Americké vozy 50.let (velká fotogalerie)-1.díl

Americké vozy 50.let (velká fotogalerie)-1.díl

 
 

Letos dostaly v Lipsku prostor nejen nová auta, ale také křižníky amerických silnic z 50. let minulého století. Tyto vozy nás ohromily a proto jim dáváme prostor také na Auto.cz.

Tento víkend skončená automobilová výstava Auto Mobil Internetional láká návštěvníky pokaždé na speciální výstavu automobilů. Letos dostaly prostor křižníky amerických silnic z 50. let minulého století. Tyto vozy nás ohromily a proto jim dáváme prostor také na Auto.cz.

Futuristická vstupní hala

lipského výstaviště je velkolepým místem pro jakoukoli výstavu. Tento zvláštní prostor má s americkými automobily 50. let společnou takřka mimozemskou atmosféru. Pečivě restaurované historické automobily evropského původu jsou bezesporu krásné, ale ameriky mají navíc punc exotiky. Když u nich člověk chvíli stojí často přemýšlí, zda "to" vůbec někdy jezdilo po silnici a jak to tehdy v USA asi vypadalo...

Jediný nenaleštěný automobil z 32 dvou vystavených exponátů má zajímavou historii. Bledě zeleného Cadillaka Sedan DeVille koupil jeho německý majitel na internetu za 1000 USD jako automobil na náhradní díly, až po transportu do Evropy však zjistil, že jde o 70 cm zkrácený model (určený do města), kterých se mezi roky 1961 a 1962 vyrobilo jen 3756 kusů.

Během padesátých let se velká trojka amerických koncernů skládala z následujících uskupení značek: General Motors měl pod svými křídly značky Chevrolet, Pontiac, Oldsmobile, Buick a Cadillac (řazeno dle cenové úrovně té které značky), Ford Motor Company nabízela vozy značek Ford, Edsel, Mercury a Lincoln a konečně Chrysler Corporation se na trhu snažil prodat vozy značek Plymouth, Dodge, DeSoto, Chrysler a Imperial.

Rudý Dodge Mayfair(řadový šestiválec 3,8 l, 100 kW) je na první pohled typickým křižníkem s množstvím chromu na přídi, dlouhými kapotami vpředu i vzadu. Mayfair byl exportní model určený pro kanadský trh. Příď pocházela z Dodge, záď z Plymouthu. Stejný automobil byl exportován také na některé evropské trhy pod názvem Kingsway.

Buick Special z roku 1958 má pod kapotou šestilitrový osmiválec o výkonu 184 kW. Netradiční maska složená ze 160 chromovaných kvádrů. Celý automobil nese podle vystavovatelů 120 kg chromu, což je prý rekordní hodnota v historii automobilového průmyslu. V roce 1958 se jich prodalo 139 213 ks.

Chevrolet Impala (4,6 l V8, 125 kW) model 1960 již byl umírněnější variantou předchozích modelových ročníků, ale i tak zůstává i na tomto voze patrné obrovské nadšení z kosmického i pozemského létání. Konstruktéři měli, zdá se, v padesátých letech vskutku bezstarostná léta. Co jim fantazie a šéfové povolili, to se vyrobilo. Jinak si snad ani nelze vysvětlit takřka totální prosklení interiéru, aplikaci panoramatických oken vpředu i vzadu a velmi subtilně působící sloupky karosérie. Co se dělo v případě převrácení vozu raději nedomýšlet.

Další Chevy Impala, tentokrát s dvoudveřovou karosérií, je model roku 1959. Pod kapotou má osmiválec 4,7 l (184 kW), ale dech vyráží obrovské ploutve, které tvoří rozměrnou plochu, na které dle dobového reklamního sloganu „mohla přistávat letadla“. Všimněte si také složitě tvarovaných dílů pod křídla na zádi, které dominují koncová světla ve tvaru kočičích očí.

Cadillac Sedan DeVille (motor 6,4 V8, cca 235 kW) již patří drahým modelům, které svým majitelům plnily sny. Karosérie se pyšní nejen velkorysými rozměry, ale i propracovanými a tvarově složitými detaily (raketová koncová světla, čelní dvojité světlomety obklopené množstvím chromu). Éra koncových ploutví, které v automobilu přirozeně nemají z hlediska aerodynamiky žádný praktický význam, začala asi v polovině padesátých let. Prvním Cadillakem s velkými ploutvemi byl model Eldorado. Vystavený Sedan DeVille (model 1959) byl jedním z vrcholných modelů s ploutvemi.

Pontiac Star Chief Catalina Coupé modelového ročníku 1954 má nejen nepochopitelně dlouhý kus karosérie za zadním sklem, ale také jeden z posledních řadových osmiválců pod kapotou. Zdvihový objem 4,4 l, nejvyšší výkon asi 90 kW. Od roku 1955 je motor nahrazen modernějším vidlicovým osmiválcem.

Buick Roadmaster (4,4 l V8, 147 kW) by klidně mohl být vzorem pro výtvarníky večerníčků o krtečkovi. Právě zde jsme se v minulých dobách nejčastěji setkávali s rozevřenou žraločí tlamou stylizovanou do podoby chromované mřížky chladiče motoru. Vystavený kabriolet je model roku 1954, kterých se prodalo 3305 ks. Do sériové výbavy patřila automatická převodovka, posilovač řízení i brzd, elektrické ovládání oken, nastavování sedadel i stahování střechy. Kde byla v té době automobilová Evropa nebo snad Československo?

Oldsmobile Super 88 (V8 5,3 l, cca 170 kW) patřil k portfoliu středně prestižní značky koncernu General Motors. Hierarchicky pod ní byly Chevrolety a Pontiaky, nad ní pak Buick a Cadillac. Super 88 byl prostřední modelovou řadou, nad ní byl model 98 s delším rozvorem, model 88 se vyráběl s pěti různými karosériemi. V modelovém roce 1956, ze kterého tento automobil pochází, nabízel Olds zákazníkům na americkém trhu celkem 13 různých karosérií vozů se značkou Oldsmobile.

Dalším vystaveným exponátům se bude věnovat druhý díl tohoto článku.

Spolupracujeme s TipCars.com
 







Doporučujeme
Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let. Tudy kráčí historie! (+video) Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let

Dnešní doba patří automobilům SUV a atraktivních kupé…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Jeep Compass oficiálně: Známe motory i ceny všech výbav Jeep Compass oficiálně: Známe motory i ceny všech výbav

Nová generace Jeepu Compass se sice ukáže až za dva…

Test ojetiny Audi Q5: Prémiové neznamená bez chyb Test ojetiny Audi Q5: Prémiové neznamená bez chyb

Vstup mezi střední SUV se značce Audi povedl. Q5 ocení…

 






 
Exkluzivní spy video: Modernizovaná Škoda Octavia (2017) poprvé na silnici

Exkluzivní spy video: Modernizovaná Škoda Octavia (2017) poprvé na silnici

25.9. 2016

Třetí generace octavie se v rámci nadcházející modernizace dočká přepracovaného vzhledu a bohatší výbavy.




Blesk.cz

Belgická ulice na Vinohradech zkrásněla. Zatím sem mohou jen chodci

Belgická ulice na Vinohradech zkrásněla. Zatím sem…

Belgická ulice na Vinohradech se otevřela chodcům, od 3. října po ní opět začnou jezdit auta. Končí zde první…

50 tisíc voltů do rozkroku! Zhrzená blondýna se pomstila nevěrnému příteli

50 tisíc voltů do rozkroku! Zhrzená blondýna se…

Být nevěrný se nevyplácí. Na vlastní šourek se o tom přesvědčil mladík z Las Vegas. Jeho přítelkyně Mandie…

 

iSport.cz

Zloba po fiasku zůstává. SP mě nebavil, přiznal hvězdný bek USA

Zloba po fiasku zůstává. SP mě nebavil, přiznal…

Experti i oni sami se viděli ve finále, přinejmenším. Jenže přišly tři facky a boj o zlato uvidí Američané leda…

Odvolá Anglie trenéra? Allardyce radil, jak obejít pravidla o přestupech

Odvolá Anglie trenéra? Allardyce radil, jak obejít…

Fotbalovou Anglií otřásá prvotřídní skandál! Deník Daily Telegraph přinesl nahrávku, na níž reprezentační kouč…

 

Reflex.cz

ČNB chce přibrzdit kolotoč hypoték. Přitom ho sama roztočila

ČNB chce přibrzdit kolotoč hypoték. Přitom ho sama roztočila

Na ministerstvu financí se chystá změna zákona o České národní bance. Nová podoba zákona dá do rukou centrální…

Norské národní divadlo „žehlí“ skandál s videem proti Izraeli, které je v duchu nacistické propagandy

Norské národní divadlo „žehlí“ skandál s videem…

Norské národní divadlo v Oslu čelí vážnému obvinění, že nechalo natočit v duchu nacistické propagandy video…