Allen Swift dostal Rolls-Royce Piccadilly P1 Roadster v roce 1928 a jezdil s ním až do své smrti v roce 2005. Nyní je tento automobil vystaven v muzeu.
ono celkovo boli auta kedysi akesi kvalitnejsie a poctivejsie ako dnes, ale to bolo este v casoch ked auta neboli len bezduchy spotrebny tovar ako dnes.... auta mali vtedy svoju dusu charizmu a svoj zivot... a uz pri vyrobe sa na to tak pozeralo... vyroba aut bolo vtedy umenie a nie biznis ako dnes....
Rolls-Royce se stále staví "na celý život" ne rozdíl od ostatních značek včetně těch německých, kterým většina lidí říká "prémiové". Doby například Mercedesů W123 ([odkaz] a W124 ([odkaz] jsou už ale dávno pryč. Volvo má pověst kvalitních, spolehlivých a bezpečných aut, ale samo umí přiznat, že jeden z etalonů, řada 200, měl koncem 70. let značné problémy ([odkaz] Mně to od Volva přijde velmi sympatické.
Přesně tak. Mercedes s tou svojí pověstnou spolehlivostí docela upadá . Např : [odkaz] - viz "slabé stránky" a "zkušenosti se servisem" . Škoda,že ty doby "klasiky" jsou ty tam.
to je tou velkoseriovostou... RR sa vyraba na 100ky kusov rocne a medak na statisice... je jasne ze kvalita bude na strane maloseriovej vyroby....
medak sa musi zlepsit ale myslim ze prave uz novymi generaciami GLKcka Mka Cecka po inovacii a pod.. ze tam sa uz kvalita dostava na potrebnu uroven.... :yes:
Dnes už taký čas neprežije bez väľkých investcii žiadne auto ... jednoducho je iná doba a tá elektronika nevydrží ...
Mechanické stroje môžu robiť pri správnej údržbe takmer donenkonečna .... ale samozrejme ich efektivita je poplatná dobe a preto sa dnes už používajú len výnimočne ....
Len ako príklad "blbuvzdornosti" starých strojov pekne slúžia počítača na starých bitevných lodiach triedy Iowa, ktoré slúžili v americkom námorníctve od II.svetovej vojny do polovice 90 rokov (jedna je ešte stále v rezerve). Ich elektromechanické balistické "počítače" neboli vymenené ani pri modernizácii v polovici 80-tich rokov, lebo boli stále plne funkčné .... a dobre slúžili i za vojny v Perzskom zálive v roku 1991 ...
suhlas.... kedysi to bolo o neznicitelnej mechanike.... dnes je to o elektronike a dnesna elektronika samozrejme nemoze vydrzat ani tretinu tohto casu ale povedzme si pravdu - su dnesne auta kvalitne? Maloktore su skutocne kvalitne.... a vieme ze kvalitnejsie auta by sa dali spravit... velakrat sa setri tam kde nemusi a nema... velakrat sa na chyby pride az vo vyrobe alebo v predaji... pritom mame dnes spickove kontroly testy a rozne finty a pod... velakrat pritom pri novych autach nie je problemom mozno ani samotna elektronika ale skor kdejake ine chyby ( materialne, funkcne [odkaz] a pod.... aj ked miera zavaznosti je samozrejme dolezita... je jasne ze je rozdiel ak ma clovek chybu na brzdach alebo sa riesi len nejaka somarina ktora neovplyvnuje kvalitu a bezpecnost auta....
To je dané výrobními procesy. Nedávno se hromadně přecházelo na jemnější proces u flash pamětí a MTBF s přechodem klesla asi na pětinu (jestli mi paměť dobře slouží). Sice neustále materiály a technologie vylepšujeme, ale spoj, který bys ani okem neviděl, má horší potenciál pro trvanlivost než milimetr tlustý drát. Jinak se pořád dělají počítače, které vydrží v podobném horizontu, ale už jich tolik není - spíš se používají alternativy postavené z komponent spotřební kvality, které sice vydrží méně, ale zároveň jsou mnohem levnější; dokonce je trend odstranit velmi drahou redundanci, která je většinou na mnoha úrovních - a i u nich musíš počítat s výměnou komponent. Kdyby jsi jedno z větších moderních datových center měl realizovat touhle "prehistorickou" technikou, tak bys tím zabral nejspíš celé státy. Nechce se mi to počítat, ale asi bychom čuměli. :-) A takových center jsou na zemi tisíce, desítky, možná i stovky tisíc celkem, včetně mnohem menších.
Mimo to jde hlavně o optimalizaci. Dneska dokážeme vyrábět s velkou přesností to, co chceme. Dříve byly ve všem ohromné rezervy, protože výroba tu přesnost neměla. A i kdyby měla, důkladné optimalizace jsou bez počítačů velmi náročné.
Nesouhlasím s tebou. Mechanické stroje, tedy zejména první automobily, jsou náročné na údržbu. Důvodem, proč dokáží přežít dlouhou dobu je právě ta údržba a to, že případný problém se lépe hledá pomocí vlastních smyslů. Zatímco poškozenou hřídel nějakého rozvodu odhalí třeba i nezkušený člověk, tak elektronice stále nerozumí na patřičné úrovni dost lidí, odhlédnu-li od toho, že je v moderních autech ukrytá a šahat do ní, bez toho, že vím, co dělám je krajně nerozumné. Podle mě kvalitně udělaná elektronika může vydržet i stejně dlouho, co mechanika. Kdyby dnes měl někdo vyrobit tohle RR, tak to bude stát x desítek milionů, protože ty řemesla a ty technologie, co k tomu byly potřeba, dnes ovládá už málo lidí. Kdyby se ale za stejné peníze postavilo moderní auto s neošizenou elektronikou, tak vydrží taky 70 let. Na tom RR také určitě něco po 30 letech provozu měnili. Navíc, jak je vzpomenuto výše, roční nájezd byl malý, takže se to auto zkrátka neopotřebovalo. Umíš si představit, že by sis dnes koupil auto, běžnou střední třídu, a jezdil s ním jen tak, že by si najel 3500 km ročně? Asi těžko.
Elektronika nejsou jen integrované obvody. Ale také kondenzátory, odpory atd. A je rozdíl, použijí-li kondenzátor s výrobní cenou 20,- nebo 200,-. Ne ani tak ve výkonu, ale v životnosti a nějakých podružných parametrech (detailně se v elektrických součástkách nevyznám). O těch flashkách je to ale nemilá zpráva.
Bohužel je to tak...
U flashek, procesorů a všeho "mikro" už narážíme na hranice fyziky - současný výrobní proces CMOS má hodnotu 22 nm. To znamená, že aby nedocházelo k ruchům, musí být stěny buněk dost tenké - a tam už narážíme na to, že atomy křemíku jsou moc veliké.
Nikdo mi ale nevymluví, že vadné kondenzátory, invertory apod. nejsou jen zlomyslností výrobce. Asi každej už to zažil, týden po skončení záruky odejde monitor, náhradní řídicí jednotka stoj víc, než nový výrobek. A přitom stačilo koupit tři kondíky a přepájet to - oprava za 27 korun i s cenou za cín. Jenže to by nám pak nerostlo HDP.
Tak nejvýhodnější je postavit to z lepších komponent, pokud ti jde o životnost. Elektronika se neopravuje, protože kvalifikovaná síla je moc drahá. Opravuje se třeba laboratorní vybavení, které stojí miliony euro. Ale ne běžná spotřební elektronika.
V tomhle mne štve vývoj počítačů Apple. Notebooky byly vždy v nevýhodě, ale takhle z toho bude za chvíli třímodulový stroj - display s anténami; šasi s baterií, touchpadem a klávesnicí; základní deska se všemi komponentami plně integrovanými. Ono to tak už pomalu je - mají tam něco navíc, ale jen kvůli tomu, že je to tak levnější na výrobu.
U Applu je to podle mě změnou cílovky... ;-\ Ale přesně jak píšeš, v první řadě jde o prachy.
Často je to o tam "chtít". Mám tu teď na stole ThinkPad X1 Carbon, ThinkPad X220 a MB Air 13" 2011 - tedy přímé konkurenty. Nemůžu soudit kvalitu komponentů - odpory od sebe opravdu nerozeznám, ale kdybych si měl vsadit na to, který notebook přežije typické zacházení nejlépe, bude to X220 s klasickou konstrukcí a minimální integrací. Jako jediný netopí a nemá sloučeno páté s devátým. :-)
To jen tak naokraj, pamatuju si, že máš spíš blízko k Dellům.
Z velké části je to důsledek snahy vyrábět co nejtenčí počítače. Ano, jako pracanty mám rád Delly. Ale soukromě mi Apple celkem vyhovuje. Vysokou mírou integrace ti rostou náklady na opravu. Ono je dost dobře možné, že časem procesorové sockety úplně zmizí. Teď pracuji na novém clusteru a mimo jiné je tu také otázka, jakou míru integrace zvolit. A jakou míru redundance. Pohráváme si tu třeba s myšlenkou datového centra bez záložních generátorů. Ale zpátky k integraci. Jde nám o co nejnižší náklady a řešíme právě, jestli je pro nás levnější udělat server plně integrovaný, nebo jestli je lepší mít výměnné moduly a případě servery opravovat. A pokud ano, tak co. I z hlediska případného upgradu.
Teď mi Apple na domácí využití také vyhovuje, ale co budu dělat až mi MBP odejde moc nevím.
Tedy, máš zajímavou práci, já mám elektroniku spíše jako koníčka :-)
K té integraci, mimo těch notebooků jsem se dostal ještě k workstation HP Z1 - parádní příklad toho, jak bych si integraci představoval...základ pevný a množství záměnných modulů tak, jako tomu bylo na začátku PC éry.
Děláme jen vysokoúrovňové plánování. Na zbytek si najímáme specializované firmy. Takže řešíme třeba napájení (střídavý, stejnosměrný, jaké napětí, kam), chlazení (vzduch, kapalina, případně jaká), komunikační technologii, dispozici uzlu. Třeba Google, Facebook, ti používají levné a nijak zvláštní servery - jeden socket, trocha RAM, disk, nebo dva a jeden Ethernetový port. Na softwarové úrovni pak počítají s velkým množstvím výpadků. My se přikláníme ke kapalině a Infinibandu. To vede k vysoké hustotě. Pokud bychom šli cestou třeba čtyřsocketových serverů, tak je jen těžko můžeme při poruše "vyhazovat". :-) Naším cílem je více méně právě takový modulární počítač. Jen půl metru široký a dva metry vysoký. :-) Základ v podobě šasi a pasivní backplane. Teď jsme ve fázi, kdy počítáme, jestli je to efektivní návrh.
Samozřejmě. Je rozdíl mezi levným šuntem a specifikací pro armádu. Nicméně dnes máš integrované obvody všude a prakticky nikdo dnes už elektroniku neopravuje. Navíc nemá smysl uvažovat jednoduché pasivní součástky, pokud nám jde o spolehlivost. Pokud tedy využiješ nejmodernější technologie, tak prostě takové spolehlivosti nedosáhneš. Lépe řečeno, nedosáhneš takové životnosti.
Určitě to nebylo špatné auto. To se dá od RR čekat. Ale zase bych z toho nedělal zárak to co s tím ten pán najezdil za 77 let, najezdím za 5let a taky bez poruch. Navíc jeho RR bude asi víc opečovávanej. Mimochodem nejvíc najetých Km má Volvo P1800 z USA, je to auto z roku 1966 a ten člověk s ním najezdil skoro 3miliony kilometů :yes::yes: [odkaz] tak se dělala kvalita ;-)
Prostým vydělením počtu kilometrů roky / dny je naprosto nepravděpodobné, aby to byla pravda. DENNĚ (tzn. každý den, celých 46 let, od pondělí do pátku, 365 dní v roce) by s tím musel ujet průměrně 285 kilometrů.
Já jezdím s Mercedesem 21 let a s Moskvičem 25 let. První ročně cca 5-8 tkm, druhý 2 tkm. Do těch 30-40 let věku auta s tím není větší problém a znám takových víc. Pán s R-R měl aspoň ušlechtilou značku .
Kupovat si na 3-5 let nějaký plastový elektronický nesmysl je jen populismus v zajetí ekoteroristů a různých kazišuků, to není žádný motorismus.
2000km za rok je docela extrem...to najezdim vcelku v pohode sluzebne za tyden...kdyz se zadari...
Ovsem i takove lidi jsou, kamaraduv deda na peugeotu 206 najezdil za deset let 6000km to vychazi na 600km rocne...tomu jsem neveril dokud mi to neukazali
Ono pokud jezdíš takovéhle kilometry, tak je v klidu můžeš najet i s veterány. Při velkém nájezdu ale nezbývá než co 5 let měnit jak ty říkáš "plastový elektronický nesmysl" za nový plastový elektronický nesmysl.
Njn kdo nenajede ročně 40 Tkm, není dost chlap že >:-[] A můžu se, prosím, zeptat kam tolik jezdíte? Zaměstnání mám 2 zastávky busem MHD, jezdím to na černo, takže léta zadara. Časově je to +- stejné. Auto netrápím studenými starty co 1,5 km, o parkování či vandalech na ulici nemluvě. Na dovolenou létáme. Supermarketů je v okolí plno, není třeba na druhý konec města. Sem tam nějaký výlet, jindy se projet pro radost protože už to měsíc nebyl z garáže a je mírný abs'ták. Takže 2 tkm ročně je pak přirozený výsledek, 600 km ročně u tvého dědy který logicky už nikam nechodí pak přirozený vývoj. Obchodní cestující nebo nějak služebně beru, ale jinak je to zbytečnost. Asi jako jako si denně kupovat 10 piv. Byť auta mam rád a každou jízdu si užiji.
Nic takovýho jsem ani nenaznačoval, není třeba být jakkoli vztahovačný. Jednoduše když je malý nájezd, není třeba ohlížet se po novém autě a staré odvede stejnou službu. Při větších porcích se už ale péče o veterána nebo skoro veterána časově nevyplácí. Ale nelíbí se mi označovat populismem (tzn jednou za pár let nové auto) něco, co je pro někoho nutnost. A že se jezdí hodně je prostě vidět.... dnešní čtyřletá auta mají běžně 100-130 tis. km (a mnohdy i mnohem víc)
Jde vidět, že pán měl své auto velmi rád... tolik let mu věnovat je obdivuhodné. Je fakt, že moc nejezdil( najezdím tolik na kole za rok) ale měl to auto rád, ale kdo by neměl rád RR
kus nostalgie ako ked 17 rocny boli na "amfiku" v 1985
chlapi je to kus nostalgie...moj otec bol rusnovodic 40 rokov a neda dopustit na "masiny"T 679 Sergej 12valec,dvojtakt,1400kW,triturbo,150 tisic liter.vysoka spolahlivost,min udrzba a spotreba 4000 litrov na 100km bola ok.a skutone aj servis bol minimalny alebo v ramci moznosti...dnesne stroje a motory si vyzaduju ine parametre aj servis kvoli emisiam,spotrebe a vykonu k objemu.to plati aj pre ten RR....
Re: kus nostalgie ako ked 17 rocny boli na "amfiku" v 1985
Nojo, jenže to byl motor původem, z ponorky. Ale pravdou je, že to je úžasný stroj. V Maďarsku jsem ho ještě viděl v akci. U nás je vyřadili brzo, ale celkem dlouho byly ve službě i v Německu.
Re: kus nostalgie ako ked 17 rocny boli na "amfiku" v 1985
ja si to pamatam ked som vosiel ako fagan 8 rocny do strojovne a dostal som palkou po hlave.ako keby Ta nekto jebol baseballkou po hlave.te dvere od stanovista mali prremna snad tonu a ked si to otvoril tak slabsia vaha sa musela dosrat aku pecku dostala do mozgu.
Re: kus nostalgie ako ked 17 rocny boli na "amfiku" v 1985
Vevnitř jsem nikdy nebyl. Jen pamatuju, jak končila pára (556), tak to tahalo nákladní vlaky s uhlím na štrece z Jihlavy na České Budějovice. Tenkrát to ještě jezdilo bez tlumiče, to byl fakt nářez. To když se rozjíždělo z nádraží, tak člověku poskakoval žaludek. Snad se někdy vypravím do muzea v Lužné a potkám ho v akci (jenže už s tlumičem).
Jen tak pro potěšení: [odkaz] taky dobrá technika ;-) .
Re: kus nostalgie ako ked 17 rocny boli na "amfiku" v 1985
otec zacinal ako kuric na pare a hadzal do kotla ako pomocnik rusnovodica ale to si nepamatam.ale pamatam si ako ma vozil na 669 cmelakovi tazky posun a na sergeji.ta sila ked tahas tisic ton co sa Ti vstrebava kazdym otocenim kontrolera do celeho tela pod kozu a pod kosti sa neda opisat.lepsie ako sex.ten kto nezazil neuveri.
Re: kus nostalgie ako ked 17 rocny boli na "amfiku" v 1985
ano viem ale nepamatam si to uz.ta spotreba isla na nejake hodiny ci co.ale otec uz zomrel a nepametam si to uz.ale viem ze viezol stym sergejom "vykapaty"rychlik" do bratislavy a vlakveduci sa sa skoro *** a nevedel ako ma pisat do vlakopisu skratene jazdne jazdne casy.ten kto je strekar tak tomu rozumie...