Alfa Romeo s klasikou i modernou v Goodwoodu
Alfa Romeo si pro letošní 21. ročník festivalu v Goodwoodu připravila celkem pětici historických vozů, které doplní trojice nejvýkonnějších modelů, zastupující její současnou produkci. Klasici zamířili do Velké Británie ze sbírek Museo Storico Alfa Romeo a mají návštěvníkům připomenout bohatou minulost značky.
Nejstarším vozem, který Alfa Romeo přiveze do Goodwoodu je Tipo B, známější jako P3 z roku 1932, který je jedním z mistrovských děl Vittoria Jano. Hvězda velkých cen první poloviny třicátých let s kompresorem přeplňovaným řadovým osmiválcem o objemu 2654 cm3 a výkonu 156 kW (212 k) při 5600 min-1, kterou sedlali nejlepší jezdci své doby od Nuvolariho přes Caracciolu až po Chirona. Všichni z nich měli možnost vychutnávat si výkony tohoto vozu a Tazio Nuvolari s P3, vybaveným motorem o objemu 3,2 l, ještě v roce 1935 zvítězil na Nürburgringu před silnou konkurencí německou konkurencí.
Druhá historická Alfa Romeo přivezená letos do Goodwoodu je rovněž vozem velkých cen a její slavná Tipo 159 Alfetta, s níž Juan Manuel Fangio v roce 1951 vybojoval první ze svých pěti titulů mistra světa Formule 1. Evoluce modelu Tipo 158 z roku 1950 má oproti svému předchůdci u Zagata aerodynamicky vylepšenou karoserii, sofistikovanější zadní nápravu De Dion a kompresorem přeplňovaný řadový osmiválec o objemu 1479 cm3, disponující výkonem až 331 kW (450 k) při 9300 min-1.
Z roku 1955 pochází Alfa Romeo 750 Competizione s otevřenou karoserií Boano. Tento dvoumístný závodní vůz byl připraven pro třídu sportovních vozů s motory do objemu 1,5 litru, ale nikdy nedosáhl svého plného potenciálu. Do Goodwoodu dorazí jeden ze dvou postavených vozů, který je navíc jediný v plně provozuschopném stavu. V akci bude moci předvést svůj dvouvačkový čtyřválec o objemu 1488 cm3 a výkonu 107 kW (145 k) při 9500 min-1.
Počátek šedesátých let připomene nádherná Giulietta SZ Coda Fronda z roku 1960, která je jedním z třiceti vozů postavených s touto karoserií kupé z karosárny Zagato. Její čtyřválec o objemu 1290 cm3 sice produkuje „jen“ 74 kW (100 k) při 6500 min-1, ale díky své aerodynamicky propracované karoserii a hmotnosti pouhých 740 kg je tato Alfa Romeo schopna pokořit rychlost 200 km/h.
Posledním historickým vozem přivezeným do Goodwoodu samotnou Alfou Romeo je kupé GTA 1300 Junior z roku 1971. Právě tento model dominoval Mistrovství Evropy cestovních vozů v první polovině sedmdesátých let a během tradičního závodu do vrchu jej v akci představí jeden z jeho původních pilotů Toine Hezemans. Jedno z nejkrásnějších klasických kupé, jehož karoserie vznikla ve studiu Bertone má pod kapotou čtyřválec o objemu 1290 cm3 naladěný na výkon 125 kW (170 k) při 8200 min-1.
Vedle pětice klasiků ze sbírek Museo Storico Alfa Romeo se představí i aktuální modely italské značky. Britské zastoupení automobilky hodlá v Goodwoodu prezentovat stále čerstvou Alfu Romeo 4C, kterou při jízdě do vrchu představí Rupert Keegan, jezdec Formule 1 sedmdesátých a osmdesátých let. Pozornost bude na stánku Alfy Romeo věnována rovněž modelům Giulietta Quadrifoglio Verde a MiTo Quadrifoglio Verde v jejich modernizovaném provedení.
V sobotu 28. června má pak být na stánku italské značky odhalen nový kávovar, který odbornící společnosti Lavazza vytvořili ze skutečného bloku motoru Alfa Romeo 1750 TBi.