Aston Martin DP215: Vzácný závodní prototyp z roku 1963 je na prodej
Dražbu aukční sítě RM Sotheby's pořádané v letošním roce v Monterey obohatí nový velmi vzácný přírůstek. K již představeným nabízeným raritám Ferrari 250 GTO, Ford GT40 a Porsche 908 se nyní přidává také závodní vůz značky Aston Martin. Jedná se prototyp vozu z roku 1963 nazvaný Aston Martin DP215. Vyvolávací cena se očekává šílených 20 až 25 milionů dolarů, tedy od 480.000.000 korun do šesti set miliónů korun.
Myšlenka postavit závodní speciál na základě vozu DB4 GT se zrodila v roce 1961. Mělo jít o náhradu za úspěšný typ DBR4. Důvodem byla snaha zabránit závodění soukromých jezdců na upravených sériových autech pro závody. Celkem vzniklo speciálů DP215 pouhé čtyři auta.
Auto dražené v aukční síni RM Sotheby´s je čtvrtým a tedy posledním vyrobeným kusem. Dostalo upravený rámový podvozek, na nějž nasadili karoserii z hliníkových slitin. Pohonnou jednotkou se stal řadový šestiválec o objemu 4,0 litru s dvojicí svíček na válec a se suchou klikovou skříní.
Oproti výchozímu sériovému typu DB4 GT jej v šasi uložili tak, že jej posunuli o 254 mm více vzad. Převodovka byla převzata z modelu DBR1. Do závodů 24 hodin v Le Mans vstoupil vůz DP215 v roce 1963 s Lucienem Bianchim a slavným Philem Hillem za volantem. Hill se o dva roky před tím stal prvním Američanem, jenž vyhrál pohár F1, a sice za volantem monopostu Ferrari.
Bohužel, hned v prvním závodě došlo po dvou hodinách k defektu převodovky, zrovna v okamžiku, kdy byl Aston Martin na kolo o celých šest sekund rychlejší než Ferrariho nový závoďák 330 MKB a 12 sekund rychlejší než starší model 250 GTO. Současně šlo o první auto, které pokořilo rychlost 300 km/h na rovince před zatáčkou Mulsanne. DP215 se tak stalo nejrychlejším autem starého okruhu v Le Mans s motorem uloženým vpředu.
Ani další osud však vozu moc nepřál. V Remeši pro změnu došlo k přetočení motoru, když Jo Schlesser chybně podřadil. Pro následující závody Brands Hatch Guard Trophy auto dostalo prototyp robustnější převodovky. Dalších závodů se však pod hlavičkou továrního týmu Aston Martin již nezúčastnilo.
Následně mělo poměrně těžký život. Při jízdách na běžné silnici dokonce havarovalo, aby jej následně opravili s využitím dílů z různých modelů značky Aston Martin. První soukromý vlastník vozu se datuje do roku 1974. V následujících desetiletích byla snaha uvést stroj do originálního stavu. V současné době má vůz novou převodovku, založenou na základě původního prototypu skříně a také originální motor.
Auto je dle dosavadního vlastníka překvapivě dobře řiditelné s motorem s vysokým točivým momentem a hlavně také mnohem lépe zpracované než doboví konkurenti. Snad se podaří jeho současnou skvělou kondici zachovat i pro budoucí generace.
Foto: Simon Clay, RM Sotheby's