Americké vozy 50.let (velká fotogalerie)-2.díl

Americké vozy 50.let (velká fotogalerie)-2.díl

 
 

Druhá část lipského zastavení u amerických limuzín z poloviny minulého století představí Fordovo kupé-kabrio Galaxie Skyliner, růžového Cadillaka Sedan De Ville i zapomenutou značku DeSoto... To vše na 65 fotografiích.

Druhá část lipského zastavení u amerických limuzín z poloviny minulého století představí Fordovo kupé-kabrio Galaxie Skyliner, růžového Cadillaka Sedan De Ville (viz foto výše) i zapomenutou značku DeSoto.

V padesátých letech byl Chrysler Corp. na severoamerickém trhu zastoupen pěti značkami: Plymouth představoval low-end, Dodge nižší střed cenového spektra, DeSoto byl dražším středem, Chrysler byl již ve vyšší cenové skupině a na vrcholu koncernové hierarchie trůnil luxusní Imperial.

Dodge Dart byl novinkou roku 1960 a od tzv. full-size Dodge jej dělilo 10 cm délky karosérie. V rámci řady Dart byly nabízeny modely Seneca, Pioneer a vrcholná verze Phoenix, takže řada automobilů Dodge čítala přesně před 45 lety celkem 23 modelů resp. variant karosérií, kterých se prodalo 367.804 ks. V roce 1960 měly všechny modely koncernu Chrysler mimo malosériové Imperialy samonosnou karosérii. Ploutve, stejně tak jako automobily, se začínaly postupně zmenšovat.

Ford Galaxie Skyliner měl sice již v roce 1959 skládací hardtop, který se v případě potřeby ukryl v obřím "hangáru" v zádi, ale první kupé-kabrio to rozhodně nebylo. Ford jen zopakoval nápad Peugeotu z 30. let minulého století, který se v poslední době uspěšně vrátil v několika podobách.

Obrovský kus karosérie byl ovládán elektricky, stejně jako všechna boční okna. To se psal rok 1959. Jakmile byl z vozu kabriolet, zavazadlový prostor pětimetrového vozu se smrskl na minimum, což zřejmě Američanům vadilo, takže v této podobě vydržel ve výrobě pouhé tři roky. V dalších otevřených modelech byla pevná střecha nahrazena elektrohydraulicky ovládanou plátěnou střechou. Skyliner byl nejdražší Ford, který jste si mohli v USA v roce 1959 koupit. V době vzniku stál v základním provedení 3346 USD, dnes jej majitel nabízí k prodeji za 26600 Euro. V roce 1959 tak učinilo 12 915 zákazníků z celkového počtu 1 462 140 kupců vozů Ford. Toho roku vyjelo na silnice 78,1% všech Fordů s motorem V8 a 71,7% produkce bylo dodáno s automatickou převodovkou.

Cadillac Series 75 Fleetwood modelového roku 1962 dostal menší ploutve, které se postupně zmenšovaly, až v roce 1965 zcela z amerických aut zmizely. Dlouhý rozvor klasické limuzíny, kterou musel řídit váš osobní řidič, nebyl asi právě praktický. Množství detainích faceliftů a malá poptávka způsobila celkové zastarání hlavních částí, takže např. střecha modelu 1962 se již příliš ke zbytku vozu nehodila. Vyrobeno bylo 696 ks, z nichž o 102 kusech se stále v USA ví.

Cadillac s velkým C. To bylo Eldorado Brougham z roku 1957. Luxusní Caddy s kompletní sériovou výbavou, o které by se mohlo zdát i některým dnešním luxusním limuzínám. Model roku 1959 byl ručně stavěn v Itálii u Pininfariny, byl třikrát dražší než obyčejný Cadillac a dvakrát dražší než Eldorado Cabrio. Prodalo se jen 99 ks, z nichž se zřejmě jen 31 dochovalo do dnešních dnů, takže jde o jeden z nejvzácnějších poválečných automobilů světové produkce. Ve výbavě nechybělo vrstvené sklo ve všech oknech, klimatizace, tempomat, vzduchové odpružení a dokonce i tzv. "Autronic Eye" nebo-li samočinné spínání světlometů.

Cadillac Sixty Special Fleetwood z roku 1963 už byl opatřen jen náznakem původně obrovských ploutví, zákazníkům nabízel rekordní seznam příplatkových prvků výbavy (143 položek) a poprvé po 14 letech dostal přepracovaný motor. Jeho zdvihový objem 6,4 l zůstal shodný, ale i tak dokázali konstruktéři shodit 40 kg z jeho hmotnosti. Prý byl tento model také úspornější než dříve a jeden z tehdejších testovacích pilotů tvrdil, že ve vyšších rychlostech je dokonce úspornější než Rolls-Royce. 235 kW stačilo tomuto vozu ke zrychlení z 0 na 100 km/h za 10 sekund, což byla v té době hodnota hodná sportovních vozů. Do sériové výbavy patřilo mj. elektrické nastavení vnějších zpětných zrcátek. Vyrobeno bylo 14 tisíc ks z celkových 163 tisíc Cadillaků vyrobených v roce 1963.

Cadillac Sedan DeVille model 1956, neboli růžový Cadillac, měl pod kapotou samozřejmě motor osmiválcový, o objemu 6,0 l (210 kW). S takovým jezdila Marylin Monroe i matka Elvise. Právě ten nyní stojí v muzeu v Memphisu, Tennessee.

Španělský dobyvatel Hernando DeSoto dal jméno značce, kterou založil Walter P. Chrysler v roce 1928. Konzervativní model z roku 1951 s označením DeLuxe byl překvapivě na spodním konci nabídky, s řadovým šestiválcem 3,9 l (85 kW) pod kapotou.

Teprve v roce 1955 byl Imperial samostatnou značkou koncernu Chrysler. Do té doby šlo o luxusní verze vrcholného modelu Chrysleru New Yorker. Model z padesátých let měl řadový osmiválec 5,4 l, kterého se vyrobilo jen 1150 ks. K tomu Chrysler přidával extrémně luxusní výbavu. Vystavený exemplář je v původním stavu, dostal jen druhý nový lak.

Americké vozy 50.let (velká fotogalerie)-1.díl

Spolupracujeme s TipCars.com
Jindy rušná tepna La Rambla je prázdná, na místě jsou policisté a sanitky Jindy rušná tepna La Rambla je prázdná, na místě jsou policisté a sanitky

Policie ulici uzavřela uzavřela, aby našla útočníka nebo…

Trump rozpustil poradní sbory. Nikdo v nich ani nechtěl být Trump rozpustil poradní sbory. Nikdo v nich ani nechtěl být

Americký prezident Donald Trump přišel o oba poradní…

Teroristé útočí automobily stále častěji Teroristé útočí automobily stále častěji

Výběr incidentů, při nichž v Evropě zahynuli lidé.

 
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
10 nejspolehlivějších ojetých SUV do půl milionu. Vítěz sem možná nepatří 10 nejspolehlivějších ojetých SUV do půl milionu. Vítěz sem možná nepatří

Kategorie SUV je v současné době zažívá obrovský boom.…

Toto jste asi o automobilových kabelech nevěděli: Pět zajímavostí Toto jste asi o automobilových kabelech nevěděli: Pět zajímavostí

Specialisté z vývoje koncernu Volkswagen odtajnili…

 





 
Docela obyčejný Superb? Tahle bestie má 560 koní a na stovku zrychluje 3,3 sekundy!

Docela obyčejný Superb? Tahle bestie má 560 koní a na stovku zrychluje 3,3 sekundy!

Dnes 18:57

Superb měl po úpravě nadále zůstat rodinným vozem. Nakonec z toho vznikl parádní sleeper.




Blesk.cz

25 tipů na víkend: Na Monínci sněží, v Neveklově budou řádit pojídači mrtvol

25 tipů na víkend: Na Monínci sněží, v Neveklově…

Neseďte doma a nekoukejte se jen z okna! Vyrazte ven, do přírody, za poznáním! Pokud nevíte kam vyrazit, nechte…

Obviněný z vyvraždění rodiny šel k soudu jako beránek: Po zdemolování cel ho doprovázela po zuby ozbrojená eskorta

Obviněný z vyvraždění rodiny šel k soudu jako…

Na tváři lítostivý výraz a na rukou pouta! Martina P. (29), podezřelého z vraždy přítelkyně, její matky a…

 

iSport.cz

Daň za boj o syna. Azarenková kvůli soudu nejspíš vynechá US Open

Daň za boj o syna. Azarenková kvůli soudu nejspíš…

Bývalá světová jednička Victoria Azarenková možná bude muset kvůli nedávno narozenému synovi vynechat US Open.…

Edmonton a Jágr? Možná ještě přibereme hráče do kempu, řekl GM

Edmonton a Jágr? Možná ještě přibereme hráče do…

Přetahovaná mezi Leonem Draisaitlem a Edmontonem je u konce, německý útočník včera podepsal luxusní osmiletý…

 

Reflex.cz

Jak nám Babiš opravil D jedničku...

Jak nám Babiš opravil D jedničku...

Idiotismus Babišovy volební kampaně je čtyři roky od voleb, těsně před volbami dalšími, vidět ještě mnohem lépe,…

Barva strachu: Albíny v Tanzanii zabíjejí kvůli starým mýtům

Barva strachu: Albíny v Tanzanii zabíjejí kvůli starým mýtům

S poruchou tvorby melaninu se v Tanzanii narodí každé 1400. dítě. V severních částech země žije dokonce…