reklama


Alfa Romeo Spider 3,2 V6 JTS - Technokráska

Alfa Romeo Spider 3,2 V6 JTS - Technokráska

 
 

Uhrančivý vzhled doplňuje ve vrcholném provedení Spideru moderní pohon všech kol s mezinápravovým diferenciálem TwinDiff. Jaké jsou přednosti a slabiny tohoto vozu jsme zjišťovali uprostřed letošního léta.

Italský plnokrevník nastoupil na pozici svých elegantních předchůdců s poněkud pozměněným DNA. Subtilní Spidery 60., 70. a 80. let vystřídaly mohutnější modely v 90. letech a podobný trend pokračuje i nadále. Design má navíc mnoho společného s kupé, které je vlastně jen větší hatchback a také s řadou 159, která proti svému slavnému předchůdci 156 výrazně povyrostla. Jak se tedy italští designéři utkali s italskými techniky při stavbě nového Spideru?

Automobilová krása…

…je v Itálii jako doma. I když se dnes často automobilky spoléhají na své designéry a slavná studia mají zdánlivě méně práce, občas se s prestižním logem tvůrců setkáme i dnes. Je to i případ Spideru, jehož design vznikl ve spolupráci s Pininfarinou. Tato firma také dvojici Brera/Spider ve svém montážním závodě San Giorgio Canavese pro Alfu Romeo sériově na zakázku vyrábí.

obrázek [555 x 252]
 

Příbuznost Spideru, Brery a řady 159 se výrobce ani trochu nesnažil maskovat, a tak se zdá, že všechno designérské a konstrukční úsilí bylo namířeno dozadu za A-sloupek karoserie. Tam začíná bohatě otevřený interiér, který si na rozdíl od Brery, nehraje na 2+2místnou konfiguraci, a to je jen dobře. Vysoké boky roadsteru, kterému Alfa říká Spider obklopují posádku a my začínáme tušit, že ani přes vysoký výkon (191 kW) vrcholné verze to nebude ryze sportovní svezení. Ještě před nastoupením vás mají okouzlit detaily jako jsou chromované dveřní kliky, zamračená koncová světla, víko zavazadelníku s firemním logem a romantický nápis Spider uprostřed pod ním. Siluetě nelze upřít eleganci v otevřeném i uzavřeném stavu, i když plátěná střecha by mohla mít plynulejší tvary, bez viditelných výztuh.

Italská auta jsou opět krásná, ale s tím souvisí i určitá nepraktičnost. Ne, zavazadlového prostoru se to výjimečně netýká. Ten má na dvoumístný roadster slušných 235 litrů (včetně prostoru pro rezervu), střecha jej vůbec neomezuje, a dobrá je i jeho využitelnost díky dobré hloubce a pravidelnému tvaru. Designéry začnete proklínat a srdce vám začne krvácet na každém druhém retardéru, který se potká s dlouhou a nízkou přídí. Překvapivě se to děje i na větších terénních nerovnostech (viz třeba příčný přejezd vyjeté koleje ve městě), což se může stát Alfě osudné zejména ve vyšších rychlostech. Přistupujete-li k Alfě zezadu, pozor na krásné, ale nebezpečně z profilu karoserie vystupující koncovky výfuků. Ještě dlouho po zastavení Spideru pálí jako čert a při manipulaci se zavazadly jsou připraveny bolestivě poznamenat vaše lýtka.

obrázek [555 x 289]
 

Zavazadlový prostor lze otevřít třemi způsoby. Dálkovým ovladačem, tlačítkem pod loketní opěrkou nebo nouzově (mechanicky) lankem za sedadly. Ani jeden způsob není právě uživatelsky přívětivý, ale trochu za to může elektronicky řízený mechanismus skládací střechy, který nefunguje máte-li zavazadelník otevřen.

Klimatizace a ventilace je výkonná, ale stejně jako u Brery je jen těžko přístupná, díky nevhodnému umístění ovladacích prvků za řadicí pákou.

Střecha sází na tkaninu

Spider dostal jako jeden z mála nových otevřených modelů klasickou látkovou střechu. Elektricky ovládaný mechanismus (ovládání tlačítkem před loketní opěrkou) ji složí za celkem dlouhých 25 sekund, aniž byste museli odjišťovat nějaké další mechanické pojistky. Naopak automobil nekompromisně vyžaduje nulovou rychlost, tak při pomalém popojíždění v koloně zřejmě nakonec trochu zmoknete. Zvuková ani tepelná izolace není pochopitelně příliš dokonalá, a tak i při natažené střeše je ve voze vyšší hluk od okolní dopravy, třebaže právě chcete absolvovat trochu klidnější jízdu.

Sedadla vypadají krásně (všimněte si vyšitého firemního loga), ale čalounění je snad až příliš "retro" a neposkytuje proto tolik bezprostředního kontaktu s vozem, jako sedadla v jiných Alfách (například sportovní sedadla ve147). Vysoko položené sedadlo řidiče je komfortním řešením, ale za volantem tak máte méně sportovní posaz, při kterém vyšším řidičům vykukuje hlava ven z vozu.

Za jízdy je posádka chráněna účinně právě tak dobře, jak vysocí jsou cestující. Osoby malého vzrůstu se budou ve voze cítit dobře i při 130 km/h, vyšším pasažérům bude na hlavu foukat už při 80 km/h. Větrná clona z čirého polykarbonátu se nedá jednoduše sklopit, je přes ni výborně vidět prostřednictvím zpětného zrcátka.

obrázek [555 x 290]
 

Jízdní vlastnosti…

…Alfy Spider jsou zásadně ovlivněny dvěma faktory. Prvním je vysoká pohotovostní hmotnost, která je v rámci otevřených dvoumístných roadsterů vyšší než u konkurence. Částečně za to může vyspělý systém pohonu všech kol s poctivou konstrukcí (moderní mezinápravový diferenciál TwinDiff, jako nástupce řady TorSen C od německého dodavatele ZF) , který dává zapomenout na prokluzy i při sebeprudším rozjezdu. V zatáčkách by asi také bylo všechno v pořádku, včetně velmi mírné přetáčivosti na limitu, kdyby se karoserie při jízdě nekroutila. Cítit je to jaksi samozřejmě na třesoucím se rámu čelního skla, který se rozvibruje i při přejetí menších nerovností. Horší však je to, že při rychlejší jízdě dochází ke kroucení celé karoserie, které pak mění polohu uchycení kol a účinek pečlivě naladěné geometrie náprav (v rozsazích desetin úhlových stupňů) a vedení kol složitými kinematickými systémy, pak je ten tam. Korekce směru jízdy v zatáčkách jsou proto nutné, držení optimální stopy vyžaduje pozornost řidiče.

obrázek [555 x 268]
 

Jízda běžným rychlostmi je o poznání klidnější, tady byste se však obešli i bez pohonu všech kol. Promenádní korzování s tisícovkou otáček na otáčkoměru jde Alfě náramně. Motor si brumlá krásným barytonem od volnoběžných otáček až do 3000 ot./min. Při výrazném přidání plynu ve vyšší rychlosti už není zvuková kulisa tak dramatická, brumlání se změní na úroveň „kultivovaný jekot“ a tak koncernový motor GM s "italskou hlavou" generuje přijatelnou, ale ne právě omračující zvukovou kulisu. Skutečnost, že doby mechanicky precizních stojů, které se nespoléhaly ani trochu na elektroniku jsou pryč, dokazuje přímé vstřikování paliva do válců, které dalo vozu také třípísmennou zkratku do názvu – JTS = Jet Thrust Stoichiometric (více je ve starším testu Alfy Romeo Brera 3,2 V6 JTS). Ani omezovače otáček už „nejsou to co bývaly“. Souvislé pole "zakázaných" otáček začíná na 6700, jenže při nízkých rychlostech omezovač zastaví další akceleraci již na 6200 ot./min, vy vysokých naopak lze donutit ručku ciferníku otáčkoměru k zákrytu s metou 7000 ot./min.

Spotřeba paliva je vyšší, než bychom od přímovstřikového motoru tohoto objemu čekali. Po 9 l/100 km se prakticky nelze dostat ani při extrémně úsporné dálniční jízdě s průměrnou rychlostí 100 km/h. Jedete-li průměrně 130 km/h lze z palubního počítače odečíst spotřebu 11,4 l naturalu 95 na 100 km. Městské pojížďky končí podle vašich dynamických požadavků mezi 13-17 l/100 km a k ještě vyššímu apetitu se dostanete při velmi dynamické jízdě.

Závěr

Krásná, ale těžká. Spíše plnoštíhlé Alfě Spider nelze upřít šarm, ale řidiče, který hledá sportovní svezení a vybírá podle parametrů (191 kW, 322 Nm, vyspělý pohon všech kol se třemi diferenciály) musíme nasměrovat k prodejci na zkušební jízdu. Spider je totiž více než sportovním spíše požitkovým autem, které dokáže nabídnout vlastnosti otevřeného vozu a přitom je komfortní a rychlý současně.

Související odkazy:

První cena vozu1.055.000,-Kč (Spider, 2,2 JTS (136 kW))
První cena vozu s testovanou motorizací1.290.000,-Kč (Spider, 3,2 V6 JTS (191 kW))
Základní cena testovaného vozu1.340.000,-Kč (Spider, 3,2 V6 JTS (191 kW), Exclusive)
Cena testovaného vozu vč. příplatků1.549.900,-Kč (Spider, 3,2 V6 JTS (191 kW), Exclusive)

Plusy

  • Design
  • Jízdní komfort
  • Zvuk motoru v nízkých otáčkách

Minusy

  • Vysoká pohotovostní hmotnost
  • Nedostatečně tuhá karoserie
  • Umístění ovladačů klimatizace
  • Vysoko umístěná sedadla
  • Vyšší spotřeba paliva
Spolupracujeme s TipCars.com

Alfa Romeo Spider

Cena v základní výbavě: 1 340 000 Kč Cena v testované výbavě: 1 549 900 Kč

Základní výbava:ABS, EBD, TRC, ESP, BA, Hill Holder, čelní airbagy řidiče a spolujezdce (spolujezdcův s možností deaktivace), boční airbagy pro řidiče a spolujezdce, hlavové airbagy, kolenní airbag pro řidiče, přední 3bodové bezpečnostní pásy s předpínači a omezovači tahu, mlhové světlomety, dvouzónová klimatizace s automatickou regulací, interiér s doplňky z leštěného hliníku, ovládání rádia a telefonu na volantu, věnec volantu potažený kůží, elektricky ovládaná zrcátka, parkovací asistent, autorádio s CD přehrávačem, tempomat, kola z lehkých slitin (průměr 17 palců), dojezdové náhradní kolo.

Výbava testovaného vozu:Interiér a sedadla čalouněná kůží (+49.200,-), červená pastelová barva Alfa (+8.000,-), bi-xenonové světlomety (+20.000,-), alarm s náklonovým čidlem (+12.700,-), ostřikovače světlometů (+8.500,-), koberce vpředu (+2.000,-), vyhřívaná sedadla s elektrickým ovládáním a třemi paměťmi (+32.000,-), wind stop (+5.000,-), navigační systém (+ 72.500,-))

Chorvatská vláda chce získat zpět kontrolu nad rafineriemi Chorvatská vláda chce získat zpět kontrolu nad rafineriemi

Chorvatské rafinerie kontroluje maďarská petrochemická…

Trumpa rozlítily prázdné plochy na inauguraci, obvinil média z manipulace Trumpa rozlítily prázdné plochy na inauguraci, obvinil média z manipulace

Americký prezident Donald Trump a poté také mluvčí Bílého…

O zemědělskou půdu je velký zájem, ceny loni stouply o čtvrtinu O zemědělskou půdu je velký zájem, ceny loni stouply o čtvrtinu

Částky vyplácené za půdu zvyšuje nejen zájem samotných…

Země těžící ropu se přibližují hranici dohodnutých omezení Země těžící ropu se přibližují hranici dohodnutých omezení

Země, které těží ropu, se přibližují hranici dohodnutých…

 
Technické údaje
Motor Alfa Romeo Spider
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 3195
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 191 / 6200
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 322 / 4500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 240
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 16.9 / 8.4 / 11.5
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 235 / -
Objem nádrže (l):70
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1737 / 253
Rozměr pneu:225/50 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4393
b) šířka (mm): 1830
c) výška (mm): 1310
d) rozvor (mm): 2528
e) rozchod vpředu (mm): 1579
f) rozchod vzadu (mm): 1559
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 880 / 1020
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 900
k) šířka vpředu (mm): 1500
délka sedáku vpředu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 630
Hodnocení Alfa Romeo Spider
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 0
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 0
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 9
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 9
Výkon ve vyšších otáčkách: 9
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 6
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 8
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 7
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 10
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 7
Variabilita zavazadlového prostoru: 7
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 7
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,12
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Mazda bude mít už příští rok benzinový motor bez svíček Mazda bude mít už příští rok benzinový motor bez svíček

Japonská automobilka chce pro spalování benzinu využívat…

Prodejce Maserati si v pátek 13. natáčel svoji jízdu na mobil. Zemřel Prodejce Maserati si v pátek 13. natáčel svoji jízdu na mobil. Zemřel

Čtyřiadvacetiletý prodejce vozů Maserati ve Spojených…

 




Alfa Romeo Spider 1750 TBi: Labutí píseň u protinožců Alfa Romeo Spider 1750 TBi: Labutí píseň u protinožců

Kariéra posledního Spideru Alfy Romeo se blíží do samého…

Alfa Romeo Spider: Nové motory 1,8 T (968.000,- Kč) a 2,0 JTD (953.000,- Kč) Alfa Romeo Spider: Nové motory 1,8 T (968.000,- Kč) a 2,0 JTD (953.000,- Kč)

Nabídku kabrioletu Alfa Romeo Spider obohatily dva nové…

 



 
Mercedes-Benz C291 (1991): Prototyp s plochým dvanáctiválcem a neskutečným zvukem

Mercedes-Benz C291 (1991): Prototyp s plochým dvanáctiválcem a neskutečným zvukem

Dnes 19:29

Prototypy skupiny C přijdou mnohým jako nezajímavé placky, které vypadaly na první pohled všechny stejně. Skrývaly ale zajímavou techniku. Mercedes-Benz C291 nebyl výjimkou.




Blesk.cz

Týden Františky: Halucinace na plese prezidenta, spory o výchovu a poptávka po tragédiích

Týden Františky: Halucinace na plese prezidenta,…

Pan Miloš Zeman spolu s chotí Ivanou opět na Hradě uspořádal charitativní bál. Na plese po inauguraci tančil i…

Tichomoří zasáhlo silné zemětřesení. Ostrovy se bojí ničivé tsunami

Tichomoří zasáhlo silné zemětřesení. Ostrovy se bojí…

Zemětřesení o síle 8,0 stupně bylo dnes zaznamenáno 47 kilometrů západně od pobřeží Papuy-Nové Guineje.…

 

iSport.cz

Deset zápasů, sedm gólů. Pekhart září, výhru AEK trefil krásnou hlavou

Deset zápasů, sedm gólů. Pekhart září, výhru AEK…

V řecké lize se začíná pořádně prosazovat a góly jen přibývají. Český útočník Tomáš Pekhart si drží střeleckou…

SESTŘIHY: Leicester dostal další lekci, Arsenal zachránila penalta

SESTŘIHY: Leicester dostal další lekci, Arsenal…

Fotbalisté mistrovského Leicesteru se topí v krizi. Na hřišti Southamptonu prohráli 0:3 a ztratili body v šestém…

 

Reflex.cz

Vadí mi nálepkování lidí s opačnými názory. Václav Klaus ml. otevřel Centrum pro občanské svobody

Vadí mi nálepkování lidí s opačnými názory. Václav…

Pravicový think tank Centrum pro občanské svobody včera v pražském hotelu Don Giovanni oficiálně otevřel Václav…

Pelikán jako inkvizitor a kádrovák aneb Kdo ohrožuje právní stát

Pelikán jako inkvizitor a kádrovák aneb Kdo ohrožuje…

Jakékoli prokázané zasahování do nezávislého rozhodování soudu by měl stát bez milosti a exemplárně postihovat.…

 
 
reklama