ADAC Test letních pneumatik (1. díl): Rozměr 185/60 R14 H

ADAC Test letních pneumatik (1. díl): Rozměr 185/60 R14 H

 

Německý autoklub ADAC vždy před hlavní motoristickou sezónou provádí testy letních pneumatik. Pneumatiky letos zkoušeného rozměru 185/60 R14 H obstály – téměř polovina dosáhla na nejvyšší hodnocení.

Srovnání jednotlivých značek pneumatik vychází z pěti sledovaných kategorií. Dvě z nich se týkají jízdních vlastností – na suchu a na mokru, dále ADAC posuzuje hlučnost pneumatik, jejich vliv na spotřebu paliva a opotřebení.

Testováno bylo celkem 18 pneumatik (každá jiné značky) v rozměru 185/60 R14 s rychlostním indexem H – 210 km/h. Takové pneumatiky obouvá například Škoda Fabia, Ford Fusion nebo Hyundai Accent. Ze starších modelů můžeme jmenovat předchozí generace Renaultů Clio a Mégane, Seatu Ibiza, Hondy Civic nebo Fordu Fiesta. Zkoušený rozměr mají také téměř všechny kompaktní Volkswageny z 90. let.

Metodika

Pneumatiky jsou hodnoceny podobně jako ve škole na bodové škále od 0,5 do 5,5. Do hodnocení vstupují jak objektivně měřitelné veličiny (například délka brzdné dráhy nebo hlučnost), tak subjektivní dojmy testovacích jezdců. Body jsou rozděleny do pěti kategorií, které se dělí na další kritéria. Výsledné hodnocení je jejich váženým průměrem.

Váhy jednotlivých kritérií jsou následující: jízda na suchu 20 % (jízdní stabilita 35 %, ovladatelnost 35 %, brzdění 30 %), jízda na mokru 40 % (brzdění 30%, aquaplaning 20 %, aquaplaning v zatáčce 10 %, ovladatelnost 30 %, jízda v kruhu 10 %), komfort, respektive hlučnost 10 % (vnější hluk 50 %, vnitřní hluk 50 %), spotřeba paliva 10 % a opotřebení 20 %.

Požadavkem na získání nejvyššího hodnocení „zvláště doporučujeme“ je známka do 2,5 za jízdu na suchu a na mokru a do 3,0 za spotřebu paliva a opotřebení. Vedle co nejlepšího skóre, potažmo co nejnižšího váženého průměru, klade ADAC důraz na vyrovnanost výsledků. Vítězem v rozměru 185/60 R14 tak je pneumatika Fulda Carat Progresso, která ve čtyřech z pěti kategorií patří sice „jen“ k lepšímu nadprůměru, ale nemá žádnou výraznou slabou stránku.

Výsledky – sucho

Při měřeních na suchém povrchu vynikaly pneumatiky Continental, Bridgestone a Dunlop, a to především při brzdění. Celkem obstály dvě třetiny zkoušených pneumatik. Největší kritiku sklidily značky, které se objevují na spodních příčkách celkových výsledků. Pneumatiky Wanli a Vredestein Hi-Trac mají nedostatky zejména v oblasti stability zadní nápravy v zatáčkách, navíc výkony Vredestein při brzdění na suchu byly označeny jen jako „dostačující“. Problémy podobného charakteru jako Vredestein má také obutí Maloya, což je značka, která také pod nizozemský Vredestein patří. Chování pneumatik Maloya vedlo ADAC k udělení nejnižší možné známky a celkového hodnocení „nedoporučujeme“.

Výsledky – mokro

Horší výsledky v průměru zaznamenaly pneumatiky na mokrém povrchu. Jednoznačným vítězem v této kategorii je Fulda, která vykazuje na mokru (slovy ADACu „překvapivě“) nejlepší ovladatelnost i nejkratší brzdnou dráhu. Pneumatiky Fulda svým celkovým výkonem na mokré vozovce překonaly i Uniroyal Rain Expert, které jsou navrženy pro jízdu v dešti. Uniroyal ovšem vyniká svými schopnosti při aquaplaningu. Ke zlepšení ve srovnání s dřívějšími testy došlo u Michelinu. Značkám Hankook a Yokohama přinesly nové produkty Hankook Optimo K415, resp. Yokohama C.drive proti předchozím ročníkům také lepší výsledky.

Bývalá východoněmecká značka Pneumant (výroba nyní probíhá v Asii) a taiwanský Maxxis mají u svých pneumatik problémy s bočním vedením na mokru. Nejhorší výkon podaly čínské výrobky Wanli a Kenda, které mají na mokru velmi špatnou přilnavost. Brzdná dráha Wanli navíc dosahuje dvojnásobku průměru testovaných pneumatik.

Spotřeba paliva a opotřebení pneumatik

Letos se testuje vliv pneumatik na spotřebu paliva teprve druhým rokem. ADAC zjistil u rozměru 185/60 R14 rozdíl 0,2 l/100 km mezi nejlepší a nejhorší pneumatikou v této kategorii. Svému jménu dostály Michelin Energy Saver, naopak nová pneumatika Firestone TZ300 a je v této disciplíně (společně s Maloya) nejhorší.

Vývoj v oblasti opotřebení pneumatik je důkazem velkého pokroku – zatímco loni životnost Michelinu Energy Saver převyšovala průměr o 50 %, letos je jejich náskok na průměr už jen 30 %. Nejmenší výdrž mají pneumatiky Firestone a Yokohama, které zvládnou zhruba polovinu nájezdu Michelinu.

ADAC Test letních pneumatik: 185/60 R14 H
Pneumatikaznámkasuchomokrohlukspotřeba
paliva
opotřebení 
Fulda Carat Progresso***21,832,21,6koupit
Michelin Energy Saver***2,12,5320,6koupit
Continental PremiumContact 2***1,323,52,12,7koupit
Bridgestone Turanza ER300***1,32,22,92,42,7koupit
Kumho Solus KH17***1,82,232,32,3 
Uniroyal Rain Expert***1,91,93,72,42,4koupit
Semperit Comfort Life***2,22,33,32,52,6 
Goodyear DuraGrip**22,832,10,8 
Firestone TZ300 a**1,82,33,32,63,2koupit
Dunlop SP Sport Fastresponse**1,42,83,12,13koupit
Vredestein Hi-Trac*4,12,14,22,30,7 
Hankook Optimo K415*2,13,23,222,2koupit
Pneumant PN550*2,43,23,62,12,2 
Yokohama C.Drive*1,63,23,12,23,2 
Maxxis MA-V1 SUPRASA*2,53,43,42,52 
Maloya Futura Primato-52,13,82,61,3 
Kenda Komet SPT-1-3,34,13,22,31,8 
Wanli S1032-3,55,53,52,22,2 

Legenda k hodnocení ADAC:
*** zvláště doporučujeme
** doporučujeme
* doporučujeme s výhradami
- nedoporučujeme

Další pneumatiky nakupte na www.pneumatiky.cz. Nejspolehlivější prodejce v ČR - internetový obchod Pneumatiky.cz nabízí nejširší výběr pneumatik, alu disků, ocelových disků, sněhových řetězů a doplňkového sortimentu od více než 45 výrobců. Samozřejmostí je nejkratší možná doba dodání a garantovaná kvalita služeb. Pneumatiky.cz vítěz kvality Shop Roku 2010 v kategorii Auto-Moto.

Nepřehlédněte
ADAC Test letních pneumatik (2. díl): Rozměr 205/55 R16 W
ADAC Test letních pneumatik (3. díl): Rozměr 195/65 R15 V
ADAC Test letních pneumatik (4. díl): Rozměr 155/70 R13 T

Spolupracujeme s TipCars.com
Odposlechy v kauze podnikatele Sisáka byly v souladu se zákonem, uvedl soud Odposlechy v kauze podnikatele Sisáka byly v souladu se zákonem, uvedl soud

Podnikatel Petr Sisák neuspěl s ústavní stížností, která…

Český tým pro odchod Británie z EU povede Soňa Machová, nahradí Prouzu Český tým pro odchod Británie z EU povede Soňa Machová, nahradí Prouzu

Českou skupinu zabývající se odchodem Velké Británie z…

Česko jedná o výměně přístavů v Hamburku, může k ní dojít do pěti let Česko jedná o výměně přístavů v Hamburku, může k ní dojít do pěti let

Česká republika by během tří až pěti let mohla vyměnit…

Stát by mohl hradit náklady na EET, malí podnikatelé jednali s Babišem Stát by mohl hradit náklady na EET, malí podnikatelé jednali s Babišem

Nejmenší obchody s jedním pokladním místem by mohly…

 
Zdroj: ADAC
 

Přidat názorDiskuse: ADAC Test letních pneumatik (1. díl):…




Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

V pátek fakticky končí povinnost zimních pneumatik a…

Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor

Korejská automobilka si nechala na evropském patentovém…

 






 
Ojeté Volvo S80 II (124, 144): Základ v mondeu nevadí

Ojeté Volvo S80 II (124, 144): Základ v mondeu nevadí

Dnes 08:00

S80 je největším volvem od roku 1998. Tehdy šlo o revoluci, neboť příchod modelu ukončil jednu éru značky. Namísto klasické koncepce dostal vůz pohon předních kol. Druhá generace trend té první vydání rozvíjí, navíc je výrazně spolehlivější.




Blesk.cz

V Libni se srazilo auto s tramvají: Hasiči vystříhávali zaklíněného řidiče

V Libni se srazilo auto s tramvají: Hasiči…

Hasiči zasahují u dopravní nehody v ulici Zenklova, kde se střetl osobní automobil s tramvají. Podle tiskového…

Míšina matka je údajně těhotná! Jdu na první ultrazvuk, chlubila se

Míšina matka je údajně těhotná! Jdu na první…

Míša Muzikářová je pohřešovaná již od 11. ledna. Policie stále nemá žádné stopy, které by vedly k jejímu…

 

iSport.cz

Legendy Sparty a Slavie o Radovi: Změna byla nutná, ale rozhodne forma hráčů

Legendy Sparty a Slavie o Radovi: Změna byla nutná,…

Dvakrát působil ve Slavii, teď Petra Radu čeká derby v roli kouče Sparty. Legendy obou pražských celků si myslí,…

Fanoušci Komety o cenách lístků: Prasárna, mluví to o inteligenci vedení

Fanoušci Komety o cenách lístků: Prasárna, mluví to…

Vzbudilo to horkou krev už před startem samotného semifinále Generali play off hokejové extraligy. Fanoušky…

 

Reflex.cz

Ostrov svobody, nebo rudý teror? Vyšla výborná kniha o nejednoznačné historii moderní Kuby

Ostrov svobody, nebo rudý teror? Vyšla výborná kniha…

Kuba a její porevoluční vývoj jsou buď milovány, nebo zatracovány, nic mezi tím. Zatímco socialistické…

Prima našla náhradu za Helenu Štáchovou. Poslechněte si, jak zní Líza Simpsonová s novým hlasem

Prima našla náhradu za Helenu Štáchovou. Poslechněte…

Nedávná smrt herečky a dabérky Heleny Štáchové vznesla otázku, kdo nahradí její hlas v jednom…