ADAC: Prodejci zákazníkům stabilizační systém příliš nenabízí
ADAC tvrdí, že automobilové nehody, kdy dojde ke smyku, stojí za 40 % úmrtí na silnicích. Přitom kdyby všechny automobily byly vybaveny stabilizačním systémem, k 80 % těchto nehod by vůbec nedošlo. Dnes má v Evropě stabilizační systém zhruba polovina nových aut, v Německu je to 77 %. Podle naznačené úvahy by v absolutních číslech v Německu zemřelo ročně při dopravních nehodách o 500 osob méně, v celé Evropě by pak počet úmrtí klesl o 4000 osob.
V provedeném celoevropském průzkumu ADAC otestoval 500 prodejců nových aut deseti značek v 50 evropských městech. Fiktivní zákazníci předstírali zájem o auto a sledovali, jak aktivně prodejci nabízí stabilizační systém, jaké jsou jejich znalosti o fungování tohoto systému a všeobecné povědomí o jeho vlivu na bezpečnost.
U německých prodejců ADAC zjistil, že 47 % prodejců potenciální zákazníky při rozhovoru aktivně neupozorňuje na bezpečnostní výhody stabilizačního systému. Nejhůře dopadla zastoupení značek Honda, Renault, Toyota a Volkswagen, nejlépe pak Fiat a Peugeot.
Přesto němečtí prodejci automobilů dopadli nejlépe. Alespoň známkou „dostatečně“ jich bylo ohodnoceno 70 %. Poskytování informací o stabilizačním systému ve Francii, Itálii, Rakousku a Španělsku je podle průzkumu na podstatně nižší úrovni než v Německu. V součtu celé Evropy dosáhlo na hodnocení dostatečně jen 43 % prodejců.
Zároveň byly zjištěny velké rozdíly v příplatcích za stabilizační systém. U modelu Fiat Punto je potřeba v Itálii doplatit 200 Euro, v Německu 500 Euro a v Nizozemsku dokonce 625 Euro.
Stabilizační systém by se podle návrhu Evropské komise měl plošně zavádět od roku 2012 tak, aby jimi byly do roku 2014 vybaveny všechny nové automobily. Už loni navrhla komise, aby se od roku 2009 stal součástí sériové výbavy všech vozů prodaných na evropském trhu brzdový asistent.