Alfa Romeo MiTo: Motory MultiAir 1,4 přicházejí

Alfa Romeo MiTo: Motory MultiAir 1,4 přicházejí

 
 

Alfa Romeo brzy uvede na trh již avizované motory MultiAir 1,4, jejichž novinářská prezentace v nejmenší řadě MiTo právě probíhá.

Italský koncern Fiat přirovnává význam technologie MultiAir pro benzinové motory k příchodu vstřikování common rail u turbodieselů, které mělo premiéru v roce 1997 v modelu Alfa Romeo 156.

Po dvaceti letech

Nová řada motorů je založená na revolučním způsobu řízení ventilů a vyvinula ji divize Fiat Powertrain Technologies. Tato revoluční novinka v oblasti konvenčních spalovacích pístových motorů zaručuje nárůst výkonu o 10 % a točivého momentu o 15 % při současném snížení spotřeby paliva o 10 %. Pozitivním přínosem je také snížení množství pevných částic a nespálených uhlovodíků ve výfukových plynech o 40 % a snížení emisí NOx až o 60 %.

Po dvacetiletém vývoji, který se ubíral řadou slepých uliček s elektrickým ovládáním ventilů (hlavním problémem byla nízká spolehlivost a vysoká energetická náročnost) a snažil se radikálně zpřesnit řízení vnitřních procesů v motoru a zejména proudění plynů, dosáhli inženýři prakticky použitelného kompromisu. Odstranili přímou mechanickou vazbu mezi vačkovou hřídelí a sacími ventily a nahradili ji elektrohydraulickým aktuátorem, vybaveným solenoidovým ventilem, schopným otevírat sací ventil do značné míry nezávisle na poloze vačkové hřídele a především nezávisle na ostatních válcích.

Ventil je totiž vytlačován krátkým vysokotlakým vedením. Výrazně se tak zkvalitňuje a zpřesňuje regulace cirkulace vzduchu a výfukových plynů a zjednodušuje mechanická konstrukce motoru, protože odpadá nutnost druhé vačky a složitého mechanismu variabilního časování, omezuje se i potřeba EGR (Exhaust Gas Recirculation) ventilu, protože systém je schopen značného překrytí otevření výfukových i sacích ventilů a tím nízkoztrátové vnitřní recirkulace v mnohem větší míře, než dovedou nejlepší VVT systémy.

Tišší, lehčí a levnější

Motor MultiAir je tišší, lehčí, levnější a systém samotný je použitelný pro zážehové i vznětové motory, plněné atmosféricky i přeplňované, přičemž u těch druhých výrazně roste jeho efektivita. Vzhledem ke snadné přizpůsobitelnosti pro vznětové jednotky se v budoucnu zjednoduší unifikace vznětových a zážehových motorů. Turbodieselům tato technologie výrazně pomůže s emisemi pevných a plynných částic a především s regenerací filtrů pevných částic; úspora paliva nebude tak markantní, protože sací ztráty jsou u dieselu z principu menší.

Zvýšené hlučnosti i riziku poškození ventilu a jeho sedla předchází hydraulická brzda dovření, umístěná na dříku ventilu. Hlavním přínosem je schopnost v režimu částečné zátěže dřívějším uzavřením sacího ventilu zabránit úniku nasátého vzduchu zpět do sacího potrubí a zvýšit jeho množství, zachycené ve válci. Tím se zefektivňuje spalování a citelně roste účinnost. V nízkých otáčkách je tak možné zvýšit točivý moment až o v úvodu zmíněných 15 %. Maximální výkon pak bez dalších rozsáhlých úprav vzroste až o také vzpomínaných 10 %, protože je možné použít mnohem strmější průřez sacích vaček.

Poprvé pro MiTo

Úplně prvním motorem řady MultiAir (vyrábějí se v závodě Termoli) je čtrnáctistovka 16V v Alfě Romeo MiTo. Automobilka s křížem a hadem ve znaku nabízí pro MiTo tři výkonové verze, a to jak atmosférické, tak i s přeplňováním. Nejslabší má 77 kW (105 k), prostřední přeplňovaná Turbobenzina 99 kW (135 k) a nejsilnější 125 kW (170 k). Ta je určena výhradně pro sportovní verzi Quadrifoglio Verde (zelený čtyřlístek). Motor bez přeplňování je spojen s pětistupňovou přímo řazenou převodovkou, varianty s turbodmychadlem mají šestistupňovou. Součástí standardní výbavy, která též přispěje k nižší spotřebě paliva, je také systém Start&Stop. Ten je spojen s GSI (Gear Shift Indicator), který informuje řidiče, kdy přeřadit, aby jezdil s co nejnižší spotřebou při maximálním využití točivého momentu.

Nejvýkonnější varianta Quadrifoglio Verde je vybavena novým aktivním zavěšením, který Alfa Romeo vyvinula ve spolupráci s Magnetti Marelli. Přeplňovaná čtrnáctistovka je přitom velmi úsporná, její kombinovaná spotřeba dosahuje jen 6 l/100 km, ovšem malé MiTo vystřelí z 0 na 100 km/h za něco málo přes 7 s. Všechny verze splňují emisní normu Euro 5.

Alfa MiTo 1,4 MultiAir – Parametry motorů
Model1,4 MPI 105 HP1,4 TB 135 HP1,4 TB 170 HP
Zdvihový objem [cm3]136813681368
Válce4/44/44/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]77/650099/5000-5250125/5500
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]130/4000180-206/1750230-250/2500
Max. rychlost [km/h]187207219
Zrychlení 0-100 km/h [s]10,78,47,5
Komb. spotřeba [l/100 km]5,85,66

Výbavy

Alfa Romeo oznámila specifikace výbav modelů MiTo s motory MultiAir, i když jen pro italský trh. Základní Progression obsahuje kromě jiného zpětná zrcátka v barvě karoserie, stabilizační systém VDC s elektronickým diferenciálem Q2, audiosystém s CD/MP3 a šesti reproduktory, nebo šestnáctipalcová ocelová kola s pneumatikami 195/55. Distinctive má již kola litá, navíc manuální klimatizaci a chromovanou koncovku výfuku.

Samozřejmostí je řada příplatkových prvků – sedmnáctipalcová kola, automatická dvouzónová klimatizace, parkovací senzory vzadu, ovládání rádia na volantu, bezdrátový systém Blue&Me, či Blue&Nav s navigací, elektricky ovládaná prosklená střecha, mlhovky, bixenonové světlomety vpředu, monitorování tlaku v pneumatikách TPMS, tempomat, vyhřívaná zrcátka atd. Pro zákazníky, kteří si rádi vychutnávají kvalitní reprodukci hudby, je k dispozici i špičkové audio značky Bose. Dnes již standardní SD karty lze využívat nejen k navigaci, ale také právě pro přehrávání hudby.

Spolupracujeme s TipCars.com
Japonský gigant NTT ulovil obří zakázku. Bude spolupracovat s Toyotou Japonský gigant NTT ulovil obří zakázku. Bude spolupracovat s Toyotou

Japonská telekomunikační firma NTT expanduje do…

Velcí průmysloví hráči v Německu nasmlouvali nejméně zakázek za 12 let Velcí průmysloví hráči v Německu nasmlouvali nejméně zakázek za 12 let

Němečtí dodavatelé velkých průmyslových celků loni…

Lidl prudce zvýšil mzdy. Jak zareagují ostatní řetězce? Lidl prudce zvýšil mzdy. Jak zareagují ostatní řetězce?

Přesčasy, práce o víkendech a nízká mzda – tak vypadá…

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zrušil tendr České pošty na datové schránky Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zrušil tendr České pošty na datové schránky

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zrušil zatím…

 
 

Přidat názorDiskuse: Alfa Romeo MiTo: Motory MultiAir 1,4 přicházejí







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice

Protože před Sametovou revolucí u nás jezdila téměř…

Test ojetiny Hyundai ix20: I sousedovi z Nošovic zlobí rozvody. Jinak je kvalitní Test ojetiny Hyundai ix20: I sousedovi z Nošovic zlobí rozvody. Jinak je kvalitní

V ČR vyráběný Hyundai ix20 se nabízí od roku 2010.…

 




Alfa Romeo MiTo Racer pro Ženevu i do showroomů Alfa Romeo MiTo Racer pro Ženevu i do showroomů

Mezi novinky, které si Alfa Romeo připravila pro ženevský…

Alfa Romeo MiTo Junior: Ve stopách Giulie GT 1300 Alfa Romeo MiTo Junior: Ve stopách Giulie GT 1300

Alfa Romeo představuje novou verzi subkompaktu MiTo. Nese…

 



 
Tatra a její nejslavnější nákladní vozidla z minulosti i současnosti

Tatra a její nejslavnější nákladní vozidla z minulosti i současnosti

Dnes 08:00

První nákladní vozidlo se spalovacím motorem bylo v Kopřivnici postaveno v roce 1898 a stalo se zakladatelem dodnes trvající tradice.




Blesk.cz

UniCredit Bank asi prodají: Co bude s jejími klienty?

UniCredit Bank asi prodají: Co bude s jejími klienty?

Italská skupina UniCredit prodává svoji slovenskou a českou divizi. O segmenty má údajně zájem Moneta Money Bank…

Dětské porno u Zemana v počítači překvapilo i policii. Prošetřuje ho

Dětské porno u Zemana v počítači překvapilo i…

Zpráva o dětské pornografii na počítači prezidenta Miloše Zemana byla překvapivá i pro orgány činné v trestním…

 

iSport.cz

TOP 10 příběhů play off: Marná Sparta, Štichův blikanec i flastry

TOP 10 příběhů play off: Marná Sparta, Štichův…

Play off není jen o výsledcích a gólech. V téhle fázi jsou hlavním tahákem i silné příběhy, které se prolínají…

170 korun vs. 450 korun. Fans Komety běsní kvůli dvojí ceně vstupenek

170 korun vs. 450 korun. Fans Komety běsní kvůli…

V hokejové extralize zbývá v Generali play off už jen čtveřice nejlepších, semifinále začne ve středu 29. března…

 

Reflex.cz

Tohle uvidíte jen v Rusku. Snímky, které ukazují jeho nejupřímnější tvář

Tohle uvidíte jen v Rusku. Snímky, které ukazují…

Fotograf Alexander Petrosyan strávil několik let objevováním a dokumentováním nekonečných zákoutí Petrohradu.…

Dvoulitrová Coca-Cola zmizí z českých obchodů, společnost ji u nás nebude nadále vyrábět

Dvoulitrová Coca-Cola zmizí z českých obchodů,…

Nápoje Coca-Cola, Fanta, Sprite a Kinley tonic se v Česku už nebudou prodávat ve dvoulitrovém balení. Před…