18.11. 2018 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Aktivní řízení Volvo VDS: Světový unikát

 

Automobilka Volvo Trucks zavádí v kamionové dopravě bezpečnostní prvky, o kterých se může jen zdát i majitelům neluxusnějších limuzín.

Švédská automobilka uvedla unikátní aktivní podpůrné systémy, které vycházejí z již pár let oceňovaného systému Volvo Dynamic Steering (VDS). Vše směřuje k mimořádné podpoře aktivních bezpečnostních prvků, které zabraňují vzniku nehod, chrání řidiče a dopravcům díky absenci nehod přináší větší efektivitu přepravy a méně starostí.

Jedinečný systém řízení Volvo Dynamic Steering s dvěma složkami posilovače řízení se stal základem pro další dva systémy podpory řízení, které pomáhají předcházet nehodám. Volvo Dynamic Steering s podporou stability je světový unikát v oblasti nákladních i osobních vozidel, Volvo Dynamic Steering s aktivní podporou hlídání jízdního pruhu mají jen luxusní osobní automobily a v nákladní dopravě tvoří novinku.

Dává kontra sám

Když čidla bočního pohybu umístěná v rámu vozidla zaznamenají sebemenší náznak smyku, systém se aktivuje a poskytne podporu řízení lehkým natočením volantu do opačného směru, a tím vozidlo stabilizuje.

Volvo Trucks představuje nové podpůrné systémy řízení pro zvýšení bezpečnosti

„Představte si, že jedete po mokré, kluzké vozovce a najednou si všimnete, že vám začíná ujíždět do smyku zadní náprava. Než se dostanete do většího smyku, pohnete mírně volantem do opačného směru, dokud nebezpečí nepomine. Přesně takto funguje Volvo Dynamic Steering s podporou stability. Hlavní rozdíl je v tom, že tento systém dokáže rozpoznat nebezpečí a pomoci se stabilizací vozidla dříve, než si vůbec všimnete, že se něco začíná dít,“ vysvětluje Carl Johan Almqvist, ředitel oddělení provozu a bezpečnosti produktů společnosti Volvo Trucks.

Aktivní udržení v pruhu

Na legislativní požadavek systému hlídání jízdního pruhu LDWS navazuje další bezpečnostní novinka Volvo Trucks. Tvoří ji Dynamické řízení Volvo s podporou hlídání jízdního pruhu. Pomáhá řidiči při ustálené jízdě mezi jízdními pruhy, tedy hodí se zejména do dálkové dálniční dopravy. Když systém rozpozná, že se vozidlo blíží k jedné z čar ohraničujících jízdní pruh, automaticky jemným natočením volantu vrátí nákladní vůz Volvo do střední části jízdního pruhu. Zároveň jemnou vibrací volantu upozorní řidiče na hrozící nebezpečí. Tato funkce se aktivuje při rychlosti nad 55 km/h. Systém sleduje pozici vozidla pomocí kamer.

Vozidla Volvo pro stavbu: Nejvíce inovací

„Systém Volvo Dynamic Steering znamenal revoluci v řízení vozidel. Větší směrová stabilita, snazší ovladatelnost a vyšší komfort, to všechno přispělo ke snížení počtu nehod a také pomohlo eliminovat úrazy řidičů způsobené přílišným zatížením. Na tento úspěch teď chceme navázat představením nových funkcí, které ještě víc zvyšují bezpečnost dopravy. Naší vizí je, aby se nákladní vozidla Volvo dokázala vyhnout jakýmkoli nehodám. A tyto funkce k tomu přispějí. Byly vyvinuty, aby pomáhaly řidičům vyhnout se nejběžnějším scénářům vedoucím k dopravním nehodám, které jsme identifikovali v našem výzkumném programu.“ říká Carl Johan Almqvist, ředitel oddělení provozu a bezpečnosti Volvo Trucks.

Řidič si volí intenzitu

Třetí nástavbou na dynamické řízení Volvo VDS je individuální nastavení intenzity posilovače řízení (odporu volantu během zatáčení). Řidiči si tak budou moci dle svého zvyku upravovat „tuhost“ volantu.

„Každý řidič má jinou představu, jak velký nebo malý odpor by měl systém řízení klást. Odteď si bude moct každý řidič nastavit odpor volantu přesně podle svých představ, aby se mu řídilo pohodlně a příjemně. Je to velmi praktická funkce, už jen proto, že v některých vozidlech se řidiči střídají,“ říká Carl Johan Almqvist.

Co je VDS

Volvo Dynamic Steering bylo vyvinuto tak, aby dokázalo automaticky kompenzovat nerovnosti povrchu vozovky a eliminovat vibrace a rázy do volantu. V nízkých rychlostech snižuje odpor volantu přibližně o 75 procent. To výrazně usnadňuje couvání a manévrování na stísněném prostoru. Volant se automaticky rovná do přímého směru, jakmile řidič povolí sevření. Ve vyšších rychlostech vozidlo spolehlivě udržuje směr jízdy i navzdory špatnému stavu vozovky nebo silnému bočnímu větru. Tato technologie je založená na hydraulickém posilovači podporovaném elektronicky regulovaným elektromotorem, který průběžně a podle potřeby koriguje a posiluje řízení.

Rallye Dakar 2019
Spolupracujeme s TipCars.com
Mikroskop E15: Čínská ekonomika je časovaná bomba, může spustit krizi, varují ekonomové Mikroskop E15: Čínská ekonomika je časovaná bomba, může spustit krizi, varují ekonomové

Zatímco si svět připomíná desáté výročí globální finanční…

Práce budoucnosti? Nejvíc roste poptávka po programátorech blockchainu, uvádí LinkedIn Práce budoucnosti? Nejvíc roste poptávka po programátorech blockchainu, uvádí LinkedIn

Profesní sociální síť LinkedIn zveřejnila analýzu…

Obrana nakoupí obrněnce za 50 miliard. Ve hře jsou čtyři firmy Obrana nakoupí obrněnce za 50 miliard. Ve hře jsou čtyři firmy

Ministerstvo obrany oficiálně začíná vybírat dodavatele…

Akční plán proti kůrovci: ministerstvo chce zavést  nižší DPH na palivové dřevo Akční plán proti kůrovci: ministerstvo chce zavést nižší DPH na palivové dřevo

Ministerstvo zemědělství chystá novelu lesního zákona,…

 
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Nová Mazda 3 se ukázala v Praze. Máme i české ceny, výbava je bohatá! Nová Mazda 3 se ukázala v Praze. Máme i české ceny, výbava je bohatá!

Od představení nové generace Mazdy 3 na autosalonu v Los…

Znáte šílené Sbarro Windhawk? Je to lovecké SUV pro saúdského krále Znáte šílené Sbarro Windhawk? Je to lovecké SUV pro saúdského krále

V době, kdy ještě nebyla kategorie vozů SUV natolik…

 





 
Nissan Be-1, S-Cargo, Pao a Figaro: Když vycházející slunce frčelo na retru

Nissan Be-1, S-Cargo, Pao a Figaro: Když vycházející slunce frčelo na retru

Včera

Čtveřice tzv. „pike cars“ Nissanu vzbudila před nějakými třemi dekádami v Japonsku značné pozdvižení a prodávala se jako housky na krámě. Coby sběratelská auta putují do USA.




Blesk.cz

Děsivě vysoký obsah alkoholu v krvi?! Zvěsti o opilosti Jana Kočky (†28) se šíří po internetu

Děsivě vysoký obsah alkoholu v krvi?! Zvěsti o…

Konec nepochopitelně dlouho tutlaného tajemství. Jan Kočka mladší (†28) zabíjel při smrtelné nehodě na D11 pod…

Většina Čechů umírá v nemocnici, muži i na ulici. Doma skoná jen pětina lidí

Většina Čechů umírá v nemocnici, muži i na ulici.…

Většina Čechů by svůj poslední den nejraději prožila v klidu domova, ale ve skutečnosti se toto přání „splní“…

 

iSport.cz

Laštůvka má další nulu: Sbírá je celé mužstvo, ale radši bych měl tři body

Laštůvka má další nulu: Sbírá je celé mužstvo, ale…

Připsal si devátou nulu, ale pro brankáře Jana Laštůvku z Baníku Ostrava je důležitější, že jeho tým v 19…

SESTŘIH: Baník - Olomouc 0:0. Šlágr bez vítěze, Stronati trefil břevno

SESTŘIH: Baník - Olomouc 0:0. Šlágr bez vítěze,…

Fotbalisté Baníku Ostrava v předehrávce 19. kola FORTUNA:LIGY na svém hřišti remizovali se Sigmou Olomouc 0:0.…

 

Reflex.cz

Děti bohatých Íránců pobuřují chudé krajany. Předvádějí se na Instagramu, zatímco země trpí pod sankcemi

Děti bohatých Íránců pobuřují chudé krajany.…

Zatímco Írán byl poměrně tvrdě zasažen sankcemi, které na něj uvalily Spojené státy, děti zazobaných obyvatel…

Babiš by měl přijít o dotace z jiného důvodu než kvůli střetu zájmů. Tady jde o mnohem víc

Babiš by měl přijít o dotace z jiného důvodu než…

Ačkoli se na první pohled týká verdikt Evropského parlamentu o „zastavení“ dotací pro společnost Agrofert z…