8.5. 2016 Petr Slováček

Agresivita na silnicích: Nervy na uzdu!

 

Agresivita mezi řidiči je v poslední době často skloňovaný pojem. V legislativě ho nenajdete a podle odborníků jen odráží uspěchanou dobu. Kdo je vlastně agresor? Možná každý z nás!

Jména Lacina či Trpišovský zná každý, kdo zapíná televizi nebo čte noviny. Oba skončili u soudu za agresivitu na silnici. Trest pro ně byl ale zásadně jiný (první seděl 2,5 roku, zatímco druhý díky amnestii vyvázl bez trestu, ačkoliv si 7 let nezařídí), stejně jako pro Martina Nováka, kterému hrozilo patnáct a půl roku vězení za vytlačení dodávky jeho jaguarem před třemi lety. Než by nastoupil do vězení – byť na zkrácenou dobu 6,5 roku – raději se upil k smrti.

Agresivita je vděčným tématem celoplošných médií, exemplární procesy mají evidentně řidičskou veřejnost umravnit a trestají agresi stejně jako pokus o vraždu – deset až patnáct let vězení. Už pokus o těžké ublížení na zdraví se trestá třemi až deseti roky, aniž by se nutně nehoda stala. Obecné ohrožení pak odnětím svobody na tři až osm let. Jenže kdo potrestá každodenní drobnou agresivitu, která jen obtěžuje? Řada motoristů si navíc neuvědomuje, že ji páchají den co den.

Agrese jako nezvládnutí jízdy

Podle evropských statistik se agresivní jízda řadí mezi časté příčiny nehod a šanci potkat agresora máte minimálně jednou za 16 km. Při hlubším zamyšlení ovšem není zřejmé, z čeho hodnotitelé vycházejí – u zemí, jako je Česká republika, Slovensko či Polsko, se totiž termín „agresivita“ v dopravní legislativě ani statistikách vůbec nevyskytuje. „Bohužel agresivita mezi řidiči jako taková u nás není v zákoně nijak definována. V některých zemích tomu tak je, například v sousedním Německu, kde i u nás běžné problikání dálkovými světly auta před námi je považováno za projev agrese. Na druhou stranu, v případě, že někdo na někoho vědomě najíždí a snaží se ho například vytlačit ze silnice, může být obviněn z trestného činu. Podle některých právníků dokonce z pokusu o vraždu, protože auto je zbraň,“ varuje Martin Farář z Besipu.

U našich západních sousedů obecně platí, že pokud je řidič záměrně bezohledný, automaticky jde o trestný čin. V Rakousku zase vysoce agresivní jízda ukazuje na nezvládnutí jízdy. A podle tamní klasifikace jde o zvlášť závažný trestný čin s peněžitou sankcí v přepočtu skoro šedesát tisíc korun!

Riziko provozu

„Agresivní řidič je obdobně jako řidič nepozorný velkým rizikem pro bezpečnost silničního provozu,“ říká ředitel dopravní policie Tomáš Lerch s tím, že v poslední době zaznamenávají jeho kolegové spíše úbytek případů zásluhou medializace třeba takových exemplárních případů, které jsme zmiňovali v úvodu článku.

Jenže má evidentně na mysli ty „velké“ případy. V každodenním provozu se ale stále setkáváme s menšími typy agrese, které nikdo nepostihuje – najíždění na zadek kvůli nedodržování bezpečné vzdálenosti nebo „neškodné“ myšky při zařazování do kolony.

Za ně totiž nemůže to, že v řidiči náhle „bouchnou saze“, ale dlouhodobě pěstovaný vzorec chování. Takový řidič u soudu nejspíš nikdy neskončí, ale své okolí tím obtěžuje systematicky každý den.

Co je agrese?

Podle Besipu patří mezi nejmírnější formu agrese už ledabylé odložení vozidla na parkovišti s tím, že auto zabírá dva pruhy. „Zařadil bych sem i počínání chodců, kteří si myslí, že mají přednost, a automaticky si ji vynucují,“ říká předseda Asociace dopravních psychologů Alois Hudeček a pokládá si řečnickou otázku, co je to vlastně „agresivita“. Podle něj totiž takové chování odkazuje spíše na špatnou výchovu – třeba v případě chodců o mylný dojem jejich absolutní přednosti, který některá média ještě přiživují. Nic takového přitom pochopitelně neplatí. Myslí si tedy, že podobného „agresora“ neodhalí žádné psychologické vyšetření. A už vůbec ne rychlé soudy typu „Kdo jede rychle, ten je agresivní, a kdo pomalu, ten je defenzivní a klidný“. „Prosté zvyšování pokut a represe ze strany policie nic neřeší, jedině dlouhodobá výchova už odmala,“ končí psycholog.

Kupodivu ho v tom podporuje i šéf dopravních policistů Tomáš Lerch, přestože jde proti pokutování. „Agresivitu řidičů nevymýtíme pouze represí, je to komplexní problematika, která zahrnuje mimo jiné důslednou práci s řidičem, jeho výchovu, vzdělávání a uvědomění si odpovědnosti za své chování,“ končí. Oba tím potvrzují, že rychlé řešení „agresivity“ zkrátka neexistuje. Vše začíná u výchovy. Myslete na to třeba ve chvílích, když někam jedete s dětmi, které sledují vaše vzorce chování. Nebo při rychlém odložení auta „na blikačky“, které omezuje ostatní řidiče.

Projevy agresivity

1. Mírná: Případy špatného parkování na úkor jiných účastníků silničního provozu, například bezdůvodné zabrání dvou parkovacích míst, netlumení dálkových světel při setkání s protijedoucím vozem či nepoužívání blinkru.

2. Středně závažná: Patří sem najíždění na auto před sebou. Nebo samozřejmost, s jakou část řidičů předjíždí každý den cestou do práce celou stojící kolonu nebo si vynucuje zajetí do řady čekajících vozů.

3. Nebezpečná: Do poslední kategorie patří vyloženě nebezpečná bezohledná jízda, či dokonce fyzické útoky na druhé řidiče, což lze trestně postihnout.

Besip říká: Mějme se rádi!

Negativních kampaní bylo podle Besipu dost, proto uspořádal na květen akci Máme se rádi! aneb Mysli jinak... Má za cíl přimět účastníky provozu k větší ohleduplnosti a slušnosti nejen na silnicích. V následujících termínech a na uvedených místech se budete moci setkat s výjezdním týmem Besipu, kde dostanete od hostesek drobné dárky a možná i pusu. Bližší upřesnění najdete před akcí na Facebooku Besipu nebo uslyšíte z vysílání Evropy 2.

  • 1. 5. Pardubice
  • 2. 5. Jihlava
  • 3. 5. Beroun
  • 4. 5. Plzeň
  • 5. 5. Tábor
  • 6. 5. Příbram
  • 7. 5. Karlovy Vary
  • 8. 5. Chomutov
  • 9. 5. Mladá Boleslav
  • 10. 5. Brno
  • 11. 5. Liberec
  • 12. 5. Kladno
  • 13. 5. Benešov
  • 14. 5. Kutná Hora
Spolupracujeme s TipCars.com
G7 došla ke shodě, ochraně klimatu ale brání Trump G7 došla ke shodě, ochraně klimatu ale brání Trump

Lídři nejvyspělejších zemí světa ze skupiny G7 se na úvod…

USA neomezí protiruské sankce. Chtějí je naopak ještě zpřísnit USA neomezí protiruské sankce. Chtějí je naopak ještě zpřísnit

Spojené státy neusilují o omezení západních sankcí proti…

První klubová pojišťovna nevydělává a čeká na druhou kapitálovou injekci od RSJ První klubová pojišťovna nevydělává a čeká na druhou kapitálovou injekci od RSJ

Pionýr na trhu vzájemného pojištění na svou chvíli teprve čeká.

Srbové zbourali mešitu. Byla postavena bez povolení, argumentují Srbové zbourali mešitu. Byla postavena bez povolení, argumentují

Srbské úřady, navzdory protestu muslimů, zbouraly mešitu…

 

Štítky Svět motorů

 

Přidat názorDiskuse: Agresivita na silnicích: Nervy na uzdu!







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení

Také letos se do kin dostává řada filmů, kde se děj více…

BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus

Mnichovská automobilka oficiálně představila BMW řady 8,…

 






 
Jaguar XE SV Project 8: Zapomeňte na AMG a M. Tohle je bomba!

Jaguar XE SV Project 8: Zapomeňte na AMG a M. Tohle je bomba!

Včera

Jaguar posouvá laťku sportovních sedanů střední třídy na úplně jinou úroveň, tohle auto od divize SVO má 600 koní!




Blesk.cz

Chat s odborníkem: Biokódování proti kouření

Chat s odborníkem: Biokódování proti kouření

Vyzkoušeli jste už všechno možné a pořád se vám s kouřením nedaří skoncovat? Možná budete potřebovat nějakou…

Slivovice na dovolené nestačí, ví lékař. Hrozí vám komáři, žloutenka i průjem

Slivovice na dovolené nestačí, ví lékař. Hrozí vám…

Češi se letos chystají na dovolenou hlavně do Chorvatska, ale mezi tradiční destinace už patří Itálie, Řecko,…

 

iSport.cz

Komplikace v boji o MS! Čeští volejbalisté poprvé padli, nestačili na Španěly

Komplikace v boji o MS! Čeští volejbalisté poprvé…

Čeští volejbalisté po dvou hladkých výhrách poprvé na domácím kvalifikačním turnaji o postup na mistrovství…

Ranec za Schicka! Sparta vydělá na jeho přestupu dalších 53 milionů

Ranec za Schicka! Sparta vydělá na jeho přestupu…

4,5 milionu eur utržila Sparta prodejem Patrika Schicka do Sampdorie Janov minulé léto. Teď, kdy má…

 

Reflex.cz

Václav Klaus ml.: Rada rodičům, kterým vadí propagace islámu ve školách. Občansky se braňte!

Václav Klaus ml.: Rada rodičům, kterým vadí…

Václav Klaus mladší dnes ve své páteční Pětce kritizuje platby do fondů EU, rozpočtovou politiku Andreje Babiše…

Tryzna za zavražděné spolužáky: Studenti v Manchesteru zazpívali společně dojemnou píseň

Tryzna za zavražděné spolužáky: Studenti v…

Nehněvej se v myšlenkách na minulost. Tak by se dal volně přeložit název písně Don’t Look Back in Anger od…