Airbag a Volvo již dvacet let spolu

Airbag a Volvo již dvacet let spolu

 
 

První Volvo vybavené airbagem opustilo výrobní linku a zamířilo ke svému majiteli v roce 1987. Od té doby uplynulo již dvacet let, během nichž Volvo průběžně pracovalo na vylepšení technologie čelních, ale i bočních airbagů.

Mezi prvenství Volva patří boční airbagy uložené v sedadlech a také okenní airbagy.

V současnosti jsou airbagy u většiny vozů standardní výbavou, ale když se před dvaceti lety začínaly používat, vyvolávaly tehdy ostré diskuse ohledně účinnosti v ochraně posádky, které postupem času zcela zmizely a nyní o jejich funkci téměř nikdo nepochybuje.

„Není problém nafouknout airbag, ale je problém nastavit jej tak, aby se aktivoval ve správnou chvíli,“ říká Lennart Johansson šéf vývoje výroby interiérů osobních vozů značky Volvo.

Vývoj prvních airbagů začal již na počátku padesátých let. I když tehdy měla tato technologie ještě velmi daleko k dokonalosti. Jeden z patentů z roku 1955 popisuje systém podobný těm dnešním, ale s jedním drobným rozdílem, řidič musel zmáčknout ovladač a teprve potom se airbag nafoukl.

Zajímavý problém se řešil v počátcích dějin airbagu v případě použití pyrotechnické nálože, která měla nafouknout airbag plynem. Okolo tohoto řešení se vyrojily diskuse poukazující na možné nebezpečí výbuchu při instalaci systému do vozu během výroby.

Kontroverzní zákon urychlil v roce 1984 vývojový proces airbagu ve Spojených státech. Tento zákon se zaměřil na nebezpečí nepoužívání bezpečnostních pásů a stanovil, že do tří let musí být nové automobily vybaveny ochrannými bezpečnostními zařízeními, která se musí aktivovat sama bez zásahu cestujících ve voze.

Velmi rychle bylo zjištěno, že airbag bude tím nejlepším řešením a mnoho lidí tehdy věřilo, že může plně nahradit tříbodové bezpečnostní pásy, které se představily v roce 1959 právě ve vozech značky Volvo.

Nicméně Volvo úspěšně argumentovalo tím, že nejlepších výsledků v ochraně cestujících ve voze je dosaženo při použití bezpečnostních pásů společně s airbagem.

„Většinu airbagů nebylo potřeba nezbytně zdokonalovat k dosažení lepších výsledků. Důležité, ale bylo zaměřit pozornost na airbag, jako součást celku tvořeného strukturou vozu, bezpečnostními pásy a airbagem k dosažení co nejlepší ochrany posádky vozů,“ říká Lennart Johansson.

Prvním vozem značky Volvo standardně vybaveným airbagem se v roce 1991 stal model 850.

O čtyři roky později Volvo představilo boční airbagy, které byly uloženy v opěradlech sedadel a měly ochránit hrudník pasažéra v případě nárazu ze strany. „Udělali jsme tehdy obrovský krok kupředu, když se boční airbagy staly součástí našeho patentovaného Side Impact Protection Systému. Ostatním automobilkám tehdy zabralo pár let než nás dohnaly,“ dodává Lennart Johansson.

Poté následovalo další prvenství automobilky Volvo, kterým se staly okenní airbagy uložené ve stropě vozu. navržené tak, aby ochránily hlavy cestujících na předních i zadních sedadlech v případě bočního nárazu. Jejich představení proběhlo v roce 1998 ve voze Volvo S80 a nyní jsou součástí výbavy všech modelů značky Volvo kromě typu C70. Ten, vzhledem k tomu, že se jedná o kabriolet, je vybaven okenními airbagy uloženými neobvykle ve dveřích.

Volvo zapracovalo také na technologii okenních airbagů uložených ve dveřích a jejich nejnovější provedení je použito v modelech V70 a XC70. V těchto vozech se mohou okenní airbagy o 60 mm prodloužit a ochránit tak i děti sedící na zadních sedadlech.

Technika airbagů se za posledních dvacet let velmi zdokonalily a automobilka Volvo je jedním z výrobců, který se o pokrok ve vývoji bezpečnostních systémů zasloužil nejvíce.

Spolupracujeme s TipCars.com
Tusk: EU má reálnou šanci uzavřít migrační trasu z Libye Tusk: EU má reálnou šanci uzavřít migrační trasu z Libye

Státy Evropské unie zajistí, že severoafrická část…

Za vánoční nákupy potravin si připlatíte, tuzemák však zlevní Za vánoční nákupy potravin si připlatíte, tuzemák však zlevní

Jedním z ústředních témat posledních týdnů byla v české…

Putin: USA chtějí vytlačit Rusko z evropského energického trhu a zdražit plyn Putin: USA chtějí vytlačit Rusko z evropského energického trhu a zdražit plyn

Sankce, které vůči Rusku schválil americký Kongres v…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte... Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte...

Motor s rotačním pístem bude nyní plnit jinou roli.

Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné

Vůz s designově velmi komplikovanou přídí se stává…

 





 
Nové Audi A7 Sportback odhaleno. Evoluce tvarů, revoluce techniky

Nové Audi A7 Sportback odhaleno. Evoluce tvarů, revoluce techniky

Včera

Podle očekávání prošel design druhé generace Audi A7 jen evoluční proměnou. Za to v útrobách se událo dost, všechny verze budou hybridní!




Blesk.cz

Tajný byt Hany Gregorové: Šokující zjištění, komu doopravdy patří!

Tajný byt Hany Gregorové: Šokující zjištění, komu…

Jako by nestačily skandály, které na Hanu Gregorovou (65) v jednom kuse vytahuje její bývalý milenec Ondřej…

Nový Zéland má po měsíci premiérku. V čele země stanula labouristka Ardernová

Nový Zéland má po měsíci premiérku. V čele země…

V čele Nového Zélandu stane po zářijových volbách vůdkyně Novozélandské strany práce Jacinda Ardernová (37).…

 

iSport.cz

Sport Magazín: Jednoduchý je chytrý, slyšel Rutta od Keitha

Sport Magazín: Jednoduchý je chytrý, slyšel Rutta od Keitha

Nikdy nepůsobil v cizině. Nebyl draftovaný. Před třemi lety hrál v první lize proti Šumperku nebo Benátkám. A…

Naštvaný Vrba: Byli jsme pomalí, od některých hráčů jsem očekával víc

Naštvaný Vrba: Byli jsme pomalí, od některých hráčů…

PŘÍMO Z LUCERNU | Selhání. Jinak se výkon Plzně proti Luganu označit nedá. Viktoria lehla pod nohy velmi…

 

Reflex.cz

Ekonom Vladimír Pikora: Po volbách přijde naštvanost nejvyššího stupně

Ekonom Vladimír Pikora: Po volbách přijde naštvanost…

Něco vám řeknu – nikdy slepě nespoléhejte na čísla! Já jsem to udělal jednou a ovlivnilo to zbytek mého života.

Zítra k volbám, nenechme za sebe rozhodovat jiné! Vrátí se politická politika?

Zítra k volbám, nenechme za sebe rozhodovat jiné!…

Kdysi i v Česku populární slovenský satirik Milan Markovič by dnes patrně řekl „Zvolebnívá sa“, a to na plné…