Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

600 elektrických kilometrů na jedno nabití

Aleš Dragoun
Diskuze (7)
Masovějšímu rozšíření elektromobilů dosud brání drahé baterie a malý akční rádius. S vozidlem na elektřinu se ale dá ujet i 600 km na jedno nabití.

Ceny akumulátorů asi hned tak neklesnou, ale jejich vývoj se dostal až k současným lithium-polymerovým článkům. A ty by mohly být řešením krátkého dojezdu. Příkladem budiž cesta jednoho takového z Mnichova do Berlína, která měří 605 km.

Nejednalo se přitom o žádný experimentální prototyp, ale zdánlivě obyčejné Audi A2. Za jeho přestavbou stála berlínská firma DBM Energy a dodavatel elektřiny Lekker Energie, automobil také nese název Lekker Mobil. Akci podporovalo i německé ministerstvo hospodářství, vždyť za volantem elektrické A2 seděl sám jeho šéf Rainer Brüderle. Ten dorazil do Berlína za čtyři hodiny. Tam jej u Braniborské brány uvítal starosta Klaus Wowereit.

Audi A2 se nestalo prodejním trhákem a již pět let se nevyrábí, pro konverzi na elektromobil je však velmi vhodné. Ani ten nepřišel o čtveřici sedadel, zavazadlový prostor, posilovač řízení a airbagy. Komfortní prvky typu klimatizace, rádia a vyhřívaných sedadel rovněž zůstaly na svých místech. V útrobách ovšem vrčel elektromotor napájený lithium-metal-polymerovými články. Vůz dosahuje maximální rychlosti 130 km/h, cestu absolvoval průměrem 90 km/h a na jejím konci zbylo v akumulátorech ještě 18 % jejich kapacity.

Německá spolková vláda plánovala rozšíření elektromobilů s dojezdem 300 km do roku 2015, státní dotace na jejich koupi jsou ale zatím ve hvězdách. V současné době je v provozu asi 2.800 elektrických vozidel, v horizontu deseti let by jich mělo po německých silnicích jezdit až milion. Dobíjecích stanic dnes ovšem existuje asi 2,5 tisíce, což je relativně vysoké číslo. Testování se pilně věnuje rovněž BMW, které již loni vyslalo do provozu na šest stovek elektrických Mini a výsledky jsou zatím uspokojivé.

Lekker Mobil alias Audi A2 na elektřinu tak překonal světový rekord v dojezdu pro automobily odvozené z běžných produkčních modelů. Podobný pokus se odehrál nedávno v Japonsku. Tamní Japan Electric Vehicle Club postavil funkční koncept, se kterým jeho členové ujeli dokonce 1000 km na jedno nabití. Jednalo se ovšem o experimentální prototyp a nikoli konverzi z osobního auta.

Aleš Dragoun
Diskuze (7)
Avatar - eLzyx
28. 10. 2010 13:06
Re: li-po
Kdo ví kolika převzetími tento článek utrpěl na informační roztříštěnosti (viz 605km při 90km/h za 4h). Třeba to není Li-Pol baterie, ale LiFePO4 baterie, která zmíněným explosivním efektem netrpí.
28. 10. 2010 09:21
Re: jízda
Taky na to koukam, jak zjara. Nekde bude asi chybicka v prekladu z originalu. Jestli to nebylo spis 6,4 hodiny..
Avatar - gld
28. 10. 2010 07:23
Re: li-po
Nemám dôvod si nič vymýšľať..li-po baterky sú aj výrobcom odporúčané na skladovanie v ochranných obaloch (už spomínané explosion packet)..nie je to zas explózia ako dynamit ale keď 11 voltová baterôčka na airsoft dokáže roztrhať batoh, čo dokáže taká v aute :-!

Pravda je, že v aute bude asi lepšie vyriešený nabíjací cyklus
Avatar - gld
27. 10. 2010 20:08
li-po
Počul som o tomto type bateriek, používajú ich modelári ako modernejšiu náhradu klasických článkov. Majú len jednu drobnú nevýhodu- občas vybuchnú ;-)

V modelárčine na to stačí tzv. explosive pocket- vrecko ktoré zmierni explóziu a zabráni požiaru, ako to bude vyriešené u áut som zvedavý >:D