Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Alfa Romeo s klasikou i modernou v Goodwoodu

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (4)
Slavná italská značka nemůže na Festivalu rychlosti rozhodně chybět. Samotná automobilka poslala osmičlennou skupinu vozů.

Alfa Romeo si pro letošní 21. ročník festivalu v Goodwoodu připravila celkem pětici historických vozů, které doplní trojice nejvýkonnějších modelů, zastupující její současnou produkci. Klasici zamířili do Velké Británie ze sbírek Museo Storico Alfa Romeo a mají návštěvníkům připomenout bohatou minulost značky.

Nejstarším vozem, který Alfa Romeo přiveze do Goodwoodu je Tipo B, známější jako P3 z roku 1932, který je jedním z mistrovských děl Vittoria Jano. Hvězda velkých cen první poloviny třicátých let s kompresorem přeplňovaným řadovým osmiválcem o objemu 2654 cm3 a výkonu 156 kW (212 k) při 5600 min-1, kterou sedlali nejlepší jezdci své doby od Nuvolariho přes Caracciolu až po Chirona. Všichni z nich měli možnost vychutnávat si výkony tohoto vozu a Tazio Nuvolari s P3, vybaveným motorem o objemu 3,2 l, ještě v roce 1935 zvítězil na Nürburgringu před silnou konkurencí německou konkurencí.

Druhá historická Alfa Romeo přivezená letos do Goodwoodu je rovněž vozem velkých cen a její slavná Tipo 159 Alfetta, s níž Juan Manuel Fangio v roce 1951 vybojoval první ze svých pěti titulů mistra světa Formule 1. Evoluce modelu Tipo 158 z roku 1950 má oproti svému předchůdci u Zagata aerodynamicky vylepšenou karoserii, sofistikovanější zadní nápravu De Dion a kompresorem přeplňovaný řadový osmiválec o objemu 1479 cm3, disponující výkonem až 331 kW (450 k) při 9300 min-1.

Z roku 1955 pochází Alfa Romeo 750 Competizione s otevřenou karoserií Boano. Tento dvoumístný závodní vůz byl připraven pro třídu sportovních vozů s motory do objemu 1,5 litru, ale nikdy nedosáhl svého plného potenciálu. Do Goodwoodu dorazí jeden ze dvou postavených vozů, který je navíc jediný v plně provozuschopném stavu. V akci bude moci předvést svůj dvouvačkový čtyřválec o objemu 1488 cm3 a výkonu 107 kW (145 k) při 9500 min-1.

Počátek šedesátých let připomene nádherná Giulietta SZ Coda Fronda z roku 1960, která je jedním z třiceti vozů postavených s touto karoserií kupé z karosárny Zagato. Její čtyřválec o objemu 1290 cm3 sice produkuje „jen“ 74 kW (100 k) při 6500 min-1, ale díky své aerodynamicky propracované karoserii a hmotnosti pouhých 740 kg je tato Alfa Romeo schopna pokořit rychlost 200 km/h.

Posledním historickým vozem přivezeným do Goodwoodu samotnou Alfou Romeo je kupé GTA 1300 Junior z roku 1971. Právě tento model dominoval Mistrovství Evropy cestovních vozů v první polovině sedmdesátých let a během tradičního závodu do vrchu jej v akci představí jeden z jeho původních pilotů Toine Hezemans. Jedno z nejkrásnějších klasických kupé, jehož karoserie vznikla ve studiu Bertone má pod kapotou čtyřválec o objemu 1290 cm3 naladěný na výkon 125 kW (170 k) při 8200 min-1.

Vedle pětice klasiků ze sbírek Museo Storico Alfa Romeo se představí i aktuální modely italské značky. Britské zastoupení automobilky hodlá v Goodwoodu prezentovat stále čerstvou Alfu Romeo 4C, kterou při jízdě do vrchu představí Rupert Keegan, jezdec Formule 1 sedmdesátých a osmdesátých let. Pozornost bude na stánku Alfy Romeo věnována rovněž modelům Giulietta Quadrifoglio Verde a MiTo Quadrifoglio Verde v jejich modernizovaném provedení.

V sobotu 28. června má pak být na stánku italské značky odhalen nový kávovar, který odbornící společnosti Lavazza vytvořili ze skutečného bloku motoru Alfa Romeo 1750 TBi.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (4)
26. 6. 2014 14:52
Pěkný článek
A ještě hezčí fotky. Alfa, to je ikona sveta ctyr kol. Kdyby mel nekdo zájem, píšu seriál o historických formulí, mrkněte se [odkaz]
26. 6. 2014 13:38
Re: Bud Spencer
Napriklad tato Toyota je prikladom, ked to japonski designeri prezenu s pouzitymi damskymi nohavickami z automatu ...

[odkaz] >:D
Avatar - Auto CZ
26. 6. 2014 13:07
Bud Spencer
vyrobiť ručne, na kolene takúto káru je umenie, auto má dušu, charizma... dnešné počítačovo retušované plechovice mi pripomínajú epileptické záchvaty dizajnéra, keď 12 hodín sedel za kompjúterom bez prestávky a k záverečnej mu už myška sama lietala pre jeho svalovú disfunkciu medzi pravým ukázovákom a kŕčmi v zápästí,..
Avatar - šmoula nešika
26. 6. 2014 13:05
Klasiky
Staré závodní Alfy jsou prostě nádherné, když pomineme vozy jako 33TT12. Jen se mi zdá, že spojení coda tronca pan redaktor zkomolil zřejmě ve chvíli, kdy seděl na toaletě a došel mu hajzlpapír. >:D >:-[]