Aixam/Mega v Paříži 2006
Od roku 1983 produkuje v Savojských Alpách čtyřkolové uzavřené vozíky Aixam, pro jejichž řízení není třeba řidičské oprávnění žádné, nebo „B1“, vydávané již od 16 let. Loni jich prodal celkem 13.403 prostřednictvím 130 dealerů v mateřské Francii i dalších evropských zemích. Jeho konkurenti Microcar, Ligier, JDM a Chatenet se nedostali ani na polovinu tohoto počtu.
V roce 1992 založil výrobce druhou značku Mega, zaměřenou na užitkové vozíky především pro těsná městská centra a malé obce. S unifikovanou kabinou a výběrem čtyř zdrojů síly (slabší a silnější diesel a elektromobil s dvěma různými počty trakčních akumulátorů) si lze vybrat mezi šasi, pick-upem, valníkem, sklápěčkou a malým furgonem.
Aixam se může pochlubit úspěšnými crash-testy a širokou paletou celkem 6ti modelů, vybavených vznětovými dvouválci Kubota o obsahu 400 (0,73 kW) a 479 cm? (3,68 kW) a bezestupňovými variátorovými převodovkami. Jejich polykarbonátové karoserie spočívají na hliníkových rámech, pohotovostní hmotnost nepřesahuje 400 kg.
Spektrum začíná u dvoumístných hatchbacků A.721 a A.741, lišících se celkovou délkou, vybavených slabším motorem (a tedy možností řídit bez řidičáku rychlostí do 45 km/h), a A.751 (čtyřmístná obdoba 741 se silnějším motorem, schopná jet až 78 km/h), které je možné získat ve třech úrovních výbavy a v pěti barvách. Mladí mohou trávit volný čas s kabrioletem se střechou hard top Scouty, případně jeho ospoilerovanou verzí Scouty R (slabší motor, tři barvy).
Aixam Crossline
je letošní pařížskou novinkou. Zatím největší model značky dostal podobu třídveřového kombi na základě hatchbacku A.741/751. Nabízen je ve dvou verzích, z nich slabší se vznětovou čtyřstovkou je dvoumístná a nabízí ložný objem přes 1000 l. Pro majitele řidičáku lze její výkon zvýšit na 4 kW a zlepšit jízdní parametry. Silnější pohání nový zážehový dvouválec 505 cm3 15 nebo 4,4 kW, s nímž může Crossline uhánět až 93 km/h a uveze čtyři osoby + 180 litrů nákladu, případně dvě + 1060 l. Na výběr jsou čtyři barvy a široká paleta doplňků.
Ladislav Čermák