Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Armáda ČR nakoupí 556 terénních vozů Tatra

Dan Vořechovský
Diskuze (42)
Vysloužilé armádní vozy Praga budou již příští rok nahrazeny moderními Tatrami.

V rámci přezbrojení české armády podepsal s kopřivnickou Tatrou současný ministr obrany, Jiří Šedivý, kontrakt na dodání 556 automobilů. Během příštího půl roku by měla armáda obdržet prvních 27 vozů. Poslední vozy pak armáda obdrží v roce 2009. Do kontraktu budou podle Tatry zapojeni i mnozí další domácí výrobci, např. Praga, Mitas nebo Barum Continental. Celý kontrakt má hodnotu 2,6 miliardy korun.

Předmětem dohody je nový model Tatry, který vychází z předchozího modelu ROSS R210. Oproti němu je však lehčí, menší a především modernizovaný. Jde také o vůbec první typ vozu, který Tatra vyrobí s pevnou nápravou. Až dosud se Tatra specializovala na výrobu vozů s výkyvnou nápravou. Na nové zakázce bude pracovat zhruba 450 zaměstnanců Tatry, v ostatních firmách zainteresovaných na dodávce pak dalších 1000 pracovníků.

Celá zakázka byla dlouho kvůli napjatému rozpočtu značně nejistá. Ministr Šedivý se však v zájmu modernizace české armády rozhodl kvůli novým vozům navýšit rozpočet a tím dal objednávce zelenou. Nové vozy Tatra nahradí ve vozovém parku již zastaralý model Praga V3S, což je vůbec nejstarší typ vozu v české armádě. Vozy Praga VS3 se vyráběly už od roku 1953.

O kontraktu pro Tatru rozhodla už minulá vláda a to bez výběrového řízení, ačkoli o dodávku vozů pro českou armádu měly zájem některé zahraniční automobilky, např. Renault, Iveco nebo Mercedes. Veřejnou soutěž nebylo nutné pořádat proto, že jde o strategický vojenský materiál a kontrakt je tak právně v pořádku.

Dan Vořechovský
Diskuze (42)
18. 12. 2006 13:07
Snad ma....
....tazko povedat, info o motore nemam. Mozno to bude stary znamy, len s kupenym "managementom", ale ktovie...Potom by si mal samozrejme pravdu.
18. 12. 2006 13:04
Re: Praga
A co motor? Motor bude domaci produkce nebo ne? To by pak nebylo az tak "nezavisle" ... V tehle vahove kategorii nemam tuseni, jestli ma tatra svuj motor splnujici predpisy. ;-\
18. 12. 2006 09:13
Re: Stará V3S sešrotovat
Na cestu uz davno nepatria ani vozy Avia A30....a tych je naozaj vela.
18. 12. 2006 08:09
Re: Praga
Da sa nahradit. Aj existovala nahrada. Len chyba bola v tom, ze ju v casoch socializmu komplet navrhli na Slovensku. Tym padom nemala sancu, prazski "soudruzi" vyrobu nepovolili. Auto sa vola Devin a jeden jeho exemplar je vystaveny aj v Bratislavskom muzeu dopravy. Mal nahradit V3S, auta vznikali, myslim do roku 1985. Vzniklo 15 prototypov od dvojnapravovych velkosti Avie 15 az po sestkolku. Kamenom urazu boli vynikajuce vlastnosti v terene, v niektorych parametroch (napriklad priechodnost rozbahnenycm terenom) suverenne prekonavali Tatru 815. Vacsina aut bola potom zosrotovana. Preto si myslim, ze Tatrovky nemozu nikdy V3S nahradit, su prilis tazke a tym padom maju trochu ine urcenie. Vecna skoda toho nevyuziteho vyvoja. V3S bol genialny pocin, ktory zial nema pokracovatela. Ale celkovo schvalujem volbu domaceho vyrobcu na nakup vozidiel. Podporuje sa tym vlastny priemysel, je to lacnejsie, nahradne diely sa robia doma, takze je to uplne sebestacny system, nezavisly na zahranici, na nejakych cudzich dodavateloch. Tak to ma byt. :yes:
16. 12. 2006 11:27
super
tak tohle je dobrá zpráva ... kéž by se česká nákladní auta takhle prosazovala ve veřejných zakázkách častěji .. podle mě by to mělo být pravidlo :yes: