Americké vozy snů – Chrysler (1.díl)

Americké vozy snů – Chrysler (1.díl)

 
 
3.8. 2009 Karel Haas

V našem seriálu o amerických vozech snů přišla řada na třetího z detroitské Velké trojky, koncern Chrysler. Na poli designu se Chrysler proslavil mnoha zajímavými konstrukcemi, počínaje modelem Airflow a návrhy Virgila Exnera.

Společnost Chrysler Corporation založil v červnu 1925 Walter Percy Chrysler (1875 – 1940) a už jeho první model Six slavil velký úspěch na americkém trhu. Firma se rychle rozvíjela a v roce 1928 se rozšířila o značky Plymouth a De Soto. K nim ještě Chrysler přikoupil značku Dodge a v New Yorku postavil tehdy nejvyšší mrakodrap na světě, Chrysler Building.

Airflow a tři mušketýři

Od začátku věnoval Walter Chrysler velkou pozornost designu. Na přelomu dvacátých a třicátých let minulého století začala u Chryslera společně pracovat trojice techniků a návrhářů Fred Zeder, Owen Skelton a Carl Breer, přezdívaná tři mušketýři. Při jedné návštěvě letiště v michiganském Selfridge je při pohledu na husy letící ve formaci napadlo, že nastal čas, aby se i automobily popraly s odporem vzduchu. Výsledkem byl v roce 1934 automobil, považovaný v Americe za první sériový aerodynamický vůz na světě (prakticky současně s naší Tatrou 77), nazvaný Airflow. Jeho tvary dostaly konečnou podobu ve větrném tunelu v Highland Parku.

obrázek [555 x 354]  

Chrysler Airflow nebyl revoluční jen svými tvary se zapuštěnými světlomety a děleným předním sklem skloněným ve tvaru písmene V. Byl prvním Chryslerem se skořepinovou karoserií, u které se prostor pro cestující posunul mezi kola a motor nad přední nápravu a stal se tak prvním představitelem designu nazvaného později cab forward. Přestože Airflow nebyl nakonec obchodně úspěšný, stal se milníkem v historii automobilového designu a odstartoval dlouhou řadu koncepčních studií koncernu Chrysler, sahající až do dnešních dnů. Prvními vozy snů (dream cars) se u Chryslera staly modely Newport a Thunderbolt z roku 1941 (tedy jen tři roky po vůbec prvním konceptu Buicku Y-Job).

Chrysler Newport LeBaron měl otevřenou hliníkovou karoserii se dvěma samostatnými prostory pro cestující a dvěma sklápěcími čelními skly. Vůz měl hydraulické stahování plátěné střechy a zakryté světlomety. Jeden ze šesti vyrobených kusů se jako první koncept stal zaváděcím vozem závodu 500 mil v Indianapolis. Další z nich vlastnila slavná herečka Lana Turnerová.

Neobvykle tvarovaný Thunderbolt měl zakryté světlomety a kola, tlačítky otevírané dveře a pevnou zatahovací střechu. Byl tedy předchůdcem dnes oblíbených kupé-kabrioletů (CC). Jako jeden z prvních konceptů podniklo šest vyrobených a různě zbarvených kusů okružní cestu po amerických automobilových výstavách, kde sklidily zasloužený obdiv. Pod kapotou se nalézal 5,3litrový řadový osmiválec a automatická převodovka Fluid Drive.

Éra Virgila Exnera

V roce 1949 přešel od značky Studebaker do Chryslerovy Advance Styling Group známý designér Virgil Exner (1909 – 1973). Jeho prvním počinem byl v roce 1951 tzv. idea car Chrysler K-310, určený k propagaci revolučního motoru Hemi V8. Pětimístné sportovní kupé K-310 kombinovalo americký styl s evropským a bylo ztělesněním Exnerovy filozofie čistého automobilu, zdůrazňující funkční prvky vozu, jako jsou kola, maska chladiče nebo zadní světla. Ty měly zajímavý tvar připomínající zaměřovač pušky a byly posazeny na horní hranu zadních blatníků (později bylo toto řešení použito u sériových modelů Imperial). Známý je jeho výrok: kolo je jedním z největších vynálezů lidstva, tak proč jej skrývat? O rok později představil otevřenou verzi tohoto konceptu, nazvanou C-200 a třímístné sportovní kupé Chrysler Special se splývající zadní částí střechy a ostrými hranami blatníků, představené na Pařížském autosalonu 1952. Všechny tři koncepty byly postaveny v italské karosárně Ghia a nesly na bocích její znak.

obrázek [555 x 357]  

Po úspěchu těchto návrhů stoupal Exner po žebříčku funkcí až se v roce 1953 stal ředitelem a čtyři roky na to viceprezidentem pro styling celého koncernu Chrysler. Pokračoval ve stylu předcházejících návrhů, konkrétně v roce 1953 třímístným kupé D’Elegance, postaveném na zkráceném podvozku sériového modelu New Yorker s motorem Hemi V8. Zajímavým prvkem bylo hydraulické vyjímání náhradního kola z krytu na víku zavazadlového prostoru.

Exnerův koncept Special se velmi líbil šéfovi pro export koncernu Chrysler Thomasovi, takže v roce 1953 byl pro něj postaven tzv. Thomas Special, využívající některé komponenty ze sériových vozů (např. nárazníky nebo zadní světla). Podle této modifikované verze byla o rok později vyrobena na podvozku modelu New Yorker malá série, nazvaná GS-1 Sport (nebo také GS-1 Special).

obrázek [555 x 293]  

Výsledkem rozšiřující se spolupráce s italskou karosárnou Ghia se v roce 1954 stala dvojice konceptů Adventurer I a Adventurer II, postavených na podvozku koncernové značky De Soto. Zatímco první z nich nezapřel rysy předcházejících návrhů, druhý byl celý navržen ve studiu Ghia. Na jeho tvarech se podepsali Luigi Setre a Giovanni Savonuzzi a patří k nejkrásnějším vozům snů koncernu Chrysler.

Další dvojice konceptů, navržená v roce 1955 ve studiu Advance Styling, přinesla návrat k američtějším tvarům. Exnerův sportovní roadster se stahovací střechou Chrysler Falcon měl dlouhou příď s výraznou maskou chladiče (později použitou u sériového Chrysleru 300) a zapuštěnými světlomety. Efektní bylo boční vyvedení výfuků a ploutve na zadních blatnících. Čtyřmístný koncept Flight Sweep byl postaven ve dvou provedeních, jako kabriolet (I) a kupé (II). Oba vozy postavené ve stylu Forward Look měly hlavně ověřit líbivost dvou stylistických prvků – výrazného zvýšení zadních blatníků ve tvaru ploutví a zakrytí světlometů shora protaženými předními blatníky. Oba prvky byly skutečně použity u komerčně úspěšné modelové řady Imperial v roce 1957. Také čelní sklo výrazné zasahující do stran našlo brzy uplatnění v sériové produkci.

Nešťastný osud měl koncept Chrysler Norseman z roku 1956, postavený podle návrhu Virgila Exnera. Toto mohutné dvoudveřové kupé nabité automatikou se potopilo s lodí Andrea Doria při převozu z Evropy (vůz opět stavěla italská Ghia) na autosalon v New Yorku. Andrea Doria se nedaleko amerického břehu srazila v mlze s jinou lodí. Kromě zajímavého stylingu s dlouhou splývající zádí a prosklením bez sloupků měl Norseman řadu zajímavých technických prvků, jako samostatně elektricky nastavitelná klubovková sedadla, elektricky otvírané zadní okno nebo bezpečnostní pásy montované ve dveřích.

Tandem Chrysler – Ghia pokračoval v tvůrčí invenci i v roce 1957. Když Giovanni Savonuzzi vytvořil v Itálii aerodynamickou studii Ghia Gilda s motorem OSCA, staly se její tvary předlohou dvojici velmi podobných Chryslerových konceptů Dart a Chrysler 400. Tyto laboratoře na kolech (jak se jim říkalo) měly ověřit vliv aerodynamické čistoty na provozní vlastnosti velkých amerických vozů. Obrovský Dart s rozvorem 3277 mm a délkou necelých 5,8 m byl testován ve větrném tunelu a lví podíl na jeho příznivém součiniteli odporu vzduchu mělo dvojí zakřivení čelního skla a hladká příď s maskou připomínající žraločí tlamu. Atrakcí pařížského autosalonu 1957 se stal dream car s karoserií velmi podobnou konceptu Dart, postavený na podvozku modelu Chrysler 400. Zatímco Dart měl zatahovací pevnou střechu, tento koncept ji měl pevnou. Jinak se lišily jen v detailech (např. tvarem světlometů nebo prolisem na přídi).

obrázek [555 x 329]  

Posledními koncepty postavenými pod vedením Virgila Exnera byl Chrysler XNR z roku 1960 a Chrysler TurboFlite z roku 1961. XNR byl kompaktní dvousedadlový roadster se zakrytým sedadlem spolujezdce a velkou svislou ploutví za sedadlem řidiče. Asymetrické uspořádání pokračovalo i na přídi s předním sklem a výstupkem se vzduchovým vstupem jen na levé straně před řidičem. Extravagantní dvoudveřové kupé TurboFlite mělo dozadu výsuvnou kabinu a velký zadní spoiler, později napodobený v úspěšných modelech Dodge Charger Daytona a Plymouth Road Runner Superbird. Mezi odkrytá přední kola byla vložena bohatě žebrovaná přední maska se zabudovanými světlomety.

Už v roce 1956 prodělal Virgil Exner srdeční infarkt. Když se po roce vrátil do práce, rozšířila se fáma, že GM a Ford budou zmenšovat rozměry svých vozů a Exner dostal za úkol následovat je u modelů pro rok 1962. Exner nesouhlasil, ale poslechl. Nové menší vozy Plymouth a Dodge svými tvary nezaujaly a když se k tomu přidaly problémy s kvalitou, došlo k výraznému poklesu prodeje. Exner se stal obětním beránkem a byl zbaven své vysoké funkce. Na jeho místo nastoupil Elwood Engel, který přešel ke Chrysleru z automobilky Ford. O jeho práci a dalších vozech snů až do současnosti si povíme v druhé části tohoto článku.

Spolupracujeme s TipCars.com
Libeňský most pražští plánovači bourat nedoporučují, přesto chtějí postavit nový Libeňský most pražští plánovači bourat nedoporučují, přesto chtějí postavit nový

Gremiální rada pražského Institutu plánování a rozvoje…

Samsung dosáhl rekordního provozního zisku Samsung dosáhl rekordního provozního zisku

Jihokorejský výrobce elektroniky Samsung Electronics v…

Vlastník televize Nova hlásí o polovinu vyšší provozní zisk Vlastník televize Nova hlásí o polovinu vyšší provozní zisk

Mediální společnost Central European Media Enterprises…

Deutsche Bank dramaticky klesl zisk, firma plánuje propouštění Deutsche Bank dramaticky klesl zisk, firma plánuje propouštění

Čistý zisk největší německé bankovní společnosti Deutsche…

 
 

Tapety

Ghia - Chrysler Norseman Ghia - Chrysler Norseman
Chrysler C-200 (1952) Chrysler C-200 (1952)
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Češi zase posouvají hranice. Tato Škoda Superb má 523 koní a 567 N.m! Češi zase posouvají hranice. Tato Škoda Superb má 523 koní a 567 N.m!

Pod kapotou bílého Superbu je dvoulitr TSI o původním…

 





 
BMW 8 polooficiálně: Odhaluje se ještě před premiérou! Známe i technická data M850i

BMW 8 polooficiálně: Odhaluje se ještě před premiérou! Známe i technická data M850i

Dnes 08:44

BMW s prototypy chystané řady 8 vyrazilo do Walesu, aby otestovala jeho podvozek. Spolu s tím odhalilo také bližší informace o novince.




Blesk.cz

Královské miminko už má jméno! William a Kate ho zakrátko oznámí

Královské miminko už má jméno! William a Kate ho…

Je to tady! Princ William (35) a vévodkyně Kate (36) uvedli, že dnes prozradí jméno svého nejmladšího syna,…

Býk vtrhl do obchodního centra a zranil 8 lidí. Spoušť zachytila kamera

Býk vtrhl do obchodního centra a zranil 8 lidí.…

Neobvyklý pohled se naskytl lidem v peruánském městě Cuzco. Po ulicích běhal splašený býk, který vrážel, do čeho…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018: Kdy hrají Češi, rozpis a výsledky zápasů

Program MS v hokeji 2018: Kdy hrají Češi, rozpis a…

Na olympiádě to nakonec těsně nevyšlo, další cíl české hokejové reprezentace je tak jasný: medaile z MS v hokeji…

Boston v sedmém zápase pálil, Krejčí s Pastrňákem celkem pomohli 5 body

Boston v sedmém zápase pálil, Krejčí s Pastrňákem…

Útočníci David Pastrňák a David Krejčí výrazně pomohli v sedmém rozhodujícím zápase prvního kola play off NHL k…

 

Reflex.cz

Avengers: Infinity War je skvostný koncentrovaný epos pro moderní dobu

Avengers: Infinity War je skvostný koncentrovaný…

Desetiletá sága marvelovského filmového vesmíru dochází grandiózního finále ve filmu Avengers: Infinity War...…

Unikátní aplikace přesně ukáže, co by se stalo, kdyby Prahu zasáhla jaderná bomba

Unikátní aplikace přesně ukáže, co by se stalo,…

Co by se stalo, kdyby v Praze vybuchla severokorejská jaderná bomba? Nebo nukleární nálože, kterými disponují…