Americká automobilka Ford Motor již oficiálně potvrdila záměr prodat dvě automobilky ze své divize Premium Automotive Group (PAG). Jedná se o britské automobilky Land Rover a Jaguar, které Fordu patří od roku 2000, resp. od roku 1989. Jasné je v tuto chvíli to, že Ford chce obě značky vzhledem k jejich provázanosti (sdílené komponenty, nákup materiálu, distribuce) prodat v jednom balíku. Vozy Jaguar a Land Rover se navíc montují ve stejné továrně v Halewood u Liverpoolu. Po hospodářské stránce jsou na tom obě automobilky značně odlišně, což rovněž může nahrávat společnému prodeji. Podle Fordu je Land Rover v provozním zisku, zatímco Jaguar byl právě tou automobilkou, která k loňské účetní ztrátě divize PAG přispěla nejvíce.
Za kolik a proč?
Americká investiční společnost Merrill Lynch odhadla hodnotu obou automobilek na 1,5 miliardy dolarů. Ford přitom za obě značky zaplatil více než osm miliard, ke kterým je dále nutné připočítat ztráty, které obě automobilky pod křídly Fordu vyprodukovaly. Ford nicméně hotovost zřejmě nutně potřebuje. Podle posledních informací Ford v květnu o 5 % nenaplnil svůj cíl snížit náklady na nákup materiálu. Podle deníku Wall Street Journal je navíc pravděpodobné, že Fordu při restrukturalizaci ubývá hotovost rychleji, než bylo plánováno. Ať tak či onak, Fordu by se nepochybně v současné situaci jakákoli hotovost hodila. Ford by se navíc prodejem zbavil rizika budoucích ztrát, které by automobilky mohly vytvořit. Podle analytika Citigroup Jona Rogerse navíc tyto automobilky neprodukují vozy, které jsou pro portfolio Fordu klíčové, a příjem z prodeje obou britských výrobců by Fordu umožnil urychlit restrukturalizaci svých severoamerických závodů. Ford bude podle Rogerse do roku 2009 na restrukturalizaci potřebovat ještě zhruba 17 miliard dolarů (včetně celého tohoto roku).
Za relativně rychlým rozprodáváním divize PAG zřejmě stojí iniciativa nového ředitele Fordu Alana Mulallyho, který se do křesla generálního ředitele posadil v září loňského roku. Mulally se totiž nikdy netajil tím, že není příznivcem této divize sdružující prémiové značky. Pokud tedy budou v brzké době prodány obě britské automobilky, zůstane v divizi PAG už jen švédské Volvo, o jehož prodeji se také spekuluje (čtvrtý „řádný“ člen PAG, britský Aston Martin, byl prodán již v březnu:
Ford oficiálně oznámil prodej automobilky Aston Martin). Divizi PAG sice patří i práva na značku Rover, avšak o jejím využití ve výrobě Ford neuvažuje. Fordu by tak zůstala jediná prémiová značka, a to Lincoln.
Zájemci o Land Rover a Jaguar
O. nákup prodávaných automobilek Land Rover a Jaguar projevilo zájem několik společností. Nejvíce se mluvilo o zájmu skupiny Renault-Nissan, italského Fiatu a britské investiční společnosti Alchemy Partners. Renault-Nissan a Alchemy Partners svůj zájem popřeli a italský Fiat slovy ředitele celé skupiny de facto také. Spekulovalo se rovněž o zájmu společnosti Investment Dar, která od Fordu koupila už Aston Martin, avšak ta svůj zájem popřela také. Nejvážnějším zájemcem je tak v tuto chvíli americká finanční skupina Cerberus Capital Management, která je novým majitelem americké automobilky Chrysler. Ford již s Cerberusem začal vyjednávat. Vzhledem k posledním aktivitám této známé investiční společnosti bude její zájem o obě automobilky zřejmě vážný. Cerberus si navíc může dovolit celkem bez problémů odhadovanou sumu (1,5 až 2 miliardy dolarů) zaplatit. I v jeho případě patrně platí, že má v první řadě zájem o Land Rover. V případě vozů Jeep a Land Rover by totiž mohlo dojít k významnému synergickému efektu. V případě vozů Jaguar můžeme o synergii s Chryslerem mluvit jen stěží, avšak Cerberus má bohaté zkušenosti se „stavěním firem na nohy“ a tak by se Jaguaru nemusel po jeho nákupu ihned zbavovat (což by navíc mohlo být vzhledem k provázanosti s Land Roverem poměrně obtížné). Cerberus by také nákupem automobilek mohl usilovat o částečný přesun výroby do Británie, kde by mohl dosáhnout výhodnějších kolektivních smluv s odbory. Na druhou stranu, dosavadní rozhovory mezi Fordem a Cerberusem nepřinesly ze strany americké investiční společnosti žádný konkrétní návrh.
Přes všechny současné nejasnosti se dá očekávat, že Ford bude s prodejem obou automobilek poměrně spěchat. Pro rychlý prodej v řádech týdnů mluví jak probíhající restrukturalizace a s tím související nároky na hotovost, tak postoj ředitele Fordu. Zda oba tradiční britské výrobce nakonec skutečně koupí Cerberus, je ve hvězdách, avšak kdyby je koupil, tak bychom asi překvapeni nebyli. Jiného zájemce totiž bude Ford hledat jen stěží.