Alfa Romeo v Ženevě 2009
Radost zachraňoval jen nový koncept adepta na nejvýkonnější subkompaktní hot-hatch a moderní přímovstřikový přeplňovaný čtyřválec, který má spolu s loňskou odtučňovací kúrou nebohé stopadesátdevítce, decimované obstarožními motory GM a obludnou pohotovostní hmotností, vrátit část alfovské lehkosti, která jí dosud chyběla.
MiTo GTA Concept
Za zkratkou GTA se skrývá označení Gran Turismo Alleggerito, tedy odlehčené GT. Alfa se rozhodla naplnit původní význam a kromě zvyšování výkonu půjde u GTA cestou snižování hmotnosti. Širšího uplatnění se dočká karbon, použitý na zadní spoiler, střechu a kryty zpětných zrcátek. Části brzdového systému, zavěšení kol a podvozku jsou zase z hliníku.
Konstruktéři se zaměřili na snížení aerodynamického odporu a zvýšení přítlaku, k čemuž slouží přední spoiler, deflektor na zadní hraně kapoty a zezadu též masivní extraktor a plochá podlaha. Výrazně jsou zvětšeny nasávací otvory v předním nárazníku s černou mřížkou. Sportovní vzhled dále podporují černá zpětná zrcátka a černé orámování předních bi-xenonových i zadních světel. Na bocích dále nalezneme nové nástavce prahů. Litá kola mají odlehčenou konstrukci a průměr 19 palců.
Podvozek je snížený o 20 mm. Přední náprava má značně upravenou geometrii a dostala hliníková ramena. Řízení ve verzi GTA má být strmější a citlivější, jeho odezva se mění s volbou režimů systému Alfa D.N.A. Standardem pro vrcholné provedení také budou adaptivní tlumiče vyvinuté ve spolupráci s firmou Magneti Marelli. Významnou změnou jsou také brzdy Brembo s kotouči z kombinace litiny a hliníku, šetřící 15 až 20 % hmotnosti.
Nový čtyřválec 1,75 l Fiat Powertrain Technologies je osazen turbodmychadlem. Patří do nové rodiny B, vybavené přímým vstřikováním paliva a variabilním časováním ventilů. Výkon je 169 kW a maximum točivého momentu 350 Nm. Alfa slibuje jízdní výkony na úrovni atmosférického třílitru při spotřebě typické pro čtyřválcové motory. Motor bude spolupracovat se systémem Alfa D.N.A., který je součástí standardní výbavy u všech verzí Alfy Romeo MiTo.
MiTo GTA se stane nejvýkonnějším autem v segmentu malých vozů. Pro srovnání Mini John Cooper Works má 155 kW (1,6 turbo), Renault Clio 2,0 16V RenaultSport 145 kW a sesterský Abarth Grande Punto s motorem 1,4 T-Jet 114 kW, respektive 132 kW ve verzi Esseesse.
Na ženevském autosalonu se představila předprodukční verze. Sériové provedení oslaví premiéru v září na autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem.
159 TBi, 1,9 JTDM 125 kW
Loňský autosalon v Ženevě viděl premiéru modernizované Alfy 159, která se představila s řadou drobných kosmetických změn a přepracovaným podvozkem, u nějž došlo na hliníková ramena přední nápravy, odlehčené stabilizátory a u čtyřválců na jednodílné hliníkové brzdiče na předních kolech, což dohromady ušetřilo cenných 45 kg.
Letos má zákazníky přilákat dvojice nových pohonných jednotek. Přeplňovaný čtyřválec 1,8 Di Turbo Jet, známý již z Lancie Delty, se u Alfy Romeo skrývá pod označením TBi. Je vybaven přímým vstřikováním paliva, dvěma turbodmychadly a variabilním časováním sacích i výfukových ventilů. Výsledkem bude výkon 147 kW (200 k), relativně nízká spotřeba a splnění podmínek Euro 5. Standardně tento motor spolupracuje s šestistupňovou manuální převodovkou a za příplatek bude k dispozici i sekvenční automat Aisin. Kromě nového motoru TBi zůstávají stávající motory, tedy čtyřválce Opel 1,8 MPI (103 kW/140 k), 1,9 JTS (118 kW/160 k), 2,2 JTS (136 kW/185 k) a šestiválec Holden 3,2 V6 JTS (191 kW/260 k).
Druhou novinku představuje nová verze motoru 1,9 JTDM 16V. Čtyřválcový turbodiesel je v současnosti nabízen s výkonem 110 kW (150 k) a v Ženevě má být odhalena verze 125 kW (170 k), která se zařadí pod pětiválec 2,4 JTDM (154 kW/210 k). Zájemci o vznětové motory tak budou moci volit ze čtyř motorizací, protože na dolním konci nabídky je ještě čtyřválec 1,9 JTD 8V (88 kW/120 k).
BM