Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Airbag a Volvo již dvacet let spolu

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (3)
První Volvo vybavené airbagem opustilo výrobní linku a zamířilo ke svému majiteli v roce 1987. Od té doby uplynulo již dvacet let, během nichž Volvo průběžně pracovalo na vylepšení technologie čelních, ale i bočních airbagů.

Mezi prvenství Volva patří boční airbagy uložené v sedadlech a také okenní airbagy.

V současnosti jsou airbagy u většiny vozů standardní výbavou, ale když se před dvaceti lety začínaly používat, vyvolávaly tehdy ostré diskuse ohledně účinnosti v ochraně posádky, které postupem času zcela zmizely a nyní o jejich funkci téměř nikdo nepochybuje.

„Není problém nafouknout airbag, ale je problém nastavit jej tak, aby se aktivoval ve správnou chvíli,“ říká Lennart Johansson šéf vývoje výroby interiérů osobních vozů značky Volvo.

Vývoj prvních airbagů začal již na počátku padesátých let. I když tehdy měla tato technologie ještě velmi daleko k dokonalosti. Jeden z patentů z roku 1955 popisuje systém podobný těm dnešním, ale s jedním drobným rozdílem, řidič musel zmáčknout ovladač a teprve potom se airbag nafoukl.

Zajímavý problém se řešil v počátcích dějin airbagu v případě použití pyrotechnické nálože, která měla nafouknout airbag plynem. Okolo tohoto řešení se vyrojily diskuse poukazující na možné nebezpečí výbuchu při instalaci systému do vozu během výroby.

Kontroverzní zákon urychlil v roce 1984 vývojový proces airbagu ve Spojených státech. Tento zákon se zaměřil na nebezpečí nepoužívání bezpečnostních pásů a stanovil, že do tří let musí být nové automobily vybaveny ochrannými bezpečnostními zařízeními, která se musí aktivovat sama bez zásahu cestujících ve voze.

Velmi rychle bylo zjištěno, že airbag bude tím nejlepším řešením a mnoho lidí tehdy věřilo, že může plně nahradit tříbodové bezpečnostní pásy, které se představily v roce 1959 právě ve vozech značky Volvo.

Nicméně Volvo úspěšně argumentovalo tím, že nejlepších výsledků v ochraně cestujících ve voze je dosaženo při použití bezpečnostních pásů společně s airbagem.

„Většinu airbagů nebylo potřeba nezbytně zdokonalovat k dosažení lepších výsledků. Důležité, ale bylo zaměřit pozornost na airbag, jako součást celku tvořeného strukturou vozu, bezpečnostními pásy a airbagem k dosažení co nejlepší ochrany posádky vozů,“ říká Lennart Johansson.

Prvním vozem značky Volvo standardně vybaveným airbagem se v roce 1991 stal model 850.

O čtyři roky později Volvo představilo boční airbagy, které byly uloženy v opěradlech sedadel a měly ochránit hrudník pasažéra v případě nárazu ze strany. „Udělali jsme tehdy obrovský krok kupředu, když se boční airbagy staly součástí našeho patentovaného Side Impact Protection Systému. Ostatním automobilkám tehdy zabralo pár let než nás dohnaly,“ dodává Lennart Johansson.

Poté následovalo další prvenství automobilky Volvo, kterým se staly okenní airbagy uložené ve stropě vozu. navržené tak, aby ochránily hlavy cestujících na předních i zadních sedadlech v případě bočního nárazu. Jejich představení proběhlo v roce 1998 ve voze Volvo S80 a nyní jsou součástí výbavy všech modelů značky Volvo kromě typu C70. Ten, vzhledem k tomu, že se jedná o kabriolet, je vybaven okenními airbagy uloženými neobvykle ve dveřích.

Volvo zapracovalo také na technologii okenních airbagů uložených ve dveřích a jejich nejnovější provedení je použito v modelech V70 a XC70. V těchto vozech se mohou okenní airbagy o 60 mm prodloužit a ochránit tak i děti sedící na zadních sedadlech.

Technika airbagů se za posledních dvacet let velmi zdokonalily a automobilka Volvo je jedním z výrobců, který se o pokrok ve vývoji bezpečnostních systémů zasloužil nejvíce.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (3)