ARES – expresní jezevčík z Karosy

ARES – expresní jezevčík z Karosy

 
 

Karosa prolomila další hranici – třínápravový autobus z Čech už nemusí mít uprostřed kloub. Na letošním Autotecu mohli návštěvníci obdivovat meziměstský model ARES, který se s ostatní produkcí úspěšné východočeské továrny zaměnit nedá.

Patnáct metrů délky, dvě řiditelné a jedna hnací náprava a metr a půl široké prostřední dvoudílné dveře jsou na silnici nepřehlédnutelné. Model je výsledkem spolupráce českých a francouzských konstruktérů a je určen pro provoz na středních a dlouhých meziměstských tratích.

Karosa tak přidává další významnou kartu do evropského autobusového trhu, kde se v rámci sdružení Irisbus specializuje právě na segmenty městských, školních a meziměstských autobusů. Na přední masce v Brně vystavovaného modelu je tedy tradiční velké K, exportní verze jsou už ozdobeny jen delfínem - logem Irisbus.

Autobus je standardně vybaven 63 nebo 67 sedadly a počítá se i s 43 nebo 35 místy k stání. Rozdíl je dán existencí místa pro dětské kočárky nebo invalidní vozíky naproti prostředním dveřím. Zavazadlový prostor o objemu 7,4 m3 odpovídá vskutku spíše meziměstské dopravě a doplňuje jej 4,6 m3 odkládacích prostor nad hlavami cestujících.

Přední jednodílné a střední dvoudílné elektropneumaticky ovládané dveře umožňují pohodlný nástup i výstup v meziměstských frekvencích. Důležitou hodnotou je rozteč sedadel - a ty jsou v ARESU celkem čtyři od 720 do 795 mm. Hranice skupin sedadel a hodnot roztečí jsou prostřední dveře a místo pro kočárek. Dlouhánům můžeme prozradit, že maximum místa – 795 mm - najdou v levé zadní skupině sedadel. Suchou hodnotu můžeme přenést do lidské řeči třeba tak, že ani se svými 195 centimetry jsem neměl potíže ani s nasedáním na sedadlo u okna, ani s místem pro kolena. Podlaha je 860 mm nad zemí a vnitřní světlá výška uličky je 2250 mm.

Sedadla jsou v základní verzi nesklopná, na přání lze mít sklopné provedení. Zadní stěna je vybavena buď síťkou na časopisy, nebo je pokryta plastovou deskou proti vandalům. Už v základní výbavě jsou sedadla vybavena madly pro stojící cestující.

Standardně je dodáván vzadu uložený moderní motor Renault dCi se vstřikováním Common Rail s maximálním výkonem 230 kW. Pohonná jednotka, která splňuje normu EURO 3 , je spřažena s osmistupňovou, plně synchronizovanou převodovkou. Na přání je možno instalovat i motor Renault s výkonem 266 kW a s točivým momentem 1620 Nm při 1200 otáčkách, tedy o 30% vyšším, než základní verze. Autobus je možno dovybavit také tempomatem.

Základem karosérie je tradiční svařovaný rám s podélníky tvaru „U“ a trubkovými příčkami. Zajímavostí je, že kompletní smontovaný skelet karosérie prochází kataforetickou lázní, která jej chrání proti korozi a vnějšímu opotřebení. Kataforézou jinak prochází všechny autobusy z Vysokého Mýta už tři roky, ale vyjímečně dlouhá vana pro tento proces umožňuje aplikovat tento postup i na patnáctimetrový ARES.

V základním provedení je autobus větrán výklopnými ventilacemi v šesti bočních oknech. Na přání je možno dodat například ventilace ve všech oknech, tři stropní ventilace, nucenou klimatizaci s výdechy nad hlavami cestujících nebo plnohodnotnou klimatizaci Thermo King.

Pro ARES se počítá zatím spíše s exportem, i když předběžný zájem projevují i někteří čeští dopravci. Oproti konvenčním starším jedenáctimetrovým či novějším dvanáctimetrovým Karosám je kapacita tohoto třínápravového jezevčíka vyšší o 50 –80%, pokud počítáme i místa k stání. Vytížení autobusu na delších vnitrostátních linkách by tedy mohlo být rentabilní i v tuzemských podmínkách.

Spolupracujeme s TipCars.com
V pražském metru je wi-fi připojení, zatím ale jen v šesti stanicích V pražském metru je wi-fi připojení, zatím ale jen v šesti stanicích

Pražský dopravní podnik (DPP) spustil v šesti stanicích…

Navalnyj má od Ruska dostat dva miliony za nespravedlivý proces, rozhodl Štrasburk Navalnyj má od Ruska dostat dva miliony za nespravedlivý proces, rozhodl Štrasburk

Evropský soud pro lidská práva dnes nařídil Rusku, aby…

Praha o polovinu sníží pokutu černým pasažérům, kteří si koupí roční kupon Praha o polovinu sníží pokutu černým pasažérům, kteří si koupí roční kupon

Černí pasažéři, kteří dostanou v pražské MHD pokutu,…

Větrné elektrárny netáhnou, přestávají být stabilním zdrojem zisků Větrné elektrárny netáhnou, přestávají být stabilním zdrojem zisků

Větrná energetika přestává být stabilním zdrojem zisků.…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Deset Deset "nesmrtelných" motorů. Ve výrobě vydržely desítky let

Některé motory se povedou, jiné nikoliv. My jsme pro vás…

Osel zničil lak na McLarenu 650S Spider. Zřejmě si jej spetl s obří mrkví Osel zničil lak na McLarenu 650S Spider. Zřejmě si jej spetl s obří mrkví

Vždy si dobře rozmyslete, kde zaparkujete svůj vůz.…

 





 
Vypadá jako Volvo, ale není to Volvo. Polestar odhaluje první vůz, je jím výkonné hybridní kupé

Vypadá jako Volvo, ale není to Volvo. Polestar odhaluje první vůz. Výkonné hybridní kupé!

Dnes 13:59

Dnes představuje nová samostatná značka svůj první model. Jmenuje se Polestar 1 a švédské kořeny nezapře.




Blesk.cz

Partner Nikol Štíbrové měl nehodu na kole! Poranil si ruku

Partner Nikol Štíbrové měl nehodu na kole! Poranil si ruku

Novopečená maminka Nikol Štíbrová (30) se nechala slyšet, že doma nemá jen jedno dítě, ale dvě. Narážela tím na…

Na Bílé Hoře se do zahrady převrátil vůz popelářů. Hasiči zajišťují unikající naftu

Na Bílé Hoře se do zahrady převrátil vůz popelářů.…

Na Bílé Hoře v Praze 6 se převrátilo auto Pražských služeb do zahrady. Hasiči se v ulici Kralupská snaží…

 

iSport.cz

Tady je doma Guardiola! Podívejte se na jeho apartmán kousek od Mourinha

Tady je doma Guardiola! Podívejte se na jeho…

Má se jako v bavlnce. Trenér Manchestru City Pep Guardiola si ročně vydělá 15 milionů liber (43,5 mil. Kč) a na…

Unikátní VIDEO ze šlágru Sparta - Plzeň: jiné pohledy na (ne)uznané góly

Unikátní VIDEO ze šlágru Sparta - Plzeň: jiné…

Jeden z vrcholů fotbalového podzimu si vychutnejte ještě znovu. Jak vypadalo vítězství Plzně na Spartě 1:0 ve…

 

Reflex.cz

Mumie z Guanajuatu jsou jednou z nejděsivějších turistických atrakcí na světě

Mumie z Guanajuatu jsou jednou z nejděsivějších…

Epidemie cholery, které v 19. století zasáhly takřka celou planetu, se nevyhnuly ani Mexiku. Jen mezi lety…

Larry Flynt, oplzlý ďábel s andělskými křídly, hledá špínu na Trumpa. Nabídl 10 milionů dolarů

Larry Flynt, oplzlý ďábel s andělskými křídly, hledá…

„Larry Flynt je ďábel s andělskými křídly, lacině oplzlý, ale zároveň plný noblesnosti hodné obdivu,“ řekl…