Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Aspen: velké SUV z dílen Chrysleru

Dan Vořechovský
Diskuze (2)
Do již tak nabité třídy SUV míří další aspirant na obsah peněženek movitých zákazníků. Přijíždí tradiční americké SUV od Chrysleru.

Od září začíná americká automobilka Chrysler prodávat nové SUV s názvem Aspen, které bylo představeno na počátku roku na autosalonu v Detroitu. Svými rozměry, výkonem a výbavou míří na samý vrchol třídy SUV a Chrysler ho sám nazývá “300” mezi SUV.

Designově vychází Aspen ze studie s názvem Chronos, kterou Chrysler představil už v roce 1998. Vnější design vozu určitě není revoluční a nabízí zejména robustnost tolik typickou pro velká americká SUV. To vše jen podtrhují pro Chrysler typická maska chladiče a 20palcová kola. Exkluzivitu vozu mají ukazovat nejrůznější chromované prvky karoserie (boční lišty, vnější zpětná zrcátka, vnější kliky dvěří atd.). A že je Aspen vskutku velký ukazují i jeho rozměry. Na délku vůz měří 5 101 mm, na šířku 1 930 mm a na výšku 1 887 mm.

V interiéru Aspen nabízí tradiční rozmístění ovládacích prvků (včetně řadicí páky umístěné pod volantem) s dominantní centrální obrazovkou na středovém panelu. Aspen je dodáván ve dvou barevných variacích interiéru, v šedé a khaki barvě, které jsou doplněny o stříbrné a dřevěné prvky. Sedadla jsou potažena dvoubarevnou kůží, kombinací kůže a semiše a nebo látkou se snadno čistitelným povrchem. Aspen nabízí kromě druhé řady sedadel i třetí řadu. Při jejich sklopení vznikne velký zavazadlový prostor o objemu 1925 l, čímž Aspen překonává ostatní velká SUV. O vnitřní prostornosti Aspenu leccos napovídá i rozvor o délce 3 027 mm. Za příplatek můžete interiér obohatit o navigační systém, bezdrátové komunikační prostředí nebo satelitní rádio Sirius.

Chrysler věnoval velkou pozornost i prvkům aktivní a pasivní bezpečnosti, kterých je v Aspenu standardně více než 30. Zahrnují veskrze tradiční prvky jako jsou asistenční systémy ABS, EBD, ESP nebo předpínače bezpečnostních pásů, ale třeba i boční airbagy pro všechny řady sedadel.

Pod kapotou najdeme jeden ze dvou zážehových motorů. Základem je benzinový osmiválec o objemu 4,7 l poskytující výkon 173 kW a točivý moment 408 Nm. Motor je konstruován tak, že může spalovat ethanol nebo benzín. Variantou je osmiválec 5,7 l HEMI dávající výkon 247 kW a maximální točivý moment 503 Nm. Tento motor využívá tzv. Multi Displacement System, známý i z dalších vozů koncernu, který umožňuje odpojování přívodu paliva do poloviny válců motoru, kdykoli není plný výkon třeba. Oba motory jsou dodávány s pětistupňovou automatickou převodovkou.

Aspen je ve verzi 4x4 také vybaven jedním ze dvou systémů pohonu všech kol. S menším agregátem je dodávána mezinápravová spojka pracující ve variabilním režimu AWD nebo s pevně stanoveným rozdělením momentu na všechna kola. S větším agregátem je spojena dvourychlostní redukční převodovka. V automatickém režimu pohonu všech kol je v obou verzích točivý moment rozdělován na přední a zadní nápravu v poměru 48:52.

Podle tiskové zprávy Chrysleru je tento vůz určen pro starší generaci Američanů (40-55 let), zejména rodiny, jejichž roční příjem dosahuje 100 tis. dolarů (2,2 mil. Kč.).

Dan Vořechovský
Diskuze (2)