Americké vozy 50.let (velká fotogalerie)-2.díl

Americké vozy 50.let (velká fotogalerie)-2.díl

 
 

Druhá část lipského zastavení u amerických limuzín z poloviny minulého století představí Fordovo kupé-kabrio Galaxie Skyliner, růžového Cadillaka Sedan De Ville i zapomenutou značku DeSoto... To vše na 65 fotografiích.

Druhá část lipského zastavení u amerických limuzín z poloviny minulého století představí Fordovo kupé-kabrio Galaxie Skyliner, růžového Cadillaka Sedan De Ville (viz foto výše) i zapomenutou značku DeSoto.

V padesátých letech byl Chrysler Corp. na severoamerickém trhu zastoupen pěti značkami: Plymouth představoval low-end, Dodge nižší střed cenového spektra, DeSoto byl dražším středem, Chrysler byl již ve vyšší cenové skupině a na vrcholu koncernové hierarchie trůnil luxusní Imperial.

Dodge Dart byl novinkou roku 1960 a od tzv. full-size Dodge jej dělilo 10 cm délky karosérie. V rámci řady Dart byly nabízeny modely Seneca, Pioneer a vrcholná verze Phoenix, takže řada automobilů Dodge čítala přesně před 45 lety celkem 23 modelů resp. variant karosérií, kterých se prodalo 367.804 ks. V roce 1960 měly všechny modely koncernu Chrysler mimo malosériové Imperialy samonosnou karosérii. Ploutve, stejně tak jako automobily, se začínaly postupně zmenšovat.

Ford Galaxie Skyliner měl sice již v roce 1959 skládací hardtop, který se v případě potřeby ukryl v obřím "hangáru" v zádi, ale první kupé-kabrio to rozhodně nebylo. Ford jen zopakoval nápad Peugeotu z 30. let minulého století, který se v poslední době uspěšně vrátil v několika podobách.

Obrovský kus karosérie byl ovládán elektricky, stejně jako všechna boční okna. To se psal rok 1959. Jakmile byl z vozu kabriolet, zavazadlový prostor pětimetrového vozu se smrskl na minimum, což zřejmě Američanům vadilo, takže v této podobě vydržel ve výrobě pouhé tři roky. V dalších otevřených modelech byla pevná střecha nahrazena elektrohydraulicky ovládanou plátěnou střechou. Skyliner byl nejdražší Ford, který jste si mohli v USA v roce 1959 koupit. V době vzniku stál v základním provedení 3346 USD, dnes jej majitel nabízí k prodeji za 26600 Euro. V roce 1959 tak učinilo 12 915 zákazníků z celkového počtu 1 462 140 kupců vozů Ford. Toho roku vyjelo na silnice 78,1% všech Fordů s motorem V8 a 71,7% produkce bylo dodáno s automatickou převodovkou.

Cadillac Series 75 Fleetwood modelového roku 1962 dostal menší ploutve, které se postupně zmenšovaly, až v roce 1965 zcela z amerických aut zmizely. Dlouhý rozvor klasické limuzíny, kterou musel řídit váš osobní řidič, nebyl asi právě praktický. Množství detainích faceliftů a malá poptávka způsobila celkové zastarání hlavních částí, takže např. střecha modelu 1962 se již příliš ke zbytku vozu nehodila. Vyrobeno bylo 696 ks, z nichž o 102 kusech se stále v USA ví.

Cadillac s velkým C. To bylo Eldorado Brougham z roku 1957. Luxusní Caddy s kompletní sériovou výbavou, o které by se mohlo zdát i některým dnešním luxusním limuzínám. Model roku 1959 byl ručně stavěn v Itálii u Pininfariny, byl třikrát dražší než obyčejný Cadillac a dvakrát dražší než Eldorado Cabrio. Prodalo se jen 99 ks, z nichž se zřejmě jen 31 dochovalo do dnešních dnů, takže jde o jeden z nejvzácnějších poválečných automobilů světové produkce. Ve výbavě nechybělo vrstvené sklo ve všech oknech, klimatizace, tempomat, vzduchové odpružení a dokonce i tzv. "Autronic Eye" nebo-li samočinné spínání světlometů.

Cadillac Sixty Special Fleetwood z roku 1963 už byl opatřen jen náznakem původně obrovských ploutví, zákazníkům nabízel rekordní seznam příplatkových prvků výbavy (143 položek) a poprvé po 14 letech dostal přepracovaný motor. Jeho zdvihový objem 6,4 l zůstal shodný, ale i tak dokázali konstruktéři shodit 40 kg z jeho hmotnosti. Prý byl tento model také úspornější než dříve a jeden z tehdejších testovacích pilotů tvrdil, že ve vyšších rychlostech je dokonce úspornější než Rolls-Royce. 235 kW stačilo tomuto vozu ke zrychlení z 0 na 100 km/h za 10 sekund, což byla v té době hodnota hodná sportovních vozů. Do sériové výbavy patřilo mj. elektrické nastavení vnějších zpětných zrcátek. Vyrobeno bylo 14 tisíc ks z celkových 163 tisíc Cadillaků vyrobených v roce 1963.

Cadillac Sedan DeVille model 1956, neboli růžový Cadillac, měl pod kapotou samozřejmě motor osmiválcový, o objemu 6,0 l (210 kW). S takovým jezdila Marylin Monroe i matka Elvise. Právě ten nyní stojí v muzeu v Memphisu, Tennessee.

Španělský dobyvatel Hernando DeSoto dal jméno značce, kterou založil Walter P. Chrysler v roce 1928. Konzervativní model z roku 1951 s označením DeLuxe byl překvapivě na spodním konci nabídky, s řadovým šestiválcem 3,9 l (85 kW) pod kapotou.

Teprve v roce 1955 byl Imperial samostatnou značkou koncernu Chrysler. Do té doby šlo o luxusní verze vrcholného modelu Chrysleru New Yorker. Model z padesátých let měl řadový osmiválec 5,4 l, kterého se vyrobilo jen 1150 ks. K tomu Chrysler přidával extrémně luxusní výbavu. Vystavený exemplář je v původním stavu, dostal jen druhý nový lak.

Americké vozy 50.let (velká fotogalerie)-1.díl

Spolupracujeme s TipCars.com
Trump: Evropa může za vysoké ceny léků ve Spojených státech Trump: Evropa může za vysoké ceny léků ve Spojených státech

Za vysoké ceny léků ve Spojených státech může Evropa…

Spojené státy a Čína se blíží k dohodě ohledně firmy ZTE Spojené státy a Čína se blíží k dohodě ohledně firmy ZTE

Washington a Peking se blíží k dohodě, která by obnovila…

Metro D má vést na Žižkov. Rada uložila změnu územního plánu Metro D má vést na Žižkov. Rada uložila změnu územního plánu

Pražští radní uložili Institutu plánování a rozvoje…

Kauza ProMoPro: Nejvyšší správní soud zamítl žalobu úřadu vlády Kauza ProMoPro: Nejvyšší správní soud zamítl žalobu úřadu vlády

Soud zamítl žalobu úřadu vlády proti půlmiliardové pokutě…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Nástupce Rapidu se rodí v bolestech. Chybí nářadí, montuje se ručně Nástupce Rapidu se rodí v bolestech. Chybí nářadí, montuje se ručně

Aktuální vydání týdeníku Škodovácký odborář informovalo o…

Maybach už nemusí vyrábět své SUV. Stačí vám pick-up Ram upravený v Itálii Maybach už nemusí vyrábět své SUV. Stačí vám pick-up Ram upravený v Itálii

I přes farmářské základy není tato přestavba z řady těch…

 





 
Automobilová „černá skříňka“: Věděli jste, že ji má i vaše auto?

Automobilová „černá skříňka“: Věděli jste, že ji má i vaše auto?

Dnes 08:00

O černých skříňkách známých z letadel se stále častěji mluví i v souvislosti s auty. Věděli jste, že už se dnes používají?




Blesk.cz

Ze sebe zklamaná Kopřivová opět opustila Jágra! Sama ale není...

Ze sebe zklamaná Kopřivová opět opustila Jágra! Sama…

Vztah Jaromíra Jágra (46) a Veroniky Kopřivové (26) je velmi zvláštní. Když Jarda hrál hokej na Floridě, tak se…

Psa, který sežral občerstvení na hostině Harryho a Meghan, chtěli utratit! Jeho příběh dojímá

Psa, který sežral občerstvení na hostině Harryho a…

Život je pohádka, může si říkat psík Guy plemene bígl, který se během několika měsíců z položky na seznamu…

 

iSport.cz

Češi to budou mít blízko! Na MS 2019 půjdou do Bratislavy, Slováci do Košic

Češi to budou mít blízko! Na MS 2019 půjdou do…

Dobrá zpráva pro české fanoušky. Za zápasy svého týmu na MS 2019 nebudou muset cestovat daleko. Už je jisté, že…

Šumulikoski končí. Kapitán Slovácka zanechal v lize otisk, na jaře ale nehrál

Šumulikoski končí. Kapitán Slovácka zanechal v lize…

Další loučení borce, který zanechal v české lize významný otisk. Aktivní kariéru podle informací deníku Sport…

 

Reflex.cz

Masakr mezi jihočeskými komedianty aneb jedno tělo, ale dvě jména

Masakr mezi jihočeskými komedianty aneb jedno tělo,…

Psal se 5. leden roku 1896, když na obecní úřad v Těchobuzi přiběhla „neznámá ženština. Z jejího zsinalého…

Dnes je Den daňové svobody. Proč letos pracujeme na stát nejkratší dobu od roku 2000?

Dnes je Den daňové svobody. Proč letos pracujeme na…

Kdybychom rozdělili rok na dvě části a v té první pracovali pouze na pokrytí výdajů veřejného sektoru, pak by…