Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Argentina rallye 2017: Kdo vyhraje tentokrát?

Michal Štěpanovský
Diskuze (0)
Mistrovství světa v automobilových soutěžích se přestěhovalo na tento víkend na jihoamerický kontinent. V předchozích čtyřech podnicích byl pokaždé jiný vítěz.

Uvidíme pátého, nebo se bude radovat někdo ze čtveřice letos již úspěšných – Sebastien Ogier, Jari-Matti Latvala, Kris Meeke, Thierry Neuville?

Argentinská rallye se jezdí v rámci mistrovství světa od roku 1980, tehdy ještě jako Rallye Codasur. V sezoně 1982 byla zrušena kvůli válce Argentiny a Velké Británie o Falklandské ostrovy. V šampionátu 1983 měla soutěž centrum v provincii Cordoba, 700 kilometrů od hlavního města Buenos Aires. A tak to zůstalo dodnes.

Rallye se zde jezdí v tamním podzimu, takže není nouze o chladné počasí a časté mlhy. Výběr správného nastavení vozu a volba pneumatik pro terén, který se dramaticky mění mezi jednotlivými etapami, je jednou z největších výzev pro samotné jezdce i týmy. Letošní pětatřicátý ročník má vypsáno 18 rychlostních zkoušek v délce 357,59 kilometrů, celkově měří soutěž 1417,98 kilometrů.

Přijel si pro výhru

Jediným, kdo letos nechyběl na stupních vítězů, je obhájce titulu Sebastien Ogier. V Monte Carlu vyhrál, ve Švédsku byl třetí a druhá místa si přivezl z Mexika a z Korsiky. Na jihoamerické soutěži startoval sedmkrát, ale nikdy tady ještě nevyhrál. Jeho nejlepšími výsledky jsou tři druhá místa v barvách týmu Volkswagen z let 2013, 2014 a 2016.

Před startem v Argentině testoval svůj Ford Fiesta WRC ´17 na šotolině v regionu Arganil v Portugalsku. „Chceme vyhrát, ale nebude to snadné. Úvodní den startujeme díky pozici v šampionátu jako první a budeme všem čistit cestu. Čeká nás jiný povrch než štěrk v Mexiku. V Argentině je podklad tratí měkčí a více s příměsí písku. Bude to výzva při volbě mezi rychlostí a vytrvalostí,“ tvrdí před startem Ogier.

Francouzi vládnou historii

Citroën má bezkonkurenčně nejlepší bilanci na argentinské soutěži. V letech 2004 až 2015 zde vyhrály vozy francouzské značky desetkrát, z toho se o osm vítězství postaral fenomenální Sebastien Loeb. Letos nasazuje Citroën dva vozy C3 WRC, které budou řídit Angličan Kris Meeke a irský pilot Craig Breen, volno má Francouz Stéphane Lefebvre.

V shakedownu obsadili sedmé místo Kris Meeke a osmé Craig Breen. „Cítím se dobře před začátkem soutěže, ke které mám velkou úctu. Nebylo to při shakedownu snadné, ale předpověď slibuje příznivé počasí. Pokud chceme tady uspět, musíme začít v rychlém tempu hned od začátku,“ uvedl Meeke. Jeho týmový parťák Breen dodal: „Jsem tady poprvé a úplně mě uchvátila scenerie zdejší rallye. Je to pro mě dobrodružství, připadám si jako ve filmech s Indiana Jonesem. Musím být opatrný především v místech, která svádějí k velké rychlosti. Mám v rozpisu poznamenaných řadu míst, kde jsou pod povrchem skryté skály, což může být nebezpečné.“

Toyota má velké ambice

Šéf továrního týmu Toyota Tommi Mäkinen startoval v Argentině osmkrát a třikrát (dokonce v řadě) tam vyhrál. Do historie rallye však vstoupil v ročníku 2002, když se svým Subaru Impreza S7 WRC01 havaroval. Vůz se otočil devětkrát kolem osy, ale z vraku vylezla posádka nezraněna. „Při startu ve vysokohorských podmínkách Mexika jsme získali hodně poznatků o jízdě na šotolině a teď můžeme pomýšlet na dobrý výsledek. Náš vůz na to potenciál určitě má,“ uvedl Mäkinen na adresu aktuální situace.

Oba piloti Toyoty mají za sebou výhry v Argentině. Jari-Matti Latvala to dokázal v roce 2014 a Juho Hänninen již v sezoně 2010, ovšem tehdy byl podnik součástí seriálu Intercontinental Rallye Challenge (IRC). „První dva dny jsou zkoušky rychlejší a poslední den je mnohem techničtější se spoustou zatáček. Také je reálné šance, že budou mlhy zejména na obou průjezdech zkoušky El Condor na konci soutěže,“ tvrdí Latvala, který vyhrál úvodní shakedown.

Ještě před začátkem soutěže oznámilo vedení týmu Toyota Gazoo Racing rozšíření jezdecké sestavy pro Portugalskou rallye (18.-21. 5.). Třetím do party bude třetí Fin Esapekka Lappi. „Jde o úžasnou příležitost závodit s vozem WRC a jsem moc šťastný. Budu muset hodně testovat, protože odlišnosti od vozu třídy R5, který jsem řídil loni, jsou značné. Chtěl bych dojet do cíle všech rallye, do nichž nastoupím. Když se to podaří, rád bych přidal i nějaké body,“ prohlásil Lappi. Šestadvacetiletý pilot je loňským mistrem světa v kategorii WRC2 s vozem Škoda Fabia R5.

Video se připravuje ...

Hyundai je sebevědomý, ale…

Korejský tým se, na dosud poslední odjeté soutěži na Korsice, radoval zásluhou Thierryho Neuvilla. Sebevědomí mu hned značně narostlo, nikoliv ovšem obrýlenému Belgičanovi. „Zdejší terén není vhodný pro můj styl řízení. Nikdy jsem zde nenašel správnou rychlost,“ tvrdí Neuville. V Argentině závodil pětkrát a jeho nejlepším výsledkem jsou tři pátá místa.

Jeho šéf je mnohem více optimistický. „Máme za sebou první vítězství v sezóně, ale nyní se musíme zaměřit na další výzvu - návrat na šotolinu. Letošní sezona WRC je velmi vyrovnaná, takže si nemůžeme dovolit odpočinout ani chvilku. Z prvních čtyř rallye máme čtyři různé vítěze a celý šampionát je zatím hodně otevřený. Vracíme se do Argentiny, kde loni triumfoval náš jezdec Hayden Paddon. Jsme optimisté, pokud jde o schopnost zopakovat stejný úspěch. Start zde je velkou výzvou, protože se jedná o nejtvrdší letošní zkoušku pro auta. Uvidíme, jak jejich nová (současná) generace obstojí," poznamenal ředitel továrního týmu Michel Nandan.

Mikkelsen: Ano, nebo ne?

O Hyundaii se navíc začalo mluvit v souvislosti s možným angažmá Andrease Mikkelsena. Norský pilot zůstal po loňském odchodu značky Volkswagen z rallye bez stálého angažmá. Zatím startoval v Monte Carlu a na Korsice v továrním týmu Škoda s Fabií R5 v kategorii WRC2. A vždy vyhrál.

Hyundai využil jeho schopností k testu a hned se objevily dohady o možném angažmá. Francouzský časopis Autohebdo ovšem takovou možnost popřel, což dokládá vyjádření tiskového mluvčího týmu: „Využili jsme možnosti, že není pod smlouvou. Pro nás je zajímavé mít další poznatky o autě.“

Pravdou ovšem je, že Mikkelsen a jeho manažer jednají se všemi týmy. Ostatně samotný jezdec uvedl po výhře ve třídě WRC2 na Korsice v tiskovém prohlášení týmu Škoda, že brzo usedne do vozu WRC. Norova vyjednávací pozice je jasná. Nehodlá přivést žádného sponzora a chce být klasický placený jezdec se smlouvou na zbytek letošního i celý příští rok. Bez diskuzí je skutečnost, že je jediný volný jezdec na trhu, který umí okamžitě jezdit v nejužší špičce.

Chtějí pokračovat ve výhrách

Pro značku Škoda nemohla mít sezóna lepší průběh: tovární jezdci – Nor Andreas Mikkelsen (spolujezdec Anders Jæger-Synnevaag) zvítězil v Rallye Monte Carlo a Korsické rallye. Švéd Pontus Tidemand (spolujezdec Jonas Andersson) vyhrál ve Švédské a Mexické rallye). Oba se aktuálně dělí se stejným počtem bodů o první místo v průběžném pořadí v kategorii WRC2. V Argentinské rallye bude jediným továrním pilotem českého týmu Tidemand a má tak ve svých rukou převzetí vedení v šampionátu WRC 2.

Výškovým profilem se trasa v Andách u města Cordoba podobá Mexické rallye. Zde se některé ze soutěžních vozů potýkaly s problémy s řídkým vysokohorským vzduchem a vysokými teplotami. To však neplatilo pro vůz Škoda Fabia R5, s nímž Pontus Tidemand vybojoval vítězství. Pro švédského jezdce je právě vítězství v Mexiku příslibem také pro Argentinskou rallye. Jeho vůz byl do Córdoby převezen přímo z Mexika, takže bude dobře „aklimatizovaný“.

Do bojů o nejvyšší příčky mohou zasáhnout také jezdci privátních týmů. Počítat proto bude nutné například s polskou posádkou Hubert Ptaszek a Maciek Szczepaniak, stejně jako s dalšími jedoucími na vozech Škoda Fabia R5. O nejvyšších příčkách mohou uvažovat také Gustavo Saba Rodriguez (Paraguay) a Benito Guerra (Mexiko).

Pro co se vrátil?

Podruhé letos zasáhne do průběhu mistrovství světa Mads Ostberg, který startuje ve společném týmu, který patří jemu a českému pilotovi Martinu Prokopovi. Zatím absolvoval s Fiestou WRC nejnovější generace podnik ve Švédsku, kde skončil na patnáctém místě. Při jedné z rychlostních zkoušek mu uletělo zadní křídlo, v závěru druhé etapy odstoupil, ale do poslední části soutěže se pod penalizací vrátil. Dokonce předvedl skok dlouhý 44 metrů. V cíli byl klasifikován jako patnáctý.

V shakedownu v Argentině obsadil norský soutěžák nadějné šesté místo. Devětadvacetiletý Ostberg pojede v Argentině pošesté a jeho dosud nejlepším výsledkem je druhé místo z roku 2015, kdy obsadil s Citroënem DS3 WRC druhou příčku.

Výsledky

Pořadí po RZ1: 1.Ogier, Ingrassia (Fr./Ford Fiesta WRC ´17)) 1:53,8; 2. Sordo, Marti (Šp./Hyundai i20 Coupe WRC) +0,9; 3. Evans, Barritt (Brit./Ford Fiesta WRC) +0,9; 4. Neuville, Gilsoul (Bel./Hyundai i20 Coupe WRC) +1,6; 5. Latvala, Anttila (Fin./Toyota Yaris WRC) +2,1; 6. Ostberg, Floene (Nor./Ford Fiesta R5) +2,4; 7. Paddon, Kennard (N. Zél./Hyundai i20 Coupe WRC) +2,5; 8. Meeke, Nagle (Brit./Citroen C3 WRC) +2,7; 9. Tänak, Järveoja (Est./Ford Fiesta R5) +3,1; 10. Hänninen, Lindström (Fin./Toyota Yaris WRC) +3,8; 11. Breen, Martin (Irl./Citroën C3 WRC) +4,8; 12. Bertelli, Scattolin (It./Ford Fiesta WRC ´17) +5,2; 13. Tidemand, Andersson (Švéd./Škoda Fabia R5) +5,4 (1. ve WRC2); 14. Guerra, Cue (Mex./Škoda Fabia R5) +7,4; 15. Ptaszek, Scczepaniak (Pol./Škoda Fabia R5) +8,3.

Program Argentinské rallye

(Všechny uvedené časy odpovídají časovému pásmu v České republice, kde je o pět hodin více než v Argentině.)

Pátek –13.38 RZ2 (19,95 km); 14.41 RZ3 (20,44 km); 17.29 RZ5 (54,90 km); 20.02 RZ6 (19,95 km); 21.05 RZ7 (20.44 km); 21.48 RZ8 (23,85 km).

Sobota – 00.08 RZ9 (6,04 km); 13.08 RZ10 (20,80 km); 14.21 RZ11 (38,68 km); 15.14 RZ12 (20,52 km); 18.08 RZ13 (20,80 km); 19.21 RZ14 (38,68 km); 20.14 RZ15 (20,52 km).

Neděle – 14.13 RZ16 (16,32 km) 15.56 RZ17 (22,64 km); 17.18 RZ18 (16,32 km).

Průběžné pořadí (po 4 ze 13 soutěží): 1. Ogier 88; 2. Latvala 75; 3. Neuville 54; 4. Tänak 50; 5. Sordo 47; 6. Breen 33; 7. Meeke (Brit./Citroën C3 WRC) 27; 8. Paddon 26; 9. Evans 20; 10. Mikkelsen 12; 11. Lefebvre 10; 12. Hänninen (Fin./Toyota Yaris WRC) 9; 13. Suninen 5; 14. Kopecký 4; 15. Tidemnad (Švéd./Škoda Fabia R5) 3; 16. Sarrazin 2; 17. Boufier (Fr./Ford Fiesta R5) 1; 18. Rossel 1.

Pohár konstruktérů: 1. M-Sport (Ford) 129; 2. Hyundai 105; 3. Toyota 79; 4. Citroën 68.

Statistika sezony – vítězství v rychlostních zkouškách (RZ): Neuville 20; Ogier 8; Latvala 7; Meeke 7; Evans 6, Tänak 6; Sordo 4; Hänninen 1; Lefebvre 1. Vedení v soutěži: Neuville 27; Meeke 22; Latvala 6, Ogier 5; Hänninen 4. Stupně vítězů: Ogier 4; Latvala 2; Neuville 2; Tänak 2; Meeke 1; Sordo 1.

Video se připravuje ...
Michal Štěpanovský
Diskuze (0)