Alfa Romeo MiTo: Motory MultiAir 1,4 přicházejí

Alfa Romeo MiTo: Motory MultiAir 1,4 přicházejí

 
 

Alfa Romeo brzy uvede na trh již avizované motory MultiAir 1,4, jejichž novinářská prezentace v nejmenší řadě MiTo právě probíhá.

Italský koncern Fiat přirovnává význam technologie MultiAir pro benzinové motory k příchodu vstřikování common rail u turbodieselů, které mělo premiéru v roce 1997 v modelu Alfa Romeo 156.

Po dvaceti letech

Nová řada motorů je založená na revolučním způsobu řízení ventilů a vyvinula ji divize Fiat Powertrain Technologies. Tato revoluční novinka v oblasti konvenčních spalovacích pístových motorů zaručuje nárůst výkonu o 10 % a točivého momentu o 15 % při současném snížení spotřeby paliva o 10 %. Pozitivním přínosem je také snížení množství pevných částic a nespálených uhlovodíků ve výfukových plynech o 40 % a snížení emisí NOx až o 60 %.

Po dvacetiletém vývoji, který se ubíral řadou slepých uliček s elektrickým ovládáním ventilů (hlavním problémem byla nízká spolehlivost a vysoká energetická náročnost) a snažil se radikálně zpřesnit řízení vnitřních procesů v motoru a zejména proudění plynů, dosáhli inženýři prakticky použitelného kompromisu. Odstranili přímou mechanickou vazbu mezi vačkovou hřídelí a sacími ventily a nahradili ji elektrohydraulickým aktuátorem, vybaveným solenoidovým ventilem, schopným otevírat sací ventil do značné míry nezávisle na poloze vačkové hřídele a především nezávisle na ostatních válcích.

Ventil je totiž vytlačován krátkým vysokotlakým vedením. Výrazně se tak zkvalitňuje a zpřesňuje regulace cirkulace vzduchu a výfukových plynů a zjednodušuje mechanická konstrukce motoru, protože odpadá nutnost druhé vačky a složitého mechanismu variabilního časování, omezuje se i potřeba EGR (Exhaust Gas Recirculation) ventilu, protože systém je schopen značného překrytí otevření výfukových i sacích ventilů a tím nízkoztrátové vnitřní recirkulace v mnohem větší míře, než dovedou nejlepší VVT systémy.

Tišší, lehčí a levnější

Motor MultiAir je tišší, lehčí, levnější a systém samotný je použitelný pro zážehové i vznětové motory, plněné atmosféricky i přeplňované, přičemž u těch druhých výrazně roste jeho efektivita. Vzhledem ke snadné přizpůsobitelnosti pro vznětové jednotky se v budoucnu zjednoduší unifikace vznětových a zážehových motorů. Turbodieselům tato technologie výrazně pomůže s emisemi pevných a plynných částic a především s regenerací filtrů pevných částic; úspora paliva nebude tak markantní, protože sací ztráty jsou u dieselu z principu menší.

Zvýšené hlučnosti i riziku poškození ventilu a jeho sedla předchází hydraulická brzda dovření, umístěná na dříku ventilu. Hlavním přínosem je schopnost v režimu částečné zátěže dřívějším uzavřením sacího ventilu zabránit úniku nasátého vzduchu zpět do sacího potrubí a zvýšit jeho množství, zachycené ve válci. Tím se zefektivňuje spalování a citelně roste účinnost. V nízkých otáčkách je tak možné zvýšit točivý moment až o v úvodu zmíněných 15 %. Maximální výkon pak bez dalších rozsáhlých úprav vzroste až o také vzpomínaných 10 %, protože je možné použít mnohem strmější průřez sacích vaček.

Poprvé pro MiTo

Úplně prvním motorem řady MultiAir (vyrábějí se v závodě Termoli) je čtrnáctistovka 16V v Alfě Romeo MiTo. Automobilka s křížem a hadem ve znaku nabízí pro MiTo tři výkonové verze, a to jak atmosférické, tak i s přeplňováním. Nejslabší má 77 kW (105 k), prostřední přeplňovaná Turbobenzina 99 kW (135 k) a nejsilnější 125 kW (170 k). Ta je určena výhradně pro sportovní verzi Quadrifoglio Verde (zelený čtyřlístek). Motor bez přeplňování je spojen s pětistupňovou přímo řazenou převodovkou, varianty s turbodmychadlem mají šestistupňovou. Součástí standardní výbavy, která též přispěje k nižší spotřebě paliva, je také systém Start&Stop. Ten je spojen s GSI (Gear Shift Indicator), který informuje řidiče, kdy přeřadit, aby jezdil s co nejnižší spotřebou při maximálním využití točivého momentu.

Nejvýkonnější varianta Quadrifoglio Verde je vybavena novým aktivním zavěšením, který Alfa Romeo vyvinula ve spolupráci s Magnetti Marelli. Přeplňovaná čtrnáctistovka je přitom velmi úsporná, její kombinovaná spotřeba dosahuje jen 6 l/100 km, ovšem malé MiTo vystřelí z 0 na 100 km/h za něco málo přes 7 s. Všechny verze splňují emisní normu Euro 5.

Alfa MiTo 1,4 MultiAir – Parametry motorů
Model1,4 MPI 105 HP1,4 TB 135 HP1,4 TB 170 HP
Zdvihový objem [cm3]136813681368
Válce4/44/44/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]77/650099/5000-5250125/5500
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]130/4000180-206/1750230-250/2500
Max. rychlost [km/h]187207219
Zrychlení 0-100 km/h [s]10,78,47,5
Komb. spotřeba [l/100 km]5,85,66

Výbavy

Alfa Romeo oznámila specifikace výbav modelů MiTo s motory MultiAir, i když jen pro italský trh. Základní Progression obsahuje kromě jiného zpětná zrcátka v barvě karoserie, stabilizační systém VDC s elektronickým diferenciálem Q2, audiosystém s CD/MP3 a šesti reproduktory, nebo šestnáctipalcová ocelová kola s pneumatikami 195/55. Distinctive má již kola litá, navíc manuální klimatizaci a chromovanou koncovku výfuku.

Samozřejmostí je řada příplatkových prvků – sedmnáctipalcová kola, automatická dvouzónová klimatizace, parkovací senzory vzadu, ovládání rádia na volantu, bezdrátový systém Blue&Me, či Blue&Nav s navigací, elektricky ovládaná prosklená střecha, mlhovky, bixenonové světlomety vpředu, monitorování tlaku v pneumatikách TPMS, tempomat, vyhřívaná zrcátka atd. Pro zákazníky, kteří si rádi vychutnávají kvalitní reprodukci hudby, je k dispozici i špičkové audio značky Bose. Dnes již standardní SD karty lze využívat nejen k navigaci, ale také právě pro přehrávání hudby.

Spolupracujeme s TipCars.com
Komentář Bohumila Pečinky: Volby jako boj o politický režim Komentář Bohumila Pečinky: Volby jako boj o politický režim

Hlavní zápletkou letošních voleb bude to, jestli ústavní…

Stát ignoruje nabídku na řešení stáčených tachometrů Stát ignoruje nabídku na řešení stáčených tachometrů

Investice do systému Car-Pass zavedeného v Belgii by se v…

V Rusku je všechno možné, hlavou státu se může stát i žena, říká Putin V Rusku je všechno možné, hlavou státu se může stát i žena, říká Putin

Ruský prezident Vladimir Putin dnes v projevu na…

Případ Davida Ratha se v pondělí vrátí před soud Případ Davida Ratha se v pondělí vrátí před soud

Krajský soud v Praze se v pondělí vrátí ke korupční kauze…

 
 

Přidat názorDiskuse: Alfa Romeo MiTo: Motory MultiAir 1,4 přicházejí







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu: Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu:

Škoda zatím neoznámila, kolik bude požadovat za základní…

Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné

Vůz s designově velmi komplikovanou přídí se stává…

 



Alfa Romeo MiTo Racer pro Ženevu i do showroomů Alfa Romeo MiTo Racer pro Ženevu i do showroomů

Mezi novinky, které si Alfa Romeo připravila pro ženevský…

Alfa Romeo MiTo Junior: Ve stopách Giulie GT 1300 Alfa Romeo MiTo Junior: Ve stopách Giulie GT 1300

Alfa Romeo představuje novou verzi subkompaktu MiTo. Nese…

 



 
Ford Fiesta 1.0 EcoBoost vs. Škoda Fabia 1.0 TSI – Malí, drazí, automatoví…

Ford Fiesta 1.0 EcoBoost vs. Škoda Fabia 1.0 TSI – Malí, drazí, automatoví…

Dnes 08:00

Ford Fiesta a Škoda Fabia, to je takový docela tradiční malý souboj. Tentokrát se nám však sešly trochu zvláštní specifikace.




Blesk.cz

Duel Babiše se Zaorálkem nejsledovanější, Ordinaci ale politici neporazili

Duel Babiše se Zaorálkem nejsledovanější, Ordinaci…

Jedním z ožehavých témat tohoto týdne v Česku jsou volby. Některé televizní stanice se mohou přetrhnout, aby…

Vražda maminky Veroniky (†27): Její rodiče bojují o vnoučka. Žije u manželky vraha!

Vražda maminky Veroniky (†27): Její rodiče bojují o…

Vyrůstá daleko od svých blízkých v domácnosti pro něj úplně cizí ženy. Malému Míšovi je teprve osm let, prožil…

 

iSport.cz

Michálek o příchodu do Sparty: Chci tu zabojovat o olympiádu

Michálek o příchodu do Sparty: Chci tu zabojovat o olympiádu

Poprvé v kariéře okusí zkušený čtyřiatřicetiletý obránce Zbyněk Michálek domácí hokejovou extraligu. Při návratu…

Plzeň po Spartě zklamala. Náhradníci horší než opory, chyboval Hubník

Plzeň po Spartě zklamala. Náhradníci horší než…

Tohle nebyla Plzeň, která už deset kol v kuse válcuje českou fotbalovou ligu. Fotbalisté Viktorie ve čtvrteční…

 

Reflex.cz

Jediné video, které potřebujete vidět před volbami: Neomylný maďarský jezevčík předpověděl výsledky

Jediné video, které potřebujete vidět před volbami:…

Redakci Reflexu se podařil ojedinělý objev. V maďarské vesničce Csolnok totiž žije pes s neobyčejnými…

Na treku Vancouverem: Za krásami největšího ostrova západního pobřeží Severní Ameriky

Na treku Vancouverem: Za krásami největšího ostrova…

Ostrov Vancouver byl naším domovem více než půlrok. Stihli jsme tu nejen pracovat a poznat místní způsob života,…