že by to mohlo se Škodou dopadnout líp. A je i podle mě docela velké štěstí, že nakonec byla zvolena tahle privatizační varianta, protože to opravdu mohlo dopadnout všelijak. Byla to hezká, ale trochu divoká doba.
Nebylo by od věci dozvědět se něco ze zákulisí. Kdo na co tlačil?
Každopádně za úspěch (a neúspěch) nese zodpovědnost majitel (ten si dosazuje exekutivu) a je třeba VW ke koupi AZNP poblahopřát a k dieselgate raději ne.
Čili, ne všechno se VW daří.
Re: PŘESTAŇTE SI HONIT VLASTNÍ TRIKO, STEJNAK STE ZABRŽDĚNÝ
jj
ELEKTRICKEJ FASCINÁCIE [odkaz] [odkaz] [odkaz] [odkaz] = TOŤ BUDOUCNOST, NIKOLI CNG €JROŠOLICH s CO2
ŠÁDE?? [odkaz] po ní štěká snad jen českýčokl a to jen protože mu víc nezbývá >:D >:D >:D
Re: PŘESTAŇTE SI HONIT VLASTNÍ TRIKO, STEJNAK STE ZABRŽDĚNÝ
Ano je to tak, žádný jiný majitel, by nedovolil dělat auta lepší než dělá škodovka teď. A navíc, že je škodovce dovoleno dělat úspěšně rallyspeciály, z toho musí mít radost každý fanoušek aut. V rally nemá třeba takový Renault nic.
Re: PŘESTAŇTE SI HONIT VLASTNÍ TRIKO, STEJNAK STE ZABRŽDĚNÝ
Přesně tak, síly se štěpí dle preferencí té či oné automobilky. A přecijen F1 je stále ještě asi největší výkladní skříň technologií, tedy nejzajímavější reference.
Re: PŘESTAŇTE SI HONIT VLASTNÍ TRIKO, STEJNAK STE ZABRŽDĚNÝ
Presne tak. V telce jsete celkem ano, protoze se tam stridaji kamery, ale nedovedu si predstavit jit se tam juknout nazivo... cekate, cekate a najednou vum, vzum, vzum, a zase cekate...
Re: PŘESTAŇTE SI HONIT VLASTNÍ TRIKO, STEJNAK STE ZABRŽDĚNÝ
Súhlas. Nebyť kúpy Nemcami, boli by len dve alternatívy: horšia a veľmi zlá.
Prvá alternatíva, t.j. že by Škodu kúpil Renault, by v lepšom prípade znamenala, že Škoda by teraz mala postavenie Dacie a produkovala lacnejšie verzie Renaultu, v horšom prípade by značka zanikla a v Boleslavi by sa vyrábali Megany a Cliá.
Druhá alternatíva by znamenala buď živorenie automobilky nechopnej sama produkovať konkurencieschopné autá, event. privatizáciu domácimi "podnikateľmi" a vytunelovanie a krach.
Možno v Čechách sa o tom veľa nevie, ale mementom nech je osud trnavskej automobilky TAZ (kto si ešte pamätá nechválne známe 1203ky?). Tá bola pochybným spôsobom sprivatizovaná Jozefom Majským a následne vytunelovaná a dodnes sa vedú spory medzi správcami konkurznej podstaty pôvodného štátneho podniku TAZ, š.p. a privatizovanej TAZ, a.s. (a v rozpadnutom areáli automobilky Vietnamci pestovali marihuanu).
Re: PŘESTAŇTE SI HONIT VLASTNÍ TRIKO, STEJNAK STE ZABRŽDĚNÝ
No ale pravda je, že TAZ přece jenom vstupoval do privatizace v jiném postavení. Tam se moc dobrých variant asi nenabízelo. Tady ti malí výrobci užitkáčů moc šancí nemají obecně, nakonec i Avia skončila.
Re: PŘESTAŇTE SI HONIT VLASTNÍ TRIKO, STEJNAK STE ZABRŽDĚNÝ
Iste, porovnateľné to nebolo, Favorit bol relatívne moderné auto, zatiaľ čo z 1203 sme si robili vtipy už vtedy. Každopádne silný investor mohol vytiahnuť automobilku z bahna a spraviť zo značky výrobcu lowendových konkurentov Dacie alebo iným spôsobom zachovať výrobu, hoci aj áut materskej značky. Takto z toho boli len poľovnícke zámočky pre Majského rodinu.
Re: PŘESTAŇTE SI HONIT VLASTNÍ TRIKO, STEJNAK STE ZABRŽDĚNÝ
Souhlasím, tohle "coby, kdyby" je vždycky hrozně ošemetné. Škodovce prodej prospěl a dělá kvalitní modely - ostatně pořád patří mezi nejprodávanější auta. Taky teď plánujeme v bazaru nějakou pořizovat.
Jestli si dobře vzpomínám, BMW se také zajímalo jen o fabriku, v Bolce by byla jen montovna bavoráků. A i kdyby ne, všichni víme, co provedlo s Roverem, že...
Za pád Roveru mohl anglický management, nikoliv management BMW. Dovolím si nesouhlasit. Žádný likvidační záměr tam nebyl. Poslední Rover byl konstrukčně velice kvalitní automobil. Ale "tupá a nabubřelá nepoddajnost" angličanů, kteří nepochopili na čem je značka BMW založena byla zdrojem zániku.
V zásadě ano, šlo především o fabriku, ale částečně i vývoj, BMW tenkrát chyběla 1er řada a uvažovalo se že by bylo možné na hodně upraveném základě favoritu tento segment obsáhnout, každopádně značka škoda by tím zanikla. Později BMW udělalo radši kompakta do řady e36 a jedničková řada byla na čas odložena.
Co se týce tech jiných tehdejsích zájemcu o Skodu krome Volkswagenu a Renaultu tak zdaleka ne vsichni meli skutecne vázný zájem. Nekteré firmy si chtely jen otuknout situaci v automobilovém prumyslu tehdejsího Ceskoslovenska.
a stejně se můžete ptát, kde by byla Škodovka, pokud by nás Němci přes svou rozpínavost nepřivedli do náruče Sovětů a komunistů. Jaký by byl osud Škodovky, která by vyrůstala v kapitalizmu stejně dlouho jako VW?
Pravda je, že značky Škoda, Porsche a "VW" se po válce rozvíjely zvláštním způsobem s přihlédnutím k tomu, že na rozdíl od němců jsme byli na straně, která válku "vyhrála"
Do východného bloku nás zaradilo rozhodnutie veľmocí na Jaltskej konferencii, resp. Postupimskej konferencii. Je ale pravdou, že "Víťazný február" 1948 sme si "úspešne" zmenežovali my, rovnako len my sme volili komunistov vo voľbách.
Je samozřejmě otázka, jak by se vyvíjela situace, kdyby v roce 46 komunisti nevyhráli volby a kdyby tedy v roce 48 nebyl vítězný Únor. Ale pravda je, že jsme nakonec vůbec ani ty sověty k instalaci komoušů nepotřebovali.
Jasné, z pohľadu len Slovenska vyhrala Demokratická strana, ale boli sme jeden štát a celkovo vyhrali komunisti. A i tak o pár mesiacov bez ohľadu na voľby všetko brali komančovia.
Hrdí? Však taky na poslední chvíli vylepšovali svůj obraz po ostudném fašistickém Hlinkovském Slovensku! Kdežto o tom co přijde po 48 tu skoro nikdo nevěděl, ti lidé byli často jen naivní.
To je dost naivní názor, protože tehdá ne každý skutečně věděl nebo tušil jak by to mohlo dopadnout a co očekávat. Lidí, co měli přehled, nebo viděli jak to funguje v Rusku a mohli o tom poreferovat zase tolik nebylo.
A věřím, že spousta chytráků, kteří odsuzují tehdejší voliče, by na jejich místě dost možná jednala stejně.
Zajímavé jak jednoznačně dopadly volby, že? Najednou se celý východní blok rozhodl, že bude buď součástí SSSR a nebo satelit SSSR s komoušskou totalitou zcela loajální Stalinovi a jeho následovníkům.
A kde kdnes mohla naše země být, kdybychom nepadli na nesprávnou stranu železné opony? Odhaduje tak úroveň někde mezi Švýcarskem a Rukouskem. nemluvě o tom, že by u nás nedošlo k takové devastaci životního prostředí a hlavně by statisíce nejtalentovanějších lidí neemigrovalo a další statisíce by neměli zničený život v kriminálech a uranových dolech ;-\
Na takej úrovni nebolo Česko ani za prvej republiky, keď každý tretí Čech bol Nemec. Aj keď prostonárodné povesti o tom hovoria. Skôr by to bolo niekde medzi Poľskom a Rakúskom.
A čo by bolo s českými automobilkami bez komančov? Pravdepodobne by zanikli, tak ako mnohé iné európske. Boli malé a nestál za nimi veľký domáci trh.
70% tehdejsiho HDP celeho ceskoslovenska produkovali sudety. 70% HDP vytvorilo tehda kolik % obyvatel CSR, 25%? Kdyz chceme zit v te legende o veleuspesnem prvorepublikovem ceskoslovensku tak je minimalne vhodne zminit i to na kom ten ekonomicky uspech stal. A nebyli to ani cesi, ani slovaci.
Co by bylo kdyby byly v dupě ryby, nebylo by třeba rybníka, nebo jak se to říká. ...... mě by spíš zajímalo jaké by to bylo, kdyby zůstala první republika nebo v roce 68 nepřišli rusáci. Kdyby Hitler vyhlál válku si představovat raději nebudu. Se Škodovkou to v rámci reálných možností jaké byly dopadlo velmi dobře.
Stačí se podívat, jak se vyvíjí autoprůmysl obecně. Za posledních 70 let došlo k zániku velkého množství značek a ty zbylé se koncentrovaly do několika koncernů, které navíc sídlí v zemích se silným domácím trhem. Podle mě by měla problém přežít jakákoliv česká automobilka bez majetkového vstupu nějakého silného koncernu a pochybuju, že by nějaká česká značka sama dokázala vytvořit nějaký silný automobilový koncern, právě kvůli malému českému trhu.
Když si vzpomenu, jaká úžasná auta produkovala například začátkem 90tých let Lancia a co produkovala v té době Škoda a kde jsou obě značky teď, tak je to nejlepší odpověď na to, jak se povedla privatizace Škody.
Aleši, to je nápad na další článek! Vaše články patří mezi mé nejoblíbenější a myslím že s tímto tématem byste se dokázal obstojně poprat. Lancia, ač dnes povětšinou vysmívaná, toho má za svou dlouhou historii opravdu hodně a její příběh (včetně různých úvah co by kdyby) patří mezi ty zajímavější. Myslím, že i mezi čtenáři by se to ujalo, alespoň by třeba někteří zdejší diskuzní vševědové věděli, které že automobilce se to vůbec vysmívají.
Malý, aj keď čiastočne súvisiaci offtopic: cestou okolo Nitry som musel púšťať veľkú kolónu Jaguarov a Landroverov v sprievode polície a vzápätí počul správy, že Jaguar Land Rover podpísal s vládou investičnú zmluvu. Ide o investíciu za 1,5 miliardy eur, plánovaný počet zamestnancov 2800, prvé autá by sa mali vyrábať v r. 2018, pplánovaná výrobná kapacita 150t áut ročne.
V té kolone byl Ralf Speth, CEO firmy Jaguar Land Rover, a dalsí manazeri JLR. Byli na ceste z Bratislavy kde s premiérem Robertem Ficem a starostou Nitry podepsali smlouvu o investici v Nitre.
Tak tohle mě naštvalo ještě víc než ty poslední články o tuzingu starých škodovek nebo ten příšerný, odpadkový návod jak rozmrazovat auto.
Proč se proboha článek jmenuje "Alternativní osudy Škody: Co by se stalo, kdyby neskončila v náruči VW"?
Celý natěšený na nějaké sci-fi povídání (a třeba i vtipné fotomontáže) jsem to otevřel a přečetl až do konce a nikde nic jiného než suché povídání o privatizaci...
Me ted nakrknul VW, kdyz zastavil projekt Roomsteru II, auto bylo hotove a pripravene do vyroby. Sice vyvoj z Caddyho jiste nestal mnoho, ale neco presto. A tvrzeni, ze misto Roomsteru se bude Skoda venovat SUV, si muzou strcit nekam, protoze to Skoda planovala stejne, jinak by byla sama proti sobe! Skoda, ze dieselgate nevypukla o neco pozdeji, stare vedeni by snad Roomster nezastavilo, kdyz ho samo schvalilo:)
skoda, ze dyzlgejt nevypukla o něco drive
tak o 20 let
nemuseli jsme tu upet pod rakovinotvornymi a jedovatými exhalacemi z naftových motoru napric vsemi znackami
To že škoda nebude vyrábět "překastlovaného" caddyho jí spíše ctí. Přeji škodě aby až příjde čas na nový roomster to bylo od začátku nové auto a ne žádná slátanina.
Mercedes taky vyrabi uzitkace a jeho image to nijak zvlast neskodi. Tady nejde jen o prelogovaneho Caddyho, ale o to, ze si Skoda do blizke budoucnosti "zazdila" moznost vstoupit do segmentu uzitkovych vozu. Pokud by strategie "jednoho modelu pod vice znackami" nefungovala, tak proc by to delala PSA v Koline, Up/Citigo/Mii v Bratislave atd.?? Je to o urcitiych sympatiich k te ktere znacce. A tento krok je pouze ochrana VW, aby jeho prodeje ted po dieselgate jeste vice nepadaly a to i za cenu, ze Caddyho pod znaky VW a Skody by se dohromady prodalo vice - a to je cista jesitnost :no: Caddyho tu jezdi dost a mrzi me, ze se modelove portfolio Skody zmensuje :no: Porad tvrdi, ze Skoda ma v Evrope brzdit Hyundai, tak proc proti nemu nepostavi i levnejsi uzitkove vozy??
Já zas nechápal proč bych si měl kupovat caddynu s logem škodovky (jiný rozdíl v těch autech nebyl, měla to být identická dvojčata jako rapid/toledo nebo up!/citigo/mii), když v podstatě jediným důvodem proč to mělo existovat bylo to aby se název roomster neztratil z katalogu, jinak to mělo potenciál přivést nového zákazníka minimální - ti už mají dávno tu caddynu..
Taky by me to zajimalo, ale ted uz je to stejne asi jedno, kdyz nove vedeni osekává modelove rady...hlavne , ze rikaly, ze modularni platformou vznikne mnoho karosarkych verzi a modelu navic....
není ani tolik zajímavé komu byla nakonec prodána, ale samotný způsob privatizace, tedy skutečnost, že tehdejší ministr průmyslu Vrba v Pitharově vládě dokázal v roce 1991 prosadit a ustát přímý prodej. Byl to svým způsobem hrdinský čin, protože proti němu stáli Klaus (v té době byl ministrem financí), Dlouhý nebo Ježek, tedy zatvrzelí příznivci kuponové privatizace. Jakmile se Klaus po vítězství ODS v roce 1992 stal premiérem, tak všechny ostatní privatizační projekty, které počítaly s přímým prodejem a které připravil Vrba zastavil a zrušil (mimo jiné i projekty na Tatru Kopřivnice, Liaz a Škodu Plzeň). Takže Škodovka měla obrovskou kliku, že se nic nezdrželo a prodej proběhl dříve než to dokázal Klaus a spol totálně rozkulačit. Trochu v nadsázce, Vrbovi by Škodovka měla postavit pomník, protože mohla také dopadnout stejně jako ta Tatra nebo Liaz.
Měl jsem možnost jako předseda Hospodářského výboru PČR být u transformace Škody v letech 1990 - 1995. Rozhodovalo se mezi VW a Renaulem, jiní výrazní zájemci nebyli. Klíčovou osobou celého procesu transformace byl pan Ludvík Kalma, významný český manažer, se kterým jsem v té době často jednal. Je velká škoda pro firmu Škoda Auto, že zahynul při autonehode v nové Octavii v roce 1996, jeho přínos je mimořádný a velmi si ho vážím. Kladnou roli sehrál ministr Vrba a vláda premiéra Pitharta. Ministr financí a pozdějši premiér vlady ČR Václav Klaus při rozhodování mezi VW a Renaultem podpořil VW. Osobně jsem s ním v té době o tom hovořil. V prosinci 1993 jsem s ministrem Vladimírem Dlouhým a s Ludvikem Kalmou jednal v Ingolstadtu s Ferdinandem Piechem o prodeji dalšího balíku akcií VW a podmínili jsme tento prodej výstavbou motorárny. Škoda Auto je velký úspech naší země a při pohledu na policejni Octavie ve Švýcarsku a v UK, na taxiky v Paříži a v Německých městech, nebo v Rakousku jsme všichni určitě hrdí. Přeji Škodě Auto, všem jejím zaměstnancům a spokojeným zakazníkům hodně bezpečných kilometrů.
Pane Budinský, pokud jste to skutecne Vy tak díky za informaci prímo od pramene. Samozrejme ze jiní výrazní zájemci nez VW a Renault nebyli, formulace v clánku "neuspělo tak například BMW, Fiat ani General Motors" nedává moc smyslu.
Já jen doplním, že osobně považuji za hlavní dvě osoby tohoto úspěšného obchodu pana Vrbu a hlavně pana Kalmu. Je doslova ironií osudu, že se mu auto, které bylo prakticky jeho dítětem stalo i "rakví" a byl prvním člověkem, který v octavii zemřel.
Jen doplním, že jeho smrt je dodnes zahalena pochybností. Já si pamatuji, že můj strejda, který se s panem Kalmou znal se s tím nesmířil, že to byla "jen" nehoda. Prý ač to byl člověk, který jezdil rally, tak byl velmi opatrný a rozvážný a hodně se zasazoval o bezpečnost a nasazování co největšího počtu bezp.prvků do škodovek, tak mi vyprávěl, že ta nehoda se stala někdy v polovině listopadu na dost nebezpečném místě u Veselí nad Lužnicí a ten večer pršelo a byla mlha, že nevěří,že by tak riskoval.
Navíc tehdy prý měl důkazy o nějakém podvodu při výběrovém řížení na halu lakovny.
Je kolem toho spoustu podivných indicií, i závada toho kamionu byla velmi podezřelá a policie to prý také nedůsledně vyšetřovala. Jak to asi bylo se už nikdy nedozvíme a je možné, že to byla skutečně "pouze" nehoda. Ale všichni taky víme, jak divoký to tady v 90. letech bylo.....
V každém případě ať je to jak chce, můj osobní názor je, že bez VW by už dnes škodovka byla pouhou historií a rozhodně by netvořila páteř našeho průmyslu.
Dobry den, transformace Škody Auto byl poměrne hodně slozity proces, který přímo řídila vláda České republiky v bývalé ČSFR. Vláda ČR mela v čele premiéra Pitharta. Odpovědnost měl ministr průmyslu Jan Vrba. "Točila" se kolem toho cela vláda ČR, protože to byla velká a důležitá operace a samozřejmě v rámci své působnosti také někteři ministři vlády federální, mezi nimi take samozřejmě federální ministr financí Václav Klaus. Vládu kontroluje parlament a v letech 1990-1992 vládu ČR kontrolovala ČNR (Česká národní rada). Ministrerstvo průmyslu kontroloval Hospodářský výbor ČNR. S odstupem let je zřejmé, že transformace Škody Auto byla mimořádně úspěšná.
Reálná nabidka byla jen od VW a od Renaultu. Renault chtěl vyrabet v tovarne v Mladé Boleslavi své tehdy nove Twingo, značku Škoda by nezachoval, to Renault jasne deklaroval, nebyl by vyvoj a AZNP Mladá Boleslav by se stala jen montažním zavodem Renaultu. VW nabizel zachovaní značky Škoda a předpokladal další vývoj. Vize tehnejšiho předsedy představenstva VW Hahna byla, že Škoda bude prioritne orientována s využitím Favoritu na východní trhy. To že vznikla Octavia bylo díky úsilí Ludvíka Kalmy. Že po 25 letech jsou Octavie dnes služebními vozy policie a četnictva od Skandinavie přes Velkou Británii po Rakousko, Švýcarsko a dalši západní zeme. Že taxiky ve Španělsku, ve Francii, v Německu, v Belgii a mnoha dalších zemich jsou vedle mercedesů a volkswagenů velmi často Superby a Octavie, to by tehdy ani pan Hahn nepředvídal. Prestiži Skody v marketingu směrem do zahraničí hodně prospělo i spojení značky s ledním hokejem, ktere prosadil Frank Farský, a podpořily to i úspechy našich hokejistů v druhé polovině devadesátých let.
Aha tak kdo říká ,že škoda není je hnidopich.Jenže škoda neni!No pan redaktor a ostani jsou placeni asi ww. Renault má nejake procenta v auto vazu. Lada šlape pěkne a to same mohlo být se škodovkou.Buhví jak to bylo ,každy řekne renault je nechá padnout a bude montovat svoji značku.A co delá ww ...podvozek pasat ,bora ,motor to same no všechno .Škodovka má jen znak oni dobře vědí jak bude ww počítat zisk.Jim nic neudela nechat znak když je to prakticky pořád passat jen s okřídleným šípem ;-)
Jo Lada resp AvtoVAZ šlape úžasně, v roce 2013 ztráta cca 200 mio. USD, v roce 2014 ztráta cca 700 mio. USD, letos bude opět ztráta, otázka je jenom jak velká. To by si ve Škodovce lebedili mít takové výsledky.
>:D