ADAC: Řidiči malých aut jsou v ohrožení života
Německý autoklub rozjel proti bariéře simulující automobil nižší střední třídy celkem čtveřici miniaut. Testu se zúčastnil Fiat 500, dále Kia Picanto, Renault Twingo a Smart ForTwo. Nejlépe vyvázl překvapivě ten nejmenší a nejlehčí: Smart.
Smart má optimalizované deformační zóny, které mohou využít i motoru a zadní nápravy, také zádržné systémy jsou u něj na vysoké úrovni. Řidiči všech vozů by si ovšem odnesli život ohrožující poranění hrudníku. Dále pak hrozí těžká újma nohám. Ze zkoušek si všichni soupeři odnesli hodnocení „uspokojivě kompatibilní“, což není rozhodně nic lichotivého. Kompatibilita značí právě to, jak jsou schopny deformační zóny minivozu obstát při srážce s automobilem o dvě kategorie vyšším. Mimochodem, na cestující uvnitř působí výrazně větší síly než při čelním nárazu, který provádí Euro NCAP.
ADAC apeluje na výrobce, aby zlepšili konstrukci svých vozů s délkou do 3,8 m. Měly by být vybaveny jakýmisi „štíty“, které budou pokrývat celou jejich šířku. Energie při nárazu se tak snadněji rozptýlí v deformační zóně a pasažéři jsou lépe chráněni proti zraněním. Německý autoklub provádí své testy tak, že vozidlo narazí polovinou přední části do překážky, která představuje jiný větší automobil. Oba dva objekty se přitom pohybují.
Euro NCAP simuluje podobné nehody, ale vždy se stejně těžkými vozidly. K takovéto srážce ovšem v reálném provozu prakticky nedojde, protože se potkají obvykle exempláře různé velikosti i hmotnosti a vždy odlišnými částmi v nestejných úhlech. Nemluvě o rychlosti. Metody ADAC jsou sice stále laboratorní, ale přece jen více odpovídají skutečným nehodám.
Podle propočtů autoklubu by úpravy jen v Německu zachránily ročně 150 lidských životů a ve smutných statistikách se může objevit až o 2.100 vážných zranění méně. A výsledky Smartu dokazují, že tyto modifikace nemusí být na úkor zvyšování hmotnosti. Byť jeho koncepce vzadu umístěného motoru je od ostatních odlišná.