Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Američané testovali světlomety 37 středně velkých SUV. Výsledky jsou tristní!

Jan Mička
Diskuze (84)
Asi jenom málokdo si při testovací jízdě s prodejcem vyzkouší i účinnost světlometů. Test amerického ústavu IIHS dokazuje, že by tomu tak rozhodně mělo být!

Americký úřad IIHS (Pojišťovací institut pro bezpečnost silničního provozu) testoval světlomety automobilů SUV už loni, jenže zatímco tehdy se zaměřil pouze na malá SUV, tentokrát si vzal na paškál ta středně velká. Typickými zástupci jsou například Audi Q5, Lexus NX nebo Ford Edge, tedy alespoň pokud se bavíme o amerických poměrech.

Taková auta jsou pro většinu majitelů symbolem robustnosti a bezpečnosti, protože jsou velká, sedíte v nich výše a máte lepší přehled o okolním provozu než v nízkých městských krabičkách. Je ale potřeba si uvědomit, že nebudete jezdit pouze za perfektní viditelnosti, ale také v noci, mlze nebo vánici.

Tentokrát vzal ústav IIHS do testu 37 automobilů z luxusního a mainstreamového segmentu, konkrétně v poměru 18 ku 19. A výsledek? Pouhé dva vozy byly vyhodnoceny jako dobré, dvanáct jako přijatelných, dvanáct vozů bylo na hraně a jedenáct propadlo. Testoval se výkon světlometů v potkávacím i dálkovém režimu, na rovině i v zatáčkách, a míra „oslnění“ v potkávacím režimu.

Video se připravuje ...

V dnešní době totiž vozy mívají automatické nastavení výšky světelného kužele, a pokud na vás auta z protisměru blikají i v situacích, kdy svítíte pouze „potkávačkami“, máloco s tím svedete bez zásahu servisního technika. Sluší se dodat, že zkoušené vozy byly vybaveny halogenovými, xenonovými i diodovými světlomety. Celkem IIHS zaznamenal 79 kombinací.

V kategorii luxusních SUV byl pouze jeden vůz vyhodnocen jako dobrý, a sice nové Volvo XC60. Vůz byl vybaven „pouhými“ xenonovými světlomety, které však obecně ještě v dnešní době platí za výkonnější ve srovnánání s diodami. Avšak čest výjimkám! Důležité je automatické přepínání dálkového a potkávacího režimu, díky kterému si světlomety volva od IIHS vysloužily tak dobré hodnocení.

V mainstreamovém segmentu byl nejlepší Hyundai Santa Fe, který byl rovněž vybaven xenonovými světlomety s asistentem pro automatické přepínání dálkového režimu. Tento vůz se ale zároveň umístil i mezi nejhoršími, a sice ve verzi Sport, u které byla v potkávacím režimu zaznamenána největší míra oslňování ze všech testovaných středně velkých SUV.

Výsledky testování světlometů středně velkých SUV podle IIHS - Luxusní vozy
Dobré hodnocení
Volvo XC60
Akceptovatelné hodnocení
Acura MDX
Acura RDX
BMW X5
Buick Envision
Infiniti QX70
Lexus NX
Lexus RX
Mercedes-Benz GLE
Mezní hodnocení
Audi Q5
BMW X3
Cadillac XT5
Infiniti QX50
Lincoln MKT
Volvo XC90
Špatné hodnocení
Infiniti QX60
Lincoln MKC
Lincoln MKX

Na druhé straně spektra je například Kia Sorento vybavená xenonovými světlomety. IIHS uvádí, že světlomety v potkávacím režimu nezajistí dostatečnou viditelnost v přímém směru, v levotočivých zatáčkách a táhlých pravotočivých zatáčkách. Dokládá to také měřením – zatímco Volvo XC60 osvětlilo v přímém směru pás dlouhý 96 metrů, sorento pouhých 45 metrů.

Podobně jako sorento na tom byl i Ford Edge, který byl testován s halogenovými i xenonovými světlomety. Viditelnost byla nedostatečná ve všech testovacích režimech, dokonce ani v dálkovém režimu nebyla zajištěna požadovaná viditelnost. U obou typů světlometů bylo navíc v potkávacím režimu zaznamenáno oslnění řidičů protijedoucích vozidel. IIHS zdůrazňuje, že světlomety, které oslňují řidiče v protisměru, nemusí nutně zlepšit viditelnost řidiči vozu „z výhledu“. Hodnocení Fordu Edge a Buicku Envision s halogenovými „projektory“ záviselo buď na míře oslnění, nebo samotné viditelnosti.

Konečné hodnocení, které uvádíme v přiložených tabulkách, vzniklo na základě všech měřených faktorů. IIHS uvádí, že více než polovina z celkových 79 kombinací oslňuje řidiče v protisměru. V sedmnácti případech byly světlomety klasifikovány jako slabé pouze na základě oslňování.

Výsledky testování světlometů středně velkých SUV podle IIHS - Mainstreamové vozy
Dobré hodnocení
Hyundai Santa Fe
Akceptovatelné hodnocení
Honda Pilot
Jeep Cherokee
Jeep Grand Cherokee
Toyota Highlander
Mezní hodnocení
Chevrolet Equinox
Dodge Durango
Ford Flex
GMC Acadia
Nissan Murano
Nissan Pathfinder
Špatné hodnocení
Dodge Journey
Ford Edge
Ford Explorer
GMC Terrain
Hynudai Santa Fe Sport
Jeep Wrangler
Kia Sorento
Toyota 4Runner

Jan Mička
Diskuze (84)
11. 3. 2018 23:19
Re: Trapna amerika
Co tim chces rict??

Ze polovina zemedelcu jsou sasulove?

Chapes vubec, ze dotace muzou byt k necemu dobre?

Rika ti neco potravinova sobestacnost?
[odkaz]
A ze je to pro nas strategicky spravne dotovat vlastni zemedelce?
Protoze kdyz si je nechas zkrachovat, tak budes zavislej na cizich.
A kdyz prijde krize, tak nebudes mit co zrat.

Uvedom si, ze keci typu volna ruka trhu, uz jsou skutecne prezity. A hlavne volny trh stejne neexistuje :-)

Zkus si timto oduvodnit dotace na EV, jestli to zvladnes.
Jak dlouho si myslis, ze je mozny jeste jezdit V8?
A nejde mi o tebe, ty jsi tady vyjimka. Jde mi hlavne o USA.
USA maji prisnejsi limity na emise :yes: , ale ne co2. V tomto je treba Nemecko daleko dal se zhruba polovicni spotrebou na obyvatele.
11. 3. 2018 22:55
Re: Trapna amerika
USA nejsou prvni v objemu co2.

Ale jsou prvni co se tyce spotreby na obyvatele.

[odkaz]

PS Jedna se o prvenstvi mezi staty s vetsim poctem obyvatel. Absolutni prvenstvi ma Katar [odkaz] (to je nahoda, ze odtud pochazi vyznamny vlastnik VW :-) ) s jeste zhruba trojnasobnou spotrebou oproti USA. Takovou zvrhlost (jako napriklad sjezdovku v pousti v Dubaji.. [odkaz] ) si normalni clovek stezi dokaze predstavit.

Elektromobilite zdar
16. 6. 2017 09:15
Re: Kvalita Origo LED, Xenonu
Světla mám řádně seřízená a za rok a půl a cca 52 000 km žádné probliknutí apod. Hold když použiješ kvalitní led sadu, je to znát. Zde jeden z testů na autě zákazníka, na konci je vidět nádherný lom, vše prošlo STK, denně v provozu..jen třeba použít kvalitní LED sadu a ne * od číňana z ali
16. 6. 2017 08:29
Re: Kvalita Origo LED, Xenonu
Nemělo a neprojde jsou dvě různé věci. Auto s odstraněným DPF by také projít nemělo a jaká je realita. Je samozřejmě dobře, že to máš alespoň seřízené.

Senzory snad hlídají polohu kol vůči karoserii, tedy náklon karoserie vůči vozovce (když pomineme nestejnou deformaci pneumatik). Nevím, jestli kompenzují i výšku. Čidlem na horizontu spíš myslíš automatické přepínání dálkových, ne?
Avatar - Barrichello
15. 6. 2017 21:43
Re: tak v USA
V Evropě nejvíc frčí SUV a muscle cary, proto se nejvíc vozí i z USA (bohužel) SUV, kupé a kabriolety a pikapy.