Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

ADAC RALLYE DEUTSCHLAND - preview

redakce AUTO.CZ
Diskuze (2)
Německá rally se „definitivně“ zařadila do seriálu MS Rally. První ročník se konal v roce 1982 za euforie skvělých úspěchů německých jezdců jak na Evropských tak i Světových Šampionátech, kteří vévodili MS a ME v první polovině osmdesátých let.

Výkony E. Webera, W. Röhla, J.Kleinta, a především „sportovního nářadí“ jako byli závodní speciály, legendární Porsche 911, BMW M1, M3, Opel Ascona 400, Opel Kadett, Mercedes, VW Golf GTI a samozřejmě Audi zakladatel „quattro“, které ovlivnilo soutěžní speciály až do dnešní doby. Zvláštností této rally bylo, že nebyla příliš oblíbená, přesto se na jejím startu hlavně v počátku objevovala slavná jména. Byl to jakýsi „melouch“ Mistrů a Exmistrů Světa. Stala se nedílnou součástí Německého šampionátu a v letech 1990 až 1992 byla součástí ME, stejně tak jako v roce 1995, 1999 a 2000 s koef. 20. Po sloučení konkurenčních autoklubů ADAC a AVD zanikla Hunsrück Rally. ADAC Rally tedy gradovala v roce 2001 kdy se stala generálkou pro pořádání MS pro rok 2002. Nahradila tolik „diskutovanou“ Portugalskou Rally.

Přestože se letos koná druhý ročník MS, jak to tradičně bývá, přidají se i ročníky dřívější a tak se letos jede již 22. ročník této rally. První ročník startoval v roce 1982, vyhrál E. Weber (D) s vozem Opel Ascona 400, stejně tak vyhrál v roce 1992 na Mitsubishi Galant. Na startu v roce 1982 stála tehdy i Československá posádka Křeček –Motl, kteří zde dojeli na čtvrtém místě absolutně s vozem Škoda 130 RS. Je to téměř jediný výraznější úspěch Českých jezdců v dějinách této rally v absolutním pořadí. V následujícím roce vyhrál W. Röhrl (D) na Lancii Rally 037, Mistr Světa 1980 s vozem Fiat 131 Abarth a v roce 1982 s vozem Opel Ascona 400, následující ročník 1984 vyhrál H. Mikkola (FIN) na voze Audi Sport Quattro, MS z roku 1983 (Audi Quattro). Ročník 1985 se stal kořistí K. Grundela (někdejší vojenský pilot stíhačky, v roce 1986 startoval v MS s vozem FORD RS 200) ze Švédska tehdy na „nepřekonatelném“ voze Peugeot 205 T16.

Ročník 1986 měl velkou slávu. Nejenže tu vyhrála žena, černovláska Francouzka M. Mountonová na voze Peugeot 205 T16, ale také se zde rozloučila se svou bohatou závodnickou kariérou. Závodila ve vozech Renault Alpine, Fiat 131 Abarth, Lancia Stratos, Audi Quattro a Peugeot 205 T 16). Teď ji můžeme vidět jako ředitelku (zakladatelku) prestižního závodu, při setkání Mistrů Světa, které se koná tradičně na Kanárských ostrovech, nebo jste ji mohli vidět na živo v roce 2000 při průjezdu Českou republikou při rally London Sydney Marathon 2000 kde dojela celkově na 2. místě na voze Porsche 911. Vyhrála čtyři soutěže MS a roce 1982 prohrála v boji o titul MS s W. Röhlem skončila na druhé místě, když v závěru sezóny měla nehoráznou smůlu.

Další ročníky byli kořistí domácích a díky blízkosti hranic Belgických jezdců. Ročník 1987 vyhrál J. Kleint VW Golf Gti, 1988 a 90 vyhrával Belgičan R. Droogmans s vozem Ford Sierra a Lancia Delta Integrale, 1989 P. Snijers (B) Toyota Celica, 1991 Ital P. Liatti Lancia Delta Integrale. V roce 1995 tu vyhrál opět Ital, nám dobře známý z Českých rally, E. Bertone na voze Toyota Celica. To už se do popředí derou „nové hvězdy“ Německé rally jako D. Depping (D) ten tu vyhrává třikrát v letech 1994,1996,1997 a stává se nejúspěšnějším jezdcem. V roce 1998 vyhrává M. Kahle (D), 1999 A. Kremer (D), 2000 H. Lungaard (DK) a v roce 2001 vyhrává P.Bugalski (F) na Citroënu Xsara WCR, kdy už bylo téměř jasné, že ADAC Rallye Deutschland se pojede v roce 2002 jako součást MS. Loňský ročník 2002 se stal kořistí vycházející francouzské hvězdy S. Loeba, který vyhrál na voze Citroën Xsara WRC.

19. RALLYE DEUTSCHLAND 2000 ME KOEFICIENT 20

06.06.2000 - 09.07.2000

Celková délka soutěže 963 km 21 RZ (290,0 km) 54 posádek na startu, 33 v cíli.

Jestliže předchozí ročník byl vcelku nudný, letošní byl ve znamení souboje H. Lundgaarda s domácím M. Kahlem, který jel se Seatem WRC další do trojky měl být A. Kremer na Subaru. Banální závada, vyřadila ze souboje o špici A. Kremera, vypadlý konektor měl za následek výpadek palivového čerpadla to znamenalo ztrátu téměř 11 minut. Stíhací jízdou se ještě dokázal propracovat na konečné páté místo za I. Holderiedovou, která na potřetí získala body z ME. Konec soutěže byl jízdou na jistotu. M.Kahle rezignoval na souboj s H. Lundgaardem a hlídal si body z domácího šampionátu. H. Lundgaard si pro změnu hlídal vítěznou pozici. B. Thiry si vyrovnanou jízdou vybojoval konečnou třetí příčku.

1. H. Lundgaard-J.CH.Anker Toyota Corolla WRC 2:29.26,5
2. M. Kahle-D.Schneppenheim Seat Cordoba WRC +29,0
3. B.Thiry-S.Prevot Citroen Xsara Kit Car +6:08,1
4. I. Holderied-H.Feichtinger Toyota Corolla WRC +7:50,3
5. A. Kremer-K.Wicha Subaru Impreza WRC +11:56,3
6. S. Haaf–D.Hawranke Mitsubishi Lancer EVO VI.(N) +12:08,2

20. RALLYE DEUTSCHLAND 2001 ME KOEFICIENT 20

05.07.2001 - 08.07.2001

Celková délka soutěže 1198,28 km, 18.RZ (352,18 km) 79 posádek na startu, 37 v cíli.

Letošní ročník měl být tedy generálkou na rok 2002, trať byla postavena podle regulí MS, podle toho vypadalo i startovní pole. Poprvé na asfaltu s novou evolucí startoval M. Grönholm, poprvé s poloautomatickou převodovkou P. Bugalski a bez týmové režie jedoucí F. Delecour, domácí jezdec A. Schwarz na Škodě Octavia WRC s velkou motivací a celá kompletní domácí špička.

V první RZ překvapivě zvítězil A. Kremer, M. Kahle ztratil výletem mimo trať 45 vteřin, F. Delecour experimentoval s pneumatikami, dostal defekt a zajel až 15. čas. V další RZ zajeli shodně čas P. Bugalski, M. Grönholm a A. Kremer. Na třetí RZ A. Kremer špatně zvolil pneumatiky a do vedení šel P. Bugalski, M. Grönholm ztratil, když mu praskl klínový řemen a na čtvrtou pozici se dostal A. Schwarz který měl problémy s předním „sklem“, posléze jel i bez zadního. F. Delecour se vžil do role sběračů defektů, ale propracoval se na osmou pozici. Po první etapě bylo pořadí následující: 1. P. Bugalski, 2. M. Grönholm, 3. A. Kremer, 4. A. Schwarz, 5. R. Baumschlager.

Druhá etapa začala na tankodromu a první obětí se stal A. Schwarz, který musel odstoupit pro poruchu převodovky. Suverénně jezdil P. Bugalski a porážel o vteřinky M. Grönholma. Útočil i F. Delecour, který sváděl souboj s R. Baumschlagerem a když se před něj dostal, defekt (co jiného) ho odsunul zpět. Smůlu měl i A. Kremer, který měnil na RZ dvakrát kolo a ztratil čtyři minuty. Pořadí po druhé etapě se měnilo od třetího místa:1. P. Bugalski, 2. M. Grönholm, 3. R. Baumschlager, 4. F. Delecour, 5. M. Kahle. Závěrečná etapa byla ve znamení „klidné“ jízdy P. Bugalski, mohutně finišoval F. Delecour ale na bezchybně jedoucího R. Baumschlagera to nestačilo. Chybu naopak udělal M. Grönholm, když v plné rychlosti opustil trať, poškodil záď vozu, ztratil dvě minuty a propadl se až za F. Delecoura. M. Kahle si ohlídal pátou pozici a šestý dojel věčný rival A. Kremer. Za zmínku stojí i sedmé místo Rakušana A. Mörtla na Subaru Impreza WRC a jedenácté místo Němky Isolde Holderierové na Toyotě.

1. P. Bugalski-J.CH.Chiaroni (F/F) Citroen Xsara WRC 3:23:12,7
2. R. Baumschlager-K.Wicha (A/D) Ford Focus WRC +4:27,2
3. F. Delecour-D.Grataloup (F/F) Ford Focus WRC +4:49,9
4. M. Grönholm-T.Rautiainen (FIN/FIN) Peugeot 206 WRC +4:49,9
5. M. Kahle-D.Schneppenheim (D/D) Seat Cordoba WRC +5:26,0
6. A. Kremer-F.Berssen (D/D) Toyota Corolla WRC +6:15,5

21. ROČNÍK ADAC RALLY DEUTSCHLAND 2002

22. - 25. srpna 2002

Celková délka soutěže 1.445,84 km, 23.RZ (415,55 km) 86 posádek na startu, 42 v cíli.

Po loňském vítězství vozu Citroën byl do role černého koně závadu pasován tovární tým Citroën. Drobné změny nastaly již před samotnou soutěží. Nestartoval asfaltový specialista G. Panizzi pro zranění ramene kterého nahradil H. Rovanperä, v továrním týmu Škoda nahradil M. Kahle našeho jezdce R. Krestu. V továrním týmu Subaru startoval jako třetí jezdec Rakouský závodník Mörtl a na startu se objevuje Česká posádka Kopecký-Schovánek s vozem Toyota Corolla WRC.

Po první RZ kterou vyhrál M. Grönholm, vyhrává jednu RZ za druhou S. Loeb a jde do vedení, na druhém místě jede R. Burns, třetí je P. Solberg, čtvrtý P. Bugalski a pátý C. McRae. Potíže s hydraulikou má M. Grönholm který je na posledním bodovaném šestém místě. Tovární jezdci týmu Škoda jedou v druhé desítce. Ze soutěže odstupuje J. Puras pro potíže s elektrikou, první ztrátu zaznamenal i tým Škoda, když pro poruchu motoru odstoupil M. Kahle (15). Pro potíže s převodovkou končí Arai, stejně tak jako J. Kopecký.

Druhé dějství podle předpokladu zamíchalo pořadím. Na start již nenastupuje Loix, kterého v první etapě trápil motor. Prudký déšť v kombinaci s hlínou a panely vykonal své. Stíhající jízdu začal famózně M. Grönholm, když v deváté RZ druhého R. Burnse porazil o neuvěřitelných třináct vteřin (+13,1) a vedoucího S. Loeba o dvacet (+20,0), posouvá se na třetí pozici před C.McRae. První obětí deště se stává A. Mörtl, když naráží do stromů a musí odstoupit. Bez potíží nejsou ani další jezdci. A. Schwarz dostává hodiny, P. Bugalski (4) při drobné kolizi poničil záď a spodek vozu, RZ dokončil ale musel ze soutěže odstoupit. Drobným potížím se nevyhnul ani S. Loeb, který se několikrát dostal do smyku a ztrácí ze svého náskoku. V desáté RZ pokračuje stíhací jízda M. Grönholma, který stahuje náskok na R. Burnse (z +46,7 na +29,0). A. Schwarz který udělal několik drobných chybiček, se snažil dohnat ztrátu, ale 2 km před cílem havaroval a jeho veletoč skončil zraněním. Potíže má i C. McRae, který na mokré vozovce neubrzdí svůj vůz a končí v únikové zóně. Po desáté RZ je tedy pořadí následující: 1.S.Loeb, 2.R. Burns (+30,2), 3. M. Grönholm (+59,2), 4.C.McRae (+1.38,7), 5.P. Solberg (+1.51,9), 6. B. Thiry (+2.09,9). Jedenáctá RZ je konečnou pro P. Solberga, který při klesání na přejezdu s panely dostává smyk, následně hodiny a ničí nejen pravé zadní kolo, ale celý podvozek.

Z jezdců týmu Škoda jede na osmém místě T. Gardemeister se ztrátou (+01,5) na M. Martina (7), K. Eriksson je čtrnáctý. Nečekaně začíná útočit T. Mäkinen, který ve dvanácté RZ dojíždí druhý za R: Burnsem a posouvá se na desátou pozici. Čelo závodu se nemění, potíže má K. Eriksson v úvodu dne se zlomeným kardanovým hřídelem a v RZ ho potrápily čtyři defekty. Čtrnáctá RZ je pohromou pro tým Škoda, když havaruje T. Gardemeister a se zničeným chladičem musí odstoupit, ve hře má už pouze jediný vůz.

Poslední dějství prvního ročníku Německé rally bylo strhujícím soubojem mezi S.Loebem a R. Burnsem o vítězství, když v cíli činila ztráta Burnse na vítěze „pouhých 14 vteřin“ a marným bojem o bodované místo mezi továrním týmem Škoda a Mitsubishi. Prvním odpadlíkem třetí etapy byl německý jezdec Kremer, který vylétl z trati. Rychlostní zkoušku vyhrál S. Loeb o dvě vteřiny (+1,9) před R. Burnsem. Osmnáctou rychlostní zkoušku vyhrál R. Burns a snížil náskok na S. Loeba na osm vteřin (+8,1). V devatenácté rychlostní zkoušce havaroval H. Rovanpera (11), dokončil RZ ale v následující RZ musel odstoupit. Po 19 RZ se vytvořilo pořadí které se téměř nezměnilo. 1. S. Loeb, 2. R. Burns (+13,3), 3. M. Grönholm (+1.03,5), 4. C. McRae (+02.58,7), 5. B. Thiry (+04.22,9), 6. M. Märtin (+04.54,3). Dvacátou RZ vyhrál R. Burns, pouze o jednu vteřinu před S. Loebem, útočil však T. Mäkinen (7) na M. Martina (6) a stahoval jeho náskok. M. Grönholm (3) a C.McRae (4) jeli v celku v pohodě, protože odstupy mezi sebou měli poměrně velké a k posunu v umístění by musela přijít velká chyba soupeře nebo technické problémy. V jednadvacáté RZ snížil R. Burns ztrátu na dvanáct vteřin ale v následující RZ ztráta vzrostla na +14,7 vteřiny a v poslední krátké speciálce ztráta činila konečných +14,3 vteřiny.

1. Sebastien Loeb Citroën Xsara WRC
2. Richard Burns Peugeot 206 WRC + 00'14"3
3. Marcus Grönholm Peugeot 206 WRC + 01'19"1
4. Colin McRae Ford Focus RS WRC 02 + 03'45"3
5. Bruno Thiry Peugeot 206 WRC + 05'18"8
6. Markko Martin Ford Focus RS WRC 02 + 05'33"0
10. Kenneth Eriksson Škoda Octavia WRC +13m 34.2
Matthias Kahle Škoda Octavia WRC odstoupil 3. RZ motor
Toni Gardemeister Škoda Octavia WRC odstoupil 15. RZ havárie

21. ROČNÍK ADAC RALLY DEUTSCHLAND 2003

Německá rally se definitivně usídlila v kalendáři MS. V letošním ročníku došlo k několika drobným úpravám trati a větší bezpečnost byla věnována divákům.

V roli favorita by měl do Německé rally startovat G. Panizzi jako specialista na asfaltové soutěže. Nevýhodou G. Panizziho bude fakt, že v Německu ještě nestartoval a nejedná se o čistě asfaltovou soutěž. Rozhodně to mít jednoduché nebude pokud uvážíme, že většinou excelovat na tratích, které měl pečlivě natrénované. Na druhou stranu je potřeba uvést, že v poslední době na sobě zapracoval a dosáhl velmi slušných výsledků i na šotolině. Navíc je jasné, že po letošní sezóně u Peugeotu končí. V současné době vede G. Panizzi intenzivní jednání s továrním týmem Mitsubishi o sezóně 2004. V roli černého koně mu bude šlapat na paty S. Loeb. Ten už letos předvedl svou sílu na Rally Monte Carlo, ale slušně jel vloni i na asfaltových soutěžích. Trochu v jiné pozici jsou jezdci Peugeotu M. Grönholm a R. Burns. Marcus, má tradičně lichou sezónu slabší a letos jede systémem buď vítězství, nebo dojede bez bodů. Na první místo sice ztrácí pouhých sedm bodů, ale i to se může stát nedosažitelným cílem. Pokud M. Grönholm dojede, mohl by se umístit okolo třetího a čtvrtého místa. Richard Burns, lídr šampionátu má náskok pouhý jeden bod před C. Saizem. Loňský souboj s S. Loebem prohrál. Na své první vítězství pořád ještě čeká. Z taktického hlediska by bylo pro R. Burnse výhodné buď vyhrát, nebo dojet na druhém místě, každopádně za sebou udržet M. Grönholma a C. Sainze. Španělský jezdec Carlos Sainz jede v letošní sezóně famózně. Je to jeho pravděpodobně poslední sezóna s ohledem na nová pravidla platná od roku 2004. Nicméně si myslím, že se bude snažit zaútočit tak, aby se dostal po Německé rally do čela průběžného hodnocení. Musí za sebou udržet R. Burnse a „bedna“ není nereálná! Umístění okolo třetího místa je reálné, ale při jeho formě může pomýšlet za určitých okolností i na vítězství. Další jezdec Citroënu Colin McRae je jediný, který ještě v novém týmu nevyhrál. Jeho přáním je sice Německou rally vyhrát, ale rozhodně to jednoduché mít nebude. Reálně bych viděl umístění do šestého místa, ale Colin může překvapit. Každopádně je v sázce 26. vítězství v MS mezi Colinem a Carlosem ke kterému má Carlos blíž. Celkovým pořadím však rozhodně mohou zamíchat „mladíci“ od Fordu. M. Martin a F. Duval pojedou na asfaltové soutěži s novou modifikací Fordu poprvé. Jak se dokáže Ford prosadit je asi ve hvězdách. Může skončit na „bedně“ stejně tak jako soutěž nemusí dokončit vůbec. Čtvrté místo pro M. Märtina a šesté místo pro F. Duvala je poměrně reálné. Na vědomí musíme vzít i to, že M. Martin může pomýšlet i na mety nejvyšší! Po třech výpadcích a třech umístěních v druhé desítce dojel M. Hirvonen na Kyperské rally pro své první body v MS. Nadále bude sbírat zkušenosti, ale může přinést bod do týmové pokladničky. Tým Subaru tradičně pojede s dvěma vozy, P. Solberg a T. Mäkinen, pro oba jezdce na robustních vozech skončila úspěšná část na šotolině, ale na asfaltech moc šancí nemají. U P. Solberga je umístění okolo pátého místa realitou při dobré konstelaci, a T. Mäkinen by měl dosáhnout na bod za osmé místo. Prosadit by se mohl i A. Schwarz, který jede domácí soutěž. V poslední Kyperské rally dokázal A. Schwarz vybojovat po dlouhé době body pro sebe a tým. Na druhou stranu mu domácí motivace může pěkně svázat ruce. Mohl by se umístit okolo šestého a sedmého místa. Další jezdec Hyundai F.Loix, by se stejně jako M. Stohl umístit na konci první desítky.

Samostatnou kapitolou bude start továrního týmu Škoda. Poprvé bude startovat nový vůz Škoda Fabia WRC. Protože tovární tým Škoda upustil od tradičního testování na nižší soutěži, nedá se vůbec předpokládat jak oba vozy dopadnou. Doufejme, že se historie nebude opakovat, a že alespoň jedna Fabie dojede do cíle. Přál bych továrnímu týmu úspěch. Podle továrních testů a hodnocení továrního týmu je Fabie na soutěž připravena. Pokud dojede T. Gardemeister na bodech pro tým do osmého místa, bude to zázrak. D. Auriol do cíle asi nedorazí, ten pojede od počátku naplno a buď odstoupí pro technickou poruchu, nebo po havárii. Jak rád bych se mýlil.

Na startu Německé rally se mají podle startovní listiny objevit i Čeští jezdci: R. Kresta, J. Kopecký, T. Cserhalmi, S .Šalmát a M. Jandík přejme jim, aby se jim na Německé rally dařilo.

ADAC RALLYE DEUTSCHLAND

(v závorce je uvedeno startovní číslo, barevně jsou označeny „týmové trojky“)

TEAM PEUGEOT TOTAL

(1)MARCUS GRÖNHOLM / Timo Rautiainen

2002 3. místo Peugeot 206 WRC

(2) RICHARD BURNS / Robert Reid

2002 2. místo Peugeot 206 WRC

(3) GILLES PANIZZI / Hervé Panizzi

2002 nestartoval pro zranění ramene

FORD MOTOR COMPANY LTD

(4) MARKKO MÄRTIN / Michael Park

2000 6.místo Ford Focus RS WRC 02

(5) FRANCOIS DUVAL / Stephane Prevot

2001 odstoupil pro poruchu motoru Ford Puma 1600

(6) MIKKO HIRVONEN / Jarmo Lehtinen

2002 nebyl angažován pro MS

SUBARU 555 WORD RALLY TEAM

h5> (7) PETTER SOLBERG / Philip Mills

<2000 odstoupil po havárii Subaru Impreza WRC 2002

(8) TOMMI MÄKINEN / Kaj Lindström

2002 7. místo Subaru Impreza WRC 2002

HYUNDAI WORLD RALLY TEAM

(10) ARMIN SCHWARZ / Manfred Hiemer

2002 odstoupil po havárii Hyundai Accent WRC E3

(11) FREDDY LOIX / Sven Smeets

odstoupil pro poruchu motoru Hyundai Accent WRC E3

(12) MANFRED STOHL / IIka Minor

2002 nebyl angažován pro MS

ŠKODA MOTORSPORT

(14) DIDIER AURIOL / Denis Giraudet

2002 nebyl angažován pro MS

(15) TONI GARDEMEISTER / Paavo Lukander

2002 odstoupil po havárii Škoda Octavia WRC

AUTOMOBILES CITROËN TOTAL

(17) COLIN MCRAE / Derek Ringer

2000 4. místo Ford Focus RS WRC

(18) SÉBASTIEN LOEB / Daniel Elena

2002 1. místo Citröen Xsara WRC

(19) CARLOS SAINZ / Marc Marti

2002 8. místo Ford Focus RS WRC

redakce AUTO.CZ
Diskuze (2)