Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Analýza Patria Finance: Poptávka po automobilech ve střední Evropě poroste

Ondřej Láník
Diskuze (3)
Poptávka po automobilech v zemích střední a východní Evropy (CEE) by v příštích letech měla být velká, a to díky rostoucím příjmům, zvyšující se kupní síle, zlepšujícím se podmínkám financování a pozitivním vyhlídkám na poli pracovního trhu.

Poptávka by měla růst také proto, že mladší část populace bude stále více potřebovat cestovat, ale nebude si moci dovolit nový vůz. Konstatuje se to v obsáhlé analýze, kterou na zakázku skupiny AAA AUTO vypracovala renomovaná společnost Patria Finance a jež byla včera zveřejněna.

Zatímco celkový počet osobních automobilů se ve staré evropské patnáctce blíží 200 milionům, transakcí s ojetými vozy bylo v roce 2006 celkem 28,2 milionu. To společně s údaji o prodeji nových automobilů znamená, že průměrná doba vlastnictví automobilu je někde kolem 4,6 roku, zatímco ve většině zemí CEE je toto období přibližně dvakrát delší. Toto je další faktor budoucího silného růstu poptávky v tomto regionu, jelikož stoupající kupní síla pravděpodobně sníží délku tohoto cyklu, řekl spoluautor studie, analytik Patria Finance Jiří Soustružník.

Zatímco poptávka po automobilech je stimulována řadou faktorů, tendence kupovat ojetá vozidla místo nových bude v regionu CEE s největší pravděpodobností relativně vysoká. Přestože kupní síla obyvatelstva roste, nové modely vozů jsou stále nedostupné pro většinu domácností a jednotlivců. Země západní Evropy fungují jako dodavatelé relativně velmi kvalitních vozů. Region CEE může nadále využívat výhod relativně levné údržby a servisu.

Jak studie zdůraznila, úspěch prodejců ojetých automobilů ve srovnání s prodejci nových vozů je do značné míry založen na jejich obchodním modelu – schopnosti poskytovat doplňkové služby, zredukovat nejistoty a zvýšit transparentnost pro zákazníky. Vzrůstající komplexnost obchodního modelu a potřeba poskytovat nadstandardní servis může představovat možnost k získávání tržních podílů a pozic na rozdělených automobilových trzích, i přes jednoduché pronikání na ně a vystupování z nich, upozornil analytik Jiří Soustružník.

Společnost Patria Finance na základě jednání s leasingovými a finančními společnostmi odhadla, že celková velikost trhu s ojetinami je v České Republice na úrovni 250 – 300 tisíc, z čehož soukromé prodeje čítají přibližně 50 000 vozidel ročně. Slovenský trh s ojetinami odhaduje Patria na úrovni 100 000 vozů, maďarského trhu na 350 – 400 tisíc, polský trh má potenciál 750 000 až 800 000 ojetých vozů ročně.

Za předpokladu, že osobní automobilová doprava poroste o něco pomaleji než HDP, očekává studie růst vozového parku v rozmezí 2,8 % pro země CEE regionu s nižšími očekáváními až 6,3 % pro země s vysokým růstem. Podobný růst může být také očekáván u nových registrací – tzn. u poptávky po automobilech (nových a ojetých importů). Vezmeme-li v potaz relativně vysoké tendence nakupovat ojeté namísto nových vozů v regionu CEE, můžeme vnímat výše zmíněné předpovědi jako dolní hranice pro průměrný růst dovozu ojetin, dodala Patria Finance ve své studii.

Čím vyšší je příjem, tím častěji jsou spotřebitelé schopni vyměnit auto za novější model (nebo za novější model na trhu s ojetými vozy). Tento předpoklad naznačuje, že rostoucí příjmy v regionech CEE by měly být reflektovány v narůstajícím obratu na trhu s ojetými vozy. Toto by několikanásobně zvětšilo efekt poptávky po ojetých automobilech, konstatovala společnost Patria Finance ve studii.

Ondřej Láník
Diskuze (3)
15. 8. 2007 21:08
Re: zářné zítřky
Přesně, tuhle firmu bych nechal na hodinu zlikvidovat ohněm a mečem ve jménu římského Senátu a lidu.