Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Alfa Romeo na Concorso d'Eleganza Villa d'Este 2011: Dvoje vavříny

Aleš Dragoun
Diskuze (0)
Alfa Romeo se letos na Concorso d'Eleganza Villa d'Este v Cernobbiu blýskla, získala dvě hlavní ceny.

Začněme vítězi. Tipo 33 Stradale získalo Trofeo BMW Group, kterou udělovala odborná porota. Raketa má před zadní nápravou umístěný malý motor V8 dvoulitrového objemu, který dával asi 230 k (169 kW). Technika pocházela ze sportovního prototypu, označení Stradale prozrazuje určení pro běžné silnice. 700 kg lehký bolid uměl až 260 km/h. Design z pera Franca Scaglioneho uchvacuje dodnes. Silničních 33 bylo postaveno jen osmnáct! Exemplář z roku 1968 vystavoval Brit Clive Joy.

Zlatý pohár (Coppa d'Oro), který uděluje veřejnost, získalo černé kupé Alfa Romeo 6C 2500 SS. Karoserii klenotu, jehož označení prozrazuje počet válců a jejich zaokrouhlený objem, navrhl Mario Revelli di Beaumont pro Bertoneho. Jedná se o zakázkovou práci, automobil vznikl v jediném exempláři ve válečném roce 1942. Ke Grand Hotelu Villa d'Este jej letos přivezl Corrado Lopresto. Mimochodem, motor dával 78 kW.

Třicátá léta zastupovala dvojice Alf 8C 2300. Modrošedý kabriolet ročníku 1932 měl své aerodynamické šaty šité u Fariny, ovšem na podvozku byly zřejmě původně jiné. Nabízí se srovnání. O dva roky mladší, ale podstatně hranatější vůz přicestoval až ze Spojených států a pyšnil se karoserií Figoni. Maska chladiče i obří světlomety ovšem zůstaly stejné jako na továrních autech. Naladění agregátů se různilo, vesměs je ovšem dopovaly kompresory Roots.

Mezi poválečnými exponáty bychom našli další kousek ze série 6C 2500 SS. Majitelem pro změnu bílého kupé od Touringu z roku 1946 je Němec Andras Pohl. Ze Švýcarska pochází Ermanno Keller, jenž vlastní menší černý Super Sprint, postavený na šasi slavné řady 1900 (tu poháněly čtyřválce DOHC objemů 1,9 a 2,0 l). Písmeno C v názvu značí znovu kupé, byť u Zagata mu říkali Berlinetta, což je prakticky to samé.

V sekci Masters Of Creativity se pro změnu skvěl prototyp 2000 Praho Touring, vyrobený v roce 1960. Produkční Alfa Romeo 2000 série 102 byla nástupcem devatenáctistovky, vyráběla se ale pouhé tři roky (1958-1961). No a konečně mezi závodními vozy byly k vidění dokonce dvě krasavice s křížem a hadem ve znaku.

TZ2 (1965) vycházela konstrukčně z tehdejší řady Giulia a její šestnáctistovka byla naladěna na 125 kW, a to bez přeplňování. Opět se jedná o vzácnost, protože jich bylo vyrobeno pouze jedenáct a vystavený vůz vlastní Američan David Sydorick. Lehoučký, jen 630 kg vážící uzavřený sporťáček uměl poštvat i silnější soupeře, vždyť upaloval skoro 260 km/h! Na jeho vývoji se podílela slavná dvojice Ercole Spada (design) a Carlo Chiti (technika) a zaoblený obleček mu šili u Zagata. TZ ostatně znamenalo Tubolare Zagato, slovo tubolare pak označuje rám z ocelových trubek.

Skončeme ovšem tam, kde jsme začali. Druhý představený exemplář Tipo 33 vznikl sice také v roce 1968, tentokrát ale šlo o závodní spider v podstatě tovární stáje Autodelta s výkonem asi 270 k (199 kW). Do letošního Concorso d'Eleganza jej nominoval domácí Alessandro Carrara. Sportovní činnost Alfy Romeo vyvrcholila ziskem titulu mistra světa značek ve vytrvalostních závodech (1975 a 1977). Poté se zaměřila na návrat do formule 1, který už bohužel tak úspěšný nebyl.

Aleš Dragoun
Diskuze (0)