Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Akumulátory budoucnosti: Tři minuty a mám nabito

Tomáš Dusil
Diskuze (50)
V budoucnu by nemělo nabíjení akumulátorů hybridních vozidel trvat déle než tři minuty.

Zdá se to být utopie, nicméně to tvrdí izraelská společnost StoreDot. Právě dlouhá doba potřebná k nabití trakčních akumulátorů je obecně největší slabinou současných elektrických vozidel.

Na letošním Consumer Electronics Show v Las Vegas izraelská společnost demonstrovala svoji technologii na nabití baterie chytrého telefonu Samsung před zraky novinářů BBC. Podle jejich vyjádření se baterie telefonu nabila na plnou kapacitu dříve, než se uvaří „voda na čaj“.

K podobné demonstraci došlo v Izraeli v Tel Avivu již o osm měsíců dříve. Tehdy byla ovšem baterie několikanásobně tlustší než bývá obvyklé a rovněž nezbytná nabíjecí stanice nebyla příliš praktická, co se rozměrů týče.

Organická baterie

Technické podrobnosti akumulátorů zatím nejsou známy. Firma StoreDot mluví o bateriích obsahujících „speciální syntetické molekuly“. Co si pod tím máme představit je otázkou.

V každém případě, pokud by se tento systém ujal, mohlo by to zásadně změnit pohled na elektrická auta a defacto způsobit revoluci nejen v dopravě.

Přesto bychom zase tak nejásali. Různých zaručeně lepších řešení tady bylo v historii již mnoho. Ale jen hrstka z nich přinesla opravdu výrazné změny. Takže jak to nakonec bude, se uvidí v budoucnu.

Tomáš Dusil
Diskuze (50)
12. 1. 2015 19:16
Re: Nereálné
kdys tomu tak veris, tak doto investuj ;-)
12. 1. 2015 13:41
Re: Nereálné
Bavime se o tom, co eventuálně bude, ne co bylo. Elektromobil v historii už také selhal. Proč se k němu teď zase vracíme? Jestli bude výhodnější elektromobil než fosilmobil, prosadí se elektromobil. Jestli bude výhodnější články měnit než je po vlastní ose na všemožných stanovkách nabíjet, budou se měnit. Jak to bude nevím, nevíš to ani ty. Podívej se jenom na běžnou elektroniku - až na pár případů (například iPhone, apod.) jsou ve všech zařízeních články výměnné. Ze dvou hlavních důvodů. Dobíjí se pomalu a mají životnost nižší než přístroj. Krom těchto dvou negativ se v případě elektromobilu přidává ještě třetí - mají zcela nevyhovující kapacitu. Jedině až tyhle tři věci potlačíš (dobíjení v minutách, životnost min. 10 let, kapacita o řád větší) může nastat to, co říkáš ty. To, co říkám já, může nastat jakmile bude o řád větší kapacita.
12. 1. 2015 13:31
Re: Nereálné
Přesně tak, plný souhlas. I informace o nespotřebované energii z baterky by se použila při nabíjení. Nikde není napsáno, že baterky z auta budeš tahat sám, to klidně může být robotizované pracoviště na standardizovaný úkon - klidně by mohli být přístupné ze spodku vozu. atd., atd. Jde jen čistě o to, co bude výhodnější. Dokud auto nepůjde "dotankovat" řádově v jednotkách minut, pak je to prostě pomalé. Dokud zálož baterií bude mít hmotnost 300kg+ a bude po autě rozstrkaná, kde se dá (viz. Tesla), tak je to zároveň neměnitelné. Jestli ovšem bateriový modul bude mít rozměry +- současných palivových nádrží (30-100l), pak je zcela na snadě řešení v podobě výměnných modulů. Pokud doba nabíjení (při zachování nějaké rozumné životnosti) klesne pod deset minut (a o tom pochybuji více než o tom zdesetinásobení kapacity), pak se asi zase žádné výměnné moduly realizovat také nebudou. Chce to jen trochu představivosti. Saman a spol se tady prostě bojí toho, že jim někdo sebere jejich nový akumulátor a dá jim tam starou plečku. Jenže vtip je v tom, že v takovém případě ten akumulátor nebude jeho...
Avatar - AUDIRS6
12. 1. 2015 12:59
Re: Nereálné
Chvilku som bol mimo, a ked som uvazoval o napisani takejto odpovedi Samanovi, prijdem a vidim - napisal si to za mna !!!! :yes:
A presne o tomto to je ! - ved staci defakto o 20-30% bateriek pre auta viac, nez je tych aut !
Samozrejme suhlasim - baterky prenajimat na zmluvu a hotovo.
Kazda by mala svoj Vin-kod - proste seriove cislo, plus svoj nejaky riadiaci cip, ktory by ukazoval, kolko razy bola nabijana, aku ma aktualnu pouzitelnu kapacitu, atd...
Podla toho by sa baterky, ktore maju zostatkovu kapacitu napr. menej nez 70% vyradovali a nahradzovali novymi. - vsetko zazmluvnit, pravne osetrit a hotovo.
Priklad v aute:
Mam 10 ks bateriek, ktore maju zivotnost 85%. Vyrobca mi udava, ze keby mali 100%, prejdem 200 km. Ok, tak viem, ze prejdem 170km, ale s mojim jazdnym stylom cca 130, tak na "pumpe" vymenim za dobite. Typek zobere skener, maly vozik s nabitymi baterkami, vybere mi tie z mojeho auta, zoskenuje...Zoskenuje potom tie nabite a nahodi do auta, este mi povie - tieto vam vydrzia viac - su 90% :-) Ja mu podakujem, zacalujem, on mi popraje stastnu cestu da ich nabijat a frcim dalej ! ;-)
Hmotnost: Neviem ako u vas, u nas je zakon, ze zamestnana zena nemoze v praci zdvihat predmety tazsie nez 15 kg. Tak to takto limitovat na "clanok" nech mozu tu robotu robit aj zeny a niesu diskriminovane, ze sa nemozu zamestnat ! :-!
Proste a jednoducho - vsetko sa da, len treba chciet.
To, ze to Frantikom vtedy nevyslo neznamena, ze by sa to nedalo ! Da sa to, len treba pri tom trochu inac rozmyslat a premakat ten system do detailov ! bodka.
12. 1. 2015 12:27
Re: Nereálné
Hele, Samane, automobilky už v na zacatku 20. stoleti jednou elektromobily zamitly, ted se k tomu zase vrací, jak to dopadne nevím. Píšu, co si dovedu představit a co je vstupní podmínka, neznamená to, že to tak bude nebo nebude. Jestli Ty ne, tak ne, vymlouvat Ti to nebudu. V dnešní technologické realitě totiž neexistuje ani elektromobil jako smysluplná alternativa k ropákům. To je fakt.