Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Americké nárazové testy SUV: velké auto neznamená automaticky bezpečné

Nadim Eid
Diskuze (42)
Poslední nárazové zkoušky americké vládní organizace Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) ukázaly, že i ty nejprodávanější modely, jako jsou Jeep Grand Cherokee nebo Chevrolet Blazer, jsou velmi málo odolné při nárazech zejména z bočních stran.

Většina zákazníků si koupí vůz kategorie SUV z důvodů většího bezpečí pro posádku, které tyto modely na první pohled představují. Nicméně poslední nárazové zkoušky americké vědecko-vzdělávací organizace Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) ukázaly, že i ty nejprodávanější modely, jako jsou Jeep Grand Cherokee nebo Chevrolet Blazer, jsou velmi málo odolné při nárazech zejména z bočních stran.

I přestože jsou konkrétně tyto dva modely standardně vybaveny hlavovými airbagy, dopadly v této zkoušce nejhůře. Kvůli absenci bočních airbagů a slabým výztuhám v bočních částech vozů byly výsledky velmi podprůměrné.

Při zkoušce se podle zámořské metodiky do testovaného vozu najede rychlostí 50 km/h bariérou, která představuje přední část vozu kategorie pick-up nebo SUV. Data se potom mimo jiné získávají i ze dvou figurín SID II, které jsou umístěny na sedadle řidiče a na místě za ním. Na nich se hodnotí především stupeň potenciálních poranění částí těla, zejména hlavy, způsobených mimo jiné i díly zdeformované karoserie.

Testováno bylo celkem 6 modelů. Nissan Pathfinder, Toyota 4Runner, Nissan Xterra, Ford Explorer (Mercury Mountaineer), Jeep Grand Cherokee, Chevrolet Blazer (GMC Envoy, Isuzu Ascender, Saab 9-7X). Poslední zmíněný nedopadl valně ani při zkouškách čelního nárazu. Ze všech modelů SUV, které IIHS kdy testovala, dopadl právě Blazer ve všech nárazových zkouškách (přední, zadní a boční náraz) nejhůře.

Podle Davida Zubyho, víceprezidenta IIHS, jsou některé osobní vozy menších kategorií bezpečnější, než většina modelů SUV. V roce 2007 mělo v USA ve standardní výbavě hlavové a boční airbagy přes 71 % osobních vozů, kdežto vozy SUV prodané v tomto roce byly takto vybaveny jen ze 48 %.

Z dříve uskutečněných testů je agenturou doporučeno ke koupi hned pět vozů. Acura MDX a RDX, Lincoln MKX, Mercedes-Benz třídy M, Volvo XC90.

Nadim Eid
Diskuze (42)
14. 10. 2007 19:09
Re: no neviem
Velmi dobře shrnuto :yes: Jen bych poznamenal, že to tvrzení o delší dráze těžšího auta neplatí obecně. Pokud bude to těžčí auto mít široké gumy, tak může mít kratší brzdnou dráhu, než třeba malý auto na benzích šetřících uzkých gumách... Viz BMW X5 nebo Audi Q7, který maj brzdný dráhy dost pod 40m...
14. 10. 2007 19:04
Re: Mytus, mytus
Nahoď, pls, link, ať to nemusíme hledat... ;-)
14. 10. 2007 19:03
Re: srovnávat srovnatelné
No jo, v malém autě to jinak udělat nejde. Tam není na metrovou deformační zónu místo. Tam se musí spoléhat na to, že to auto, do kterého se narazí, bude natolik velké, že dost energie pohltí. Ale o tom to není. Pokud je živ. prostor ve Volvu zcvrknutý, tak to neříká nic o velikosti deformačních zón, ale spíš o tom, že to je stará kára, která nemá dostatečně stabilní kastli. Protože moderní velká auta se sice zdeformují na předku a tím převezmou velkou část energie na sebe, ale kabina zůstane (musí!) netknutá...
14. 10. 2007 18:58
Re: ..
Jenže ty testy NCAP apod. testují de facto situaci, kdy se auto srazí se stejně těžkým autem. Pak platí ty hvězdy. Ale pokud se srazíš s jedoucím "tankem", tak to většinou dopadá jinak... ;-\
14. 10. 2007 18:57
Re: ..
Nemají tebou jmenované sedany spíš 1,7-1,8 t?