ARES – expresní jezevčík z Karosy

ARES – expresní jezevčík z Karosy

 
 

Karosa prolomila další hranici – třínápravový autobus z Čech už nemusí mít uprostřed kloub. Na letošním Autotecu mohli návštěvníci obdivovat meziměstský model ARES, který se s ostatní produkcí úspěšné východočeské továrny zaměnit nedá.

Patnáct metrů délky, dvě řiditelné a jedna hnací náprava a metr a půl široké prostřední dvoudílné dveře jsou na silnici nepřehlédnutelné. Model je výsledkem spolupráce českých a francouzských konstruktérů a je určen pro provoz na středních a dlouhých meziměstských tratích.

Karosa tak přidává další významnou kartu do evropského autobusového trhu, kde se v rámci sdružení Irisbus specializuje právě na segmenty městských, školních a meziměstských autobusů. Na přední masce v Brně vystavovaného modelu je tedy tradiční velké K, exportní verze jsou už ozdobeny jen delfínem - logem Irisbus.

Autobus je standardně vybaven 63 nebo 67 sedadly a počítá se i s 43 nebo 35 místy k stání. Rozdíl je dán existencí místa pro dětské kočárky nebo invalidní vozíky naproti prostředním dveřím. Zavazadlový prostor o objemu 7,4 m3 odpovídá vskutku spíše meziměstské dopravě a doplňuje jej 4,6 m3 odkládacích prostor nad hlavami cestujících.

Přední jednodílné a střední dvoudílné elektropneumaticky ovládané dveře umožňují pohodlný nástup i výstup v meziměstských frekvencích. Důležitou hodnotou je rozteč sedadel - a ty jsou v ARESU celkem čtyři od 720 do 795 mm. Hranice skupin sedadel a hodnot roztečí jsou prostřední dveře a místo pro kočárek. Dlouhánům můžeme prozradit, že maximum místa – 795 mm - najdou v levé zadní skupině sedadel. Suchou hodnotu můžeme přenést do lidské řeči třeba tak, že ani se svými 195 centimetry jsem neměl potíže ani s nasedáním na sedadlo u okna, ani s místem pro kolena. Podlaha je 860 mm nad zemí a vnitřní světlá výška uličky je 2250 mm.

Sedadla jsou v základní verzi nesklopná, na přání lze mít sklopné provedení. Zadní stěna je vybavena buď síťkou na časopisy, nebo je pokryta plastovou deskou proti vandalům. Už v základní výbavě jsou sedadla vybavena madly pro stojící cestující.

Standardně je dodáván vzadu uložený moderní motor Renault dCi se vstřikováním Common Rail s maximálním výkonem 230 kW. Pohonná jednotka, která splňuje normu EURO 3 , je spřažena s osmistupňovou, plně synchronizovanou převodovkou. Na přání je možno instalovat i motor Renault s výkonem 266 kW a s točivým momentem 1620 Nm při 1200 otáčkách, tedy o 30% vyšším, než základní verze. Autobus je možno dovybavit také tempomatem.

Základem karosérie je tradiční svařovaný rám s podélníky tvaru „U“ a trubkovými příčkami. Zajímavostí je, že kompletní smontovaný skelet karosérie prochází kataforetickou lázní, která jej chrání proti korozi a vnějšímu opotřebení. Kataforézou jinak prochází všechny autobusy z Vysokého Mýta už tři roky, ale vyjímečně dlouhá vana pro tento proces umožňuje aplikovat tento postup i na patnáctimetrový ARES.

V základním provedení je autobus větrán výklopnými ventilacemi v šesti bočních oknech. Na přání je možno dodat například ventilace ve všech oknech, tři stropní ventilace, nucenou klimatizaci s výdechy nad hlavami cestujících nebo plnohodnotnou klimatizaci Thermo King.

Pro ARES se počítá zatím spíše s exportem, i když předběžný zájem projevují i někteří čeští dopravci. Oproti konvenčním starším jedenáctimetrovým či novějším dvanáctimetrovým Karosám je kapacita tohoto třínápravového jezevčíka vyšší o 50 –80%, pokud počítáme i místa k stání. Vytížení autobusu na delších vnitrostátních linkách by tedy mohlo být rentabilní i v tuzemských podmínkách.

Spolupracujeme s TipCars.com
Tři scénáře vyhubení života na Zemi: výbuch supernovy, gama záblesk a dopad asteroidu Tři scénáře vyhubení života na Zemi: výbuch supernovy, gama záblesk a dopad asteroidu

Život na zemi je velmi křehký a platí to i pro člověka. V…

O2 navýšilo zisk, těží hlavně z mobilního internetu O2 navýšilo zisk, těží hlavně z mobilního internetu

Mobilní operátor O2 v letošním prvním pololetí zvýšil…

Sankce proti Rusku schváleny, teď už se čeká jen na Trumpa. Co KLDR a Írán? Sankce proti Rusku schváleny, teď už se čeká jen na Trumpa. Co KLDR a Írán?

Americký Senát podle očekávání velkou většinou hlasů…

 
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Téměř osmdesátiletá žena jela 235 km/h, její výmluva vás překvapí! Téměř osmdesátiletá žena jela 235 km/h, její výmluva vás překvapí!

Jet autem 235 km/h za hodinu není jen tak ani pro zkušené…

Za měsíc a půl začne autosalon ve Frankfurtu. Přehled odtajněných vozů Za měsíc a půl začne autosalon ve Frankfurtu. Přehled odtajněných vozů

Na výstavišti ve Frankfurtu ad Mohanem budou letos chybět…

 





 
Lada Vesta – Umí Rusové postavit moderní auto?

TEST: Lada Vesta – Umí Rusové postavit moderní auto?

Dnes 08:00

Sedan Vesta je s crossoverem Xray první vlaštovkou nové éry značky Lada. V exkluzivním testu jsme ji vyzkoušeli přímo na českých silnicích.




Blesk.cz

Expřítel Dary Rolins měl autonehodu: Zpěvák Wohnoutu skončil zakrvácený

Expřítel Dary Rolins měl autonehodu: Zpěvák Wohnoutu…

Stáli při něm všichni svatí. Expřítel zpěvačky Dary Rolins (44) a frontman skupiny Wohnout Matěj Homola (44) se…

Víme, kde rostou! Kam vyrazit na houby a nepřijít s prázdnou?

Víme, kde rostou! Kam vyrazit na houby a nepřijít s…

Zdá se vám, že letos houby nerostou? Není to pravda! Jen je třeba vědět, kam na ně! A s tím vám poradíme.

 

iSport.cz

PÁTEČNÍ MAGAZÍN: velký průvodce ke startu HET ligy. Plus dárek PEXESO

PÁTEČNÍ MAGAZÍN: velký průvodce ke startu HET ligy.…

Fotbalová horečka je tady a deník Sport pro vás připravil celkem 84 stran průvodce novou sezonou HET ligy.…

CZ Bělehrad – Sparta 2:0. Bídný výkon, Stramaccioniho tým v problémech

CZ Bělehrad – Sparta 2:0. Bídný výkon,…

Tohle přesně nechtěli dopustit. Jenže nic jiného si za špatný výkon nezasloužili. Fotbalisté Sparty prohráli…

 

Reflex.cz

Kokosové ostrovy: Kus panenské přírody uprostřed oceánu, kde se příliš nepracuje a všichni se mají dobře

Kokosové ostrovy: Kus panenské přírody uprostřed…

Na lepších mapách je to sotva znatelná tečka, na těch horších je nenajdete vůbec. Pár kilometrů čtverečních…

O Romech se přece nesmí psát špatně!

O Romech se přece nesmí psát špatně!

Napsal jsem sloupek, takovou impresi, že po Ostravě se procházejí agresívní tlupy Romů, obklopené houfy řvoucích…