Audi A1: 100.000 vyrobených exemplářů
Automobilka Audi vyrobila stotisící exemplář svého nejmenšího modelu A1. Ten se od května 2010 vyrábí v továrně v Bruselu, kam německý výrobce od roku 2007 investoval 300 milionů euro (7,2 miliardy korun).
Výroční A1 sjelo z výrobní linky za účasti belgického krále Alberta II. Jeho výsost po továrně provedli Rupert Stadler, předseda představenstva automobilky Audi, a Gerhard Schneider, mluvčí managementu továrny Audi v Bruselu a generální ředitel Audi pro technologii a logistiku v jedné osobě.
Audi koupilo bruselskou továrnu před čtyřmi roky, od té doby zde investovalo 300 milionů euro (7,2 miliardy korun). Díky této investici byla vybudována karosárna a upravena výrobní linka. Část investic byla vložena také do vyškolení zaměstnanců továrny.
V rámci přestavby továrny zde vznikla podniková restaurace a zdravotnické zařízení, kde mohou zaměstnanci továrny podstoupit speciální preventivní prohlídku, nazvanou Audi Checkup. Vedení automobilky doufá, že tyto prvky přispějí ke spokojenosti zaměstnanců.
Na konci letošního ledna Audi do bruselské továrny přijalo 200 zaměstnanců na stálý úvazek, kteří zde do té doby pracovali jen dočasně. Počet zaměstnanců výrobní haly se tak zastavil na 2.400 lidí.
Továrna je nově otevřená i návštěvníkům, prohlídkovou trasu slavnostně otevřel Benoît Cerexhe, belgický ministr vlády pro bruselský region, který je zodpovědný za ekonomiku, zaměstnanost, vědecký výzkum a zahraniční obchod.
Pro návštěvníky je hala otevřena každý pracovní den. Dvouhodinovou prohlídku je možné absolvovat ve francouzštině, holandštině, angličtině, nebo němčině.
Bruselská továrna Audi byla postavena v roce 1949 pod názvem Anciens Etablissements D’Ieteren Frères. V roce 1970 se zde začaly vyrábět vozy značky Volkswagen.
Od roku 2007 továrnu vlastní Audi, které v hlavním městě Belgie začalo vyrábět model A3. V té době tu byly stále montovány modely Volkswagenu, jmenovitě se jednalo o Golf a Polo. Zatímco výroba Golfu v Bruselu skončila v létě 2007, Polo se zde stavělo do listopadu 2009. Loni v květnu v Bruselu skončila i výroba Audi A3, od té chvíle se tu vyrábí jen model A1.
V březnu německý Auto Bild uvedl, že se A1 špatně prodává. Aby němečtí dealeři vyprodali skladové zásoby, nabízely na nejmenší Audi až 17% slevy.
Audi A1 je v současné době nabízeno se čtyřmi motorizacemi – 1,2 TFSI (63 kW, 160 Nm), 1,4 TFSI (90 kW, 200 Nm) a s turbodieselem 1,6 TDI ve verzích se 77 kW/250 Nm a 66 kW/230 Nm.
V blízké budoucnosti má být představena i ostrá verze poháněná přeplňovaným benzinovým čtyřválcem 2,0 TFSI o výkonu 164 kW (220 k). Otázkou zůstává, zda se bude tento model prodávat jako Audi S1, nebo Audi RS1. Automobilka se v minulosti totiž nechala slyšet, že označení S1 zachová jen v historických análech jako poctu stejnojmennému závodnímu autu. Nabízí se také označení A1 Clubsport, které Audi použilo pro studii pro letošní tuningový sraz Wörtherseetour.