Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

ADAC: Řidiči malých aut jsou v ohrožení života

Aleš Dragoun
Diskuze (194)
Řidiči nejmenších automobilů jsou při srážce s autem nižší střední třídy v ohrožení života. Vyplývá to z posledních výsledků nárazových zkoušek ADAC.

Německý autoklub rozjel proti bariéře simulující automobil nižší střední třídy celkem čtveřici miniaut. Testu se zúčastnil Fiat 500, dále Kia Picanto, Renault Twingo a Smart ForTwo. Nejlépe vyvázl překvapivě ten nejmenší a nejlehčí: Smart.

Smart má optimalizované deformační zóny, které mohou využít i motoru a zadní nápravy, také zádržné systémy jsou u něj na vysoké úrovni. Řidiči všech vozů by si ovšem odnesli život ohrožující poranění hrudníku. Dále pak hrozí těžká újma nohám. Ze zkoušek si všichni soupeři odnesli hodnocení „uspokojivě kompatibilní“, což není rozhodně nic lichotivého. Kompatibilita značí právě to, jak jsou schopny deformační zóny minivozu obstát při srážce s automobilem o dvě kategorie vyšším. Mimochodem, na cestující uvnitř působí výrazně větší síly než při čelním nárazu, který provádí Euro NCAP.

ADAC apeluje na výrobce, aby zlepšili konstrukci svých vozů s délkou do 3,8 m. Měly by být vybaveny jakýmisi „štíty“, které budou pokrývat celou jejich šířku. Energie při nárazu se tak snadněji rozptýlí v deformační zóně a pasažéři jsou lépe chráněni proti zraněním. Německý autoklub provádí své testy tak, že vozidlo narazí polovinou přední části do překážky, která představuje jiný větší automobil. Oba dva objekty se přitom pohybují.

Euro NCAP simuluje podobné nehody, ale vždy se stejně těžkými vozidly. K takovéto srážce ovšem v reálném provozu prakticky nedojde, protože se potkají obvykle exempláře různé velikosti i hmotnosti a vždy odlišnými částmi v nestejných úhlech. Nemluvě o rychlosti. Metody ADAC jsou sice stále laboratorní, ale přece jen více odpovídají skutečným nehodám.

Podle propočtů autoklubu by úpravy jen v Německu zachránily ročně 150 lidských životů a ve smutných statistikách se může objevit až o 2.100 vážných zranění méně. A výsledky Smartu dokazují, že tyto modifikace nemusí být na úkor zvyšování hmotnosti. Byť jeho koncepce vzadu umístěného motoru je od ostatních odlišná.

Aleš Dragoun
Diskuze (194)
Avatar - rohYpnol
14. 9. 2012 16:54
Re: Reakce na Volvo 940 vs Modus Fifth Gear
koukám další kandidát na přejmenovaný nick rohypnola >:D >:-[] ;-)
Avatar - rohYpnol
14. 9. 2012 16:52
Re: titulek
můj inteligenční kvocient je natolik vysoký, abych neměl potřebu zijšťovat IQ někoho jiného. Na rozumovou vyspělost, lépe řečeno v tvém konkrétním případě zaostalost, mi stačí přečíst si příspěvky v diskusi :-!
Avatar - rohYpnol
14. 9. 2012 16:48
Re: Bezpečnost malých vs. velkých aut
promiň ale jsi fakt úplný ...

Technologie návrhu je zcela jiná než v 80. letech, pojetí samotného vozu je zcela jiné než v 80. letech, materiály pokročily, využívají se simulační metody, přesnost výroby je zcela, zcela o něčem jiném... A ty nevidíš pokrok 8-s :no: :no: :no: Ty nejsi slepý, ale hlúpý.

Mimochodem to není jen o tom "něco" vypočítat... Ale jde o komplexní úlohy s mnoha proměnnými, složité soustavy, ne jen vypočítat výsledek.
Když už nevíš coby, tak tu vytáhneš NASA >:D >:-[] >:-[] >:-[] To se ti opravdu povedlo :yes: Předpokládám, že NASA vyvinula W124, že >:D
Avatar - rohYpnol
14. 9. 2012 16:26
Re: proc ?
jo všichni jsou blbci jen ty jsi letadlo, viď >:-[] 8-s
Avatar - rohYpnol
14. 9. 2012 16:23
Re: Kdo by to řekl, že ?
je to tak jak píše Emel. Deformační zóny u formule jsou minimální. V nosu formule má nohy, zbývá přední přítlačné křídlo. Jestli tam je půl metru délky na deformace, tak je to úspěch. Samotné přední přítlačné křídlo se špičkou nosu je totiž opět jen aerodynamický prvek, ne deformační zóna...

Ovšem na druhou stranu - deformační zóny nejsou na formuli, ale okolo tratě (pneumatiky atp.). Takže ano, ve formuli přežívají i nárazy a karamboly ve vysokých rychlostech, ale díky zabezpečení tratě. Formule má za úkol vydržet pohromadě a skelet kolem řidiře má vytvořit bezpečnou schránku, aby bylo co zachraňovat...