Audi 200 C3: Sen ředitelů německých firem slaví 30 let

 

Před třemi dekádami nabídla firma Audi poprvé ve své poválečné historii opravdu prestižní automobil. Ředitelé firem na západ od našich hranic měli tenkrát velmi neklidné spaní.

Audi 200 existovalo ve dvou generacích. První hranatá C2 (typ 43) z října 1979 se vyráběla jen necelé čtyři roky. Produkce druhé s kódem C3 (typy 44 a 4Q) byla spuštěna v červnu 1983, výstavní premiéru si však limuzína vyšší střední třídy odbyla až v září ve Frankfurtu. Na délku měřila těsně přes 4,8 m, rozvorem 2687 mm by však dnes příliš neoslnila. V osmdesátých letech to bylo ale něco jiného. Pravda, dlouhé převisy karoserie byly kritizovány už u o rok starší a malinko menší řady 100, ze které série 200 do značné míry vycházela. Místa uvnitř však bylo dost a 610 l pro zavazadla také jistě dostačovalo. „Stovka“ se chlubila tehdy rekordním součinitelem odporu vzduchu 0,30, větší sourozenec byl na tom s 0,32 o něco hůře.

Nabídl však výhradně výkonné pětiválce a alternativně pohon obou náprav, standardně zabírala jen přední. Nejslabší verze byly také velmi lehké, vážily jen 1260 kg. Základem portfolia pohonných jednotek byla ta atmosférická s objemem 2,1 l (přesně 2144 cm3) s výkonem 100 kW. Čtyřkolka Quattro dostala tentýž agregát, ale s turbodmychadlem a 134 kW. Už ta mohla na německých dálnicích závodit s Mercedesy 500 SE W126, BMW 745i série E23, Jaguary XJ12, či honosnými a vzácnými Maserati Quattroporte třetí generace. V Ingolstadtu ale dbali i na čistotu výfukových plynů, katalyzátor byl k mání již od počátku, byť za příplatek. V létě 1984 následovalo kombi Avant. To muselo záhy vzdorovat T-Modellu Mercedesu E W124 a švédskému hranáči 760 od Volva. Mercedesy byly díky větší image prodejně úspěšnější. Nutno dodat, že tvary prosklené zádě Avantu na rozdíl od elegance trojcípé hvězdy vyvolávaly rozpaky. Nabídku rozšířil větší motor 2,2 l (2226 cm3)/101 kW. Jeho turboverze poskytovala v polovině osmdesátých let dokonce 121 kW.

Počátkem roku 1988 přišel na řadu facelift, který se dotkl hlavně hodně inovovaného interiéru a s ním i vyladěné přeplňované pětiválce 2,2 l se 147 kW, respektive o 7 kW slabší s v kombinaci s třístupňovým automatem. Manuální převodovky měly vždy pět rychlostí. Zvenčí se decentně změnily nárazníky a světla, ale zde o nijak radikální zásahy nešlo. V březnu 1989 následovala špičková 200 Quattro 20V. Čtyřventilový turbomotor 2,2 l dával až 220 koní (162 kW) a překonání rychlosti 240 km/h nebylo pro sedany vůbec žádným problémem, ve své době patřil mezi nejrychlejší na světě. Kombi Avant sice koketovalo jen s dvěstětřicítkou, ale pro rodinný stěhovák to bylo opravdu slušné. Cenovka 74.500 marek vypadala velmi optimisticky, brzy ale top verze tvořila doma až 80 % prodejů celé řady! Hledáte diesel? Ne, ten se pod kapotu nikdy nedostal. Ani s turbem, natožpak bez něj! Tehdy jeho instalace do tak velkého a prestižního auta nepřicházela v úvahu.

Výroba kombi v Německu skončila v červenci 1991, sedany byly nahrazeny již v listopadu 1990 řadou 100 C4. Do posledních aut se ještě dostal airbag řidiče. S úspěchem se vyvážela i do Japonska a USA. Čínské úřady si však mohly objednat prodlouženou verzi vyráběnou lokálně u FAW ještě na konci století. Z typů 100 a 200 bylo odvozeno i opravdu luxusní Audi V8. Hlavně kombi 200 Avant přežilo do dnešních dnů poměrně hodně. Pozinkovaná karoserie vzdoruje korozi i v severských zimách, přitom hodně exemplářů má najeto dávno přes půl milionu kilometrů. Mechanika je i přes použití turbodmychadel poměrně robustní.

„Dvoustovce“ nebyl cizí ani sport. Továrna nechala homologovat tohle velké auto pro skupinu A, pochopitelně s pohonem všech kol. Hannu Mikkola s ním vyhrál keňskou Safari Rally 1987 a Walter Röhrl skončil hned za ním. Němec však uměl i na sněhu, což dokázal třetím místem už v lednovém Monte Carlu. Fin zase získal bronz pod řeckou Akropolí. Poté tovární tým v barvách HB definitivně skončil a vozy si rozebrali soukromníci. V roce 1988 se radikální speciály s přeplňovanými pětiválci 2,1 l/375 kW proháněly po zámořských okruzích seriálu Trans Am. Ze třinácti závodů jich vyhrály osm (Hurley Haywood a Walter Röhrl po dvou, Hans Joachim Stuck čtyři). Haywoodovi patřil díky pravidelnému bodování jezdecký titul, Audi pak značkový. Tuningem řady 200 C3 se zabývali mnozí slavní němečtí úpravci, ať už jde o rodinu Abtů, Waltera Tresera, či firmu Zender. Nesporně zajímavým kouskem byl Family Reisemobil od firmy Bischofberger. Ano, skutečně šlo o obytné auto!

Audi 100/A6 (1990-1997) - majestát z Ingolstadtu

Spolupracujeme s TipCars.com
Amazon kupuje největší arabský eshop Souq.com Amazon kupuje největší arabský eshop Souq.com

Americký internetový prodejce Amazon se dohodl na koupi…

Volkswagen vydá dluhopisy za pět miliard eur, poprvé od vypuknutí emisního skandálu Volkswagen vydá dluhopisy za pět miliard eur, poprvé od vypuknutí emisního skandálu

Německá automobilka Volkswagen chystá na čtvrtek dlouho…

VIDEO: Barevné. Unikátní snímek zachycuje bitvu o Stalingrad VIDEO: Barevné. Unikátní snímek zachycuje bitvu o Stalingrad

Obrázků a dokumentů z legendární bitvy druhé světové…

Nové město v poušti má upevnit vládu Maroka nad Západní Saharou Nové město v poušti má upevnit vládu Maroka nad Západní Saharou

Na pásu pouště, který vybíhá ze Sahary do Atlantiku,…

 
Zdroj: Die Zeit Online
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty…

Víte všechno o správném mytí auta? Expertů jsme se ptali i na tlakovou vodu Víte všechno o správném mytí auta? Expertů jsme se ptali i na tlakovou vodu

Zima už je téměř u konce a odstranění soli a špíny nyní…

 






 
Tesla a její Autopilot: Proč je pořád nepoužitelný?

Tesla a její Autopilot: Proč je pořád nepoužitelný?

Dnes 18:50

Není to tak dávno, co se media a internet hemžily články či videi s vozem Tesla model S a jeho autonomním systémem řízení Autopilot. Tragická nehoda z května 2016 však dohnala tvůrce se nad celou věcí zamyslet. Jak to celé zatím vypadá?




Blesk.cz

Obrazy za 2,5 miliardy se vrátily do muzea. 14 let ležely na záchodě mafiánského sídla

Obrazy za 2,5 miliardy se vrátily do muzea. 14 let…

Dva obrazy Vincenta Van Gogha v celkové hodnotě kolem 100 milionů dolarů (2,5 miliardy Kč), ukradené před 14…

Lidl se otevřel stravenkám: Už nebudou jen pro jejich zaměstnance

Lidl se otevřel stravenkám: Už nebudou jen pro…

Diskont Lidl se dává do obchodu se stravenkami. Ty původně nabídl svým 8000 zaměstnancům, nyní je začne nabízet…

 

iSport.cz

Německo porazilo Podolskiho gólem Anglii, Skotsko jen remizovalo s Kanadou

Německo porazilo Podolskiho gólem Anglii, Skotsko…

Fotbalisté Německa v domácí přípravě porazili 1:0 Anglii. Soupeři českého týmu v kvalifikaci o postup na…

VIDEO: Česko - Litva 3:0. Góly dali Hořava, Krmenčík a debutant Jankto

VIDEO: Česko - Litva 3:0. Góly dali Hořava, Krmenčík…

Po bídném prvním poločase přišla konečně gólová smršť. Trenér české reprezentace Karel Jarolím vyměnil o…

 

Reflex.cz

Krutost první světové války. Podívejte se, jak zachytili fotografové události na bojištích

Krutost první světové války. Podívejte se, jak…

Před sto lety probíhala 1. světová válka. Velká část bitev se odehrávala v zákopech, od bojů minulých století se…

Socialisté nahánějí voliče do Babišovy náruče

Socialisté nahánějí voliče do Babišovy náruče

Vladimír Špidla, šéf premiérových poradců, znovu hájil – tentokrát v rozhovoru pro Info.cz - záměr ČSSD zavést…