Americké vozy 50.let (velká fotogalerie)-2.díl

Americké vozy 50.let (velká fotogalerie)-2.díl

 
 

Druhá část lipského zastavení u amerických limuzín z poloviny minulého století představí Fordovo kupé-kabrio Galaxie Skyliner, růžového Cadillaka Sedan De Ville i zapomenutou značku DeSoto... To vše na 65 fotografiích.

Druhá část lipského zastavení u amerických limuzín z poloviny minulého století představí Fordovo kupé-kabrio Galaxie Skyliner, růžového Cadillaka Sedan De Ville (viz foto výše) i zapomenutou značku DeSoto.

V padesátých letech byl Chrysler Corp. na severoamerickém trhu zastoupen pěti značkami: Plymouth představoval low-end, Dodge nižší střed cenového spektra, DeSoto byl dražším středem, Chrysler byl již ve vyšší cenové skupině a na vrcholu koncernové hierarchie trůnil luxusní Imperial.

Dodge Dart byl novinkou roku 1960 a od tzv. full-size Dodge jej dělilo 10 cm délky karosérie. V rámci řady Dart byly nabízeny modely Seneca, Pioneer a vrcholná verze Phoenix, takže řada automobilů Dodge čítala přesně před 45 lety celkem 23 modelů resp. variant karosérií, kterých se prodalo 367.804 ks. V roce 1960 měly všechny modely koncernu Chrysler mimo malosériové Imperialy samonosnou karosérii. Ploutve, stejně tak jako automobily, se začínaly postupně zmenšovat.

Ford Galaxie Skyliner měl sice již v roce 1959 skládací hardtop, který se v případě potřeby ukryl v obřím "hangáru" v zádi, ale první kupé-kabrio to rozhodně nebylo. Ford jen zopakoval nápad Peugeotu z 30. let minulého století, který se v poslední době uspěšně vrátil v několika podobách.

Obrovský kus karosérie byl ovládán elektricky, stejně jako všechna boční okna. To se psal rok 1959. Jakmile byl z vozu kabriolet, zavazadlový prostor pětimetrového vozu se smrskl na minimum, což zřejmě Američanům vadilo, takže v této podobě vydržel ve výrobě pouhé tři roky. V dalších otevřených modelech byla pevná střecha nahrazena elektrohydraulicky ovládanou plátěnou střechou. Skyliner byl nejdražší Ford, který jste si mohli v USA v roce 1959 koupit. V době vzniku stál v základním provedení 3346 USD, dnes jej majitel nabízí k prodeji za 26600 Euro. V roce 1959 tak učinilo 12 915 zákazníků z celkového počtu 1 462 140 kupců vozů Ford. Toho roku vyjelo na silnice 78,1% všech Fordů s motorem V8 a 71,7% produkce bylo dodáno s automatickou převodovkou.

Cadillac Series 75 Fleetwood modelového roku 1962 dostal menší ploutve, které se postupně zmenšovaly, až v roce 1965 zcela z amerických aut zmizely. Dlouhý rozvor klasické limuzíny, kterou musel řídit váš osobní řidič, nebyl asi právě praktický. Množství detainích faceliftů a malá poptávka způsobila celkové zastarání hlavních částí, takže např. střecha modelu 1962 se již příliš ke zbytku vozu nehodila. Vyrobeno bylo 696 ks, z nichž o 102 kusech se stále v USA ví.

Cadillac s velkým C. To bylo Eldorado Brougham z roku 1957. Luxusní Caddy s kompletní sériovou výbavou, o které by se mohlo zdát i některým dnešním luxusním limuzínám. Model roku 1959 byl ručně stavěn v Itálii u Pininfariny, byl třikrát dražší než obyčejný Cadillac a dvakrát dražší než Eldorado Cabrio. Prodalo se jen 99 ks, z nichž se zřejmě jen 31 dochovalo do dnešních dnů, takže jde o jeden z nejvzácnějších poválečných automobilů světové produkce. Ve výbavě nechybělo vrstvené sklo ve všech oknech, klimatizace, tempomat, vzduchové odpružení a dokonce i tzv. "Autronic Eye" nebo-li samočinné spínání světlometů.

Cadillac Sixty Special Fleetwood z roku 1963 už byl opatřen jen náznakem původně obrovských ploutví, zákazníkům nabízel rekordní seznam příplatkových prvků výbavy (143 položek) a poprvé po 14 letech dostal přepracovaný motor. Jeho zdvihový objem 6,4 l zůstal shodný, ale i tak dokázali konstruktéři shodit 40 kg z jeho hmotnosti. Prý byl tento model také úspornější než dříve a jeden z tehdejších testovacích pilotů tvrdil, že ve vyšších rychlostech je dokonce úspornější než Rolls-Royce. 235 kW stačilo tomuto vozu ke zrychlení z 0 na 100 km/h za 10 sekund, což byla v té době hodnota hodná sportovních vozů. Do sériové výbavy patřilo mj. elektrické nastavení vnějších zpětných zrcátek. Vyrobeno bylo 14 tisíc ks z celkových 163 tisíc Cadillaků vyrobených v roce 1963.

Cadillac Sedan DeVille model 1956, neboli růžový Cadillac, měl pod kapotou samozřejmě motor osmiválcový, o objemu 6,0 l (210 kW). S takovým jezdila Marylin Monroe i matka Elvise. Právě ten nyní stojí v muzeu v Memphisu, Tennessee.

Španělský dobyvatel Hernando DeSoto dal jméno značce, kterou založil Walter P. Chrysler v roce 1928. Konzervativní model z roku 1951 s označením DeLuxe byl překvapivě na spodním konci nabídky, s řadovým šestiválcem 3,9 l (85 kW) pod kapotou.

Teprve v roce 1955 byl Imperial samostatnou značkou koncernu Chrysler. Do té doby šlo o luxusní verze vrcholného modelu Chrysleru New Yorker. Model z padesátých let měl řadový osmiválec 5,4 l, kterého se vyrobilo jen 1150 ks. K tomu Chrysler přidával extrémně luxusní výbavu. Vystavený exemplář je v původním stavu, dostal jen druhý nový lak.

Americké vozy 50.let (velká fotogalerie)-1.díl

Spolupracujeme s TipCars.com
Státy souhlasí s ratifikací klimatické dohody na úrovni EU Státy souhlasí s ratifikací klimatické dohody na úrovni EU

Ministři životního prostředí EU schválili ratifikaci…

Češi na Světový pohár v hokeji prosázeli necelých 300 milionů Češi na Světový pohár v hokeji prosázeli necelých 300 milionů

Sázky na Světový pohár v hokeji u sázkových kanceláří v…

Miliardář Krúpa o akciích Monety: GE se narychlo zbavila podílu, protože se nás bojí Miliardář Krúpa o akciích Monety: GE se narychlo zbavila podílu, protože se nás bojí

Menšinový vlastník banky Moneta Money bank, americký GE…

 
 







Doporučujeme
Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let. Tudy kráčí historie! (+video) Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let

Dnešní doba patří automobilům SUV a atraktivních kupé…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue






 
Exkluzivní spy video: Modernizovaná Škoda Octavia (2017) poprvé na silnici

Exkluzivní spy video: Modernizovaná Škoda Octavia (2017) poprvé na silnici

25.9. 2016

Třetí generace octavie se v rámci nadcházející modernizace dočká přepracovaného vzhledu a bohatší výbavy.




Blesk.cz

Zastaví se rekonstrukce hlavního nádraží? Italům, kteří ho opravují, končí smlouva

Zastaví se rekonstrukce hlavního nádraží? Italům,…

Právníci Správy železniční dopravní cesty nedoporučili uzavřít dodatek s italskou společností Grandi Stazioni,…

Hranická propast je nejhlubší zatopenou jeskyní světa. Je hluboká 404 metrů

Hranická propast je nejhlubší zatopenou jeskyní…

Hranická propast na Přerovsku je nejhlubší zatopenou jeskyní na světě. Potvrdil to v úterý výzkum česko-polské…

 

iSport.cz

Dallas Czech Stars! V Texasu si pořídili dalšího Čecha, probuzeného Válu

Dallas Czech Stars! V Texasu si pořídili dalšího…

V hokejovém Dallasu se utěšeně rozrůstá česká kolonie. Po Aleši Hemském, Radku Faksovi a Jiřím Hudlerovi by dres…

Inter to schytává! Na Spartě byl trapný, píší v Itálii. Hráči nadávají za selfie

Inter to schytává! Na Spartě byl trapný, píší v…

Po nečekané domácí prohře s izraelským Hapoel Beer-Sheva se dušovali, že na Spartě předvedou mnohem lepší výkon.…

 

Reflex.cz

Sonda Rosetta přistála na kometě a ukončila svou 12 letou výzkumnou misi

Sonda Rosetta přistála na kometě a ukončila svou 12…

Sonda Rosetta Evropské vesmírné agentury (ESA) dnes po poledni SELČ ukončila více než 12 let trvající misi v…

Facebook poprvé zveřejnil fotografie ze svého obřího datového centra ve Švédsku

Facebook poprvé zveřejnil fotografie ze svého obřího…

Zakladatel a šéf Facebooku Mark Zuckerberg vůbec poprvé zveřejnil fotografie z obřího datového centra firmy,…