8.5. 2016 Petr Slováček

Agresivita na silnicích: Nervy na uzdu!

 

Agresivita mezi řidiči je v poslední době často skloňovaný pojem. V legislativě ho nenajdete a podle odborníků jen odráží uspěchanou dobu. Kdo je vlastně agresor? Možná každý z nás!

Jména Lacina či Trpišovský zná každý, kdo zapíná televizi nebo čte noviny. Oba skončili u soudu za agresivitu na silnici. Trest pro ně byl ale zásadně jiný (první seděl 2,5 roku, zatímco druhý díky amnestii vyvázl bez trestu, ačkoliv si 7 let nezařídí), stejně jako pro Martina Nováka, kterému hrozilo patnáct a půl roku vězení za vytlačení dodávky jeho jaguarem před třemi lety. Než by nastoupil do vězení – byť na zkrácenou dobu 6,5 roku – raději se upil k smrti.

Agresivita je vděčným tématem celoplošných médií, exemplární procesy mají evidentně řidičskou veřejnost umravnit a trestají agresi stejně jako pokus o vraždu – deset až patnáct let vězení. Už pokus o těžké ublížení na zdraví se trestá třemi až deseti roky, aniž by se nutně nehoda stala. Obecné ohrožení pak odnětím svobody na tři až osm let. Jenže kdo potrestá každodenní drobnou agresivitu, která jen obtěžuje? Řada motoristů si navíc neuvědomuje, že ji páchají den co den.

Agrese jako nezvládnutí jízdy

Podle evropských statistik se agresivní jízda řadí mezi časté příčiny nehod a šanci potkat agresora máte minimálně jednou za 16 km. Při hlubším zamyšlení ovšem není zřejmé, z čeho hodnotitelé vycházejí – u zemí, jako je Česká republika, Slovensko či Polsko, se totiž termín „agresivita“ v dopravní legislativě ani statistikách vůbec nevyskytuje. „Bohužel agresivita mezi řidiči jako taková u nás není v zákoně nijak definována. V některých zemích tomu tak je, například v sousedním Německu, kde i u nás běžné problikání dálkovými světly auta před námi je považováno za projev agrese. Na druhou stranu, v případě, že někdo na někoho vědomě najíždí a snaží se ho například vytlačit ze silnice, může být obviněn z trestného činu. Podle některých právníků dokonce z pokusu o vraždu, protože auto je zbraň,“ varuje Martin Farář z Besipu.

U našich západních sousedů obecně platí, že pokud je řidič záměrně bezohledný, automaticky jde o trestný čin. V Rakousku zase vysoce agresivní jízda ukazuje na nezvládnutí jízdy. A podle tamní klasifikace jde o zvlášť závažný trestný čin s peněžitou sankcí v přepočtu skoro šedesát tisíc korun!

Riziko provozu

„Agresivní řidič je obdobně jako řidič nepozorný velkým rizikem pro bezpečnost silničního provozu,“ říká ředitel dopravní policie Tomáš Lerch s tím, že v poslední době zaznamenávají jeho kolegové spíše úbytek případů zásluhou medializace třeba takových exemplárních případů, které jsme zmiňovali v úvodu článku.

Jenže má evidentně na mysli ty „velké“ případy. V každodenním provozu se ale stále setkáváme s menšími typy agrese, které nikdo nepostihuje – najíždění na zadek kvůli nedodržování bezpečné vzdálenosti nebo „neškodné“ myšky při zařazování do kolony.

Za ně totiž nemůže to, že v řidiči náhle „bouchnou saze“, ale dlouhodobě pěstovaný vzorec chování. Takový řidič u soudu nejspíš nikdy neskončí, ale své okolí tím obtěžuje systematicky každý den.

Co je agrese?

Podle Besipu patří mezi nejmírnější formu agrese už ledabylé odložení vozidla na parkovišti s tím, že auto zabírá dva pruhy. „Zařadil bych sem i počínání chodců, kteří si myslí, že mají přednost, a automaticky si ji vynucují,“ říká předseda Asociace dopravních psychologů Alois Hudeček a pokládá si řečnickou otázku, co je to vlastně „agresivita“. Podle něj totiž takové chování odkazuje spíše na špatnou výchovu – třeba v případě chodců o mylný dojem jejich absolutní přednosti, který některá média ještě přiživují. Nic takového přitom pochopitelně neplatí. Myslí si tedy, že podobného „agresora“ neodhalí žádné psychologické vyšetření. A už vůbec ne rychlé soudy typu „Kdo jede rychle, ten je agresivní, a kdo pomalu, ten je defenzivní a klidný“. „Prosté zvyšování pokut a represe ze strany policie nic neřeší, jedině dlouhodobá výchova už odmala,“ končí psycholog.

Kupodivu ho v tom podporuje i šéf dopravních policistů Tomáš Lerch, přestože jde proti pokutování. „Agresivitu řidičů nevymýtíme pouze represí, je to komplexní problematika, která zahrnuje mimo jiné důslednou práci s řidičem, jeho výchovu, vzdělávání a uvědomění si odpovědnosti za své chování,“ končí. Oba tím potvrzují, že rychlé řešení „agresivity“ zkrátka neexistuje. Vše začíná u výchovy. Myslete na to třeba ve chvílích, když někam jedete s dětmi, které sledují vaše vzorce chování. Nebo při rychlém odložení auta „na blikačky“, které omezuje ostatní řidiče.

Projevy agresivity

1. Mírná: Případy špatného parkování na úkor jiných účastníků silničního provozu, například bezdůvodné zabrání dvou parkovacích míst, netlumení dálkových světel při setkání s protijedoucím vozem či nepoužívání blinkru.

2. Středně závažná: Patří sem najíždění na auto před sebou. Nebo samozřejmost, s jakou část řidičů předjíždí každý den cestou do práce celou stojící kolonu nebo si vynucuje zajetí do řady čekajících vozů.

3. Nebezpečná: Do poslední kategorie patří vyloženě nebezpečná bezohledná jízda, či dokonce fyzické útoky na druhé řidiče, což lze trestně postihnout.

Besip říká: Mějme se rádi!

Negativních kampaní bylo podle Besipu dost, proto uspořádal na květen akci Máme se rádi! aneb Mysli jinak... Má za cíl přimět účastníky provozu k větší ohleduplnosti a slušnosti nejen na silnicích. V následujících termínech a na uvedených místech se budete moci setkat s výjezdním týmem Besipu, kde dostanete od hostesek drobné dárky a možná i pusu. Bližší upřesnění najdete před akcí na Facebooku Besipu nebo uslyšíte z vysílání Evropy 2.

  • 1. 5. Pardubice
  • 2. 5. Jihlava
  • 3. 5. Beroun
  • 4. 5. Plzeň
  • 5. 5. Tábor
  • 6. 5. Příbram
  • 7. 5. Karlovy Vary
  • 8. 5. Chomutov
  • 9. 5. Mladá Boleslav
  • 10. 5. Brno
  • 11. 5. Liberec
  • 12. 5. Kladno
  • 13. 5. Benešov
  • 14. 5. Kutná Hora
Spolupracujeme s TipCars.com
Čína má rýže pořád málo. Komoditu proto koupí v USA Čína má rýže pořád málo. Komoditu proto koupí v USA

Přestože je největším producentem rýže na světě, nestačí…

Růst mandatorních výdajů je neudržitelný, notoval si Pilný se Zemanem Růst mandatorních výdajů je neudržitelný, notoval si Pilný se Zemanem

Ministr financí Ivan Pilný (ANO) mluvil v Lánech s…

Železniční velmoc chystá modernizaci. Japonsko představí nové šinkanzeny Železniční velmoc chystá modernizaci. Japonsko představí nové šinkanzeny

Japonsko patří mezi největší průkopníky vysokorychlostní…

Studie: V Praze se hromadně staví kanceláře, nabídka vzroste dvakrát více než poptávka Studie: V Praze se hromadně staví kanceláře, nabídka vzroste dvakrát více než poptávka

Nabídka nových kanceláří v Praze letos vzroste zhruba…

 

Štítky Svět motorů

 

Přidat názorDiskuse: Agresivita na silnicích: Nervy na uzdu!







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji? 5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji?

Mechanická konstrukce automobilu se dá s nadsázkou…

Test: Volkswagen Arteon nechce být Passatem. Obhájí ale svoji cenovku? Test: Volkswagen Arteon nechce být Passatem. Obhájí ale svoji cenovku?

Volkswagen Arteon do třídních škatulí nezapadá. Na trh…

 





 
Poznáte, z čeho vznikl nejošklivější roadster na světě? Sedan z NDR byste netipovali!

Poznáte, z čeho vznikl nejošklivější roadster na světě? Sedan z NDR byste netipovali!

Dnes 15:25

Podivný stroj s retro vzhledem vznikl v Maďarsku. Jeho základ je východoněmecký, pod kapotou ale pracuje motor původem od Renaultu.




Blesk.cz

Dvě známé Češky se vydaly na svatojakubskou pouť: Daly jsme našemu životu sbohem!

Dvě známé Češky se vydaly na svatojakubskou pouť:…

Opustily děti i partnery, práci, domov, koníčky i povinnosti, aby se vydaly na cestu, která jim změní život. Dvě…

Chorvatskem otřásají exploze: Lesní požár způsobil výbuchy min z války

Chorvatskem otřásají exploze: Lesní požár způsobil…

Lesní požár, který se rozšířil do jižního Chorvatska ze sousední Černé Hory, zřejmě v noci na dnešek způsobil…

 

iSport.cz

Droppa míří do Slovanu! Jarolím na něj dal dobré reference, tvrdí klub

Droppa míří do Slovanu! Jarolím na něj dal dobré…

Člen širšího reprezentačního kádru Lukáš Droppa má po konci v Turecku opět angažmá. Se Slovanem Bratislava se…

Deset posil nestačí? Sparta v Egyptě a Rakousku loví útočníka i tvůrce hry

Deset posil nestačí? Sparta v Egyptě a Rakousku loví…

Ačkoli se obecně má za to, že je kádr Sparty pro tuhle chvíli uzavřený, úplně platit to nemusí. Hybnými silami…

 

Reflex.cz

Objevte krásy starobylého Íránu. Země s velkým kulturním bohatstvím se otevírá turistům

Objevte krásy starobylého Íránu. Země s velkým…

Kdysi nepřístupný Írán se po normalizaci vztahů se západními zeměmi postupně vrací na turistickou mapu světa.…

Jsem prase, ale většina Čechů taky!

Jsem prase, ale většina Čechů taky!

Uspořádal jsem ve své sociální bublině na Facebooku malý průzkum dodržování elementární hygieny mezi pražskými…