Akcelerace na sněhu: O kolik se prodlouží čas oproti zrychlení na asfaltu?
V minulosti jsme se již několikrát přesvědčili o tom, že jsou výrobci udávané hodnoty dynamiky spíše orientační. Kupříkladu čas zrychlení z 0-100 km/h závisí na šikovnosti zkušebního jezdce, výbavě automobilu, která je pro tyto účely nechtěnou zátěž, pneumatikách a zejména povrchu, po kterém se auto při zrychlení pohybuje. Je jasné, že pokud měříte akceleraci v ideálních podmínkách, vyjde vám jiný čas, než když stejný úkon provedete na sněhu. Napadlo vás ale někdy, jaká je skutečná odchylka?
Nás ano, a proto jsme se vydali na letiště a provedli malý experiment. Využili jsme k tomu Ford Edge 2.0 TDCi Bi-Turbo AWD (154 kW) a Škodu Kodiaq 2.0 TDI 4x4 DSG (140 kW), tedy vozy, které se již zítra objeví v tradičním srovnávacím testu. Jindy rovná panelová plocha byla pokrytá sněhem a ledem, výsledné časy proto více než kdy jindy závisely na pneumatikách a schopnosti každého z aut přenést výkon na silnici.
Ford má podle výrobcem deklarovaných údajů zrychlit z 0-100 km/h za 9,4 sekundy a kodiaq je na stejné metě o 0,6 sekundy rychleji (testovali jsme sedmimístnou verzi). U konkrétních exemplářů jsme na mokrém povrchu a při teplotách okolo -5°C naměřili 10,1 a 9,7 sekundy, a na sněhu… na to se už podívejte v přiloženém videu. Výsledné časy jsou samozřejmě delší, zajímavě ale působí také rozdíl mezi nimi.