ADAC: Srovnávací test systémů varujících před neúmyslným vybočením z pruhu

ADAC: Srovnávací test systémů varujících před neúmyslným vybočením z pruhu

 
 

Německý autoklub si posvítil na techniku, která kontroluje řidiče při řízení a dokáže je varovat před hrozícím nebezpečím. Co myslíte, záleží na ceně?

ADAC tvrdí, že příčinou každé třetí dopravní nehody v Německu je neúmyslné vybočení z jízdní dráhy. Jde sice o obecné konstatování, ale je jasné, že zahrnuje také vysoké procento nepozorných řidičů, kteří se místo řízení věnují spolujezdkyni, ladění rádia nebo zadávání adresy do navigace, a pak bourají s provozem v protisměru. O nápravu by se měly postarat nové systémy varování před opuštěním jízdního pruhu, které se v ADAC rozhodli otestovat. Ke srovnání vybrali čtyři rozdílné typy, upozorňující řidiče opticky, akusticky nebo vibracemi. Který z nich byl nejlepší? No, odpověď není tak jednoznačná a jak se zjistilo, pořád je co zlepšovat.

Mezi testovanými vozy byl Citroën C4 Picasso, který má infračervené senzory umístěné na spodní straně předního nárazníku a od 80 km/h upozorňuje řidiče vibracemi pravé nebo levé strany sedáku (AFIL je součást paketu Parkování Plus za 20 000 Kč). Zbývající tři auta využívají informace získané videokamerami. Vlajková loď Lexusu je má dokonce dvě. Její Lane Keeping Assist (součást balíku Advanced Pre-Collision Systém za 180 000 Kč) sleduje od 45 km/h podélné značení na silnici a umí nejen prostřednictvím displeje a akustického signálu připomenout neúmyslné vybočení (bez použití směrovky), ale dokonce si automaticky koriguje směr jemným natočením volantu. Třetím do party bylo BMW řady 5, vybavené videokamerou v místě ukotvení vnitřního zpětného zrcátka (příplatek 14 820 Kč). Na nepozornou jízdu mimo vyznačené pruhy reaguje od 70 km/h vibracemi volantu. Volkswagen Golf dostal zařízení Albrecht FAS 100 (600 eur včetně montáže – 16 800 Kč), které si můžete dodatečně namontovat i na svůj automobil – jde o kameru a zařízení o velikosti radarového detektoru. Varování přichází od 70 km/h akusticky a opticky pomocí pásu červených diod.

Při testování se zjistilo, že systémy jsou v zásadě spolehlivé, ale každé z nich má nějaké mouchy a při své činnosti potřebují správné podmínky. Kupříkladu auta vybavená videokamerou mají problém při silném slunečním svitu v protisměru, kdy dochází k ozáření čočky. Také špatné počasí, když prší nebo se na silnici snese mlha, dokáže celkem spolehlivě zmást elektroniku. Naopak infračervené senzory Citroënu jsou vůči podobným klimatickým podmínkám imunní. Nejsou však bez chyb. Protože jsou umístěné v nárazníku, registrují situaci těsně před vozidlem, což může být v některých případech pozdě. Podle ADAC je jednou z dalších nevýhod dodatečně montovaného přístroje i fakt, že vám po interiéru vedou kabely. Přiznávají ovšem, že někomu to vadit nemusí. Hodnotila se také snadnost ovládání, schopnost orientovat se na staveništi, kde se původní značení často překrývá s dočasně vytvořenými pruhy, rychlost reakce nebo počet chybových hlášení.

Nejefektivnější se Němcům zdál systém montovaný v BMW (ze stupnice 1 až 5 dostal dvojku). Podle jejich názoru se jedná o nejméně rušivý způsob varování a nejlépe dokáže rozpoznávat podélné značení. A navíc je nejlevnější! Tři zbývající systémy dostaly shodně trojku, je však zajímavé, že dodatečně montovaný systém Albrecht FAS 100 mohl předstihnout Lexus i Citroën, kdyby měl lepší signalizaci (chybí vibrace). Hned za BMW měl totiž nejlepší schopnost rozpoznávat podélné značení. Na závěr srovnání ADAC připomíná, že zařízení varující před neúmyslným vybočením z jízdního pruhu momentálně překonávají dětské nemoci, mohou však významně eliminovat chyby, které vznikají v prostoru mezi volantem a sedadlem. Druhá generace těchto systémů by už měla zvládnout jakékoliv klimatické podmínky, dokonce si poradí i se silnicí bez podélných pruhů.

Spolupracujeme s TipCars.com
Jeff Bezos se stal druhým nejbohatším člověkem, vděčí za to růstu akcií Amazonu Jeff Bezos se stal druhým nejbohatším člověkem, vděčí za to růstu akcií Amazonu

Ředitel a zakladatel Amazonu, Jeff Bezos, se vyšplhal na…

Cesta dlouhá přes dva týdny. Jak přes Alpy putuje ropa do Česka Cesta dlouhá přes dva týdny. Jak přes Alpy putuje ropa do Česka

Teče líně, sotva se plouží. Chodec by jí bez problémů…

Euro oslabovalo, spekulanti se bojí ekonomického zpomalení Euro oslabovalo, spekulanti se bojí ekonomického zpomalení

Kurz dolaru dnes zůstal po počátečním růstu bez větších…

Růst rublu pomáhá automobilkám v Rusku Růst rublu pomáhá automobilkám v Rusku

Po problematickém loňském a předloňském roce má ruský trh…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
O tato auta přicházíme kvůli módní vlně SUV. Některá nás obzvláště mrzí O tato auta přicházíme kvůli módní vlně SUV. Některá nás obzvláště mrzí

Hlad zákazníků po módních SUV je drtivý. Automobilky na…

Škoda dospěla k názoru, že nejlepším elektromobilem bude SUV. Tak má vypadat Škoda dospěla k názoru, že nejlepším elektromobilem bude SUV. Tak má vypadat

Za dva týdny v Číně Škoda ukáže koncept svého budoucího…

 






 
Ojeté Volvo S80 II (124, 144): Základ v mondeu nevadí

Ojeté Volvo S80 II (124, 144): Základ v mondeu nevadí

Včera

S80 je největším volvem od roku 1998. Tehdy šlo o revoluci, neboť příchod modelu ukončil jednu éru značky. Namísto klasické koncepce dostal vůz pohon předních kol. Druhá generace trend té první vydání rozvíjí, navíc je výrazně spolehlivější.




Blesk.cz

To je rodina: Muže viní z vraždy, jeho sestra útočila jménem ISIS

To je rodina: Muže viní z vraždy, jeho sestra…

Německá prokuratura obvinila 18letého Němce s marockými kořeny z pokusu o vraždu, viní ho z loňského žhářského…

Tomáš splácel čtvrt milionu: Ušetřit se mu podařilo až sloučením půjček

Tomáš splácel čtvrt milionu: Ušetřit se mu podařilo…

Tomáš (35) si půjčil na auto, výměnu oken a pořídil si kreditní kartu. Pak zjistil, že splátky všech půjček…

 

iSport.cz

Mareček: Na Slavii to chceme zlomit. Rosického rady jsou k nezaplacení

Mareček: Na Slavii to chceme zlomit. Rosického rady…

Spartu čeká ve 22. kole ePojisteni.cz ligy prestižní derby se Slavií. Do zápasu vstoupí jako favorit sešívaný…

Sport Magazín: Sparta je nepoučitelná, shodly se legendy před derby

Sport Magazín: Sparta je nepoučitelná, shodly se…

Čtyři legendy, které v historii derby S nasypaly hromady gólů, nejenže vzpomínaly na pikantérie ze svých…

 

Reflex.cz

Zruší vlády hotovost? Slovenský ekonom vysvětlil, kdo a proč chce konec bankovek

Zruší vlády hotovost? Slovenský ekonom vysvětlil,…

Politici, centrální bankéři a karetní společnosti. Ti všichni by profitovali ze zrušení hotovosti. Naopak…

Patrick Ness o smrti pro děti. Jeho Volání netvora vstupuje do českých kin, z knihkupectví rychle mizí

Patrick Ness o smrti pro děti. Jeho Volání netvora…

Dvanáctiletému Conorovi umírá maminka na rakovinu a z reálného světa, od šikanujících spolužáků, nesnesitelné…