50 nejprodávanějších aut v ČR: Škodovky vedou
Zatímco český trh se během prvním měsíců osmi měsíců zmenšil o 8 %, v první padesátce modelů prodávaných v ČR (OA+LUV) je řada vozů, které se prodávají podstatně lépe než v minulém roce. To neplatí o trojici nejprodávanějších aut, i když Fabia právě prodělala první facelift po čtyřech letech výroby a Octavia dostala zbrusu novou nástupkyni. Na čele české top 50 je zajímavá první dovozní příčka Peugeotu 206, který je sice po faceliftu a s lepší výbavou než dříve, ale tvarově zůstává shodný s původním lvíčetem.
Největším skokanem české padesátky je meziročně Volkswagen Golf. Pátá generace se celkovými evropskými prodeji nemůže rovnat razanci nástupu předchozích modelů, ale konkurenční Astra zatím nepředvedla na českém trhu nic lepšího. Nadějné jsou výsledky Fordu. Focus, i přes to, že je na samém konci výrobního cyklu, koupilo letos o 148 zákazníků víc než v minulém roce. Pravdou je, že nabídkám na výborně vybavený Focus (mj. evropské Auto roku 1999) se dalo jen obtížně odolat. Výrazný nástup zaznamenala podstatně novější Fiesta (meziročně +957 ks, tj. +134 %).
Comeback zaznamenalo Daewoo Matiz (na 32. místě, +297 ks meziročně), nejprodávanějším modelem korejské značky, která brzy příjde o jméno (přejmenováním na Chevrolet), je Kalos na 17. místě (meziročně +471 ks!).
Zapomenout by se nemělo ani na nová MPV Touran (+396 ks) a Focus C-MAX (+433 ks), které meziročně zajistily Volkswagenu a Fordu z nuly nové prodejní zisky v řádu stovek kusů vozů v nadprůměrně drahé a stále rostoucí třídě MPV.
Jestliže vás nezaujaly čísla z top 50 českého trhu, možná pro vás bude zajímavé srovnat, která automobilka prodává nejvíce malých, středních nebo luxusních modelů. Začněme u domácí Škodovky, která kraluje českému trhu malou Fabií (tvoří 71 % prodeje Škoda Auto). Jejím konkurentem je mj. Hyundai Getz, který tvoří 55% českého prodeje značky, i když Hyundai má v nabídce dalších 11 (!) modelů. Rovnoměrněji má prodej rozdělen Volkswagen, Ford, Seat, Renault i Nissan. U Peugeotu mají radost z převažujících prodejů modelů 206 a 307, Toyota dobře prodává malý Yaris. Vše nasvědčuje tomu, že „český“ miniautomobil, který příští rok bude vybáběn pro Peugeot, Citroën a Toyotu v Kolíně má připravenou dobrou půdu na domácím trhu.
50 nejprodávanějších aut v České republice (leden-srpen 2004) | ||||||
leden-srpen 2004 | leden-srpen 2003 | rozdíl ks meziročně | rozdíl % meziročně | |||
1. | Škoda FABIA | 29993 | 34365 | -4372 | -12,72% | |
2. | Škoda OCTAVIA | 10862 | 11681 | -819 | -7,01% | |
3. | Peugeot 206 | 2524 | 2764 | -240 | -8,68% | |
4. | Volkswagen GOLF | 2428 | 1289 | +1139 | +88,36% | |
5. | Hyundai GETZ | 2021 | 2016 | +5 | +0,25% | |
6. | Škoda SUPERB | 1778 | 2509 | -731 | -29,14% | |
7. | Ford FOCUS | 1762 | 1614 | +148 | +9,17% | |
8. | Ford FIESTA | 1665 | 711 | +954 | +134,18% | |
9. | Peugeot 307 | 1662 | 2211 | -549 | -24,83% | |
10. | Ford TRANSIT | 1489 | 1723 | -234 | -13,58% | |
11. | Toyota YARIS | 1405 | 1158 | +247 | +21,33% | |
12. | Renault THALIA | 1404 | 1818 | -414 | -22,77% | |
13. | Volkswagen PASSAT | 1353 | 1764 | -411 | -23,30% | |
14. | Citroën C3 | 1285 | 1323 | -38 | -2,87% | |
15. | Volkswagen TRANSPORTER | 1217 | 957 | +260 | +27,17% | |
16. | Renault MEGANE | 1138 | 1344 | -206 | -15,33% | |
17. | Daewoo KALOS | 1036 | 565 | +471 | +83,36% | |
18. | Ford MONDEO | 946 | 1209 | -263 | -21,75% | |
19. | Opel ASTRA | 856 | 1572 | -716 | - | |
20. | Citroën BERLINGO | 849 | 697 | +152 | +21,81% | |
21. | Volkswagen POLO | 827 | 1301 | -474 | -36,43% | |
22. | Renault CLIO | 821 | 938 | -117 | -12,47% | |
23. | Mazda 3 | 729 | - | 729 | - | |
24. | Seat IBIZA | 687 | 797 | -110 | -13,80% | |
25. | Fiat PANDA | 686 | 22 | +664 | - | |
26. | Toyota COROLLA | 660 | 533 | +127 | +23,83% | |
27. | Opel CORSA | 644 | 907 | -263 | -29,00% | |
28. | Renault KANGOO | 642 | 623 | +19 | +3,05% | |
29. | Renault MEGANE SCENIC | 626 | 481 | +145 | +30,15% | |
30. | Mazda 6 | 613 | 1009 | -396 | -39,25% | |
31. | Fiat PUNTO | 612 | 762 | -150 | -19,69% | |
32. | Daewoo MATIZ | 593 | 314 | +279 | +88,85% | |
33. | Hyundai ACCENT | 590 | 498 | +92 | +18,47% | |
34. | Peugeot PARTNER | 577 | 650 | -73 | -11,23% | |
35. | Seat CORDOBA | 552 | 694 | -142 | -20,46% | |
36. | Nissan ALMERA | 505 | 561 | -56 | -9,98% | |
37. | Peugeot BOXER | 505 | 382 | +123 | +32,20% | |
38. | Mercedes-Benz VITO | 503 | 326 | +177 | +54,29% | |
39. | Volkswagen TOURAN | 503 | 107 | +396 | +370,09% | |
40. | Volkswagen MULTIVAN | 500 | 9 | +491 | - | |
41. | Fiat STILO | 471 | 623 | -152 | -24,40% | |
42. | Nissan MICRA | 462 | 436 | +26 | +5,96% | |
43. | Opel MERIVA | 460 | 228 | +232 | +101,75% | |
44. | Honda CIVIC | 446 | 396 | +50 | +12,63% | |
45. | Mercedes-Benz SPRINTER | 436 | 482 | -46 | -9,54% | |
46. | Ford Focus C MAX | 433 | - | +433 | - | |
47. | Audi A4 | 424 | 421 | +3 | +0,71% | |
48. | Volkswagen CADDY | 414 | 272 | +142 | +52,21% | |
49. | Toyota AVENSIS | 407 | 260 | +147 | +56,54% | |
50. | Citroën XSARA PICASSO | 403 | 563 | -160 | -28,42% |