Audi 200 C3: Sen ředitelů německých firem slaví 30 let

 

Před třemi dekádami nabídla firma Audi poprvé ve své poválečné historii opravdu prestižní automobil. Ředitelé firem na západ od našich hranic měli tenkrát velmi neklidné spaní.

Audi 200 existovalo ve dvou generacích. První hranatá C2 (typ 43) z října 1979 se vyráběla jen necelé čtyři roky. Produkce druhé s kódem C3 (typy 44 a 4Q) byla spuštěna v červnu 1983, výstavní premiéru si však limuzína vyšší střední třídy odbyla až v září ve Frankfurtu. Na délku měřila těsně přes 4,8 m, rozvorem 2687 mm by však dnes příliš neoslnila. V osmdesátých letech to bylo ale něco jiného. Pravda, dlouhé převisy karoserie byly kritizovány už u o rok starší a malinko menší řady 100, ze které série 200 do značné míry vycházela. Místa uvnitř však bylo dost a 610 l pro zavazadla také jistě dostačovalo. „Stovka“ se chlubila tehdy rekordním součinitelem odporu vzduchu 0,30, větší sourozenec byl na tom s 0,32 o něco hůře.

Nabídl však výhradně výkonné pětiválce a alternativně pohon obou náprav, standardně zabírala jen přední. Nejslabší verze byly také velmi lehké, vážily jen 1260 kg. Základem portfolia pohonných jednotek byla ta atmosférická s objemem 2,1 l (přesně 2144 cm3) s výkonem 100 kW. Čtyřkolka Quattro dostala tentýž agregát, ale s turbodmychadlem a 134 kW. Už ta mohla na německých dálnicích závodit s Mercedesy 500 SE W126, BMW 745i série E23, Jaguary XJ12, či honosnými a vzácnými Maserati Quattroporte třetí generace. V Ingolstadtu ale dbali i na čistotu výfukových plynů, katalyzátor byl k mání již od počátku, byť za příplatek. V létě 1984 následovalo kombi Avant. To muselo záhy vzdorovat T-Modellu Mercedesu E W124 a švédskému hranáči 760 od Volva. Mercedesy byly díky větší image prodejně úspěšnější. Nutno dodat, že tvary prosklené zádě Avantu na rozdíl od elegance trojcípé hvězdy vyvolávaly rozpaky. Nabídku rozšířil větší motor 2,2 l (2226 cm3)/101 kW. Jeho turboverze poskytovala v polovině osmdesátých let dokonce 121 kW.

Počátkem roku 1988 přišel na řadu facelift, který se dotkl hlavně hodně inovovaného interiéru a s ním i vyladěné přeplňované pětiválce 2,2 l se 147 kW, respektive o 7 kW slabší s v kombinaci s třístupňovým automatem. Manuální převodovky měly vždy pět rychlostí. Zvenčí se decentně změnily nárazníky a světla, ale zde o nijak radikální zásahy nešlo. V březnu 1989 následovala špičková 200 Quattro 20V. Čtyřventilový turbomotor 2,2 l dával až 220 koní (162 kW) a překonání rychlosti 240 km/h nebylo pro sedany vůbec žádným problémem, ve své době patřil mezi nejrychlejší na světě. Kombi Avant sice koketovalo jen s dvěstětřicítkou, ale pro rodinný stěhovák to bylo opravdu slušné. Cenovka 74.500 marek vypadala velmi optimisticky, brzy ale top verze tvořila doma až 80 % prodejů celé řady! Hledáte diesel? Ne, ten se pod kapotu nikdy nedostal. Ani s turbem, natožpak bez něj! Tehdy jeho instalace do tak velkého a prestižního auta nepřicházela v úvahu.

Výroba kombi v Německu skončila v červenci 1991, sedany byly nahrazeny již v listopadu 1990 řadou 100 C4. Do posledních aut se ještě dostal airbag řidiče. S úspěchem se vyvážela i do Japonska a USA. Čínské úřady si však mohly objednat prodlouženou verzi vyráběnou lokálně u FAW ještě na konci století. Z typů 100 a 200 bylo odvozeno i opravdu luxusní Audi V8. Hlavně kombi 200 Avant přežilo do dnešních dnů poměrně hodně. Pozinkovaná karoserie vzdoruje korozi i v severských zimách, přitom hodně exemplářů má najeto dávno přes půl milionu kilometrů. Mechanika je i přes použití turbodmychadel poměrně robustní.

„Dvoustovce“ nebyl cizí ani sport. Továrna nechala homologovat tohle velké auto pro skupinu A, pochopitelně s pohonem všech kol. Hannu Mikkola s ním vyhrál keňskou Safari Rally 1987 a Walter Röhrl skončil hned za ním. Němec však uměl i na sněhu, což dokázal třetím místem už v lednovém Monte Carlu. Fin zase získal bronz pod řeckou Akropolí. Poté tovární tým v barvách HB definitivně skončil a vozy si rozebrali soukromníci. V roce 1988 se radikální speciály s přeplňovanými pětiválci 2,1 l/375 kW proháněly po zámořských okruzích seriálu Trans Am. Ze třinácti závodů jich vyhrály osm (Hurley Haywood a Walter Röhrl po dvou, Hans Joachim Stuck čtyři). Haywoodovi patřil díky pravidelnému bodování jezdecký titul, Audi pak značkový. Tuningem řady 200 C3 se zabývali mnozí slavní němečtí úpravci, ať už jde o rodinu Abtů, Waltera Tresera, či firmu Zender. Nesporně zajímavým kouskem byl Family Reisemobil od firmy Bischofberger. Ano, skutečně šlo o obytné auto!

Audi 100/A6 (1990-1997) - majestát z Ingolstadtu

Spolupracujeme s TipCars.com
Havajský soud zablokoval Trumpův protiimigrační dekret, považuje ho za diskriminační Havajský soud zablokoval Trumpův protiimigrační dekret, považuje ho za diskriminační

Federální soud v Honolulu dnes zablokoval zářijový…

Hrozba terorismu v Británii vzrostla alarmujícím tempem, řekl šéf MI5 Hrozba terorismu v Británii vzrostla alarmujícím tempem, řekl šéf MI5

Šéf britské tajné služby MI5 Andrew Parker dnes řekl, že…

Jak zdokonalují řízení policisté v Británii? Hrají závodní hry Jak zdokonalují řízení policisté v Británii? Hrají závodní hry

Strážníci z jednoho britského hrabství mají opravdu…

Odvrat od brexitu by výrazně pomohl britské ekonomice, vyplývá ze studie OECD Odvrat od brexitu by výrazně pomohl britské ekonomice, vyplývá ze studie OECD

Pokud by se Británie odvrátila od plánovaného odchodu z…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné

Vůz s designově velmi komplikovanou přídí se stává…

Osel zničil lak na McLarenu 650S Spider. Zřejmě si jej spetl s obří mrkví Osel zničil lak na McLarenu 650S Spider. Zřejmě si jej spetl s obří mrkví

Vždy si dobře rozmyslete, kde zaparkujete svůj vůz.…

 





 
Autozam AZ-1 (1992-1995): Maličké japonské autíčko s křídly byl totální propadák

Autozam AZ-1 (1992-1995): Maličké japonské autíčko s křídly byl totální propadák

Včera

Japonští zákazníci si v první polovině 90. let mohli pořídit zvláštní maličké kupé od Mazdy a Suzuki s křídlovými dveřmi. Dnes jde o skutečnou raritu...




Blesk.cz

Syn Karla Svobody šokuje: Nemohu přestat myslet na číču Hany Gregorové! Proboha, proč to napsal?

Syn Karla Svobody šokuje: Nemohu přestat myslet na…

Pornobásničky, které skrz Facebook posílal zhrzený milenec Ondřej Koptík (34) své bývalé partnerce Haně…

Vysíláme živě od 14 hodin: Superdebata Blesku! 7 lídrů proti sobě, všichni v horkém křesle

Vysíláme živě od 14 hodin: Superdebata Blesku! 7…

Zatím jediná debata, kam přijdou všichni lídři sedmi velkých stran. Blesk Volební souboj s podtitulem BITVA O…

 

iSport.cz

Lev skolil Zlín hattrickem, za oslavu ale dostal trest. Asi byla moc, uznal

Lev skolil Zlín hattrickem, za oslavu ale dostal…

V neděli slavil na zlínském ledě hattrick plzeňský Tomáš Mertl. O pouhé dva dny později ho následoval Jakub Lev,…

City válí i v Lize mistrů, zdolali Neapol. Realu zachránil alespoň bod Ronaldo

City válí i v Lize mistrů, zdolali Neapol. Realu…

Fotbalisté Realu Madrid remizovali ve třetím kole Ligy mistrů 1:1 s Tottenhamem a se sedmi body se s londýnským…

 

Reflex.cz

Obvoďáci budou stávkovat. Mají pravdu!

Obvoďáci budou stávkovat. Mají pravdu!

Je málo profesí, jejichž služeb užívám opakovaně a dlouhá léta. Na prvním z míst asi — kromě řidičů tramvají —…

Výprava do nitra Nové Guiney: Země andělů a démonů

Výprava do nitra Nové Guiney: Země andělů a démonů

Papua-Nová Guinea patří k zemím, kterým se turisté vyhýbají. Ale kdo se nebojí, bude mít výjimečný zážitek. Tak…