ARES – expresní jezevčík z Karosy

ARES – expresní jezevčík z Karosy

 
 
24.6. 2002 Ondřej Šuch

Karosa prolomila další hranici – třínápravový autobus z Čech už nemusí mít uprostřed kloub. Na letošním Autotecu mohli návštěvníci obdivovat meziměstský model ARES, který se s ostatní produkcí úspěšné východočeské továrny zaměnit nedá.

Patnáct metrů délky, dvě řiditelné a jedna hnací náprava a metr a půl široké prostřední dvoudílné dveře jsou na silnici nepřehlédnutelné. Model je výsledkem spolupráce českých a francouzských konstruktérů a je určen pro provoz na středních a dlouhých meziměstských tratích.

Karosa tak přidává další významnou kartu do evropského autobusového trhu, kde se v rámci sdružení Irisbus specializuje právě na segmenty městských, školních a meziměstských autobusů. Na přední masce v Brně vystavovaného modelu je tedy tradiční velké K, exportní verze jsou už ozdobeny jen delfínem - logem Irisbus.

Autobus je standardně vybaven 63 nebo 67 sedadly a počítá se i s 43 nebo 35 místy k stání. Rozdíl je dán existencí místa pro dětské kočárky nebo invalidní vozíky naproti prostředním dveřím. Zavazadlový prostor o objemu 7,4 m3 odpovídá vskutku spíše meziměstské dopravě a doplňuje jej 4,6 m3 odkládacích prostor nad hlavami cestujících.

Přední jednodílné a střední dvoudílné elektropneumaticky ovládané dveře umožňují pohodlný nástup i výstup v meziměstských frekvencích. Důležitou hodnotou je rozteč sedadel - a ty jsou v ARESU celkem čtyři od 720 do 795 mm. Hranice skupin sedadel a hodnot roztečí jsou prostřední dveře a místo pro kočárek. Dlouhánům můžeme prozradit, že maximum místa – 795 mm - najdou v levé zadní skupině sedadel. Suchou hodnotu můžeme přenést do lidské řeči třeba tak, že ani se svými 195 centimetry jsem neměl potíže ani s nasedáním na sedadlo u okna, ani s místem pro kolena. Podlaha je 860 mm nad zemí a vnitřní světlá výška uličky je 2250 mm.

Sedadla jsou v základní verzi nesklopná, na přání lze mít sklopné provedení. Zadní stěna je vybavena buď síťkou na časopisy, nebo je pokryta plastovou deskou proti vandalům. Už v základní výbavě jsou sedadla vybavena madly pro stojící cestující.

Standardně je dodáván vzadu uložený moderní motor Renault dCi se vstřikováním Common Rail s maximálním výkonem 230 kW. Pohonná jednotka, která splňuje normu EURO 3 , je spřažena s osmistupňovou, plně synchronizovanou převodovkou. Na přání je možno instalovat i motor Renault s výkonem 266 kW a s točivým momentem 1620 Nm při 1200 otáčkách, tedy o 30% vyšším, než základní verze. Autobus je možno dovybavit také tempomatem.

Základem karosérie je tradiční svařovaný rám s podélníky tvaru „U“ a trubkovými příčkami. Zajímavostí je, že kompletní smontovaný skelet karosérie prochází kataforetickou lázní, která jej chrání proti korozi a vnějšímu opotřebení. Kataforézou jinak prochází všechny autobusy z Vysokého Mýta už tři roky, ale vyjímečně dlouhá vana pro tento proces umožňuje aplikovat tento postup i na patnáctimetrový ARES.

V základním provedení je autobus větrán výklopnými ventilacemi v šesti bočních oknech. Na přání je možno dodat například ventilace ve všech oknech, tři stropní ventilace, nucenou klimatizaci s výdechy nad hlavami cestujících nebo plnohodnotnou klimatizaci Thermo King.

Pro ARES se počítá zatím spíše s exportem, i když předběžný zájem projevují i někteří čeští dopravci. Oproti konvenčním starším jedenáctimetrovým či novějším dvanáctimetrovým Karosám je kapacita tohoto třínápravového jezevčíka vyšší o 50 –80%, pokud počítáme i místa k stání. Vytížení autobusu na delších vnitrostátních linkách by tedy mohlo být rentabilní i v tuzemských podmínkách.

Spolupracujeme s TipCars.com
Čína zrušila plánované obchodní rozhovory se Spojenými státy, tvrdí tisk Čína zrušila plánované obchodní rozhovory se Spojenými státy, tvrdí tisk

Čína zrušila obchodní rozhovory se Spojenými státy, které…

Komentář Dušana Šrámka: Zajišťovací džihád Komentář Dušana Šrámka: Zajišťovací džihád

Médii proběhl případ frýdeckomístecké firmy Lija, u níž…

Zeman navštívil Německo, jednal tam hlavně o ekonomice Zeman navštívil Německo, jednal tam hlavně o ekonomice

Schůzkami s německou kancléřkou Angelou Merkelovou a…

 
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Víme, jak bude vypadat nová Škoda Octavia. A známe i další detaily Víme, jak bude vypadat nová Škoda Octavia. A známe i další detaily

Oficiální premiéra nové Octavie proběhne až v příštím…

Co vyhraje? Závodní Tesla vs. F1 vs. superbike vs. F-16 a další ve sprintu Co vyhraje? Závodní Tesla vs. F1 vs. superbike vs. F-16 a další ve sprintu

Závod ve sprintu, který se jen tak nevidí. Na…

 





 
Suzuki Hayabusa Sport: Tuhle motorku na čtyřech kolech měli vyrábět

Suzuki Hayabusa Sport: Tuhle motorku na čtyřech kolech měli vyrábět

Včera

Malý a lehounký sporťák s křídlovými dveřmi a motocyklovým motorem? Úkol pro malou anglickou dílnu. Nebo pro relativně velkého výrobce jedno- i dvoustopých vozidel...




Blesk.cz

Muže v Plzni zabil zřejmě blesk. Bouřka zbrzdila i Zemanovo letadlo

Muže v Plzni zabil zřejmě blesk. Bouřka zbrzdila i…

Silné bouřky se v pátek večer začaly prohánět Českem. V Plzni dokonce udeřil blesk do muže, který na místě…

Žena měla ve vagině želvu. Našli ji v ní lékaři, když si stěžovala po pařbě na bolesti břicha

Žena měla ve vagině želvu. Našli ji v ní lékaři,…

Tohle byla zřejmě pařba jako žádná jiná. Nejmenovaná Britka (26) po ní skončila s ukrutnými bolestmi břicha. Ty…

 

iSport.cz

Sparťan Machovský vychytal svůj bývalý klub: Přivítání jsem ani nečekal

Sparťan Machovský vychytal svůj bývalý klub:…

Byl klíčovým mužem Sparty na cestě za body. Pochytal celkem 44 puků. Po dvoubodové výhře byl brankář Matěj…

Litvínovský bek Ščotka o Myšákovi: Je paráda vidět, jak se hokejem baví

Litvínovský bek Ščotka o Myšákovi: Je paráda vidět,…

Čtyři roky byl Jan Ščotka v Pardubicích doma, v létě přestoupil do Litvínova. Jeho návrat s novým týmem? Dva…

 

Reflex.cz

Michal Hašek je zpátky ve Vinařském fondu. Pár týdnů před rozhodováním o zakázce za 100 milionů

Michal Hašek je zpátky ve Vinařském fondu. Pár týdnů…

Někdejší jihomoravský hejtman Michal Hašek je mimo jiné známý tím, že v minulosti zastával desítky různých…

Poslední šábes šneků: Leváci odhaleni!

Poslední šábes šneků: Leváci odhaleni!

Konečně přišel čas prozradit strašnou pravdu. Náš seriál Šábes šneků byl částečně trolling, částečně reklama na…