Americký trh v roce 2012: Další nárůst a modelová ofenzíva
Trh se přiblížil hranici 14,5 milionu prodaných nových osobních a užitkových aut, což je nejvíce od roku 2007. Roste třetí rok po sobě. Sedm nejúspěšnějších značek si dle blogu Kicking Tires zlepšilo o takřka 13 %, nejhorší rok 2008 pak celý trh překonal již o 40 %. Číslům z prvních let počátku nového milénia se však zatím nepřiblížil.
Blog Kicking Tires zveřejnil také žebříček desítky nejprodávanějších modelů. Žádným překvapením není první místo Fordu F-Series, který překročil 645 tisíc prodaných kusů. Také druhý je „truck“, konkrétně Chevrolet Silverado s více než 418 tisíci auty na kontě. Modrý ovál měl ale odbyt o 54 % vyšší než Chevrolet, konkurence od GM na něj ještě recept nenašla. To platí i o Chrysleru, konkrétně divizi Ram, která skončila s kompletní řadou pickupů na sedmé příčce (přes 293 tisíc jednotek). Velká řada 2500/3500 prošla radikální modernizací a stejně jako nové Silverado se začne prodávat již brzy.
Americký trh v roce 2012 – nejprodávanější modely | ||||
- | Kategorie | OA | OA | Změna (rok) |
- | Období | 2012 | 2011 | [%] |
1. | Ford F-SERIES | 645 316 | 584 917 | 10,3% |
2. | Chevrolet SILVERADO | 418 312 | 415 130 | 0,8% |
3. | Toyota CAMRY | 404 886 | 308 510 | 31,2% |
4. | Honda ACCORD | 331 872 | 235 625 | 40,8% |
5. | Honda CIVIC | 317 909 | 221 235 | 43,7% |
6. | Nissan ALTIMA | 302 934 | 268 981 | 12,6% |
7. | Ram 1500/2500/3500 | 293 363 | 244 762 | 19,9% |
8. | Toyota COROLLA/MATRIX | 290 947 | 240 259 | 21,1% |
9. | Honda CR-V | 281 652 | 218 373 | 29,0% |
10. | Ford ESCAPE | 261 008 | 254 293 | 2,6% |
Na bronzové příčce se umístil první klasický osobní automobil, japonská Toyota Camry. Domácí výrobci se zde mezi nejlepšími neobjevují, prim hrají hlavně Japonci, kromě Toyoty ještě Honda a Nissan. Hlavně Honda hlásí značný nárůst prodeje Accordu, který prošel výměnou generací. Civic má za sebou nedávný facelift, původní tvary amerického provedení deváté generace vzbudily v USA kritiku. I oblíbený Nissan Altima se změnil.
Mezi SUV a crossovery pak dominuje Honda CR-V, Fordu s modelem Escape zde patří alespoň druhá příčka. Také tito dva velcí soupeři se objevili v úplně nových podobách. CR-V bychom spolu s Civicem v roce 2011 v nejlepší desítce hledali marně, svá místa jim museli přepustit zástupci Fordu a Chevroletu, konkrétně Fusion včetně nové generace a Cruze. Ti si totiž nijak výrazněji meziročně nepolepšili, zatímco odbyt některých modelů z Top Ten vzrostl razantně. Vzestup Civicu a Accordu přesáhl 40 %, Toyota Camry vystřelila směrem vzhůru o více než 30 %, CR-V do ní mnoho nechybělo a Corolla s Ram Trucks se pohybují kolem dvacítky.
Na letošní rok analytici předpokládají další nárůst. Americká společnost CNW Marketing Research odhaduje až 16 milionů prodaných nových aut, šéf prodeje General Motors Kurt McNeil je s 15 až 15,5 miliony přece jen o něco opatrnější. Pokud se neobjeví nějaké vnější vlivy, můžeme optimismus sdílet. Že ale ani nejúspěšnější na vavřínech nespí, je z výše zmíněné modelové ofenzívy jasně vidět.