Americké nárazové testy SUV: velké auto neznamená automaticky bezpečné
Většina zákazníků si koupí vůz kategorie SUV z důvodů většího bezpečí pro posádku, které tyto modely na první pohled představují. Nicméně poslední nárazové zkoušky americké vědecko-vzdělávací organizace Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) ukázaly, že i ty nejprodávanější modely, jako jsou Jeep Grand Cherokee nebo Chevrolet Blazer, jsou velmi málo odolné při nárazech zejména z bočních stran.
I přestože jsou konkrétně tyto dva modely standardně vybaveny hlavovými airbagy, dopadly v této zkoušce nejhůře. Kvůli absenci bočních airbagů a slabým výztuhám v bočních částech vozů byly výsledky velmi podprůměrné.
Při zkoušce se podle zámořské metodiky do testovaného vozu najede rychlostí 50 km/h bariérou, která představuje přední část vozu kategorie pick-up nebo SUV. Data se potom mimo jiné získávají i ze dvou figurín SID II, které jsou umístěny na sedadle řidiče a na místě za ním. Na nich se hodnotí především stupeň potenciálních poranění částí těla, zejména hlavy, způsobených mimo jiné i díly zdeformované karoserie.
Testováno bylo celkem 6 modelů. Nissan Pathfinder, Toyota 4Runner, Nissan Xterra, Ford Explorer (Mercury Mountaineer), Jeep Grand Cherokee, Chevrolet Blazer (GMC Envoy, Isuzu Ascender, Saab 9-7X). Poslední zmíněný nedopadl valně ani při zkouškách čelního nárazu. Ze všech modelů SUV, které IIHS kdy testovala, dopadl právě Blazer ve všech nárazových zkouškách (přední, zadní a boční náraz) nejhůře.
Podle Davida Zubyho, víceprezidenta IIHS, jsou některé osobní vozy menších kategorií bezpečnější, než většina modelů SUV. V roce 2007 mělo v USA ve standardní výbavě hlavové a boční airbagy přes 71 % osobních vozů, kdežto vozy SUV prodané v tomto roce byly takto vybaveny jen ze 48 %.
Z dříve uskutečněných testů je agenturou doporučeno ke koupi hned pět vozů. Acura MDX a RDX, Lincoln MKX, Mercedes-Benz třídy M, Volvo XC90.