Aspen: velké SUV z dílen Chrysleru
Od září začíná americká automobilka Chrysler prodávat nové SUV s názvem Aspen, které bylo představeno na počátku roku na autosalonu v Detroitu. Svými rozměry, výkonem a výbavou míří na samý vrchol třídy SUV a Chrysler ho sám nazývá “300” mezi SUV.
Designově vychází Aspen ze studie s názvem Chronos, kterou Chrysler představil už v roce 1998. Vnější design vozu určitě není revoluční a nabízí zejména robustnost tolik typickou pro velká americká SUV. To vše jen podtrhují pro Chrysler typická maska chladiče a 20palcová kola. Exkluzivitu vozu mají ukazovat nejrůznější chromované prvky karoserie (boční lišty, vnější zpětná zrcátka, vnější kliky dvěří atd.). A že je Aspen vskutku velký ukazují i jeho rozměry. Na délku vůz měří 5 101 mm, na šířku 1 930 mm a na výšku 1 887 mm.
V interiéru Aspen nabízí tradiční rozmístění ovládacích prvků (včetně řadicí páky umístěné pod volantem) s dominantní centrální obrazovkou na středovém panelu. Aspen je dodáván ve dvou barevných variacích interiéru, v šedé a khaki barvě, které jsou doplněny o stříbrné a dřevěné prvky. Sedadla jsou potažena dvoubarevnou kůží, kombinací kůže a semiše a nebo látkou se snadno čistitelným povrchem. Aspen nabízí kromě druhé řady sedadel i třetí řadu. Při jejich sklopení vznikne velký zavazadlový prostor o objemu 1925 l, čímž Aspen překonává ostatní velká SUV. O vnitřní prostornosti Aspenu leccos napovídá i rozvor o délce 3 027 mm. Za příplatek můžete interiér obohatit o navigační systém, bezdrátové komunikační prostředí nebo satelitní rádio Sirius.
Chrysler věnoval velkou pozornost i prvkům aktivní a pasivní bezpečnosti, kterých je v Aspenu standardně více než 30. Zahrnují veskrze tradiční prvky jako jsou asistenční systémy ABS, EBD, ESP nebo předpínače bezpečnostních pásů, ale třeba i boční airbagy pro všechny řady sedadel.
Pod kapotou najdeme jeden ze dvou zážehových motorů. Základem je benzinový osmiválec o objemu 4,7 l poskytující výkon 173 kW a točivý moment 408 Nm. Motor je konstruován tak, že může spalovat ethanol nebo benzín. Variantou je osmiválec 5,7 l HEMI dávající výkon 247 kW a maximální točivý moment 503 Nm. Tento motor využívá tzv. Multi Displacement System, známý i z dalších vozů koncernu, který umožňuje odpojování přívodu paliva do poloviny válců motoru, kdykoli není plný výkon třeba. Oba motory jsou dodávány s pětistupňovou automatickou převodovkou.
Aspen je ve verzi 4x4 také vybaven jedním ze dvou systémů pohonu všech kol. S menším agregátem je dodávána mezinápravová spojka pracující ve variabilním režimu AWD nebo s pevně stanoveným rozdělením momentu na všechna kola. S větším agregátem je spojena dvourychlostní redukční převodovka. V automatickém režimu pohonu všech kol je v obou verzích točivý moment rozdělován na přední a zadní nápravu v poměru 48:52.
Podle tiskové zprávy Chrysleru je tento vůz určen pro starší generaci Američanů (40-55 let), zejména rodiny, jejichž roční příjem dosahuje 100 tis. dolarů (2,2 mil. Kč.).