reklama


8.5. 2016 Petr Slováček

Agresivita na silnicích: Nervy na uzdu!

 

Agresivita mezi řidiči je v poslední době často skloňovaný pojem. V legislativě ho nenajdete a podle odborníků jen odráží uspěchanou dobu. Kdo je vlastně agresor? Možná každý z nás!

Jména Lacina či Trpišovský zná každý, kdo zapíná televizi nebo čte noviny. Oba skončili u soudu za agresivitu na silnici. Trest pro ně byl ale zásadně jiný (první seděl 2,5 roku, zatímco druhý díky amnestii vyvázl bez trestu, ačkoliv si 7 let nezařídí), stejně jako pro Martina Nováka, kterému hrozilo patnáct a půl roku vězení za vytlačení dodávky jeho jaguarem před třemi lety. Než by nastoupil do vězení – byť na zkrácenou dobu 6,5 roku – raději se upil k smrti.

Agresivita je vděčným tématem celoplošných médií, exemplární procesy mají evidentně řidičskou veřejnost umravnit a trestají agresi stejně jako pokus o vraždu – deset až patnáct let vězení. Už pokus o těžké ublížení na zdraví se trestá třemi až deseti roky, aniž by se nutně nehoda stala. Obecné ohrožení pak odnětím svobody na tři až osm let. Jenže kdo potrestá každodenní drobnou agresivitu, která jen obtěžuje? Řada motoristů si navíc neuvědomuje, že ji páchají den co den.

Agrese jako nezvládnutí jízdy

Podle evropských statistik se agresivní jízda řadí mezi časté příčiny nehod a šanci potkat agresora máte minimálně jednou za 16 km. Při hlubším zamyšlení ovšem není zřejmé, z čeho hodnotitelé vycházejí – u zemí, jako je Česká republika, Slovensko či Polsko, se totiž termín „agresivita“ v dopravní legislativě ani statistikách vůbec nevyskytuje. „Bohužel agresivita mezi řidiči jako taková u nás není v zákoně nijak definována. V některých zemích tomu tak je, například v sousedním Německu, kde i u nás běžné problikání dálkovými světly auta před námi je považováno za projev agrese. Na druhou stranu, v případě, že někdo na někoho vědomě najíždí a snaží se ho například vytlačit ze silnice, může být obviněn z trestného činu. Podle některých právníků dokonce z pokusu o vraždu, protože auto je zbraň,“ varuje Martin Farář z Besipu.

U našich západních sousedů obecně platí, že pokud je řidič záměrně bezohledný, automaticky jde o trestný čin. V Rakousku zase vysoce agresivní jízda ukazuje na nezvládnutí jízdy. A podle tamní klasifikace jde o zvlášť závažný trestný čin s peněžitou sankcí v přepočtu skoro šedesát tisíc korun!

Riziko provozu

„Agresivní řidič je obdobně jako řidič nepozorný velkým rizikem pro bezpečnost silničního provozu,“ říká ředitel dopravní policie Tomáš Lerch s tím, že v poslední době zaznamenávají jeho kolegové spíše úbytek případů zásluhou medializace třeba takových exemplárních případů, které jsme zmiňovali v úvodu článku.

Jenže má evidentně na mysli ty „velké“ případy. V každodenním provozu se ale stále setkáváme s menšími typy agrese, které nikdo nepostihuje – najíždění na zadek kvůli nedodržování bezpečné vzdálenosti nebo „neškodné“ myšky při zařazování do kolony.

Za ně totiž nemůže to, že v řidiči náhle „bouchnou saze“, ale dlouhodobě pěstovaný vzorec chování. Takový řidič u soudu nejspíš nikdy neskončí, ale své okolí tím obtěžuje systematicky každý den.

Co je agrese?

Podle Besipu patří mezi nejmírnější formu agrese už ledabylé odložení vozidla na parkovišti s tím, že auto zabírá dva pruhy. „Zařadil bych sem i počínání chodců, kteří si myslí, že mají přednost, a automaticky si ji vynucují,“ říká předseda Asociace dopravních psychologů Alois Hudeček a pokládá si řečnickou otázku, co je to vlastně „agresivita“. Podle něj totiž takové chování odkazuje spíše na špatnou výchovu – třeba v případě chodců o mylný dojem jejich absolutní přednosti, který některá média ještě přiživují. Nic takového přitom pochopitelně neplatí. Myslí si tedy, že podobného „agresora“ neodhalí žádné psychologické vyšetření. A už vůbec ne rychlé soudy typu „Kdo jede rychle, ten je agresivní, a kdo pomalu, ten je defenzivní a klidný“. „Prosté zvyšování pokut a represe ze strany policie nic neřeší, jedině dlouhodobá výchova už odmala,“ končí psycholog.

Kupodivu ho v tom podporuje i šéf dopravních policistů Tomáš Lerch, přestože jde proti pokutování. „Agresivitu řidičů nevymýtíme pouze represí, je to komplexní problematika, která zahrnuje mimo jiné důslednou práci s řidičem, jeho výchovu, vzdělávání a uvědomění si odpovědnosti za své chování,“ končí. Oba tím potvrzují, že rychlé řešení „agresivity“ zkrátka neexistuje. Vše začíná u výchovy. Myslete na to třeba ve chvílích, když někam jedete s dětmi, které sledují vaše vzorce chování. Nebo při rychlém odložení auta „na blikačky“, které omezuje ostatní řidiče.

Projevy agresivity

1. Mírná: Případy špatného parkování na úkor jiných účastníků silničního provozu, například bezdůvodné zabrání dvou parkovacích míst, netlumení dálkových světel při setkání s protijedoucím vozem či nepoužívání blinkru.

2. Středně závažná: Patří sem najíždění na auto před sebou. Nebo samozřejmost, s jakou část řidičů předjíždí každý den cestou do práce celou stojící kolonu nebo si vynucuje zajetí do řady čekajících vozů.

3. Nebezpečná: Do poslední kategorie patří vyloženě nebezpečná bezohledná jízda, či dokonce fyzické útoky na druhé řidiče, což lze trestně postihnout.

Besip říká: Mějme se rádi!

Negativních kampaní bylo podle Besipu dost, proto uspořádal na květen akci Máme se rádi! aneb Mysli jinak... Má za cíl přimět účastníky provozu k větší ohleduplnosti a slušnosti nejen na silnicích. V následujících termínech a na uvedených místech se budete moci setkat s výjezdním týmem Besipu, kde dostanete od hostesek drobné dárky a možná i pusu. Bližší upřesnění najdete před akcí na Facebooku Besipu nebo uslyšíte z vysílání Evropy 2.

  • 1. 5. Pardubice
  • 2. 5. Jihlava
  • 3. 5. Beroun
  • 4. 5. Plzeň
  • 5. 5. Tábor
  • 6. 5. Příbram
  • 7. 5. Karlovy Vary
  • 8. 5. Chomutov
  • 9. 5. Mladá Boleslav
  • 10. 5. Brno
  • 11. 5. Liberec
  • 12. 5. Kladno
  • 13. 5. Benešov
  • 14. 5. Kutná Hora
Rallye Dakar 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
ČEZ sníží dividendu, investorům ale přinese nadprůměrný výnos ČEZ sníží dividendu, investorům ale přinese nadprůměrný výnos

Akcie společnosti ČEZ v posledním roce pozvolna rostou.…

Státní půjčovna vlaků na tripartitě padla, ministerstvo plány vzdává Státní půjčovna vlaků na tripartitě padla, ministerstvo plány vzdává

Ministerstvo dopravy po roce příprav vzdává snahu na…

Saúdská Arábie nalije do obnovitelných zdrojů až 50 miliard dolarů Saúdská Arábie nalije do obnovitelných zdrojů až 50 miliard dolarů

Saúdská Arábie spustí v příštích týdnech program podpory…

Na výzkum virtuální reality nebo kybernetiky dá stát 2,4 miliardy korun Na výzkum virtuální reality nebo kybernetiky dá stát 2,4 miliardy korun

Až tři miliardy korun v následujících šesti letech zamíří…

 
 

Přidat názorDiskuse: Agresivita na silnicích: Nervy na uzdu!



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Test ojetiny: VW Tiguan je SUV s praktičností MPV. Slabá místa lze ohlídat. Test ojetiny: VW Tiguan je SUV s praktičností MPV. Slabá místa lze ohlídat.

Ceny ojetých Volkswagenů Tiguan klesají ke dvěma stům…

Airbag zachraňuje životy již 45 let. Víte, jaké druhy existují? Airbag zachraňuje životy již 45 let. Víte, jaké druhy existují?

Tlumí náraz, usměrňuje naše tělo při nehodě, ale také nám…

 






 
Černé ovce: Vysmívaná auta, která šla proti proudu. Proč se tyhle propadáky nechytly?

Černé ovce: Vysmívaná auta, která šla proti proudu. Proč se tyhle propadáky nechytly?

Dnes 18:50

Výrobci občas uvedou na trh modely, které boří zavedené konvence v jejich nabídce a klientela je ne úplně pochopí...




Blesk.cz

Gartner předvídá rok 2019: Apple překoná platformu Microsoftu

Gartner předvídá rok 2019: Apple překoná platformu…

Gartner se na začátku roku pochlubil se svou předpovědí vývoje trhu s počítači a mobilními telefony pro…

Osminásobná matka inkasuje statisíce na dávkách: Jsem moc krásná na práci, brání se

Osminásobná matka inkasuje statisíce na dávkách:…

Marie Buchan (33) je matkou na plný úvazek! Britka na svých osm dětí ve věku od tří do 15 let inkasuje skoro…

 

iSport.cz

Štěpánka dostala na grandslam i paráda: Byl to jeden ze životních úderů

Štěpánka dostala na grandslam i paráda: Byl to jeden…

Tohle asi neomrzí, nikdy, ani nemůže. Radek Štěpánek se na Australian Open v dnešním nočním zápase s Dmitrijem…

To je pomocník biatlonistů: vojenský stroj, který přežije ve vánici

To je pomocník biatlonistů: vojenský stroj, který…

PŘÍMO Z RUHPOLDINGU | Jsou s tím na střelnici určitou výjimkou. Na jednom místě před nimi stojí dalekohled, s…

 

Reflex.cz

Svléknout se před foťákem v šedesáti? Francouzská modelka dokazuje, že věk je jenom číslo

Svléknout se před foťákem v šedesáti? Francouzská…

V době, kdy má většina modelek už několik let po kariéře, se jedenašedesátiletá Yazemeenah Rossiová teprve…

Medvědodlak vede bandu sovětských superhrdinů. Video odhaluje bizarní podobu ruských „Avengers“

Medvědodlak vede bandu sovětských superhrdinů. Video…

Zrodila je studená válka. I když pocházejí z různých koutů Sovětského svazu, mají jedno společné – ovládají…

 
 
reklama