Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

ADAC: Výhled šikmo vpřed není vždy samozřejmostí

Diskuze (15)
O tom, že dobrý výhled z auta šikmo vpřed není zdaleka ve všech modelech samozřejmostí, se dennodenně přesvědčuje řada řidičů. Německý autoklub ADAC provedl srovnání tohoto kritéria u vybraných modelů.

Současné požadavky na vysokou úroveň pasivní bezpečnosti, dobrou aerodynamiku a v neposlední řadě také design aut nutí konstruktéry používat masivní A sloupky, které jsou navíc skloněny pod ostrým úhlem. I relativně malá necitlivá změna v rámci tohoto trendu může přitom zásadně zúžit zorné pole řidiče.

Výhled šikmo vpřed je významnou složkou aktivní bezpečnosti. Pokud je sloupek čelního okna nevhodně navržen, může z podstatné části nebo i zcela zakrýt auto, které se zboku blíží na křižovatku. V loňském roce přitom v Německu při kolizích v takových situacích zahynulo 5400 osob.

Německý autoklub ADAC provedl srovnání tohoto parametru a jednotlivá auta obodoval na stupnici od 0,6 (nejlepší) do 5,5 bodu (nejhorší). Na obou koncích tabulky nalezneme auta různých velikostí, obecně se dá však říct, že nejlépe se umisťují rodinná MPV a nejhůře SUV.

ADAC: výhled šikmo vpřed - 10 nejlepších aut
Pořadímodelbody
1.Renault Grand Espace1,1
2.Citroën C4 Picasso1,6
3.Daihatsu Trevis1,8
4.Ford Galaxy2,1
5.Mini Cooper2,2
6.Nissan Micra2,4
7.Opel Agila2,4
8.Suzuki Splash2,4
9.Ford Focus2,4
10.Smart fortwo Cabrio2,6

Mimochodem rozdvojení čelního sloupku a vsazení malého okénka mezi dveře řidiče a čelní sklo není jednoznačným přínosem – toto řešení je použito u nejlepšího i nejhoršího auta ve srovnání (Renault Grand Espace, resp. Mitsubishi Colt CZ3).

Jako řešení ADAC výrobcům doporučuje věnovat větší pozornost konstrukci této části aut. Nehodám na křižovatkách by pak měl předcházet elektronický asistent, který bude hlídat mrtvý úhel.

ADAC: výhled šikmo vpřed - 10 nejhorších aut
Pořadímodelbody
1.Mitsubishi Colt CZ34,8
2.Hyundai Santa Fe4,7
3.Ssang Yong Rodius 2704,6
4.Dodge Nitro4,5
5.Fiat Idea4,5
6.Mercedes-Benz ML4,5
7.Peugeot 307 CC4,5
8.BMW Z44,5
9.Jeep Grand Cherokee4,4
10.Fiat Panda4,4

Diskuze (15)
23. 12. 2008 07:35
Re: Blbost jako standard.
Vezmi normu, meradlá a zmeraj. Malo by Ti vyjsť to isté. ;-)
23. 12. 2008 07:34
Re: Blbost jako standard.
Ale inak si v poriadku, a jesť ti chutí...?
23. 12. 2008 07:34
Re: Blbost jako standard.
By si sa divil, že existuje. A divil by si sa ešte viac, na čo všetko normy existujú a platia.
23. 12. 2008 07:33
Re: Blbost jako standard.
Ten štandard si si teraz určil sám sebe. Necítiš sa trápne?
23. 12. 2008 07:33
Re: Blbost jako standard.
Na niektorých autách je problém A stĺpikov pomerne markantný. Hrubý A-stĺpik a blbý výhľad šikmo dopredu bola prvá vec, čo mi vadila napríklad vo Fabii I.

Čo sa výhľadu týka, v mnohých moderných autách okrem hrubých stĺpikov prekáža vo výhľade aj vysoká línia okien, človek cez tie nízke sklá vykúka von ako z tanku. Ak je vysoko uložené, povedzme čelné sklo, a vodič je nižšieho vzrastu, potom najbližší bod, ktorý smerom dopredu z auta vidí, leží niekedy aj 5-6 metrov pred autom. Do tejto vzdialenosti nemá šancu uvidieť napríklad dieťa, motajúce sa pred autom na parkovisku.