Alfa Romeo má nový turbodiesel 1.9 JTD 16v Multijet

Alfa Romeo má nový turbodiesel 1.9 JTD 16v Multijet

 
 

Dobrý základ první generace motorů JTD byl podroben dalšímu vývoji. Zásadní změnou je použití nové hlavy válců s šestnácti ventily a dvěma vačkovými hřídeli...

Sportovní segment trhu má v koncernu na starost, vedle exkluzivních značek Ferrari a Maserati, zejména Alfa Romeo. Když se vrátíme o pár let dříve do roku 1997, tehdejší novinka Alfa 156 okouzlila automobilové publikum svým designem a propracovanými vznětovými motory common-rail. Nyní přichází na trh další generace dieselů pod obchodním názvem Multijet. Prvním členem nové rodiny je čtyřválec 1.9 JTD s výkonem 103 kW (140 k), montovaný do vozů Alfa 147, 156 a 156 Sportwagon spolu se sportovně naladěnou šestistupňovou manuální převodovkou.

Dobrý základ první generace motorů JTD byl podroben dalšímu vývoji. Zásadní změnou je použití nové hlavy válců s šestnácti ventily a dvěma vačkovými hřídeli. Konstrukce se dále zaměřila na několik tradičně sledovaných oblastí. V první řadě je to nízká úroveň hluku během zahřívání jednotky. Podle otáček motoru a teploty vnějšího vzduchu se jedná o výzmné snížení hlučnosti o 3 až 6 decibelů. Dalším důležitým bodem je výkon 103 kW při 4000/min a točivý moment 305 N.m při 2000/min (90 % točivého momentu nového motoru je k dispozici v rozsahu otáček od 1750 do 3250 ot/min). Tyto parametry jsou v rámci této objemové třídy velmi dobré a samozřejmostí zůstává nízká spotřeba paliva.

O to všechno se v první řadě zasloužil nejmodernější vstřikovací systém Common Rail Multijet. Princip novinky je shodný se stávajícím typem Unijet Common Rail, to znamená použití elektronicky řízeného vstřikovače, který vstřikuje palivo do válce vysokým tlakem. Hlavní odlišností je počet vstřiků: dodnes si motor typu Common Rail musel během jednoho cyklu vystačit jen se dvěma, avšak od nynějška lze stejné (nebo i nižší) množství paliva rozvrhnout do více vstřiků těsně za sebou. Výsledkem vývoje je několik možností nastavení: dva druhotné vstřiky následující po hlavním vstřiku; jeden předvstřik v delším předstihu před hlavním vstřikem a dva po sobě jdoucí druhotné vstřiky; jeden předvstřik a pak dva hlavní vstřiky apod. Řídicí jednotka nastavuje zvolené sekvence podle různých podmínek - jinak probíhá vstřikování při volnoběhu, nízkém zatížení v nízkých otáčkách, sportovní jízdě atd. Multijet má tak klidnější chod motoru při všech režimech, protože ve válci probíhá postupné spalování malých dávek nafty. Zvýšen byl také vstřikovací tlak z 1300 na 1400 barů.

Na vlastní kůži jsme si mohli vyzkoušet čtyřválce 1.9 JTD 16v v Alfách 147 při krátké projížďce. Nejmarkantnější je tichý chod motoru již po nastartování a vypadá to, že vznětové motory tak opět dotahují náskok zážehových motorů v disciplíně kultivovanost chodu. Velmi příjemná je ochota automobilu zrychlovat. Dle údajů výrobce má Alfa 147 na pátý rychlostní stupeň zrychlit z 80 na 120 km/h za 7,9 s a dosahuje maximální rychlosti 206 km/h. Čas potřebný pro zrychlení z 0 na 100 km/h činí 9,1 s. Při konstantní rychlosti na nejvyšší, šestý stupeň, dosahuje nový model vybavený motorem se vstřikováním Multijet spotřeby 4,5 l na 100 km při 90 km/h, resp. 7,5 l na 100 km při rychlosti 150 km/h. Se stejným motorem dosahuje i větší Alfa 156 podobných výsledků. Maximální rychlost je v tomto případě 209 km/h, akcelerace z 0 na 100 km/h trvá jen 9,3 s.

Cena Alfy 147 1.9 JTD 16v je stanovena na 659.000,- Kč (3 dv.) resp. 679.000,-Kč (5 dv.) v jednodušší výbavě Progression. Sedan 156 se stejným motorem a stejnou úrovní výbavy je k mání za 795.000,-Kč.

Spolupracujeme s TipCars.com

Štítky Alfa Romeo

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Hyundai i30 Fastback má kompletní ceník. Takto si stojí proti Octavii Hyundai i30 Fastback má kompletní ceník. Takto si stojí proti Octavii

Minulý týden se vůz začal vyrábět, dnes známe jeho…

TEST Renault Mégane Grandtour GT dCi: Ekonomická nerovnice TEST Renault Mégane Grandtour GT dCi: Ekonomická nerovnice

Úsporných vozů s vizáží ostrých verzí se na českém trhu…

 





 
Auto a mráz: Jak se připravit na teploty pod nulou?

Auto a mráz: Jak se připravit na teploty pod nulou?

Včera

Ježdění v zimě má svá specifika. Kromě přezutí vozidla na zimní pneumatiky bychom neměli zapomenout ani na některé další části automobilu.




Blesk.cz

Teroristé začali pálit v mešitě během modliteb: Zmasakrovali nejméně 235 lidí

Teroristé začali pálit v mešitě během modliteb:…

Páteční útok radikálů na mešitu na severu Sinajského poloostrova si vyžádal životy nejméně 235 lidí.…

Zášť v rodině Wabiho Daňka (†70) napravila až smrt! Stihl se zpěvák usmířit s dcerou?

Zášť v rodině Wabiho Daňka (†70) napravila až smrt!…

Léta mezi nimi panovaly napjaté vztahy, nakonec se ale Wabi Daněk (†70) stihl před smrtí smířit s dcerou…

 

iSport.cz

Jindřišek kopal trestňák skoro jako Panenka. Ten by gól dal, řekl

Jindřišek kopal trestňák skoro jako Panenka. Ten by…

Nesmazatelně se zařadil mezi významné osobnosti historie Bohemians 1905. Josef Jindřišek odehrál proti Liberci…

SESTŘIHY: Dukla smetla Boleslav, Zbrojovka opět slaví. Liberec bere bod

SESTŘIHY: Dukla smetla Boleslav, Zbrojovka opět…

Fotbalisté pražské Dukly odčinili debakl se Slavií, když v 15. kole HET ligy porazili na svém hřišti Mladou…

 

Reflex.cz

Teroristé zabili na Sinaji přes 150 lidí, jde o nejkrvavější útok na egyptské civilisty

Teroristé zabili na Sinaji přes 150 lidí, jde o…

Dnešní útok radikálů na mešitu na severu Sinajského poloostrova si vyžádal životy nejméně 155 lidí a zranění…

Tyhle mapy vám ukážou, kam v roce 2018 určitě nejezdit na dovolenou

Tyhle mapy vám ukážou, kam v roce 2018 určitě…

Bezpečnost je určitě jednou z nejdůležitějších podmínek, pokud jde o výběr místa, kde si chce člověk odpočinout…