Alfa Romeo 75 Turbo Evoluzione IMSA: Italská M3 je na prodej!

 

Klínovitá Alfa Romeo 75 vzbudila v polovině 80. let rozruch. Nevzdala se ani závodění. Jeden z ostrých kusů bude k mání o tomto víkendu v Miláně, za zhruba tři miliony korun.

Původní společnost Anonima Lombarda Fabbrica Automobili (A.L.F.A.) vznikla v roce 1910, aktuálně stále skomírající automobilka má tak za sebou 106 let života. A vlastně i závodní kariéry, protože se alfy, ať už tovární, či soukromé objevovaly na startu nejrůznějších klání prakticky po celou dobu. Od třicátých let minulého věku řídil slavnou automobilku s křížem a hadem ve znaku stát, v roce 1986 přešla pod křídla Fiatu.

Odvážný klín

To už byla na světě řada 75, skutečně skalními fanoušky pokládaná za poslední čistokrevný model značky. Označení získala podle tehdejšího půlkulatého jubilea. Návrhářům firemního Stile Centra v čele s Ermannem Cressonim se klínovité tvary vozu neuvěřitelně povedly, i černý pás na bocích byl originální.

Zážehové čtyřválce měly původně jen dva dvojité karburátory, zatímco v té době se už začalo prosazovat vstřikování. To dostaly až později, stejně jako dvě svíčky na válec (Twin Spark), zkrátka nepřišli ani milovníci nafty. „Settantacinque“ vyznávala ještě klasickou koncepci, navíc poměrně originální. Motory bychom našli vpředu podélně nad nápravou, jednokotoučovou suchou spojku a pětistupňovou převodovku naopak u osy zadní.

Turbo Evoluzione

Pětasedmdesátka měla také vzácné specifikace. Třeba pětisetkusovou Turbo Evoluzione, která vznikla na jaře 1987. Alfa se chtěla postavit BMW M3 E30 v závodech cestovních vozů skupiny A a tuhle sérii potřebovala pro homologaci. Silniční auta prozrazoval agresivnější bodykit, hlavně s výraznými nárazníky a prahovými nástavci. A také rudá patnáctipalcová kola a nápis 75 Turbo na bocích. V jiné než červené barvě ani k mání nebyla.

„Dopovaný“ celohliníkový čtyřválec DOHC o výkonu 114 kW (155 k) neměl standardní objem 1779 cm3, ale jen 1762 cm3. Proč? Protože po vynásobení koeficientem 1,7 pro přeplňované motory by se těsně nevešel do třílitrové třídy, ve které chtěla Alfa Corse závodit. Snížení docílili konstruktéři zmenšením vrtání z 80 na 79,6 mm.

IMSA

Úžasné vidlicové šestiválce sice modelu Turbo Evoluzione chyběly, ale i tak rozhodně stojí za hřích. Síň RM Sotheby's nabídne na aukci „Duemila Ruote“ (Dva tisíce kol) v Miláně tento pátek 25. listopadu dokonce „Tipo IMSA 75 T“, tedy ještě vzácnější závodní specifikaci skupiny A1 pro americký okruhový šampionát s výkonem 400 koní (294 kW) v 6000 otáčkách.

Jde o „ufficiale“, tedy továrně postavený kus výrobního čísla AC 022. Bohužel k němu nevydala žádný konkrétní popis včetně historie, jen sérii fotografií Toma Wooda. Turbodmychadlo zde každopádně pracovalo při maximálním plnicím tlaku dvou barů, odlehčené speciály vážily jen 976 kg, z klidu na stovku sprintovaly za 4,87 s a při použití správných převodů na dlouhých rovinkách koketovaly s třístovkou.

Vrtošivé Milano

Fenomenálních, byť i značně vrtošivých 75 se za necelých sedm let produkce (od května 1985 do února 1992) vyrobilo 378,5 tisíce, nabízely se také v USA, tam se jmenovaly Milano. V souvislosti s aktuálním místem dražby je to taková hezká náhoda... Stává se z nich vyhledávaný youngtimer, ceny rostou.

Tuhle konkrétní rudou krásku s bílými pruhy, nezbytnými emblémy, čtveřicí předních přídavných reflektorů a pětipaprskovými černými koly si RM cení na 100-120 tisíc eur (2,7-3,24 milionu korun). To je pořádná kopa zlata, ale závodní M3 z Mnichova, respektive Garchingu, které se proslavily celosvětově, stojí ještě více. V na kost oholeném kokpitu najdeme kromě dvouramenného volantu, předepsané ochranné klece a specifických přístrojů také dvojici anatomických sedaček Sparco.

Alfa 75 nebyla na okruzích a kopcích tak úspěšná jako její německý soupeř, nenavázala ani na své předchůdce, ale už dnes se jedná o kus (nedávné) automobilové historie a neuvěřitelné auto, které šlo doslova proti větru. Rudo-bílý cesťák je jistě funkční a byl by hřích, kdyby jej budoucí majitel neprohnal při setkání starších aut na nějaké trati, i když potřebuje přívěs, protože na silnici s ním vyrazit nemůže. Youngtimer má přece jezdit a ne stát v garáži, případně muzeu.

Foto: Tom Wood/RM Sotheby's

Spolupracujeme s TipCars.com
Roman Šilha: Úvěry podnikům brzy dost zdraží Roman Šilha: Úvěry podnikům brzy dost zdraží

Firemní úvěry mají své dno za sebou, čeká je výrazné…

Praha bude mít novou dálkovou linku, do katarského Dauhá Praha bude mít novou dálkovou linku, do katarského Dauhá

Pražské letiště se bude od příštího roku pyšnit další…

Nové varhany pro chrám sv. Víta postaví za 80 milionů firma z Barcelony Nové varhany pro chrám sv. Víta postaví za 80 milionů firma z Barcelony

Nové varhany pro svatovítskou katedrálu postaví španělská…

Praha dosud proplatila za stavbu Blanky 37 miliard Praha dosud proplatila za stavbu Blanky 37 miliard

Praha dosud proplatila za stavbu tunelového komplexu…

 
Zdroj: RM, R&T, archiv, Alfabb, Wiki

Štítky Alfa Romeo

 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Nechcete mít tuctové auto? Zde je přehled vozů, které se málo prodávají Nechcete mít tuctové auto? Zde je přehled vozů, které se málo prodávají

S velkými čísly prodejů se výrobci vždy rádi pochlubí.…

12 úžasných aut, která dokazují, že 90. léta patřila japonským výrobcům 12 úžasných aut, která dokazují, že 90. léta patřila japonským výrobcům

Devadesátá léta minulého století platí za nejlepší, ale…

 




Alfa Romeo Milano: Americká 75 v dobovém testu MotorWeeku (video) Alfa Romeo Milano: Americká 75 v dobovém testu MotorWeeku (video)

Typ 75 je pokládán za poslední opravdovou Alfu Romeo.…

Alfa Romeo 75 Turbo Evoluzione: Rudé italské „Evo“ (video) Alfa Romeo 75 Turbo Evoluzione: Rudé italské „Evo“ (video)

Pětasedmdesátku si Alfa Romeo nadělila k půlkulatému…

 



 
Odhalujeme tajemství názvů českých značek. Jak dostala jméno Tatra, Praga či Zetor?

Odhalujeme tajemství názvů českých značek. Jak dostala jméno Tatra, Praga či Zetor?

Dnes 18:02

V minulosti ale tuzemská výroba byla značně pestřejší. Jak české značky získaly své názvy?




Blesk.cz

Duka podepsal smlouvu se Španěly: Vyrobí svatovítské varhany za 80 milionů

Duka podepsal smlouvu se Španěly: Vyrobí svatovítské…

U historického stolu v katedrále svatého Víta na Pražském hradě svým podpisem v pondělí 24. dubna stvrdil novou…

Antonín ubodal matku svých synů Denisu (†30): Hrozí mu až dvacet let

Antonín ubodal matku svých synů Denisu (†30): Hrozí…

Ve vazbě o víkendu skončil Antonín S. (38), který uplynulý čtvrtek brutálně zavraždil svoji bývalou přítelkyni,…

 

iSport.cz

Sudí Pechanec má distanc do konce sezony. Komise mu sečetla chyby

Sudí Pechanec má distanc do konce sezony. Komise mu…

Fotbalový rozhodčí Ondřej Pechanec má za chyby v sobotním duelu první ligy mezi Bohemians Praha 1905 a Zlínem a…

Dvacet let Varů v extralize skončilo: Skok mezi elitu, titul i problémy

Dvacet let Varů v extralize skončilo: Skok mezi…

I přes nedělní výhru nad Českými Budějovicemi (1:0) prožívají hokejisté Karlových Varů velký smutek. Klub totiž…

 

Reflex.cz

Slovenské pondělky Borise Filana: Žena oblečená do dokonalé nahoty

Slovenské pondělky Borise Filana: Žena oblečená do…

Co je nejlepší? Peníze, sláva, moc? F. M. Dostojevskij řekl, že jedna krásná vzpomínka z dětství je cennější než…

Trumpovy trampoty s Koreou aneb Jak rozpálit své spojence dožluta

Trumpovy trampoty s Koreou aneb Jak rozpálit své…

Americký prezident Donald Trump během návštěvy prezidenta Čínské lidové republiky Si Ťin-pchinga na Floridě…