Airbag a Volvo již dvacet let spolu

Airbag a Volvo již dvacet let spolu

 
 

První Volvo vybavené airbagem opustilo výrobní linku a zamířilo ke svému majiteli v roce 1987. Od té doby uplynulo již dvacet let, během nichž Volvo průběžně pracovalo na vylepšení technologie čelních, ale i bočních airbagů.

Mezi prvenství Volva patří boční airbagy uložené v sedadlech a také okenní airbagy.

V současnosti jsou airbagy u většiny vozů standardní výbavou, ale když se před dvaceti lety začínaly používat, vyvolávaly tehdy ostré diskuse ohledně účinnosti v ochraně posádky, které postupem času zcela zmizely a nyní o jejich funkci téměř nikdo nepochybuje.

„Není problém nafouknout airbag, ale je problém nastavit jej tak, aby se aktivoval ve správnou chvíli,“ říká Lennart Johansson šéf vývoje výroby interiérů osobních vozů značky Volvo.

Vývoj prvních airbagů začal již na počátku padesátých let. I když tehdy měla tato technologie ještě velmi daleko k dokonalosti. Jeden z patentů z roku 1955 popisuje systém podobný těm dnešním, ale s jedním drobným rozdílem, řidič musel zmáčknout ovladač a teprve potom se airbag nafoukl.

Zajímavý problém se řešil v počátcích dějin airbagu v případě použití pyrotechnické nálože, která měla nafouknout airbag plynem. Okolo tohoto řešení se vyrojily diskuse poukazující na možné nebezpečí výbuchu při instalaci systému do vozu během výroby.

Kontroverzní zákon urychlil v roce 1984 vývojový proces airbagu ve Spojených státech. Tento zákon se zaměřil na nebezpečí nepoužívání bezpečnostních pásů a stanovil, že do tří let musí být nové automobily vybaveny ochrannými bezpečnostními zařízeními, která se musí aktivovat sama bez zásahu cestujících ve voze.

Velmi rychle bylo zjištěno, že airbag bude tím nejlepším řešením a mnoho lidí tehdy věřilo, že může plně nahradit tříbodové bezpečnostní pásy, které se představily v roce 1959 právě ve vozech značky Volvo.

Nicméně Volvo úspěšně argumentovalo tím, že nejlepších výsledků v ochraně cestujících ve voze je dosaženo při použití bezpečnostních pásů společně s airbagem.

„Většinu airbagů nebylo potřeba nezbytně zdokonalovat k dosažení lepších výsledků. Důležité, ale bylo zaměřit pozornost na airbag, jako součást celku tvořeného strukturou vozu, bezpečnostními pásy a airbagem k dosažení co nejlepší ochrany posádky vozů,“ říká Lennart Johansson.

Prvním vozem značky Volvo standardně vybaveným airbagem se v roce 1991 stal model 850.

O čtyři roky později Volvo představilo boční airbagy, které byly uloženy v opěradlech sedadel a měly ochránit hrudník pasažéra v případě nárazu ze strany. „Udělali jsme tehdy obrovský krok kupředu, když se boční airbagy staly součástí našeho patentovaného Side Impact Protection Systému. Ostatním automobilkám tehdy zabralo pár let než nás dohnaly,“ dodává Lennart Johansson.

Poté následovalo další prvenství automobilky Volvo, kterým se staly okenní airbagy uložené ve stropě vozu. navržené tak, aby ochránily hlavy cestujících na předních i zadních sedadlech v případě bočního nárazu. Jejich představení proběhlo v roce 1998 ve voze Volvo S80 a nyní jsou součástí výbavy všech modelů značky Volvo kromě typu C70. Ten, vzhledem k tomu, že se jedná o kabriolet, je vybaven okenními airbagy uloženými neobvykle ve dveřích.

Volvo zapracovalo také na technologii okenních airbagů uložených ve dveřích a jejich nejnovější provedení je použito v modelech V70 a XC70. V těchto vozech se mohou okenní airbagy o 60 mm prodloužit a ochránit tak i děti sedící na zadních sedadlech.

Technika airbagů se za posledních dvacet let velmi zdokonalily a automobilka Volvo je jedním z výrobců, který se o pokrok ve vývoji bezpečnostních systémů zasloužil nejvíce.

Spolupracujeme s TipCars.com
G7 došla ke shodě, ochraně klimatu ale brání Trump G7 došla ke shodě, ochraně klimatu ale brání Trump

Lídři nejvyspělejších zemí světa ze skupiny G7 se na úvod…

USA neomezí protiruské sankce. Chtějí je naopak ještě zpřísnit USA neomezí protiruské sankce. Chtějí je naopak ještě zpřísnit

Spojené státy neusilují o omezení západních sankcí proti…

První klubová pojišťovna nevydělává a čeká na druhou kapitálovou injekci od RSJ První klubová pojišťovna nevydělává a čeká na druhou kapitálovou injekci od RSJ

Pionýr na trhu vzájemného pojištění na svou chvíli teprve čeká.

 
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem

Charismatickým designem nová Mazda CX-5 zaujme. Ale jak…

BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus

Mnichovská automobilka oficiálně představila BMW řady 8,…

 






 
Technika Škody Karoq v porovnání s předchůdcem: Bude opravdu lepší než yeti?

Technika Škody Karoq: Bude opravdu lepší než yeti?

Dnes 08:00

I když se škodováci snaží tvrdit, že karoq není přímým nástupcem yetiho, bude srovnáván právě s ním. Kam se vlastnosti SUV posunou?




Blesk.cz

Pobláznil celou Bystrc: Novému nájemníkovi Kajínkovi fandí i jeho panelák

Pobláznil celou Bystrc: Novému nájemníkovi Kajínkovi…

Ještě v úterý sledovala většina z tří desítek partají panelového domu v Brně-Bystrci propuštění Jiřího Kajínka v…

Chat s odborníkem: Biokódování proti kouření

Chat s odborníkem: Biokódování proti kouření

Vyzkoušeli jste už všechno možné a pořád se vám s kouřením nedaří skoncovat? Možná budete potřebovat nějakou…

 

iSport.cz

Šance nových Čechů v NHL? Šimek se může chytit, u Šuláka rozhodne kemp

Šance nových Čechů v NHL? Šimek se může chytit, u…

Zámořská NHL zažívá nebývalý příliv hráčů z Evropy. Kluby tlačí na skauty a agenty, aby jim dohazovali ze…

Vaclík odejde za lepším, tvrdí Švýcaři. Je to poslední možnost, říká brankář

Vaclík odejde za lepším, tvrdí Švýcaři. Je to…

Získal třetí ligový titul v řadě, poprvé s klubem triumfoval ve Švýcarském poháru a v létě vyrazí jinam? Česká…

 

Reflex.cz

Vientiane: Hlavní město Laosu láká stále více turistů

Vientiane: Hlavní město Laosu láká stále více turistů

Pradávný princ Thattaradtha musel být muž velikých zásluh. Vzdal se trůnu a opustil prosperující království.…

Václav Klaus ml.: Rada rodičům, kterým vadí propagace islámu ve školách. Občansky se braňte!

Václav Klaus ml.: Rada rodičům, kterým vadí…

Václav Klaus mladší dnes ve své páteční Pětce kritizuje platby do fondů EU, rozpočtovou politiku Andreje Babiše…