi.

Řízení všech kol (4WS= four wheel steering) není v žádném případě nová věc. V polovině osmdesátých let jej zavedlo do výroby hned několik japonských automobilek. V zásadě byla zadní kola řízena buď čistě mechanickým převodem (Honda 4WS), elektrohydraulicky (Mazda, Nissan, Mitsubishi) nebo elektromechanicky (Honda E-4WS). K posledně jmenovanému způsobu lze počítat i v současné době vyráběný systém Quadrasteer, který Delphi dodává přibližně dva roky pro velké pickupy a SUV, prodávané na severoamerickém trhu. Japonské automobilky se evropským zákazníkům s řízením všech kol nezavděčily a vysoké náklady na jejich realizaci způsobily, že se z osobních vozů řízení všech kol v tichosti vytratilo.

Delphi věří, že to se brzy změní. Přispívá k tomu současné široké uplatnění elektronických systémů v osobních automobilech. Jednotlivé systémy jsou navíc úzce propojeny, takže informace ze snímačů jsou využívány několika samostatnými zařízeními. Elektronicky ovládané řízení zadních kol připravuje americký dodavatel asi pro pět velkých automobilových výrobců, z nichž někteří působí i na evropském trhu. Blízká budoucnost ovládání automobilu je tedy asi taková: Stabilita vozu v zatáčkách projížděných vysokými rychlostmi bude kontrolována elektricky natáčenými zadními koly (v souhlasném smyslu s natočením kol předních). Bez pevné vazby na natočení předních kol a pod kontrolou počítačového modelu v řídící jednotce auta, bude dynamicky upravován úhel natočení zadních kol. Počátek přetáčivosti/nedotáčivosti by měl být nejdříve korigován změnou úhlu natočení zadních kol a teprve jako poslední záchrana před nestabilitou v zatáčce, nebo při vyhýbacím manévru, bude v záloze ESP. Delphi slibuje nejen techniku pro sportovní svezení, ale neméně podstatný bude údajně příspěvek v komfortně naladěných automobilech. Modulární systém umožní podle Delphi naladit stáčivou rychlost i průběh bočního zrychlení automobilu v zatáčce vhodně podle charakteru automobilu a požadavků výrobce.

Loni byl ve Frankfurtu představen prototyp Jaguaru S-Type, který demonstruje záměr americké firmy proniknout na evropské trhy. Zadní kola tohoto Jaguaru se natáčejí nejvýše o 5°. Delphi uvádí, že aktivní řízení zadních kol umožní bezpečněji zvládat směrovou stabilitu vozidel při brzdění na různorodém povrchu.

Tak jako v sériovém řízení všech kol Quadrasteer, jsou i v připravovaném systému pro osobní vozy v nízkých rychlostech zadní kola natáčena v opačném smyslu než ta přední. Tím dochází ke zmenšení poloměru otáčení a mj. také usnadňuje parkování. To se stává důležitým hlediskem úspěchu rozložitých amerických SUV, která sice brázdí rozlehlé spojené státy americké, ale nakonec taky musí parkovat (5 metrů dlouhý „truck“ se zkrátka nevejde všude). Dalším sledovaným problémem, který částečně řízení všech kol eliminuje, je převrácení v zatáčce (roll-over), k němuž jsou zvláště náchylná SUV s americky naladěným podvozkem a vysokým těžištěm.

Nechme se překvapit, kdo z evropských výrobců bude mít odvahu přijít jako první s novou technikou a postavit se proti špičkovým jízdním vlastnostem vozů nejmenované německé značky.

Spolupracujeme s TipCars.com
Komentář Bohumila Pečinky: Zeman je pachatelem nevládnutí Komentář Bohumila Pečinky: Zeman je pachatelem nevládnutí

Prezident Zeman prohlásil, že jmenuje premiérem opět…

Americké firmy jsou ziskovější než evropské Americké firmy jsou ziskovější než evropské

V letošním roce mají největší zámořské podniky vydělat na…

J&T se dohodla s Číňany a vydělala J&T se dohodla s Číňany a vydělala

Společnost J&T Private Investments a finanční skupina…

KLDR: Se Spojenými státy jsme stále ochotni jednat a řešit problémy KLDR: Se Spojenými státy jsme stále ochotni jednat a řešit problémy

Severní Korea je nadále otevřená dialogu se Spojenými…

 
Zdroj: Delphi

Štítky Jaguar Delphi Design Nové modely

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Chcete levně natankovat? Jeďte do Polska. Ceny paliv v ČR jsou rekordně vysoké Chcete levně natankovat? Jeďte do Polska. Ceny paliv v ČR jsou rekordně vysoké

Za poslední dva měsíce vzrostla cena paliv zhruba o dvě…

Nový Ford Focus už se vyrábí. Podívejte se do upravené německé továrny Nový Ford Focus už se vyrábí. Podívejte se do upravené německé továrny

Příchod každého nového modelu si žádá prázdniny pro…

 



Jaguar a Land Rover vstupují na indický trh, výhradním dovozcem bude Tata Motors Jaguar a Land Rover vstupují na indický trh, výhradním dovozcem bude Tata Motors

Jaguar a Land Rover jsou „klenoty“ v průmyslovém impériu…

Jaguar S-Type (1998-2008) – Retrokočka Jaguar S-Type (1998-2008) – Retrokočka

Jaguar se vždy zaměřoval na luxusní a sportovní…

 



 
Ford Ranger 3.2 TDCi (147 kW) vs. VW Amarok 3.0 TDI V6 (150 kW) – Chlapáci sobě

TEST: Ford Ranger 3.2 TDCi (147 kW) vs. VW Amarok 3.0 TDI V6 (150 kW) – Chlapáci sobě

Dnes 08:00

Vyloženě drsných aut na trhu už tolik není, pick-upy ale mezi ně nepochybně stále patří. Jak si proti sobě stojí takové modely od úhlavních rivalů, Fordu a VW?




Blesk.cz

Bouřky v noci rozvodnily řeky: 3. povodňový stupeň na Berounsku. Varování před deštěm trvá

Bouřky v noci rozvodnily řeky: 3. povodňový stupeň…

Silné bouřky a přívalové deště v noci na pátek sužovaly Česko. Poslední 3. povodňový stupeň vedený v Zaječově na…

Módní téma týdne: Inspirace pro filmové Vary. Paráda z Cannes

Módní téma týdne: Inspirace pro filmové Vary. Paráda…

Jedna z nejstarších, od šestačtyřicátého roku minulého století v přímořském francouzském letovisku Cannes…

 

iSport.cz

Nadalovo French Open vs. svět! Kdo může zastavit antukového démona?

Nadalovo French Open vs. svět! Kdo může zastavit…

Jen dva tenisté dokázali během třináctiletého působení Rafaela Nadala na French Open Španěla srazit. Dalších…

Speciál k finále Ligy mistrů: 68 stran, plakáty. Zase vyhrajeme, hlásí Šmicer

Speciál k finále Ligy mistrů: 68 stran, plakáty.…

Liverpool proti Realu Madrid. Tohle finále fotbalové Ligy mistrů bude velmi emotivní pro jednoho z hrdinů…

 

Reflex.cz

Solo: Star Wars Story je skvěle našlápnutá vesmírná opera ze staré školy kosmických dobrodružství

Solo: Star Wars Story je skvěle našlápnutá vesmírná…

Navzdory nejistým očekáváním je Solo: Star Wars Story rozkošná kosmická odschoolovka, která nadchne odpůrce…

Doprava v Evropě: Nejlépe jsou na to Kodaň, Amsterdam a Oslo, nejhůře Moskva a Řím

Doprava v Evropě: Nejlépe jsou na to Kodaň,…

Obyvatelé Paříže překvapivě často chodí pěšky, dánská Kodaň je ráj pro cyklisty, největší znečištění vzduchu a…