Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Alternativy k německým prémiovým sedanům – Po stopách odlišností

Jakub Sochor
Diskuze (245)
Vyšší střední třída není jen populární trojice německých sedanů prémiových značek. Jaký z konkurentů je dle vás zdařilou alternativou pro osvědčenou klasiku?

Pro segment F jsou typické převážně německé vozy, které v této třídě působí již řadu desetiletí. Čas od času se však na trhu objeví sok, který se snaží zákazníky oslovit odlišným designem, atypickým řešením interiéru či technickými inovacemi.

Přesto ale není Audi A6, BMW řady 5 a Mercedes-Benz třídy E jediným nabízeným zbožím ve vyšší střední třídě. Následující text mapuje vozidla různých značek, národností a velmi rozličného spektra zaměření.

Alfa Romeo 166 (1998-2007)

Nástupce modelu 164, uvedený v roce 1998, je zatím posledním zástupcem značky ve vyšší střední třídě. Provedení před modernizací (jež proběhla v roce 2003) prezentovalo řadu osobitých řešení, která se vymykala zvyklostem v segmentu F. Šlo především o velmi subtilní přední svítilny, na něž navazovaly nasávače. Zmíněný facelift, jehož doménou jsou rozměrnější svítilny a výrazné snížení vlivu masky na celkovém ztvárnění přídě, vozidlo přiblížil ostatním modelům značky.

Samotný tvar je klasicky tříprostorový, což vyniká zejména při pohledu na profil. Přesto je však tato část ozvláštněna prohlubní v horní části pontonu. Vozidlo je navrženo studiem Alfa Romeo Centro Style.

Sportovní orientace designu zanechala své stopy i v kabině, kupříkladu na přístrojové desce s výrazně strmou polohou středového panelu. Sportovnost dokreslují kruhové výdechy ventilace a prošívání výplní dveří.


Citroën C6 (2005-2012)

Vozidlo, které letos ukončí své působení na trhu, vychází z podstaty idejí prezentovaných studií C6 Lignage z roku 1999. Zároveň je také nepřímým nástupcem modelu XM, díky čemuž je C6 pokračovatelem modelové linie s počátkem v padesátých letech minulého století u sedanu DS.

Vozidlo přišlo na trh v době designových změn značky, mezi které patří nové pojetí masky převedené na dvě horizontální linky, propojené s logem výrobce. Tím došlo k větší ucelenosti a v případě C6 také čistší přídi s pozoruhodným výzorem.

Profil se vyznačuje předním převisem o délce 112 cm, který kontrastuje s krátkou zádi zpestřenou konkávním vydutím okna. Díky velmi plynulé střešní linii vozidlo evokuje spíše liftback, čímž se řadí po bok svých předchůdců.

Kabina je vyvedena v avantgardním stylu. Výplně dveří vycházejí z motivu půlkruhu a přístrojová deska kombinuje hladké, ničím nerušené plochy s relativně masivní lištou dekoru v horní části. Zmiňme rovněž takřka kolmý středový panel, v jehož spodní části se opakuje zmíněný půlkruh.


Honda Legend IV (2006-)

Ačkoli byl prodej čtvrté generace sedanu v Evropě ukončen na přelomu let 2010 a 2011, vozidlo platí za sportovně laděnou alternativu ke klasickým tříprostorovým vozům evropské provenience. Přídi dominuje maska chladiče, která i přes svou zcela tradiční polohu sekunduje dynamickým světlometům s horním zahnutím.

Sportovní výstupky světel jsou k vidění i na zádi, tentokrát však ve spodní části svítilen s moderní optikou. Dále zaujme specifická architektura zádě s výraznou horní částí víka zavazadlového prostoru, jejíž boční partie jsou počátkem linky, protínající profil a ústící za předními zrcátky.

Oproti německé prémii působí interiér Hondy značně futuristicky, a to zejména díky vystouplému středovému panelu, který se zapouští do masivního dílu dekoru (v němž jsou zakomponovány výdechy ventilace) plynule navazujícího na lišty ve dveřních výplních.


Chrysler 300 (2003-)

Mohutný sedan 300 je pokračováním modelu uvedeného v roce 2003. Tvarové změny probíhají na osvědčeném základu karoserie, což je vidět na modifikaci zavedených řešení. Maska chladiče, dekorovaná horizontálními lamelami, je nyní uhlazena, čímž koresponduje s profilem. I zde proběhla výrazná kultivace, která postihla blatníky (které jsou rozšířeny) s výrazně plynulejšími linkami.

Zatímco příď je oproti předchozímu provedení uhlazena a zjemněna, záď postihlo zdynamičtění linek, zostření hranic mezi jednotlivými plochami a aplikace ostřejších a výraznějších svítilen. Samotná záď je z celého vozu nejvíce laděna do stylu retro, což je patrné nejen ze ztvárnění lamp a jejich polohy, ale především z chromové lišty v horní části nárazníku, zdobeného prohlubní.

Mohutnost vnějšku pokračuje v kabině. Masivní přístrojová deska si zakládá na rozměrném středovém panelu a vcelku tradičním pojetí designu.


Lancia Thema (2011-)

Automobil známého jména (i designu), dvojče výše zmíněného Chrysleru, byl oficiálně představen na loňském frankfurtském autosalonu. Jedná se o nástupce extravagantního sedanu Thesis, od kterého je z hlediska svébytnosti notně vzdálen.

Nuance mezi italským a americkým exteriérem jsou vesměs minimální, totéž platí o interiéru. Celek je ukázkovým příkladem globalizace a jejího vlivu na automobilový design.


Jaguar XF (2007-)

Konkurent německé prémie z řad Jaguaru byl uveden v roce 2007 a v rámci britského vnímání reprezentativního sedanu vyšší střední třídy způsobil revoluci. Barokní tvary byly nahrazeny rafinovanými rysy (sportovní detaily, chromové doplňky či ostrá zakončení křivek) a osobitými prvky v podobě atypických předních světlometů či zadních svítilen protažených do víka zavazadlového prostoru.

Loni provedené výrazné omlazení postihlo příď, kde zostřilo a zároveň snížilo světlomety. Ty byly také doplněny diodovým pásem ve tvaru písmene J. Tentýž prvek se opakuje na zadních lampách.

Interiéru s čistými plochami dominuje mohutný středový panel. Je-li řeč o kabině, připomeňme další výsledek výše uvedeného faceliftu ve formě nahrazení stříbrných tlačítek za černý měkčený plast (z důvodu barevného kontrastu s jejich rámečkem).


Peugeot 607 (1999-2010)

Nástupce 605 přišel na trh rok před koncem minulého milénia, což znamená, že vychází z období, které vytvořilo podmínky pro vznik notorický známých velkých masek. Nasávače 607 jsou tedy ještě děleny na dva samostatné díly, jimž sousedí výrazné protažené světlomety.

Modernizované provedení bylo představeno v roce 2004 v Paříži. Obecně vzato šlo o drobné retuše, jež ovlivnily světelnou optiku. Dlouhé převisy, jeden z charakteristických rysů exteriéru, zůstaly zachovány.

Přístrojová deska je pověstná svou jednoduchostí a orientací na oblé tvary. Ovladače jsou sdruženy do dvou ucelených zón, to vše na poměrně úzké středové konzole.


Renault Vel Satis (2001-2009)

Progresivní Renault je nástupcem modelu Safrane, se kterým však nemá pranic společného. Atypická stavba karoserie s pátými dveřmi (nejde tedy o tradičního reprezentanta segmentu F) je jedním z aspektů avantgardního designu (dle principů avantgardy 20. století), které se vzhledem k míře nevšednosti nedočkal nástupce.

Z profilu vyniká konvexně klenuté zadní okno, které spolu s kolmým spádem okenní linky vzadu formuje originální C-sloupek. S vyšší zádí kontrastuje poměrně nízká příď s vysokými světlomety, jež doplňuje maska chladiče členěná na dva díly.

Interiéru vládne asymetrie (zvláště formou dlouhé prohlubně s přístroji) a orientace středového panelu (v horní polovině s taktéž asymetrickým sklonem) na řidiče. Vůz prodělal v roce 2005 facelift, který cizeloval strukturu masky a světelnou optiku.


Volvo S80 (1998-)

Skandinávský sedan je pro německou konkurenci minimalisticky laděnou alternativou, jejíž design je založen na jednoduchosti. Během let však byly dříve mohutné rozměry nahrazeny o poznání lehčí formou, z čehož vzešla druhá generace sedanu S80 z roku 2006.

Poznávacím znakem Volva je vysunutá maska chladiče, jíž úhlopříčně protíná linka s logem značky. Nutno zmínit harmonické napojení čelní části na kapotu, což je jeden z dalších rysů typických pro Volvo.

Svítilny, ač jsou vcelku rozměrné, nezasahují do víka zavazadelníku, což přispívá nekomplikovanému designu. Na zádi se projevuje další vlastnost severských vozidel, a sice nízký a plynulý ponton, jehož tvar ovlivňuje formu zádě a tím také tvar svítilen.

Nedílnou součástí interiéru Volva je tenká středová konzole s kořeny u kreace ECC z roku 1992.


Saab 9-5 (1997-2011)

Další švédský sedan pracuje s tvary inspirovanými letectvím. V případě nejnovějšího počinu v této oblasti jde o druhou generaci sedanu 9-5 z roku 2010, navrženou pod vedením Simona Paiana a inspirovanou o rok starším konceptem Aero X.

Oproti německým sedanům experimentuje Saab s tvarem profilu, jehož výsledný tvar je výrazně ovlivněn černým A-sloupkem a sportovního zkosení C-sloupku. Atypicky rovněž působí provedení zadních svítilen, které spojuje kontinuální pás.

Interiér respektuje tradice značky, hraje v něm tedy prim středový panel s napojením na přístroje a všudypřítomná aura aviatiky.


Alternativy ke konvenčním limuzínám německého původu

Pro nevšedně stavěné vozy není třeba opouštět německý prostor. Klasické sedany totiž nejednou posloužily jako základ pro originální vozy, které jsou oživením vyšší střední třídy. Patří sem například Mercedes-Benz CLS, který se stal průkopníkem dnes vysoce módního segmentu čtyřdveřových kupé.

Nutno zmínit také BMW řady 5 Gran Turismo, které se vydalo do nepříliš široké oblasti crossoverů kombinujících dosavadní karosářské postupy hned několika tříd.



Jakub Sochor
Diskuze (245)
17. 7. 2012 17:04
Re: Kde je Rapid?
Whitelabel sa bavi na vlastnej hluposti, to je uroven :yes:
Samoradost vo svojom svete zazrakov >:D
17. 7. 2012 16:59
Re: Co je a co není prémie
Ano viem, ved ta citam >:D
Zvlastne, ze ty nevies, co pises >:D
17. 7. 2012 07:33
Re: Co je a co není prémie
zase si najmudrejsi, ako vzdy ked uz nemas co povedat a presviedcas sa, ze si vyhral svoju vojnu co tu stale vedies proti vsetkym >:D len tak dalej vajcak, mozno si to ego napravis raz na zdravu uroven ;-)
17. 7. 2012 06:09
Re: Alternativa
nesmysl, plnohodnotnou alternativu v určitých specifikacích nenajdeš ani v rámci D3, v jiných jsou jich zase mraky, nějaké zobecnňování nemá s plnohodnotností nic společného - teda pokud se nebavíš na úrovni hodnoty znáčku na kapotě...
Avatar - white label
17. 7. 2012 00:34
Re: Kde je Rapid?
Místní opiová buchtička se nezdá... ;-) >:-[]