Americké vozy 50.let (velká fotogalerie)-2.díl

Americké vozy 50.let (velká fotogalerie)-2.díl

 
 

Druhá část lipského zastavení u amerických limuzín z poloviny minulého století představí Fordovo kupé-kabrio Galaxie Skyliner, růžového Cadillaka Sedan De Ville i zapomenutou značku DeSoto... To vše na 65 fotografiích.

Druhá část lipského zastavení u amerických limuzín z poloviny minulého století představí Fordovo kupé-kabrio Galaxie Skyliner, růžového Cadillaka Sedan De Ville (viz foto výše) i zapomenutou značku DeSoto.

V padesátých letech byl Chrysler Corp. na severoamerickém trhu zastoupen pěti značkami: Plymouth představoval low-end, Dodge nižší střed cenového spektra, DeSoto byl dražším středem, Chrysler byl již ve vyšší cenové skupině a na vrcholu koncernové hierarchie trůnil luxusní Imperial.

Dodge Dart byl novinkou roku 1960 a od tzv. full-size Dodge jej dělilo 10 cm délky karosérie. V rámci řady Dart byly nabízeny modely Seneca, Pioneer a vrcholná verze Phoenix, takže řada automobilů Dodge čítala přesně před 45 lety celkem 23 modelů resp. variant karosérií, kterých se prodalo 367.804 ks. V roce 1960 měly všechny modely koncernu Chrysler mimo malosériové Imperialy samonosnou karosérii. Ploutve, stejně tak jako automobily, se začínaly postupně zmenšovat.

Ford Galaxie Skyliner měl sice již v roce 1959 skládací hardtop, který se v případě potřeby ukryl v obřím "hangáru" v zádi, ale první kupé-kabrio to rozhodně nebylo. Ford jen zopakoval nápad Peugeotu z 30. let minulého století, který se v poslední době uspěšně vrátil v několika podobách.

Obrovský kus karosérie byl ovládán elektricky, stejně jako všechna boční okna. To se psal rok 1959. Jakmile byl z vozu kabriolet, zavazadlový prostor pětimetrového vozu se smrskl na minimum, což zřejmě Američanům vadilo, takže v této podobě vydržel ve výrobě pouhé tři roky. V dalších otevřených modelech byla pevná střecha nahrazena elektrohydraulicky ovládanou plátěnou střechou. Skyliner byl nejdražší Ford, který jste si mohli v USA v roce 1959 koupit. V době vzniku stál v základním provedení 3346 USD, dnes jej majitel nabízí k prodeji za 26600 Euro. V roce 1959 tak učinilo 12 915 zákazníků z celkového počtu 1 462 140 kupců vozů Ford. Toho roku vyjelo na silnice 78,1% všech Fordů s motorem V8 a 71,7% produkce bylo dodáno s automatickou převodovkou.

Cadillac Series 75 Fleetwood modelového roku 1962 dostal menší ploutve, které se postupně zmenšovaly, až v roce 1965 zcela z amerických aut zmizely. Dlouhý rozvor klasické limuzíny, kterou musel řídit váš osobní řidič, nebyl asi právě praktický. Množství detainích faceliftů a malá poptávka způsobila celkové zastarání hlavních částí, takže např. střecha modelu 1962 se již příliš ke zbytku vozu nehodila. Vyrobeno bylo 696 ks, z nichž o 102 kusech se stále v USA ví.

Cadillac s velkým C. To bylo Eldorado Brougham z roku 1957. Luxusní Caddy s kompletní sériovou výbavou, o které by se mohlo zdát i některým dnešním luxusním limuzínám. Model roku 1959 byl ručně stavěn v Itálii u Pininfariny, byl třikrát dražší než obyčejný Cadillac a dvakrát dražší než Eldorado Cabrio. Prodalo se jen 99 ks, z nichž se zřejmě jen 31 dochovalo do dnešních dnů, takže jde o jeden z nejvzácnějších poválečných automobilů světové produkce. Ve výbavě nechybělo vrstvené sklo ve všech oknech, klimatizace, tempomat, vzduchové odpružení a dokonce i tzv. "Autronic Eye" nebo-li samočinné spínání světlometů.

Cadillac Sixty Special Fleetwood z roku 1963 už byl opatřen jen náznakem původně obrovských ploutví, zákazníkům nabízel rekordní seznam příplatkových prvků výbavy (143 položek) a poprvé po 14 letech dostal přepracovaný motor. Jeho zdvihový objem 6,4 l zůstal shodný, ale i tak dokázali konstruktéři shodit 40 kg z jeho hmotnosti. Prý byl tento model také úspornější než dříve a jeden z tehdejších testovacích pilotů tvrdil, že ve vyšších rychlostech je dokonce úspornější než Rolls-Royce. 235 kW stačilo tomuto vozu ke zrychlení z 0 na 100 km/h za 10 sekund, což byla v té době hodnota hodná sportovních vozů. Do sériové výbavy patřilo mj. elektrické nastavení vnějších zpětných zrcátek. Vyrobeno bylo 14 tisíc ks z celkových 163 tisíc Cadillaků vyrobených v roce 1963.

Cadillac Sedan DeVille model 1956, neboli růžový Cadillac, měl pod kapotou samozřejmě motor osmiválcový, o objemu 6,0 l (210 kW). S takovým jezdila Marylin Monroe i matka Elvise. Právě ten nyní stojí v muzeu v Memphisu, Tennessee.

Španělský dobyvatel Hernando DeSoto dal jméno značce, kterou založil Walter P. Chrysler v roce 1928. Konzervativní model z roku 1951 s označením DeLuxe byl překvapivě na spodním konci nabídky, s řadovým šestiválcem 3,9 l (85 kW) pod kapotou.

Teprve v roce 1955 byl Imperial samostatnou značkou koncernu Chrysler. Do té doby šlo o luxusní verze vrcholného modelu Chrysleru New Yorker. Model z padesátých let měl řadový osmiválec 5,4 l, kterého se vyrobilo jen 1150 ks. K tomu Chrysler přidával extrémně luxusní výbavu. Vystavený exemplář je v původním stavu, dostal jen druhý nový lak.

Americké vozy 50.let (velká fotogalerie)-1.díl

Spolupracujeme s TipCars.com
Zkáza trajektu v Tanzanii už má přes sto obětí Zkáza trajektu v Tanzanii už má přes sto obětí

Bilance čtvrteční zkázy trajektu na Viktoriině jezeře v…

Komentář Martina Čabana: Jak je důležité míti ministra Komentář Martina Čabana: Jak je důležité míti ministra

Andrej Babiš je nešťastný, ale zcela bezpochyby také…

 
 

Přidat názorDiskuse: Americké vozy 50.let (velká fotogalerie)-2.díl







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda 1000 MBX měla nástupce. Projekt Š 717 T odpravily tyto kritické chyby Škoda 1000 MBX měla nástupce. Projekt Š 717 T odpravily tyto kritické chyby

Mohlo by se zdát, že Škoda 110 R Coupé přímo navázala na…

Seat Tarraco oficiálně: Má čtyři motory, šokující záď a nepřevrátí se Seat Tarraco oficiálně: Má čtyři motory, šokující záď a nepřevrátí se

Seat dnes večer oficiálně představil své největší SUV…

 





 
Mazda 6 2.5 Sky-G vs. Alfa Romeo Giulia 2.2 JTDM 180 – Volba srdcem

TEST: Mazda 6 2.5 Sky-G vs. Alfa Romeo Giulia 2.2 JTDM 180 – Volba srdcem

Dnes 08:00

Střední třída dává zákazníkům pestré možnosti. Testovaná Mazda 6 a Alfa Romeo Giulia mají odlišný pohon, spojuje je ale jedna věc - atraktivní styl, který se z automobilového světa bohužel vytrácí.




Blesk.cz

Zeman pro Blesk: Inkluzi nehájil žádný ze stovek ředitelů, paraván děti nezačlení

Zeman pro Blesk: Inkluzi nehájil žádný ze stovek…

Expertní tým prezidenta republiky se s ministrem školství Robertem Plagou (40, ANO) dohodl na omezení inkluze.…

Kim poslal jižním sousedům vzácné houby. Dostanou je rodiny s příbuznými v KLDR

Kim poslal jižním sousedům vzácné houby. Dostanou je…

Severokorejský vůdce Kim Čong-un poslal jihokorejskému prezidentovi Mun Če-inovi dvě tuny čirůvek větších. Tyto…

 

iSport.cz

SÁZKAŘSKÉ TIPY: Kolo pro favority. Jak vsadit výhodně na Spartu?

SÁZKAŘSKÉ TIPY: Kolo pro favority. Jak vsadit…

Těžcí soupeři čekají na tři největší ligové favority - Slavii, Plzeň i Spartu. Sešívané čeká vršovické derby,…

Pavelec vysvětluje: Hraní už by mi nedávalo smysl. A proč nekývl Plzni?

Pavelec vysvětluje: Hraní už by mi nedávalo smysl. A…

Jedenáct sezon v NHL. 398 zápasů. Dva olympijské turnaje, čtyři mistrovství světa. Zlato ze šampionátu v roce…

 

Reflex.cz

Fenomén sázení na volby: Kdo si vsadí na Ratha, může vyhrát balík peněz, ale spíš nic

Fenomén sázení na volby: Kdo si vsadí na Ratha, může…

Volby do třetiny Senátu se kvapem blíží. Na Česko už ze všech stran shlížejí kandidáti a ládují do lidí svá…

Na pomezí cirkusu a opovržení: Bizarní svět prvních kulturistek

Na pomezí cirkusu a opovržení: Bizarní svět prvních…

Zatímco představení mužských siláků byla již v 19. století velmi oblíbená, jejich kolegyně se nesetkávaly…