Aston Martin AMR1 (1988-1989): Kratičký comeback

 

Návrat Aston Martinu do nejvyšší ligy vytrvalostních závodů nepřinesl žádné vítězství, nicméně úplný propadák to nebyl. Jenže Ford koupil Jaguar a přišel rychlý konec...

Aston Martin se na konci 80. let pokusil o návrat na pole vytrvalostních závodů, konkrétně do tehdy ještě vzkvétajícího mistrovství světa. Pochopitelně podle předpisů skupiny C1, aby mohl konkurovat těm nejlepším, hlavně Jaguaru, Porsche a Mercedesu, tehdy reprezentovanému švýcarským Sauberem. Projekt financoval automobilový magnát Peter Livanos. Prototypy, jejichž vývoj začal v polovině roku 1986, však navrhl Kanaďan Max Bostrom z Dymag Wheels a na vše dohlížela slavná stáj Ecurie Ecosse, kterou po jejím znovuvzkříšení vedli Hugh McCaig, Ray Mallock a Richard Williams. Livanos, šéf a spolumajitel Aston Martinu Victor Gauntlett, Williams a Mallock založili společnost Protech (Proteus Technology Limited).

Srdce od Callawaye

Když nadnárodní Ford v září 1987 oznámil, že kupuje 75% podíl v automobilce, měli mnozí o osud nových závodních vozů obavy, ale velcí manažeři modrého oválu do už rozjetých prací nijak nezasahovali. Alespoň prozatím. Hlavní designér Bostrom, mimochodem bývalý zaměstnanec Brabhamu, tedy stvořil uzavřenou „placku“ s nastavitelným obřím zadním křídlem a motorem, který byl vzadu u nápravy vychýlen o tři stupně nahoru, za ním se nad rychlostní skříní nacházel chladič. Masivní přítlak vůz dokázal doslova přikovat k povrchu dráhy, což bylo účelem. Šasi s rozvorem 2896 mm využívalo kevlaru a uhlíkových vláken, podlaha byla hliníková. Zavěšení s dvojitými trojúhelníkovými rameny doplňovaly vinuté pružiny s minimálními dráhami – podle vzoru monopostů formule 1. Piloti samozřejmě seděli vpravo, což není dáno britským původem, tato konstrukce byla obvyklá u sportovních prototypů po dlouhá léta.

Aston Martin Vantage AMR je prvním sériovým zástupcem nové sportovní divize

O ladění celohliníkového šestilitrového vidlicového osmiválce bez přeplňování se postarali američtí Callaway Engineering. Původně se plánovalo použití menšího agregátu objemu 5,3 l (ano, ze sériového Virage), jenže z toho se podařilo vydolovat pouze 570 koní (419 kW). Nakonec se za kabinou objevil ten větší s typovým označením RDP87, v dubnu 1988, kdy se rozvrčel poprvé, dával jen 612 k (450 kW), jeho výkon se následně podařilo dostat k hranici 680 k (500 kW) a později až k 700 k (515 kW)/7000 min-1. Dvouventilovou hlavu nahradila modernější čtyřventilová a firma Reevese Callawaye z Old Lyme v Connecticutu dokázala vyvinout nejen výkonný, ale hlavně spolehlivý motor. Používal řídicí jednotku Zytek. Úzká pětistupňová manuální převodovka našla místo až za ním. Ocelové kotouče byly odvětrávané a příčně vrtané, řízení hřebenové, kola od sebe dělilo 1600, respektive 1524 mm. Do palivové nádrže se vešlo 100 l pohonných látek. Podle převodů vozy dosahovaly až 350 km/h.

Havárie při zkouškách

Zaměstnanci továrny v Newport Pagnellu mohli vidět první prototyp už v říjnu 1988, byl 4775 mm dlouhý, 1981 mm široký a 1016 mm nízký. Ostrý start se uskutečnil následující sezónu, přesně tři dekády po té nejúspěšnější. Vzniklo celkem pět aut, stavbu měla na starosti firma Coutraulds, do dnešních dnů přežila čtveřice z nich. Startovala v barvách olejářské společnosti Mobil 1, tedy v bílo-modro-červené kombinaci, dalším významným sponzorem byl dodavatel pneumatik Goodyear.

Podvozek 01 bohužel při zkouškách v Donington Parku havaroval a Aston Martin nestihl první závod sezóny v Suzuce, i když byl do něj už přihlášen. Za to vyfasoval pokutu 250 tisíc dolarů, protože dle nových pravidel FIA musel odjet ve skupině C1 všechny vypsané podniky. Podvozek číslo 02 byl nasazen do toho druhého v Dijonu, posádka David Leslie/Brian Redman dojela na 17. místě. Napoprvé žádná sláva...

Na Wyerovu památku

Čtyřiadvacetihodinovka v Le Mans, která se do šampionátu nezapočítávala, viděla na startu dva vozy: 02 a 03. V kvalifikaci obsadily 32. a 40. místo z 56 aut, chyběl jim výkon i rychlost. Redman s Irem Michaelem Roem a Řekem Costasem Losem přesto dorazili do cíle závodu jako jedenáctí, Leslie, Ray Mallock a David Sears vydrželi jen 153 kol, odpadli v desáté hodině pro poruchu elektriky. Jejich „trojka“ byla dokončena až v boxech na francouzském okruhu!

Vozy měly tenkrát na levém předním blatníku smuteční černý pruh k uctění památky Johna Wyera, který zemřel v dubnu. Muž známý svým týmem s Porsche v barvách Gulfu totiž na konci 50. let šéfoval továrnímu týmu Aston Martin. V Jaramě tým chyběl úplně, na přípravu po Le Mans nebyl čas... Šasi 03 bylo dále použito při trénincích v Brands Hatch, na Nürburgringu a v Doningtonu, ale samotných závodů už se neúčastnilo. Pokud se později objevilo na nějaké akci, tak pouze staticky. V roce 2004 jej prodali Christie's za 294.250 eur.

Šasi 04

„Čtyřka“ byla jednou ze dvou odlehčených verzí, vážila jen 920 kg, podařilo se snížit hmotnost o dalších více než 60 kg („jednička“ měla 988 kg). Vyjela na trať v polovině roku. Sezóna 1989 se ukázala jako poměrně úspěšná, Aston Martiny dorazily do cíle osmkrát z deseti účastí (nikoli startů, počítají se každý vůz zvlášť) a týmu patřila 6. příčka v konečném účtování, dokázal porazit Toyotu, ale podlehl Mercedesu, respektive Sauberu, Porsche (stájím Joest a Brun), Jaguaru i Nissanu. V červenci obsadili s šasi 04 Brian Redman a David Leslie čtvrté místo v Brands Hatch, v srpnu na Nürburgringu projeli pod šachovnicovým praporkem jako osmí. V Doningtonu dorazil tento vůz celkově sedmý (Redman/Sears) a ve Spa rovněž (Redman se Švédem Stanleyem Dickensem).

Americký majitel koupil „čtyřku“ přímo od továrny, ale opět v aukci společnosti Brooks za 133,5 tisíce liber v roce 2000 jako první soukromník vůbec. Od počátku milénia jej s podporou servismanů Hudson Historics nasazoval v četných kláních „historiků“ skupiny C (Watkins Glen, Lime Rock, Road Atlanta, Monterey, Sebring, Daytona), i když veteránského věku nedosáhl ještě ani dnes. V roce 2003 jej Lord March pozval na svůj Festival rychlosti v Goodwoodu, o devět let později s ním sám Brian Redman zajel při Monterey Historics v Laguna Seca nejrychlejší kolo, ani pilot, ani auto ještě závodit nezapomněli. To už mělo za sebou nákladné osvěžení.

Nyní bude nabídnuto prostřednictvím síně RM Sotheby's 18. srpna 2017. Aukční rozmezí stanoveno nebylo, ale při posledním pokusu o prodej před třemi lety v květnu v Monaku jej stejná společnost hodlala prodat za 700 tisíc až milion eur, což odpovídá v současnosti částce 18,3-26,1 milionu korun. Levné tedy rozhodně není, jde však o nejpůvodnější exemplář ze všech.

Nejlehčí

Největším úspěchem posledního šasi 05, odlehčeného už skoro o metrák (na 906 kg), s karbon-keramickými kotouči místo ocelových a ještě výkonnějším motorem (6,3 l/537 kW/730 k v 8000 otáčkách) bylo šesté místo z Doningtonu, kdy Davida Leslieho doplnil Ir Michael Roe a skončili těsně před týmovými kolegy. Ve Spa však odpadli kvůli defektu ojnice ve 44. kole. Pro poslední mexický závod nahradil Roa Redman a výsledkem byla osmá příčka. Toto auto vlastnil až do roku 2001 mecenáš Peter Livanos, poté jej prodal současnému majiteli Paulu Whightovi. Zúčastňuje se historických klání skupiny C a GTP v Goodwoodu, Le Mans, Silverstone i jinde. V nedávné minulosti jej pilotovali třeba Nicolas Minassian a Tom Kimber-Smith.

AMR2 a 3

Projekt skončil neslavně. Kontinuitu programu začaly narušovat různé překážky. Rozpor mezi FISA (mezinárodní federací automobilového sportu) a ACO (Automobile Club de l'Ouest), tedy organizátory závodu v Le Mans, nezaručoval to, že slavný závod bude i nadále součástí světového šampionátu (nakonec v něm znovu skutečně nefiguroval). Vývoj nového modelu AMR2 sice přes zimu 1989/90 běžel, šasi AMR2/06 se mělo postavit na start právě v červnu na Circuit de la Sarthe. Získalo onen výkonnější agregát 6,3 l V8 a počítalo se i s aerodynamičtější karoserií, která zaručovala maximální rychlost až 370 km/h.

Přišla ale další rána. FIA oznámila, že pro rok 1991 chystá omezení skupiny C, prototypy mohly být poháněny pouze atmosférickými jednotkami 3,5 l z formule 1. Dodávku nových motorů přislíbil majitel Ford, ale ve finále byl vývoj zmrazen a společnost Protech rozpuštěna, stalo se tak v březnu 1990. Jediný AMR2 byl dokončen později a vybaven další karoserií z předchůdce. Další chystaný AMR3 už zůstal pouze na papíře, i když se Tony Southgate snažil...

Určitou roli zde také samozřejmě sehrálo převzetí Jaguaru americkým koncernem (1989). Mít pod křídly dva projekty pro skupinu C nebylo to pravé ořechové, ten méně úspěšný tedy musel logicky skončit. Aston Martin také ještě nebyl finančně stabilní. Důvodů bylo tedy více a tak nějak se sešly...

Foto: Simon Clay/RM Sotheby's, Auto World Press, Aston Martin Lagonda

Spolupracujeme s TipCars.com
Počátky BMW i3 pochází už z roku 1991. Koncept E1 měl dojezd 200 kilometrů Počátky BMW i3 pochází už z roku 1991. Koncept E1 měl dojezd 200 kilometrů

Počátky dnešního elektromobilu BMW i3 se datují už do…

Demonstrace v Londýně. Desetitisíce lidí žádaly nové referendum o brexitu Demonstrace v Londýně. Desetitisíce lidí žádaly nové referendum o brexitu

Desetitisíce odpůrců odchodu Británie z Evropské unie se…

Zvýší-li Spojené státy cla na automobily, Evropská unie zareaguje, řekl eurokomisař Zvýší-li Spojené státy cla na automobily, Evropská unie zareaguje, řekl eurokomisař

Evropská unie odpoví, pokud Spojené státy zvýší cla na…

 
Zdroj: WSRP, RM, UCP.com, Wikipedia

Štítky Aston Martin

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Studii kvality nových aut vévodí korejské značky. Němci se propadli Studii kvality nových aut vévodí korejské značky. Němci se propadli

Za první rok podle údajů od zákazníků některé značky…

Nová Kia Ceed má první ceny. Za 530.000 Kč je v plné výbavě! Nová Kia Ceed má první ceny. Za 530.000 Kč je v plné výbavě!

Zatímco na české ceny nové Kie Ceed si ještě musíme…

 





 
Nissan March Super Turbo: Miniaturní hothatch s technikou, která předběhla dobu

Nissan March Super Turbo: Miniauto s technikou, která předběhla dobu

Dnes 19:00

Původní Nissan Micra, na některých trzích nazývaný March, byl typickým japonským malým autem 80. let. Paradoxně na jeho základě vznikla nezvykle technicky řešená sportovní verze.




Blesk.cz

Rusko utužuje blokaci internetu. Kdo zveřejní odkaz na zakázaný web, zaplatí tučnou pokutu

Rusko utužuje blokaci internetu. Kdo zveřejní odkaz…

Ruskou sněmovnou (Státní duma) prošel nový zákon (TASS v ruštině), který zkomplikuje život tamním vyhledávačům.…

Na co drahé kufry? Muž v Praze přišel do vlaku s popelnicí!

Na co drahé kufry? Muž v Praze přišel do vlaku s popelnicí!

Nač kupovat na dovolenou drahé kufry! Pasažér vlaku z pražského hlavního nádraží si zavazadlo udělal z běžné…

 

iSport.cz

Program MS ve fotbale 2018: Kompletní rozpis zápasů, hrací dny, play off

Program MS ve fotbale 2018: Kompletní rozpis zápasů,…

Mistrovství světa ve fotbale 2018 v Rusku nabídne od 14. června celkem 64 zápasů, ze kterých 8. července vzejde…

Jižní Korea - Mexiko 1:2. Chicharito 50. gólem přiblížil postup

Jižní Korea - Mexiko 1:2. Chicharito 50. gólem…

Fotbalisté Mexika ve druhém utkání na mistrovství světa porazili Jižní Koreu 2:1. Ve skupině F navázali na…

 

Reflex.cz

Chystáte se na dovolenou do Švýcarska? Tady je 12 švýcarských unikátů a důvodů, proč je navštívit

Chystáte se na dovolenou do Švýcarska? Tady je 12…

Co se vám vybaví, když se řekne Švýcarsko? Matterhorn, čokoláda, hodinky, nebo snad sýry? Tahle malá, neutralitu…

Unikátní fotogalerie: Kočky sjeté kočičím kokainem vykouzlí úsměv každému

Unikátní fotogalerie: Kočky sjeté kočičím kokainem…

Jestli jste milovníci domácích mazlíčků, svéhlavých a inteligentních koček, pak musíte znát tuto rostlinu: šantu…