Alfa Romeo MiTo: Motory MultiAir 1,4 přicházejí

Alfa Romeo MiTo: Motory MultiAir 1,4 přicházejí

 
 

Alfa Romeo brzy uvede na trh již avizované motory MultiAir 1,4, jejichž novinářská prezentace v nejmenší řadě MiTo právě probíhá.

Italský koncern Fiat přirovnává význam technologie MultiAir pro benzinové motory k příchodu vstřikování common rail u turbodieselů, které mělo premiéru v roce 1997 v modelu Alfa Romeo 156.

Po dvaceti letech

Nová řada motorů je založená na revolučním způsobu řízení ventilů a vyvinula ji divize Fiat Powertrain Technologies. Tato revoluční novinka v oblasti konvenčních spalovacích pístových motorů zaručuje nárůst výkonu o 10 % a točivého momentu o 15 % při současném snížení spotřeby paliva o 10 %. Pozitivním přínosem je také snížení množství pevných částic a nespálených uhlovodíků ve výfukových plynech o 40 % a snížení emisí NOx až o 60 %.

Po dvacetiletém vývoji, který se ubíral řadou slepých uliček s elektrickým ovládáním ventilů (hlavním problémem byla nízká spolehlivost a vysoká energetická náročnost) a snažil se radikálně zpřesnit řízení vnitřních procesů v motoru a zejména proudění plynů, dosáhli inženýři prakticky použitelného kompromisu. Odstranili přímou mechanickou vazbu mezi vačkovou hřídelí a sacími ventily a nahradili ji elektrohydraulickým aktuátorem, vybaveným solenoidovým ventilem, schopným otevírat sací ventil do značné míry nezávisle na poloze vačkové hřídele a především nezávisle na ostatních válcích.

Ventil je totiž vytlačován krátkým vysokotlakým vedením. Výrazně se tak zkvalitňuje a zpřesňuje regulace cirkulace vzduchu a výfukových plynů a zjednodušuje mechanická konstrukce motoru, protože odpadá nutnost druhé vačky a složitého mechanismu variabilního časování, omezuje se i potřeba EGR (Exhaust Gas Recirculation) ventilu, protože systém je schopen značného překrytí otevření výfukových i sacích ventilů a tím nízkoztrátové vnitřní recirkulace v mnohem větší míře, než dovedou nejlepší VVT systémy.

Tišší, lehčí a levnější

Motor MultiAir je tišší, lehčí, levnější a systém samotný je použitelný pro zážehové i vznětové motory, plněné atmosféricky i přeplňované, přičemž u těch druhých výrazně roste jeho efektivita. Vzhledem ke snadné přizpůsobitelnosti pro vznětové jednotky se v budoucnu zjednoduší unifikace vznětových a zážehových motorů. Turbodieselům tato technologie výrazně pomůže s emisemi pevných a plynných částic a především s regenerací filtrů pevných částic; úspora paliva nebude tak markantní, protože sací ztráty jsou u dieselu z principu menší.

Zvýšené hlučnosti i riziku poškození ventilu a jeho sedla předchází hydraulická brzda dovření, umístěná na dříku ventilu. Hlavním přínosem je schopnost v režimu částečné zátěže dřívějším uzavřením sacího ventilu zabránit úniku nasátého vzduchu zpět do sacího potrubí a zvýšit jeho množství, zachycené ve válci. Tím se zefektivňuje spalování a citelně roste účinnost. V nízkých otáčkách je tak možné zvýšit točivý moment až o v úvodu zmíněných 15 %. Maximální výkon pak bez dalších rozsáhlých úprav vzroste až o také vzpomínaných 10 %, protože je možné použít mnohem strmější průřez sacích vaček.

Poprvé pro MiTo

Úplně prvním motorem řady MultiAir (vyrábějí se v závodě Termoli) je čtrnáctistovka 16V v Alfě Romeo MiTo. Automobilka s křížem a hadem ve znaku nabízí pro MiTo tři výkonové verze, a to jak atmosférické, tak i s přeplňováním. Nejslabší má 77 kW (105 k), prostřední přeplňovaná Turbobenzina 99 kW (135 k) a nejsilnější 125 kW (170 k). Ta je určena výhradně pro sportovní verzi Quadrifoglio Verde (zelený čtyřlístek). Motor bez přeplňování je spojen s pětistupňovou přímo řazenou převodovkou, varianty s turbodmychadlem mají šestistupňovou. Součástí standardní výbavy, která též přispěje k nižší spotřebě paliva, je také systém Start&Stop. Ten je spojen s GSI (Gear Shift Indicator), který informuje řidiče, kdy přeřadit, aby jezdil s co nejnižší spotřebou při maximálním využití točivého momentu.

Nejvýkonnější varianta Quadrifoglio Verde je vybavena novým aktivním zavěšením, který Alfa Romeo vyvinula ve spolupráci s Magnetti Marelli. Přeplňovaná čtrnáctistovka je přitom velmi úsporná, její kombinovaná spotřeba dosahuje jen 6 l/100 km, ovšem malé MiTo vystřelí z 0 na 100 km/h za něco málo přes 7 s. Všechny verze splňují emisní normu Euro 5.

Alfa MiTo 1,4 MultiAir – Parametry motorů
Model1,4 MPI 105 HP1,4 TB 135 HP1,4 TB 170 HP
Zdvihový objem [cm3]136813681368
Válce4/44/44/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]77/650099/5000-5250125/5500
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]130/4000180-206/1750230-250/2500
Max. rychlost [km/h]187207219
Zrychlení 0-100 km/h [s]10,78,47,5
Komb. spotřeba [l/100 km]5,85,66

Výbavy

Alfa Romeo oznámila specifikace výbav modelů MiTo s motory MultiAir, i když jen pro italský trh. Základní Progression obsahuje kromě jiného zpětná zrcátka v barvě karoserie, stabilizační systém VDC s elektronickým diferenciálem Q2, audiosystém s CD/MP3 a šesti reproduktory, nebo šestnáctipalcová ocelová kola s pneumatikami 195/55. Distinctive má již kola litá, navíc manuální klimatizaci a chromovanou koncovku výfuku.

Samozřejmostí je řada příplatkových prvků – sedmnáctipalcová kola, automatická dvouzónová klimatizace, parkovací senzory vzadu, ovládání rádia na volantu, bezdrátový systém Blue&Me, či Blue&Nav s navigací, elektricky ovládaná prosklená střecha, mlhovky, bixenonové světlomety vpředu, monitorování tlaku v pneumatikách TPMS, tempomat, vyhřívaná zrcátka atd. Pro zákazníky, kteří si rádi vychutnávají kvalitní reprodukci hudby, je k dispozici i špičkové audio značky Bose. Dnes již standardní SD karty lze využívat nejen k navigaci, ale také právě pro přehrávání hudby.

Spolupracujeme s TipCars.com
Spor o Slovanskou epopej vrátil Nejvyšší soud k novému projednání Spor o Slovanskou epopej vrátil Nejvyšší soud k novému projednání

Nejvyšší soud (NS) vrátil k novému projednání spor o…

Amazon ve Spojených státech naruší další byznys model Amazon ve Spojených státech naruší další byznys model

Plány Amazonu rozjet zásobování nemocnic vzbuzují velká…

Kapacita Budvaru nestačí. Výstav klesl o čtyři procenta Kapacita Budvaru nestačí. Výstav klesl o čtyři procenta

Budějovický Budvar loni prodal 1,547 milionu hektolitrů…

 
 

Přidat názorDiskuse: Alfa Romeo MiTo: Motory MultiAir 1,4 přicházejí







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Němci ujeli s Fabií 106.000 km. Pak ji v Česku nechali rozebrat do šroubku Němci ujeli s Fabií 106.000 km. Pak ji v Česku nechali rozebrat do šroubku

Zelená Škoda Fabia Combi prošla dlouhodobým testem Auto…

Škoda Fabia po faceliftu má české ceny. Podražila až o 23.000 Kč Škoda Fabia po faceliftu má české ceny. Podražila až o 23.000 Kč

Ke zlevnění modernizované Škody Fabia došlo pouze v…

 



Alfa Romeo MiTo Racer pro Ženevu i do showroomů Alfa Romeo MiTo Racer pro Ženevu i do showroomů

Mezi novinky, které si Alfa Romeo připravila pro ženevský…

Alfa Romeo MiTo Junior: Ve stopách Giulie GT 1300 Alfa Romeo MiTo Junior: Ve stopách Giulie GT 1300

Alfa Romeo představuje novou verzi subkompaktu MiTo. Nese…

 



 
Bazar: Vybrali jsme pět nejspolehlivějších motorů za posledních deset let!

Bazar: Vybrali jsme pět nejspolehlivějších motorů za posledních deset let!

Dnes 08:00

Pokud si plánujete nechat auto déle, máme pro vás hned pět tipů na motory, které vám vydrží.




Blesk.cz

O spoření na důchod se státním příspěvkem slábne zájem. Ubylo tu 4000 lidí

O spoření na důchod se státním příspěvkem slábne…

Na penzi se státním příspěvkem v takzvaném třetím pilíři penzijního systému si na konci prvního čtvrtletí…

Felix Slováček slaví 75! Podívejte se na 75 snímků sexy Dády, o kterou přišel!

Felix Slováček slaví 75! Podívejte se na 75 snímků…

Felix Slováček dnes slaví 75. narozeniny. Za tu dobu toho stihl hodně. V posledních 5 letech se mu ale zhroutilo…

 

iSport.cz

Odveta Kristýny Plíškové: Poškodila jsi sestru, u mých zápasů nebudeš!

Odveta Kristýny Plíškové: Poškodila jsi sestru, u…

Stačilo. Už dost! Kristýna Plíšková splnila to, o čem před pár dny psala na svém twitterovém účtu. Potom, co…

VELKÁ MAPA: 31 hráčů na hostování. Víme, s kým Sparta (ne)počítá

VELKÁ MAPA: 31 hráčů na hostování. Víme, s kým…

To číslo bere dech. 56! Tolik hráčů v dospělé kategorii má aktuálně pod smlouvou fotbalová Sparta. Kdyby nyní…

 

Reflex.cz

Spotřeba piva v Česku klesá. Méně jej pijeme kvůli zdraví, vyšší ceně i zákazu kouření

Spotřeba piva v Česku klesá. Méně jej pijeme kvůli…

V minulém měsíci se v tuzemských médiích objevily výsledky průzkumu Českého svazu pivovarů a sladoven ze kterých…

Češi v práci myslí na erotiku. Během pracovní doby sledují porno a nakupují erotické pomůcky

Češi v práci myslí na erotiku. Během pracovní doby…

Mimopracovními aktivitami na internetu si v roce 2017 čeští zaměstnanci ukrátili ze své pracovní doby průměrně…