Aston, Jaguar nebo Lotus: Hrdinové nové kolekce britských známek

 

Britský automobilový průmysl sice v 80. letech minulého věku prakticky přestal existovat, ale jeho historie je slavná a bohatá.

Britská Královská pošta (Royal Mail) udělala velkou radost sběratelům známek s dopravní tématikou. 13. srpna 2013 uvádí do oběhu sérii s britskými automobily nedávné minulosti. Tedy, vlastně dvě série se společným označením „British Auto Legends“. Dává vzpomenout na slavné vozy, které se zrodily za kanálem La Manche.

Hlavní šestiznámková kolekce „The Thoroughbreds“ představuje ušlechtilé sporťáky a auta s urozeným rodokmenem, jaký má například Rolls-Royce Silver Shadow z roku 1965. Vždyť jeden ze zakladatelů automobilky, Sir Henry Royce, se narodil před 150 lety, konkrétně 27. dubna 1863. A od jeho smrti mimochodem letos uplynulo také kulatých osmdesát, odešel z tohoto světa 22. dubna 1933. Původně své vozy vyráběl sám, než se k němu připojil letec, obchodník a závodník Charles Rolls. Století od vzniku oslavuje i Aston Martin, firma Roberta Bamforda a Lionela Martina vznikla v londýnské čtvrti South Kensington roce 1913, současný název získala až na prahu následující dekády. V kolekci nesmí chybět stříbrné kupé DB5 (1963), synonymum filmů s agentem 007 Jamesem Bondem.

Součástí série se stal proslulý Jaguar E-Type coby roadster první série ročníku 1961. „Éčko“ mělo kulatiny před dvěma lety. V době, kdy už Británií cloumala krize, která vrcholila slučováním koncernů a rušením slavných značek, se narodil Lotus Esprit (1976). Pohnutý osud má za sebou rovněž značka MG, kterou reprezentuje původní verze roadsteru MGB z roku 1962. Dnes sice přežívá, ale v čínských rukou. Je pravdou, že typ B patřil mezi lidovější sportovní auta. To Morgan se z majetku rodiny svého zakladatele dosud nevymanil a zůstává typicky domácím výrobcem. Plus 8 představoval první osmiválec v jeho historii.

Exempláře byly pečlivě vybírány, musely být ve špičkovém stavu a fotil je James Mann. Za konečnou podobou známek s rozměry 60 x 21 mm stáli grafici Why Not Associates.

Druhou částí legendárních vozů z Albionu je čtveřice „Workhorses“, tedy pracantů. Úplně běžná součást tamních silnic od poloviny minulého století do jeho konce, přesto si vydobyla své místo v historii. Poválečný Morris Minor na kontinentě není tolik známý, londýnský taxík Austin FX4 ale už ano. Minor byl vybrán stylově v poštovní verzi s emblémem Royal Mail. Fordy Anglia 105E s negativním sklonem zadního okna se prodávaly i v Československu, byt s nimi policisté zrovna nejezdili. A Land Rover Defender se vyrábí stále, i v prezentované delší verzi 110. Klasické Land Rovery se nezměnily již třicet let, jméno Defender se používá od roku 1990.

Tento miniaršík je mimochodem doplněn o emblémy výrobců, stručné technické údaje a dobu produkce jednotlivých modelů.

Land Rover Defender (všechny testy a další články)

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Majitel Zentivy kupuje za miliardy dolarů americkou farmaceutickou firmu Bioverativ Majitel Zentivy kupuje za miliardy dolarů americkou farmaceutickou firmu Bioverativ

Francouzská farmaceutická skupina Sanofi se dohodla na…

Schulzova SPD je blíž velké koalici Schulzova SPD je blíž velké koalici

Schulz chce do koaliční smlouvy s CDU/ /CSU prosadit více…

Babiš v koutě. Hraje o šanci zůstat ve vládě Babiš v koutě. Hraje o šanci zůstat ve vládě

Existují čtyři varianty vlády, která by měla více než 101…

Zápisník Jany Havligerové: Politika? Být vidět! Zápisník Jany Havligerové: Politika? Být vidět!

České korunovační klenoty jsou nejspíš zakleté. Vrcholné…

 
Zdroj: Royal Mail

Štítky Aston Martin Jaguar Lotus Rolls-Royce

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Minitest Volkswagen Touareg Masaj 3.0 TDI: Nesnáším loučení! Minitest Volkswagen Touareg Masaj 3.0 TDI: Nesnáším loučení!

Dnešním testem dáváme poslední sbohem druhé generaci…

 





 
Když nestačí normální sklápěč, aneb ty největší dampry z největších

Když nestačí normální sklápěč, aneb ty největší dampry z největších

Dnes 08:00

Velké povrchové doly produkují desítky tisíc tun horniny denně a k jejich přepravě jsou zde využívaný důlní sklápěče, jímž se říká dampry.




Blesk.cz

Trápení Antonína a Mirky z Manželských etud: Syn skončil za mřížemi!

Trápení Antonína a Mirky z Manželských etud: Syn…

Nikdy si nemysleli, že to může potkat zrovna je. Mirka a Antonín Kubrovi z dokumentárního cyklu Heleny…

Uniklo tajemství Dany Medřické (†62): Zemřel jí teprve roční syn!

Uniklo tajemství Dany Medřické (†62): Zemřel jí…

Málokdo tuší, že herec Václav Vydra (61) mohl mít staršího bratra. Ale ten krátce po svatbě jeho rodičů Dany…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

SESTŘIHY: Real nastřílel sedm gólů, Barcelona pět. Atlético bralo jen bod

SESTŘIHY: Real nastřílel sedm gólů, Barcelona pět.…

Fotbalisté Barcelony zůstali i po dvacátém kole španělské ligy neporaženi. Na hřišti Betisu Sevilla zvítězili…

 

Reflex.cz

Slavnostní monolog kandidáta Zemana

Slavnostní monolog kandidáta Zemana

Prezident zahájil na Nově svá čtyři volební vystoupení v novém hávu příjemného a slušného státníka. To se…

Fenomén jménem Kuba: Sjednoceni nouzí

Fenomén jménem Kuba: Sjednoceni nouzí

Nespal jsem pořádně dvě noci, nezbývá než se natáhnout přes prázdné sedačky a nechat se unášet sny. Probouzí mě…