ARES – expresní jezevčík z Karosy

ARES – expresní jezevčík z Karosy

 
 
24.6. 2002 Ondřej Šuch

Karosa prolomila další hranici – třínápravový autobus z Čech už nemusí mít uprostřed kloub. Na letošním Autotecu mohli návštěvníci obdivovat meziměstský model ARES, který se s ostatní produkcí úspěšné východočeské továrny zaměnit nedá.

Patnáct metrů délky, dvě řiditelné a jedna hnací náprava a metr a půl široké prostřední dvoudílné dveře jsou na silnici nepřehlédnutelné. Model je výsledkem spolupráce českých a francouzských konstruktérů a je určen pro provoz na středních a dlouhých meziměstských tratích.

Karosa tak přidává další významnou kartu do evropského autobusového trhu, kde se v rámci sdružení Irisbus specializuje právě na segmenty městských, školních a meziměstských autobusů. Na přední masce v Brně vystavovaného modelu je tedy tradiční velké K, exportní verze jsou už ozdobeny jen delfínem - logem Irisbus.

Autobus je standardně vybaven 63 nebo 67 sedadly a počítá se i s 43 nebo 35 místy k stání. Rozdíl je dán existencí místa pro dětské kočárky nebo invalidní vozíky naproti prostředním dveřím. Zavazadlový prostor o objemu 7,4 m3 odpovídá vskutku spíše meziměstské dopravě a doplňuje jej 4,6 m3 odkládacích prostor nad hlavami cestujících.

Přední jednodílné a střední dvoudílné elektropneumaticky ovládané dveře umožňují pohodlný nástup i výstup v meziměstských frekvencích. Důležitou hodnotou je rozteč sedadel - a ty jsou v ARESU celkem čtyři od 720 do 795 mm. Hranice skupin sedadel a hodnot roztečí jsou prostřední dveře a místo pro kočárek. Dlouhánům můžeme prozradit, že maximum místa – 795 mm - najdou v levé zadní skupině sedadel. Suchou hodnotu můžeme přenést do lidské řeči třeba tak, že ani se svými 195 centimetry jsem neměl potíže ani s nasedáním na sedadlo u okna, ani s místem pro kolena. Podlaha je 860 mm nad zemí a vnitřní světlá výška uličky je 2250 mm.

Sedadla jsou v základní verzi nesklopná, na přání lze mít sklopné provedení. Zadní stěna je vybavena buď síťkou na časopisy, nebo je pokryta plastovou deskou proti vandalům. Už v základní výbavě jsou sedadla vybavena madly pro stojící cestující.

Standardně je dodáván vzadu uložený moderní motor Renault dCi se vstřikováním Common Rail s maximálním výkonem 230 kW. Pohonná jednotka, která splňuje normu EURO 3 , je spřažena s osmistupňovou, plně synchronizovanou převodovkou. Na přání je možno instalovat i motor Renault s výkonem 266 kW a s točivým momentem 1620 Nm při 1200 otáčkách, tedy o 30% vyšším, než základní verze. Autobus je možno dovybavit také tempomatem.

Základem karosérie je tradiční svařovaný rám s podélníky tvaru „U“ a trubkovými příčkami. Zajímavostí je, že kompletní smontovaný skelet karosérie prochází kataforetickou lázní, která jej chrání proti korozi a vnějšímu opotřebení. Kataforézou jinak prochází všechny autobusy z Vysokého Mýta už tři roky, ale vyjímečně dlouhá vana pro tento proces umožňuje aplikovat tento postup i na patnáctimetrový ARES.

V základním provedení je autobus větrán výklopnými ventilacemi v šesti bočních oknech. Na přání je možno dodat například ventilace ve všech oknech, tři stropní ventilace, nucenou klimatizaci s výdechy nad hlavami cestujících nebo plnohodnotnou klimatizaci Thermo King.

Pro ARES se počítá zatím spíše s exportem, i když předběžný zájem projevují i někteří čeští dopravci. Oproti konvenčním starším jedenáctimetrovým či novějším dvanáctimetrovým Karosám je kapacita tohoto třínápravového jezevčíka vyšší o 50 –80%, pokud počítáme i místa k stání. Vytížení autobusu na delších vnitrostátních linkách by tedy mohlo být rentabilní i v tuzemských podmínkách.

Spolupracujeme s TipCars.com
Sdílejte data bezpečně s aplikací Safety4Transfer Sdílejte data bezpečně s aplikací Safety4Transfer

Společnost CNS a.s. uvádí na český trh software pro…

Hamáček porušil naši dohodu, že nenavrhne Pocheho, tvrdí Zeman Hamáček porušil naši dohodu, že nenavrhne Pocheho, tvrdí Zeman

Prezident Miloš Zeman se podle svých slov před týdnem s…

Největší zábavní firmou je Netflix Největší zábavní firmou je Netflix

Tržní hodnota Netflixu dnes stoupla na rekordních 153…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Chcete levně natankovat? Jeďte do Polska. Ceny paliv v ČR jsou rekordně vysoké Chcete levně natankovat? Jeďte do Polska. Ceny paliv v ČR jsou rekordně vysoké

Za poslední dva měsíce vzrostla cena paliv zhruba o dvě…

Nový Ford Focus už se vyrábí. Podívejte se do upravené německé továrny Nový Ford Focus už se vyrábí. Podívejte se do upravené německé továrny

Příchod každého nového modelu si žádá prázdniny pro…

 





 
Výhody a nevýhody elektromobilů: Proč třeba nepotřebují převodovku? A jak je to s jejich účinností?

Výhody a nevýhody elektromobilů: Proč třeba nepotřebují převodovku?

Včera

Elektromobily jsou dle mnohých pohonem budoucnosti. Co od nich může řadový motorista očekávat?




Blesk.cz

Luxusní loď obávaného diktátora nikdo nechce: Ze Saddámovy jachty bude hotel!

Luxusní loď obávaného diktátora nikdo nechce: Ze…

Postel s hedvábnými závěsy, koupelna vykládaná zlatem, 17 pokojů pro hosty a vlastní holičství. Luxusní…

Trump zrušil plánované setkání s Kim Čong-unem. Kvůli silné nevraživosti

Trump zrušil plánované setkání s Kim Čong-unem.…

Americký prezident Donald Trump kvůli nepřátelským postojům KLDR zrušil summit s vůdcem Severní Koreje Kim…

 

iSport.cz

Speciál k finále Ligy mistrů: 68 stran, plakáty. Zase vyhrajeme, hlásí Šmicer

Speciál k finále Ligy mistrů: 68 stran, plakáty.…

Liverpool proti Realu Madrid. Tohle finále fotbalové Ligy mistrů bude velmi emotivní pro jednoho z hrdinů…

Na lovu nadějných stoperů. Nejen Radakovič zaujal velké kluby

Na lovu nadějných stoperů. Nejen Radakovič zaujal…

Ligové STATS | S blížícím se přestupovým oknem se o nich mluví víc a víc. Sigma Olomouc patrně neudrží…

 

Reflex.cz

Palác na kolejích: Takhle cestoval ruský car, než byl sesazen a zastřelen bolševiky

Palác na kolejích: Takhle cestoval ruský car, než…

Konec 19. století byl ve znamení obrovského rozmachu železniční dopravy a pozadu nechtěl zůstat ani ruský car…

Češi se koukají, Moravané hledí. Na severu se pospíchá, na jihu chvátá. Mapy ukazují rozdíly používání slov

Češi se koukají, Moravané hledí. Na severu se…

Je obecně známo, že některá slova patří do nářečí nebo jsou pevně spojená s určitým regionem, třeba šufánek…