Alfa Romeo 75 Turbo Evoluzione IMSA: Italská M3 je na prodej!

 

Klínovitá Alfa Romeo 75 vzbudila v polovině 80. let rozruch. Nevzdala se ani závodění. Jeden z ostrých kusů bude k mání o tomto víkendu v Miláně, za zhruba tři miliony korun.

Původní společnost Anonima Lombarda Fabbrica Automobili (A.L.F.A.) vznikla v roce 1910, aktuálně stále skomírající automobilka má tak za sebou 106 let života. A vlastně i závodní kariéry, protože se alfy, ať už tovární, či soukromé objevovaly na startu nejrůznějších klání prakticky po celou dobu. Od třicátých let minulého věku řídil slavnou automobilku s křížem a hadem ve znaku stát, v roce 1986 přešla pod křídla Fiatu.

Odvážný klín

To už byla na světě řada 75, skutečně skalními fanoušky pokládaná za poslední čistokrevný model značky. Označení získala podle tehdejšího půlkulatého jubilea. Návrhářům firemního Stile Centra v čele s Ermannem Cressonim se klínovité tvary vozu neuvěřitelně povedly, i černý pás na bocích byl originální.

Zážehové čtyřválce měly původně jen dva dvojité karburátory, zatímco v té době se už začalo prosazovat vstřikování. To dostaly až později, stejně jako dvě svíčky na válec (Twin Spark), zkrátka nepřišli ani milovníci nafty. „Settantacinque“ vyznávala ještě klasickou koncepci, navíc poměrně originální. Motory bychom našli vpředu podélně nad nápravou, jednokotoučovou suchou spojku a pětistupňovou převodovku naopak u osy zadní.

Turbo Evoluzione

Pětasedmdesátka měla také vzácné specifikace. Třeba pětisetkusovou Turbo Evoluzione, která vznikla na jaře 1987. Alfa se chtěla postavit BMW M3 E30 v závodech cestovních vozů skupiny A a tuhle sérii potřebovala pro homologaci. Silniční auta prozrazoval agresivnější bodykit, hlavně s výraznými nárazníky a prahovými nástavci. A také rudá patnáctipalcová kola a nápis 75 Turbo na bocích. V jiné než červené barvě ani k mání nebyla.

„Dopovaný“ celohliníkový čtyřválec DOHC o výkonu 114 kW (155 k) neměl standardní objem 1779 cm3, ale jen 1762 cm3. Proč? Protože po vynásobení koeficientem 1,7 pro přeplňované motory by se těsně nevešel do třílitrové třídy, ve které chtěla Alfa Corse závodit. Snížení docílili konstruktéři zmenšením vrtání z 80 na 79,6 mm.

IMSA

Úžasné vidlicové šestiválce sice modelu Turbo Evoluzione chyběly, ale i tak rozhodně stojí za hřích. Síň RM Sotheby's nabídne na aukci „Duemila Ruote“ (Dva tisíce kol) v Miláně tento pátek 25. listopadu dokonce „Tipo IMSA 75 T“, tedy ještě vzácnější závodní specifikaci skupiny A1 pro americký okruhový šampionát s výkonem 400 koní (294 kW) v 6000 otáčkách.

Jde o „ufficiale“, tedy továrně postavený kus výrobního čísla AC 022. Bohužel k němu nevydala žádný konkrétní popis včetně historie, jen sérii fotografií Toma Wooda. Turbodmychadlo zde každopádně pracovalo při maximálním plnicím tlaku dvou barů, odlehčené speciály vážily jen 976 kg, z klidu na stovku sprintovaly za 4,87 s a při použití správných převodů na dlouhých rovinkách koketovaly s třístovkou.

Vrtošivé Milano

Fenomenálních, byť i značně vrtošivých 75 se za necelých sedm let produkce (od května 1985 do února 1992) vyrobilo 378,5 tisíce, nabízely se také v USA, tam se jmenovaly Milano. V souvislosti s aktuálním místem dražby je to taková hezká náhoda... Stává se z nich vyhledávaný youngtimer, ceny rostou.

Tuhle konkrétní rudou krásku s bílými pruhy, nezbytnými emblémy, čtveřicí předních přídavných reflektorů a pětipaprskovými černými koly si RM cení na 100-120 tisíc eur (2,7-3,24 milionu korun). To je pořádná kopa zlata, ale závodní M3 z Mnichova, respektive Garchingu, které se proslavily celosvětově, stojí ještě více. V na kost oholeném kokpitu najdeme kromě dvouramenného volantu, předepsané ochranné klece a specifických přístrojů také dvojici anatomických sedaček Sparco.

Alfa 75 nebyla na okruzích a kopcích tak úspěšná jako její německý soupeř, nenavázala ani na své předchůdce, ale už dnes se jedná o kus (nedávné) automobilové historie a neuvěřitelné auto, které šlo doslova proti větru. Rudo-bílý cesťák je jistě funkční a byl by hřích, kdyby jej budoucí majitel neprohnal při setkání starších aut na nějaké trati, i když potřebuje přívěs, protože na silnici s ním vyrazit nemůže. Youngtimer má přece jezdit a ne stát v garáži, případně muzeu.

Foto: Tom Wood/RM Sotheby's

Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Strana ANO čelí správnímu řízení, kvůli knize svého šéfa Andreje Babiše Strana ANO čelí správnímu řízení, kvůli knize svého šéfa Andreje Babiše

Třiceti tisícům výtisků knihy Andreje Babiše chybí…

Zápisník Michala Tomeše: Úhel pohledu Zápisník Michala Tomeše: Úhel pohledu

Brusel zakáže tuzemák. Tato zpráva včera zasáhla celé…

Fed se začne zbavovat dluhopisů z pokrizového období Fed se začne zbavovat dluhopisů z pokrizového období

Americká centrální banka (Fed) začne v říjnu snižovat…

UniCredit projevila zájem o fúzi s Commerzbank UniCredit projevila zájem o fúzi s Commerzbank

Italská banka UniCredit nedávno dala německé vládě najevo…

 
Zdroj: RM, R&T, archiv, Alfabb, Wiki

Štítky Alfa Romeo

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Pravda o znečišťování ovzduší! Diesely jsou v tom trošku nevinně Pravda o znečišťování ovzduší! Diesely jsou v tom trošku nevinně

Měření společnosti Dekra ukázalo, že největší množství…

Ceny Opelu Grandland už nejsou tajemstvím. Startují na 479 900 Kč Ceny Opelu Grandland už nejsou tajemstvím. Startují na 479 900 Kč

Tuzemské zastoupení německé automobilky patřící nyní již…

 



Alfa Romeo Milano: Americká 75 v dobovém testu MotorWeeku (video) Alfa Romeo Milano: Americká 75 v dobovém testu MotorWeeku (video)

Typ 75 je pokládán za poslední opravdovou Alfu Romeo.…

Alfa Romeo 75 Turbo Evoluzione: Rudé italské „Evo“ (video) Alfa Romeo 75 Turbo Evoluzione: Rudé italské „Evo“ (video)

Pětasedmdesátku si Alfa Romeo nadělila k půlkulatému…

 



 
Opel vzal Peugeot 3008 a vylepšil ho. Grandland X je prý lepší než sex! (+video)

Opel vzal Peugeot 3008 a vylepšil ho. Grandland X je prý lepší než sex! (+video)

Včera

V okolí Frankfurtu nad Mohanem jsme se poprvé svezli s Opelem Grandland X. Vůz vychází z Peugeotu 3008, liší se však řadou prvků i jízdními vlastnostmi.




Blesk.cz

Gregorová vrátila zákeřnému exmilenci úder! A nepotřebovala k tomu jediné slovo!

Gregorová vrátila zákeřnému exmilenci úder! A…

Už je to pár dní, co herečka Hana Gregorová (65) vykopla svého mladšího partnera Ondřeje Koptíka (34) z bytu. Za…

Další průšvih expřítele Gregorové: Koptík lhal o svém podnikání!

Další průšvih expřítele Gregorové: Koptík lhal o…

Nejenže se s ním rozešla partnerka a vyhodila ho z domu, teď mu hrozí i problémy kvůli podnikání. Zhrzený…

 

iSport.cz

Překvapení z KHL. Holík končí v Čerepovci, hledá si nové angažmá

Překvapení z KHL. Holík končí v Čerepovci, hledá si…

Nečekaná zpráva z KHL. Čerepovec se podle informací Sportu zbavuje centra Petra Holíka (25), který si hledá jiné…

MOL Cup: Spartě trefil postup Vatajelu, Slavia přejela Třinec 5:1

MOL Cup: Spartě trefil postup Vatajelu, Slavia…

Fotbalisté Sparty postoupili do osmifinále českého poháru, druholigové Znojmo ale na jeho hřišti porazili jen…

 

Reflex.cz

Kauza hidžáb ve škole: Zdravý rozum zvítězil!

Kauza hidžáb ve škole: Zdravý rozum zvítězil!

Jako už mnohokrát i nyní musím vzdát hold české justici, která v mnoha případech zachraňuje úplně nesmyslné…

Tenisové hvězdy v Praze. Podívejte se, jak vypadal příjezd Federera, Nadala a spol.

Tenisové hvězdy v Praze. Podívejte se, jak vypadal…

Zaplněné Staroměstské náměstí dnes přivítalo všechny aktéry nadcházejícího Laver Cupu. Oficiálně byla…