ARES – expresní jezevčík z Karosy

ARES – expresní jezevčík z Karosy

 
 

Karosa prolomila další hranici – třínápravový autobus z Čech už nemusí mít uprostřed kloub. Na letošním Autotecu mohli návštěvníci obdivovat meziměstský model ARES, který se s ostatní produkcí úspěšné východočeské továrny zaměnit nedá.

Patnáct metrů délky, dvě řiditelné a jedna hnací náprava a metr a půl široké prostřední dvoudílné dveře jsou na silnici nepřehlédnutelné. Model je výsledkem spolupráce českých a francouzských konstruktérů a je určen pro provoz na středních a dlouhých meziměstských tratích.

Karosa tak přidává další významnou kartu do evropského autobusového trhu, kde se v rámci sdružení Irisbus specializuje právě na segmenty městských, školních a meziměstských autobusů. Na přední masce v Brně vystavovaného modelu je tedy tradiční velké K, exportní verze jsou už ozdobeny jen delfínem - logem Irisbus.

Autobus je standardně vybaven 63 nebo 67 sedadly a počítá se i s 43 nebo 35 místy k stání. Rozdíl je dán existencí místa pro dětské kočárky nebo invalidní vozíky naproti prostředním dveřím. Zavazadlový prostor o objemu 7,4 m3 odpovídá vskutku spíše meziměstské dopravě a doplňuje jej 4,6 m3 odkládacích prostor nad hlavami cestujících.

Přední jednodílné a střední dvoudílné elektropneumaticky ovládané dveře umožňují pohodlný nástup i výstup v meziměstských frekvencích. Důležitou hodnotou je rozteč sedadel - a ty jsou v ARESU celkem čtyři od 720 do 795 mm. Hranice skupin sedadel a hodnot roztečí jsou prostřední dveře a místo pro kočárek. Dlouhánům můžeme prozradit, že maximum místa – 795 mm - najdou v levé zadní skupině sedadel. Suchou hodnotu můžeme přenést do lidské řeči třeba tak, že ani se svými 195 centimetry jsem neměl potíže ani s nasedáním na sedadlo u okna, ani s místem pro kolena. Podlaha je 860 mm nad zemí a vnitřní světlá výška uličky je 2250 mm.

Sedadla jsou v základní verzi nesklopná, na přání lze mít sklopné provedení. Zadní stěna je vybavena buď síťkou na časopisy, nebo je pokryta plastovou deskou proti vandalům. Už v základní výbavě jsou sedadla vybavena madly pro stojící cestující.

Standardně je dodáván vzadu uložený moderní motor Renault dCi se vstřikováním Common Rail s maximálním výkonem 230 kW. Pohonná jednotka, která splňuje normu EURO 3 , je spřažena s osmistupňovou, plně synchronizovanou převodovkou. Na přání je možno instalovat i motor Renault s výkonem 266 kW a s točivým momentem 1620 Nm při 1200 otáčkách, tedy o 30% vyšším, než základní verze. Autobus je možno dovybavit také tempomatem.

Základem karosérie je tradiční svařovaný rám s podélníky tvaru „U“ a trubkovými příčkami. Zajímavostí je, že kompletní smontovaný skelet karosérie prochází kataforetickou lázní, která jej chrání proti korozi a vnějšímu opotřebení. Kataforézou jinak prochází všechny autobusy z Vysokého Mýta už tři roky, ale vyjímečně dlouhá vana pro tento proces umožňuje aplikovat tento postup i na patnáctimetrový ARES.

V základním provedení je autobus větrán výklopnými ventilacemi v šesti bočních oknech. Na přání je možno dodat například ventilace ve všech oknech, tři stropní ventilace, nucenou klimatizaci s výdechy nad hlavami cestujících nebo plnohodnotnou klimatizaci Thermo King.

Pro ARES se počítá zatím spíše s exportem, i když předběžný zájem projevují i někteří čeští dopravci. Oproti konvenčním starším jedenáctimetrovým či novějším dvanáctimetrovým Karosám je kapacita tohoto třínápravového jezevčíka vyšší o 50 –80%, pokud počítáme i místa k stání. Vytížení autobusu na delších vnitrostátních linkách by tedy mohlo být rentabilní i v tuzemských podmínkách.

Spolupracujeme s TipCars.com
 







Doporučujeme
Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let. Tudy kráčí historie! (+video) Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let

Dnešní doba patří automobilům SUV a atraktivních kupé…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue






 
Exkluzivní spy video: Modernizovaná Škoda Octavia (2017) poprvé na silnici

Exkluzivní spy video: Modernizovaná Škoda Octavia (2017) poprvé na silnici

25.9. 2016

Třetí generace octavie se v rámci nadcházející modernizace dočká přepracovaného vzhledu a bohatší výbavy.




Blesk.cz

Borhyová exkluzivně pro Blesk.cz: Končím! Nechci poškozovat kolegy

Borhyová exkluzivně pro Blesk.cz: Končím! Nechci…

Místostarostka Prahy 8 Alena Borhyová (58, ANO) odstoupí ze své funkce. Maminka moderátorky Lucie (38) to…

Severočeši nečekaně vypadli z voleb na Ústecku, zřejmě kvůli sporům členů

Severočeši nečekaně vypadli z voleb na Ústecku,…

Hnutí Severočeši.cz nebude kandidovat v letošních krajských volbách v Ústeckém kraji. Zmocněnkyně hnutí na…

 

iSport.cz

Hrdina Kadlec: Měli jsme radost ze hry. Teď to předvádět každý zápas

Hrdina Kadlec: Měli jsme radost ze hry. Teď to…

Po návratu do Sparty poprvé v plné kráse předvedl svůj potenciál. Střelec dvou gólů Václav Kadlec měl zásadní…

Pocity po výhře nad Interem? Je to hodně návykové, tvrdil Holoubek

Pocity po výhře nad Interem? Je to hodně návykové,…

Lepší úvod svého angažmá na lavičce Sparty si snad nemohl těžko přát. Trenér David Holoubek slavil ve svém…

 

Reflex.cz

Zapomenuté tajemství Eiffelovy věže: Na jejím vrcholu si majitel postavil luxusní penthouse

Zapomenuté tajemství Eiffelovy věže: Na jejím…

Se stavbou současného symbolu Paříže se začalo v roce 1887 a přesně podle plánů konstruktéra Alexandra Gustava…

Otázky u filmu Anthropoid: Dokážou být Češi ještě neohrožení vlastenci? Dokážou za svobodu umírat?

Otázky u filmu Anthropoid: Dokážou být Češi ještě…

V sále číslo 11 multikina na pražském Andělu se po úterní české premiéře filmu Anthropoid rozhostilo ticho.…