Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Aston Martin ztrojnásobil ztrátu, hodlá propouštět

David Bureš
Diskuze (0)
Britský výrobce sportovních aut musel svolávat své modely do servisů kvůli vadnému pedálu plynu. Navíc ho trápily klesající prodeje.

Aston Martin až nyní zveřejnil ekonomické výsledky za loňský rok. A pohled to není moc hezký, britská automobilka navýšila svoji ztrátu na 71,8 milionu liber (2,6 miliardy korun), což je třikrát více než v roce 2013. I kvůli tomu výrobce hodlá propouštět.

Loňské výsledky znamenají, že Aston Martin zaznamenal ztrátu již čtyři roky po sobě. Vedení navíc neočekává, že by se letos situace nějak změnila. Generální ředitel Astonu Andy Palmer oznámil, že se automobilka nevrátí do černých čísel dříve než v roce 2017.

Důvodů problémů Astonu je hned několik. Tím prvním jsou klesající prodeje, především kvůli nižšímu zájmu čínských zákazníků. Aston Martin loni prodal jen 3.661 aut, zatímco v roce 2013 to bylo 4.200 vozů.

Velkým problémem pak byla mohutná svolávací akce, která se dotkla celkem 17.950 aut. Jejím důvodem byl vadný pedál plynu, jehož rameno se mohlo zlomit. Do servisů loni kvůli tomuto problému musely tři ze čtyř Astonů vyrobených od roku 2008.

Aston Martin navíc výrazně investuje do obměny své stárnoucí modelové řady, do které chce vložit na 500 milionů liber (18 miliard korun). Jako první na trh v příštím roce dorazí sportovní model DB11, nástupce dnešní DB9. Úplnou novinkou v nabídce značky pak bude crossover vycházející z letošního konceptu DBX. Pracuje se i na elektrickém Rapide.

Automobilka v současnosti hledá místo, kde bude DBX vyrábět. Existuje prý až šest možných lokalit, mezi kterými je americká Alabama, britský Wales, okolí anglického Birminghamu a dokonce blíže nespecifikovaný stát východní Evropy. Investice do výroby nového vozu jistě zaberou množství finančních prostředků.

Automobilka již na finanční ztrátu zareagovala a oznámila, že hodlá zrušit 295 pracovních postů, což je asi 14 % její pracovní síly. Propouštění je oficiálně vysvětleno nutností restrukturalizace firmy před chystaným zahájením produkce crossoveru a elektromobilu. Aston chce pracovníkům nabídnout předčasný odchod do důchodu nebo dobrovolný odchod, současně hodlá zrušit dosavadní nábor na volné pozice.

David Bureš
Diskuze (0)