Aston Martin do roku 2020 kompletně vymění modelovou řadu
Na 16. ročníku autosalonu v Šanghaji představil Aston Martin v lokální premiéře elektrický koncept kupé DBX se zvýšenou světlostí a Lagondu Taraf, které se staly hlavními hvězdami stánku. Oba modely již známe, daleko důležitější je uvedení nové strategie „Second Century“ (druhé století). Robert Bamford a Lionel Martin založili původní společnost Bamford & Martin Limited v londýnském South Kensingtonu totiž už roce 1913. Značka Aston Martin se používá od roku 1920, kdy první vůz nazvaný The Hybrid uspěl v závodě do vrchu Aston Clinton. Své jméno nezískal podle elektromotoru, vycházel ze staršího šasi Isotta-Fraschini a poháněl jej motor Coventry-Climax 1,39 l.
Současná firma s oficiálním názvem Aston Martin Lagonda Limited má za sebou tedy 102 let existence plné divokých zvratů, sportovních úspěchů i nezdarů a několika bankrotů. Dnes není majetkem žádné velké automobilky (naposledy Fordu), pouze úzce spolupracuje s divizí Mercedes-AMG. Daří se jí poměrně dobře, o luxusní a drahé vozy s vysokým podílem ruční práce je zájem.
Výkonný ředitel Andy Palmer na čínské výstavě odhalil její blízkou budoucnost. Do konce desetiletí jeho značka kompletně vymění svůj současný výrobní program, všechny modely dostanu své nástupce štědře využívající uhlíkové kompozity a objeví se i trojice nových bez přímých předchůdců. Nic podobného jako Cygnet ovšem určitě nechystá. Komplexní strategie má renomovanému britskému výrobci zajistit udržitelnost a úspěch. „Budeme dodávat novou vlnu produktů, které jsou vyvíjeny v rámci největšího investičního záměru v naší historii,“ řekl a pokračoval: „Plán Second Century nabízí nejen vzrušující a velmi žádané luxusní a sportovní vozy v tradičním slova smyslu, ale zahrnuje také novou pohonnou techniku. Vyzval jsem svůj tým, aby vyvinul elektrickou verzi Rapide.“
Rozšíří se i speciální divize Q, která se věnuje individualizaci jednotlivých vozů dle přání zákazníků. Na šanghajském stánku je k vidění bílý Rapide S s osmistupňovou samočinnou převodovkou Touchtronic III od ZF. Toto oddělení stojí také za Lagondou Taraf, která vznikne v počtu pouhých 200 exemplářů. Čerpá inspiraci z hranatého sedanu Williama Townse (1976). Mohou ji objednávat už i Číňané, stejně jako Vantage s motory V8 a V12 a Vanquish. Tamní trh je dle slov ředitele čínské pobočky Michaela Penga velmi důležitý a významný, i místní boháči mají peněz dost a chtějí utrácet. V současné době fungují dealeři v 15 velkých městech.
S výrobou speciálních modelů má Aston Martin bohaté zkušenosti, vzpomeňme třeba One-77, výroční CC100, ani on nezůstal v jediném exempláři, nebo stále ještě nový Vulcan. Třeba připomenout, že Aston Martin bude figurovat s kupé DB10 i v bondovce Spectre.