ADAC: Výhled šikmo vpřed není vždy samozřejmostí
Současné požadavky na vysokou úroveň pasivní bezpečnosti, dobrou aerodynamiku a v neposlední řadě také design aut nutí konstruktéry používat masivní A sloupky, které jsou navíc skloněny pod ostrým úhlem. I relativně malá necitlivá změna v rámci tohoto trendu může přitom zásadně zúžit zorné pole řidiče.
Výhled šikmo vpřed je významnou složkou aktivní bezpečnosti. Pokud je sloupek čelního okna nevhodně navržen, může z podstatné části nebo i zcela zakrýt auto, které se zboku blíží na křižovatku. V loňském roce přitom v Německu při kolizích v takových situacích zahynulo 5400 osob.
Německý autoklub ADAC provedl srovnání tohoto parametru a jednotlivá auta obodoval na stupnici od 0,6 (nejlepší) do 5,5 bodu (nejhorší). Na obou koncích tabulky nalezneme auta různých velikostí, obecně se dá však říct, že nejlépe se umisťují rodinná MPV a nejhůře SUV.
ADAC: výhled šikmo vpřed - 10 nejlepších aut | ||
Pořadí | model | body |
1. | Renault Grand Espace | 1,1 |
2. | Citroën C4 Picasso | 1,6 |
3. | Daihatsu Trevis | 1,8 |
4. | Ford Galaxy | 2,1 |
5. | Mini Cooper | 2,2 |
6. | Nissan Micra | 2,4 |
7. | Opel Agila | 2,4 |
8. | Suzuki Splash | 2,4 |
9. | Ford Focus | 2,4 |
10. | Smart fortwo Cabrio | 2,6 |
Mimochodem rozdvojení čelního sloupku a vsazení malého okénka mezi dveře řidiče a čelní sklo není jednoznačným přínosem – toto řešení je použito u nejlepšího i nejhoršího auta ve srovnání (Renault Grand Espace, resp. Mitsubishi Colt CZ3).
Jako řešení ADAC výrobcům doporučuje věnovat větší pozornost konstrukci této části aut. Nehodám na křižovatkách by pak měl předcházet elektronický asistent, který bude hlídat mrtvý úhel.
ADAC: výhled šikmo vpřed - 10 nejhorších aut | ||
Pořadí | model | body |
1. | Mitsubishi Colt CZ3 | 4,8 |
2. | Hyundai Santa Fe | 4,7 |
3. | Ssang Yong Rodius 270 | 4,6 |
4. | Dodge Nitro | 4,5 |
5. | Fiat Idea | 4,5 |
6. | Mercedes-Benz ML | 4,5 |
7. | Peugeot 307 CC | 4,5 |
8. | BMW Z4 | 4,5 |
9. | Jeep Grand Cherokee | 4,4 |
10. | Fiat Panda | 4,4 |