Aston, Jaguar nebo Lotus: Hrdinové nové kolekce britských známek
Britská Královská pošta (Royal Mail) udělala velkou radost sběratelům známek s dopravní tématikou. 13. srpna 2013 uvádí do oběhu sérii s britskými automobily nedávné minulosti. Tedy, vlastně dvě série se společným označením „British Auto Legends“. Dává vzpomenout na slavné vozy, které se zrodily za kanálem La Manche.
Hlavní šestiznámková kolekce „The Thoroughbreds“ představuje ušlechtilé sporťáky a auta s urozeným rodokmenem, jaký má například Rolls-Royce Silver Shadow z roku 1965. Vždyť jeden ze zakladatelů automobilky, Sir Henry Royce, se narodil před 150 lety, konkrétně 27. dubna 1863. A od jeho smrti mimochodem letos uplynulo také kulatých osmdesát, odešel z tohoto světa 22. dubna 1933. Původně své vozy vyráběl sám, než se k němu připojil letec, obchodník a závodník Charles Rolls. Století od vzniku oslavuje i Aston Martin, firma Roberta Bamforda a Lionela Martina vznikla v londýnské čtvrti South Kensington roce 1913, současný název získala až na prahu následující dekády. V kolekci nesmí chybět stříbrné kupé DB5 (1963), synonymum filmů s agentem 007 Jamesem Bondem.
Součástí série se stal proslulý Jaguar E-Type coby roadster první série ročníku 1961. „Éčko“ mělo kulatiny před dvěma lety. V době, kdy už Británií cloumala krize, která vrcholila slučováním koncernů a rušením slavných značek, se narodil Lotus Esprit (1976). Pohnutý osud má za sebou rovněž značka MG, kterou reprezentuje původní verze roadsteru MGB z roku 1962. Dnes sice přežívá, ale v čínských rukou. Je pravdou, že typ B patřil mezi lidovější sportovní auta. To Morgan se z majetku rodiny svého zakladatele dosud nevymanil a zůstává typicky domácím výrobcem. Plus 8 představoval první osmiválec v jeho historii.
Exempláře byly pečlivě vybírány, musely být ve špičkovém stavu a fotil je James Mann. Za konečnou podobou známek s rozměry 60 x 21 mm stáli grafici Why Not Associates.
Druhou částí legendárních vozů z Albionu je čtveřice „Workhorses“, tedy pracantů. Úplně běžná součást tamních silnic od poloviny minulého století do jeho konce, přesto si vydobyla své místo v historii. Poválečný Morris Minor na kontinentě není tolik známý, londýnský taxík Austin FX4 ale už ano. Minor byl vybrán stylově v poštovní verzi s emblémem Royal Mail. Fordy Anglia 105E s negativním sklonem zadního okna se prodávaly i v Československu, byt s nimi policisté zrovna nejezdili. A Land Rover Defender se vyrábí stále, i v prezentované delší verzi 110. Klasické Land Rovery se nezměnily již třicet let, jméno Defender se používá od roku 1990.
Tento miniaršík je mimochodem doplněn o emblémy výrobců, stručné technické údaje a dobu produkce jednotlivých modelů.